1 Nov 2016: 386 Geregistreerde Onbemande Vliegtuigen in NL

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
58
Locatie
Amstelveen
Er zijn op dit moment 386 drones met een PH-Nr geregistreerd in het luchtvaartregister van IL&T. Dit is excl. de nog lopende IL&T aanvragen, hetgeen er ondertussen ook wel een honderdtal zullen zijn a.g.v. de lopende ROC-Light registraties.

Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: er zijn in Nederland totaal 3047 luchtvaartuigen geregistreerd waarvan 497 zweefvliegtuigen, 429 luchtballonen en 490 Ultralights en dus 386 "zakelijke" Drones. Er zijn in het register ook 163 Boeing vliegtuigen in het register opgenomen. De rest is een bonte verzameling van allerlei soorten vliegend spul. Het luchtvaartregister gaat grofweg in 10% van de registraties over commerciële luchtvaartuigen.

Van de 386 geregistreerde drones zijn er 234 (61%) geproduceerd door DJI (103 Inspire's, 94 Phantom's, 8 Matrice's en 29 S-Serie drones), 23 door Altura, 16 door Sensefly, 11 door NLR en 10 door Yuneec. Het restant (92 drones) is afkomstig van producenten die ieder minder dan 10 van de geregistreerde drones leverde.

Wat me opviel: De helft van alle zakelijke onbemande vliegtuigen in Nederland zijn Ready-to-Fly consumer of prosumer drones van DJI. Dat wil niet zeggen dat het merendeel van de zakelijke vluchten ook met deze drones gedaan wordt. De tijden dat merendeel zakelijke klussen met zware drones met 8-16 propellors worden gedaan lijken echter wel verleden tijd te worden.

Het lijkt me een kwestie van tijd voordat de MavicPro's zich in grote getallen gaan worden aangemeld bij IL&T. Het vermoeden bestaat dat er rond de kerst al enkele duizenden MavicPro's in Nederland zullen vliegen. Enkele honderden ervan zullen ook zakelijk gebruik gaan worden.

Het lijkt me een goede vraag voor de wetgever of het luchtvaartregister wel het juiste medium is voor registratie van zakelijke drones met een gewicht van 734 gram en een prijs van 1199 euro per "vliegtuig", te meer omdat nu ook al aangetoond is dat dit soort drones nauwelijks gevaar veroorzaken voor de grote commerciële luchtvaart.
 
Puik uitzoekwerk! En inderdaad is het maar zeer de vraag of de registratie van (kleine) drones (nog) wel thuishoort in een luchtvaartuigregister.
 
Puik uitzoekwerk! En inderdaad is het maar zeer de vraag of de registratie van (kleine) drones (nog) wel thuishoort in een luchtvaartuigregister.

Ja, ik vraag me ondertussen ook af wat het nut is voor het geven van een Ontheffing van Bewijs van Luchtvaardigheid voor duizenden mini-drones terwijl er maar enkele tientallen full-ROC drones een Bewijs van Luchtvaardigheid nodig hebben,
 
Zonder registratie heeft de overheid geen dwangmiddel (dreigen met "afpakken" van de registratie en/of bewijs van luchtwaardigheid), wat nodig is om handhaving te kunnen uitvoeren. Bovendien wordt bewijsvoering in het geval van een incident lastiger zonder registratie (brandplaatje).
Plus, het luchtvaarregister en het register luchtwaardigheid bestaan toch al, dus is het voor IL&T gewoon een kwestie van verder vullen van een toch al bestaande databases.
Dat ze zich wellicht verkeken hebben op de explosieve groei van administratieve handelingen, dat is natuurlijk een heel ander verhaal... ;)
Kunnen ze wel wat aan doen hoor... tarief verhogen. Benieuwd wat 2017 gaat brengen!
 
Alternatief voor het luchtwaardigheidsregister zou zijn een soort type goedkeuring, zoals dat bij autos het geval is. Daarmee dek je de "luchtwaardigheid" van de consumer en prosumer drones in één klap af, maar dan blijft de noodzaak een kenmerk (nummerplaat) aan te brengen / te registreren om handhaving überhaupt mogelijk te maken. Dus dat PH-register zal wel gewoon blijven bestaan - en ook gebruikt worden voor UAS.
 
UPDATE 13 December 2016:

Er staan nu 436 "zakelijke" drones met een PH-nr in het luchtvaartregister geregistreerd (waren er 386 op 1 november 2016).

Totaal aantal geregistreerde DJI drones is nu 302 (waren er 234 op 1 november 2016), waarvan
  • 0 DJI MavicPro Drones (waren er 0)
  • 132 DJI Phantom Drones (waren er 94)
  • 129 DJI Inspire Drones (waren er 103)
  • 12 DJI Matrix Drones (waren er 8)
  • 28 DJI S-serie Drones (waren er 29)
Er zijn 134 andere zakelijke drones geregistreerd (waren er 154). Ik vermoed dat een flink aantal oude/zwaardere drones vervangen zijn door een Inspire Pro/RAW drones van minder dan 4kg.

Als er nu iemand zakelijke vluchten doet met een mavicpro dan is dat illegaal (er zijn immers nog geen mavics geregistreerd)