BobvdM
Active Member
- Lid geworden
- 9 sep 2016
- Berichten
- 435
- Waarderingsscore
- 88
- Punten
- 28
- Leeftijd
- 32
Ik moet nog wel wennen aan de trend dat je producten met veel tamtam annonceert, je klant laat pre-orderen en betalen en vervolgens lang laat wachten of terugkomt op eerder genoemde specificaties. Ook in de Camera wereld zijn tijdens de Photokina diverse nieuwe Camera's gelanceerd omdat men de boot niet wil missen. De camera's hebben vervolgens nog maanden levertijd.
Absoluut waar, al snap ik de vroegtijdige announcements nog enigszins. De ontwikkelingen gaan natuurlijk razendsnel en DJI ziet de laatste jaren steeds meer grote spelers die toetreden tot de markt. De Karma van GoPro was daar natuurlijk het ultieme voorbeeld van, en vanuit het oogpunt van concurrentie was het wat dat betreft slim om zo snel na aankondiging van de Karma met een (nog beter) alternatief te komen. Hiermee wordt de concurrentie effectief de kop ingedrukt en voorkomt men dat huidige klanten tijdelijk, maar mogelijk permanent, overlopen naar een andere leverancier.
Het systeem van pre-orderen is natuurlijk erg aantrekkelijk om als fabrikant goed te duiden hoe groot de feitelijke vraag vanuit de markt is en om er zodoende voor te zorgen dat de productie hier effectief op kan worden afgestemd. De lange wachttijd tussen pre-orderen en feitelijke levering is natuurlijk wel twijfelachtig, zeker wanneer deze vervolgens nog eens aanzienlijk wordt opgerekt in het geval van de Mavic en er vanuit DJI geen of dubbelzinnige informatie komt over nieuwe levertermijnen. Dit kun je simpelweg niet maken naar je klanten, zeker niet wanneer deze ook al een bepaald bedrag als aanbetaling hebben voldaan.
Idem geldt natuurlijk voor het wijzigen van specificaties. Ik verwacht dat het verlagen van de topsnelheid voor relatief weinig gebruikers van (groot) belang is, maar dat zou aanzienlijk anders zijn wanneer bijvoorbeeld de specificaties van sensoren plots wijzigen. Of wanneer de MTOM toeneemt tot een bepaald gewicht, waardoor deze mogelijk ineens niet meer past binnen de nationale wetgeving en het toestel in feite onbruikbaar is geworden. In dergelijke gevallen zullen afnemers zich dubbel bekocht voelen, omdat ze de aanbetaling dan in eigen zak hadden kunnen houden en wellicht liever een ander toestel van de concurrent hadden aangeschaft.