IJsland in 360° (+tips voor drone panorama's)

Paul Oostveen

Member
Lid geworden
18 okt 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
12
Punten
8
Locatie
Nederland
Website
www.luchtbeeld.nl
Een 360° panorama vanuit de lucht is een prachtige manier om een mooi landschap te laten zien. Ik heb vorig jaar zeven panorama's gemaakt in IJsland. Hieronder vind je de 'tiny planet' (of 'little planet') weergave van een van die panorama's.

01624681-b2ba-4c62-a73b-b08a0d67c753.jpg@!1200

Gemaakt met mijn Phantom 3 Professional op een hoogte van 20 meter.

Een 'tiny planet' is wel een leuke weergave, maar veel mooier is het om de complete 360° panorama's interactief te bekijken. Dan kun je zelf helemaal rondom en ook recht naar beneden kijken (klik en sleep) en ook in- en uitzoomen (met scrollwieltje - of met een vingerbeweging op een touchscreen). Alle panorama's zijn te vinden op mijn website:
luchtbeeld.nl/panoramas/iceland/Iceland-drone-panoramas.htm.
Elders op mijn website vind je ook (op dit moment) twee 360° panorama's uit Nederland, en gewone luchtfoto's.

Voor de website Skypixel heb ik een bijdrage geschreven met veel tips over het maken van 360° drone panorama's: de voorbereiding, compositie, tijd en weer, het maken van de foto's, nabewerken, samenvoegen en publiceren op internet:
www.skypixel.com/tips/drone-panorama-tips

Groeten, Paul

Panorama-Iceland.jpg

Phantom 3 Professional op een hoogte van 94 meter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Mooie beelden, Paul! IJsland moet ik zeker ook nog eens heen met de drone. Weet jij toevallig of je van een reeds gestitchte panorama (een jpg) achteraf nog een little planet kunt maken?
 
Bedankt Wiebe!
Met de softwareprogramma's waarmee je 360° panorama's kunt maken (volgens mij in ieder geval met PTGui, Kolor Autopano, PanoWeaver en Hugin) kun je ook tiny planets maken. Ik gebruik PTGui en daarmee is het heel eenvoudig: de gestitchte panorama laden, projectie omzetten naar tiny planet, eventueel de planet draaien (numeric transform) en exporteren naar een gewenste omvang. Colin Smith heeft laten zien dat het omzetten naar tiny planet eventueel ook binnen Photoshop mogelijk is...

Groeten, Paul
 
Bedankt Wiebe!
Ik gebruik PTGui en daarmee is het heel eenvoudig: de gestitchte panorama laden, projectie omzetten naar tiny planet, eventueel de planet draaien (numeric transform) en exporteren naar een gewenste omvang.
Dat is het punt nu juist, mijn pano's komen niet uit PTGui, maar kan ik alleen als kant en klare jpg downloaden na het automatisch stitchen door de Panono cloud. Het is dus een 'dom' bestand geworden, dat alleen in de equilineaire projectie weergegeven kan worden (denk ik).
 
Met 'gestichte panorama' bedoelde ik ook zo'n 'kaal' JPG bestand: een plat equirectangular bestand zoals je dat ook uploadt naar bijvoorbeeld Skypixel. Het maakt niet uit of je deze kant en klaar downloadt (zoals jij), of de foto's eerst stuk voor stuk nabewerkt in Lightroom/Photoshop, daarna samenvoegt in PTGui en uiteindelijk afwerkt in Photoshop (zoals ik doe). Uiteindelijk maak ik er ook een platte JPG van, die ik daarna weer importeer in PTGui om er een little planet van te maken. Dus volgens mij moet het kunnen.
 
Prachtige beelden! Heb mij vooralsnog niet verdiept in (360) panorama's, maar uit deze pareltjes blijkt dat ik dat toch maar misschien moet gaan doen!

Neem je met je P3P 'alleen' maar foto's in de rondte met de camera recht vooruit, of maak je ook opnames met een (deels) oblique/neerwaarts/omhoog gerichte camera, dan wel met een 360 graden camera waar Wiebe (naar ik ooit heb begrepen) weleens gebruik van maakt?

Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
 
Dank je wel Bob!

Alleen rondom fotograferen is niet genoeg. Ik maak in totaal ongeveer 30-40 foto's voor een panorama: rondom richting de horizon maar ook 30° omhoog (verder kan niet met de Phantom), 30° omlaag, 60° omlaag en recht naar beneden. Als je het echt goed wilt doen kost het wel veel tijd: beginnend met de voorbereiding maar vooral de nabewerking, samenvoegen en afwerken (o.a. de lucht invullen). Met een 360° panorama ben ik dan ook vele uren bezig, maar het is de moeite waard.
Een veel uitgebreidere uitleg schreef ik op:
SkyPixel - Connecting Creativity

Groeten, Paul