Logboek

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ton Haex

Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
43
Waarderingsscore
1
Punten
8
Leeftijd
70
Locatie
Nijmegen
Website
www.noviodrone.nl
Beste drone vliegers of geïnteresseerde,

Ik weet dat je niet verplicht bent om een logboek bij te houden van je vluchten maar ik zou toch weel een goede en begrijpelijke tool willen gebruiken.
Nu wordt in de DJI GO 4 app het een en ander bijgehouden en ik weet van een aantal apps af, waaronder de volgende:
  1. Hover
  2. Kittyhawk
  3. Pilot log
Nu wil ik weten of er ook nog andere zijn en met name Nederlandse logboek's. (Mijn engels is behoorlijk goed, maar op technisch gebied lijkt mij Nederlands vakjargon toch makkelijker.

Dus als je iets meer weet, dan houd ik mij aanbevolen.
Ton
 
Zelf log ik m'n vluchten in een Google Spreadsheet (zodat ik er overal en altijd bij kan). Dan ben ik ook niet afhankelijk van een of andere app die op enig moment zomaar kan verdwijnen.

Ik log alleen het strikt noodzakelijke, conform eisen van ILT:

- datum
- type toestel
- registratie
- type vlucht (altijd VLOS)
- locatie (plaatsnaam)
- doel (fotografie/video/...)
- starttijd
- vluchtduur
- pilot in command (altijd ik zelf)
- bijzonderheden/opmerkingen

Handig is vooral het opmerkingenveld, waarin ik bijvoorbeeld bepaalde storingen noteer, en het feit dat je makkelijk kunt zien hoeveel vlieguren je per toestel hebt gemaakt.

Mocht er een keer een inspecteur langskomen, dan krijgen ze deze log te zien. Daar worden ze niet wijzer van dan strikt noodzakelijk en het toont aan dat je als ROC-light vlieger net even iets meer doet dan dat er van je verwacht wordt.
 
Ik pas dezelfde aanpak als Wiebe toe, om eveneens dezelfde redenen. Ik gebruik daarnaast een batterij logboek waarin ik alle laad- en gebruikcycli monitor. Op basis van een unieke ID kan ik entries in beide logboeken aan elkaar koppelen, zodat ook verbanden zichtbaar worden. Bijvoorbeeld een verkorte accuduur bij operaties met lagere temperatuten (iets dat ik bv. vermeld in de 'Opmerkingen' kolom.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
De batterijen log ik dan weer niet zelf, de DJI Go app geeft wat mij betreft voor eigen gebruik prima info op dit vlak (o.a. aantal laadcycli en de actuele staat van de accu)
 
Klopt, echter gebruik ik zowat alle applicaties behalve GO ;)

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb eens goed gekeken naar wat Hover doet en daarin wordt precies gelogd wat Wiebe en Bob ook doen, incl de baterijen. Als je eenmal een lg hebt gemaakt worden de vaak terugkerende zaken als type aircraft en pilots name de volgende keer automatisch bijgehouden. Het mooie is dat je na je log een email krijgt toegestuurd en een link naar je logboek dat is opgeslagen in de cloud (bij Hover).

@Wiebe: wat betekend VLOS?
 
VLOS staat voor Visual Line Of Sight, ofwel 'binnen zichtsafstand' zoals beschreven in de verschillende wet- en regelgeving omtrent drones.

De piloot, hobbyist of professional, dient zijn/ haar toestel ten alle tijden binnen zichtsafstand te houden. Zonder gebruik van hulpmiddelen (verrekijkers e.d.) wel te verstaan. In het zicht betekent overigens meer dan alleen het kunnen waarnemen van je toestel, VLOS betekent óók dat je de positie, snelheid en de oriëntatie van je toestel kunt bepalen vanaf je huidige positie. Alleen het zien van je drone in de vorm van een stipje op enkele honderden meters afstand is dus niet voldoende.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Thanks. Ik heb tot nu toe nooit verder gevlogen dan 50-60 meter. Visueel neem ik dat dan waar op mijn remote controller of iPhone. De positie en oriëntatie van je drone kan ik visueel wel waarnemen. De snelheid lijkt me moeilijk te bepalen zonder remote of iPhone. Maar ik neem aan dat als je VLOS aangeeft dat dat voldoende is.

Dan heb ik nog een vraag over de status van de batterij. Waar vind ik dat precie in de DJI GO 4 app?
 
Ik gebruik zelf Healthy drones / Airdata. Is weliswaar Engels maar voordeel is dat het alles bijhoud, zowel van de DJI app als bijvoorbeeld Litchi. Alles overzichtelijk in 1 overzicht en afhankelijk van het abonnement veel extra info betreft o.a batterijstatus meldingen tijdens de vlucht etc.


Groeten,
Eric
(Phantom 4)
 
Ik gebruik zelf Healthy drones / Airdata. Is weliswaar Engels maar voordeel is dat het alles bijhoud, zowel van de DJI app als bijvoorbeeld Litchi. Alles overzichtelijk in 1 overzicht en afhankelijk van het abonnement veel extra info betreft o.a batterijstatus meldingen tijdens de vlucht etc.


Groeten,
Eric
(Phantom 4)

Hoi Eric,
Waar kan ik Healthy Drone vinden. In de Appstore kan ik deze niet vinden. Of is dit alleen voor Android beschikbaar?

Groet,
Ton
 
Dank je Bob. Dan hou ik het bij Hover en Excel. Als iets ontbreekt kan ik het in Excel makkelijk aanvullen.
 
Zelf log ik m'n vluchten in een Google Spreadsheet (zodat ik er overal en altijd bij kan). Dan ben ik ook niet afhankelijk van een of andere app die op enig moment zomaar kan verdwijnen.

Ik log alleen het strikt noodzakelijke, conform eisen van ILT:

- datum
- type toestel
- registratie
- type vlucht (altijd VLOS)
- locatie (plaatsnaam)
- doel (fotografie/video/...)
- starttijd
- vluchtduur
- pilot in command (altijd ik zelf)
- bijzonderheden/opmerkingen

Handig is vooral het opmerkingenveld, waarin ik bijvoorbeeld bepaalde storingen noteer, en het feit dat je makkelijk kunt zien hoeveel vlieguren je per toestel hebt gemaakt.

Mocht er een keer een inspecteur langskomen, dan krijgen ze deze log te zien. Daar worden ze niet wijzer van dan strikt noodzakelijk en het toont aan dat je als ROC-light vlieger net even iets meer doet dan dat er van je verwacht wordt.
Hey,

Wel interessant wat je doet. Ik weet niet of dat technisch mogelijk is, maar kan je eventueel zo'n voorbeeld delen hier?

Verzonden met mijn HUAWEI VNS-L21 en de Dronepilots.nl app