Er zijn op dit moment 386 drones met een PH-Nr geregistreerd in het luchtvaartregister van IL&T. Dit is excl. de nog lopende IL&T aanvragen, hetgeen er ondertussen ook wel een honderdtal zullen zijn a.g.v. de lopende ROC-Light registraties.
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: er zijn in Nederland totaal 3047 luchtvaartuigen geregistreerd waarvan 497 zweefvliegtuigen, 429 luchtballonen en 490 Ultralights en dus 386 "zakelijke" Drones. Er zijn in het register ook 163 Boeing vliegtuigen in het register opgenomen. De rest is een bonte verzameling van allerlei soorten vliegend spul. Het luchtvaartregister gaat grofweg in 10% van de registraties over commerciële luchtvaartuigen.
Van de 386 geregistreerde drones zijn er 234 (61%) geproduceerd door DJI (103 Inspire's, 94 Phantom's, 8 Matrice's en 29 S-Serie drones), 23 door Altura, 16 door Sensefly, 11 door NLR en 10 door Yuneec. Het restant (92 drones) is afkomstig van producenten die ieder minder dan 10 van de geregistreerde drones leverde.
Wat me opviel: De helft van alle zakelijke onbemande vliegtuigen in Nederland zijn Ready-to-Fly consumer of prosumer drones van DJI. Dat wil niet zeggen dat het merendeel van de zakelijke vluchten ook met deze drones gedaan wordt. De tijden dat merendeel zakelijke klussen met zware drones met 8-16 propellors worden gedaan lijken echter wel verleden tijd te worden.
Het lijkt me een kwestie van tijd voordat de MavicPro's zich in grote getallen gaan worden aangemeld bij IL&T. Het vermoeden bestaat dat er rond de kerst al enkele duizenden MavicPro's in Nederland zullen vliegen. Enkele honderden ervan zullen ook zakelijk gebruik gaan worden.
Het lijkt me een goede vraag voor de wetgever of het luchtvaartregister wel het juiste medium is voor registratie van zakelijke drones met een gewicht van 734 gram en een prijs van 1199 euro per "vliegtuig", te meer omdat nu ook al aangetoond is dat dit soort drones nauwelijks gevaar veroorzaken voor de grote commerciële luchtvaart.
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: er zijn in Nederland totaal 3047 luchtvaartuigen geregistreerd waarvan 497 zweefvliegtuigen, 429 luchtballonen en 490 Ultralights en dus 386 "zakelijke" Drones. Er zijn in het register ook 163 Boeing vliegtuigen in het register opgenomen. De rest is een bonte verzameling van allerlei soorten vliegend spul. Het luchtvaartregister gaat grofweg in 10% van de registraties over commerciële luchtvaartuigen.
Van de 386 geregistreerde drones zijn er 234 (61%) geproduceerd door DJI (103 Inspire's, 94 Phantom's, 8 Matrice's en 29 S-Serie drones), 23 door Altura, 16 door Sensefly, 11 door NLR en 10 door Yuneec. Het restant (92 drones) is afkomstig van producenten die ieder minder dan 10 van de geregistreerde drones leverde.
Wat me opviel: De helft van alle zakelijke onbemande vliegtuigen in Nederland zijn Ready-to-Fly consumer of prosumer drones van DJI. Dat wil niet zeggen dat het merendeel van de zakelijke vluchten ook met deze drones gedaan wordt. De tijden dat merendeel zakelijke klussen met zware drones met 8-16 propellors worden gedaan lijken echter wel verleden tijd te worden.
Het lijkt me een kwestie van tijd voordat de MavicPro's zich in grote getallen gaan worden aangemeld bij IL&T. Het vermoeden bestaat dat er rond de kerst al enkele duizenden MavicPro's in Nederland zullen vliegen. Enkele honderden ervan zullen ook zakelijk gebruik gaan worden.
Het lijkt me een goede vraag voor de wetgever of het luchtvaartregister wel het juiste medium is voor registratie van zakelijke drones met een gewicht van 734 gram en een prijs van 1199 euro per "vliegtuig", te meer omdat nu ook al aangetoond is dat dit soort drones nauwelijks gevaar veroorzaken voor de grote commerciële luchtvaart.