Hobby's combineren paragliden en drone vliegen

Ik ben verbaasd dat je daar met je drone mag vliegen. Januari 2016 wilde ik na een prachtige tandemvlucht in Nieuw-Zeeland de paragliders met mijn drone filmen. No-fly! Teveel risico. Ik heb het opgelost door met vaste camera vanaf de grond te filmen en een paraglider een gopro op zijn harnas mee te geven. Een ervaring, of je zelf vliegt!
 
  • Leuk
Waarderingen: DroneRay
Het scheelt dat ik zelf een ervaren paraglider piloot ben en de mensen waar ik mee vloog ook ervaren zijn en daar door weet ik wat een paraglider wel / niet kan, bv hoe landingen in elkaar zitten, draai cirkels etc.
Bij de bulk van de vluchten zie je ook dat ik ruim naast de vliegbaan van de paraglider zit en behoorlijk afstand hou. Een shot was wat specialer en daarvoor hebben we duidelijk van te voren afgesproken wat een ieder zou doen waardoor je goed op elkaar kan inspelen / vertrouwen.

Stel dat er alleen beginners vliegen dan zou ik de drone niet zo laten vliegen. Het zelfde geldt als een willekeurig drone vlieger zo iets zou willen doen als ik zelf zou vliegen met de paraglider. Dan wordt het risico al snel veel groter.

Op de vraag of ik er mocht vliegen is het antwoord ja, het is een ongecontroleerd vliegveld en ik had toestemming van de exploitant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marlijn Franken en JH54
Zoiets dacht ik al. Natuurlijk ben ik stiekum een beetje jaloers dat jij bij de paragliders gedroond hebt:) Het is zo'n prachtsport, je hebt er mooie beelden van gemaakt. Heb je nog naar mijn beelden gekeken?
 
Hoi marlijn,

Het is inderdaad een prachtige sport.

De beelden van je filmpje ziet er heel bekend uit, het landschap herken ik niet (nooit in NZ geweest). Wel leuk filmpje geworden.

Afgelopen jaar bij een wedstrijd in Frankrijk vloog ik met camera's, ben de film nog aan het samenstellen. Gebruik dan gopro's, met verschillende posities. Bv boven in het scherm die dan naar beneden kijkt, traditioneel op de helm, middels een feiyu tech wg gimbal bevestigd aan de karabiner die naar het scherm loopt.
Dit jaar gaat de drone wel mee, maar op de wedstrijddagen gaat die niet mee de berg op, dan is mijn concentratie ergens anders op gericht. En ik heb geen idee hoe een drone reageerde op stevige thermiek.
 
Mooi hoor! Ik vroeg me ook wel even af of het mocht en veilig was. Goed te lezen dat je veel ervaring hebt. En in het filmpje zie ik ook dat je veel afstand houdt en toch mooie beelden maakt. Fijn te zien dat een leuke hobby in goed overleg en met goed verstand prima kan. Top!