Met een drone vliegen naast een vliegveld

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.325
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Je zou zeggen dat men onderhand wel begrijpt dat je niet met je drone pal naast een vliegveld moet opstijgen, maar helaas is niets minder waar. Donderdag was het raak bij vliegveld Hilversum, waar een man werd betrapt die naar eigen zeggen commercieel opnamen aan het maken was. Hij had geen idee dat je niet naast een vliegveld mocht vliegen en dacht dat de geofencing in de drone wel zou zorgen dat-ie niet zou vliegen op plekken waar dat niet mocht. Lees hier meer.

Wat vinden jullie hier nou van? Het vliegveldbestuur heeft overigens besloten om het incident niet te melden bij de luchtvaartpolitie, liever hebben ze dat er zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan het incident wordt gegeven (bij deze) zodat andere mensen hier lering uit trekken.

Het is natuurlijk van de gekke dat iemand niet zelf kan bedenken dat je beter niet net naast een vliegveld kunt gaan vliegen met je drone. Verder is het vreemd dat men niet de regels kan vinden op internet (de man in kwestie beweerde dat hij had gezocht in Google, maar niks kon vinden). Tot slot kan ik me ergens wel voorstellen dat geofencing verwarrend is; de fabrikant belooft min of meer dat je drone niet opstijgt op plekken waar dat niet mag, maar dat is dus niet het geval (alhoewel de man een waarschuwing gezien moet hebben in de DJI Go app, want het ging om een moderne Phantom).
 
Laat ik mild zijn. De man is een goedwillende hobbyist en wist het écht niet. Dat is best begrijpelijk, want er zijn een helebol outlets die meer gevoel hebben voor de omzet / winst dan met de risico's die met een drone samengaan. Een "Kennis certificaat" zou er toch echt moeten komen.
Fideel van het vliegveld om hem niet tot de grond te laten afbranden. Ik zou die persoon wel eens willen interviewen omdat ik geloof dat de groep welwillende en onwetende mensen groter is dan wij willen geloven. Ik zou de handel derhalve willen oproepen om hier eens over na te denken. Zij laten hiermee mooie kansen liggen.
 
Bij dit soort berichten vraag ik me ook écht af hoe iemand dat niet kan weten. Zelfs al zou je het niet weten, dan moet enig gezond verstand toch voorkomen dat je bij een vliegveld gaat vliegen. Nee, daar kom ik echt niet over uit. Maar goed, het zou in elk geval écht een goed idee zijn om een kopie van de regelgeving bij een nieuwe drone in de doos erbij te doen. Desnoods aan de afstandsbediening geplakt. Ik weet niet of dat inmiddels misschien al gebeurd in de winkels? Maar dan moet de persoon in kwestie wel de wil hebben om dit even door te lezen.
 
....... mijn eerste (buiten)vlucht met mijn drone was in het Amsterdamse Bos. Op een grote rustige weide ..... was voor mij toen een verstandige optie. Vlak bij Schiphol ..... maar met de beste bedoelingen.
Dat zal mij nu niet meer gebeuren en achteraf vraag ik mij af waarom ik mij niet beter geinformeerd had.
Ik kan het wel een beetje begrijpen en ben een groot voorstander om een basis setje info aan de klant te geven. Een heel mooi initiatief doet "Registreer je Drone" met een pdf-je met basis info. Deze info moet tijdens de aankoop naar voren gebracht worden. Bij het (vrijwillig) registreren van de drone is wat laat, maar toch goed.
 
Als je Geofencing niet hebt aanstaan, zal hij ook niets aangeven. Zag pas geleden iemand vliegen binnen de CTR van Rotterdam. Volgens hem mocht hij daar wel vliegen, want zijn drone (Phantom 4) gaf niet aan dat het niet mocht. De beste man had echter de Geofencing uit staan. Ik ben er zelf ook achtergekomen, dat de Geofencing van DJI niet 100% betrouwbaar is. Dan ga ik er wel vanuit dat www.aeret.nl/drone eea goed aangeeft. In een gebied (een stuk buiten de CTR van Rotterdam en geen laagvlieggebied of aanvliegroute daar naartoe) waar ik volgens aeret wel mocht vliegen, gaf de DJI-app aan dat het niet mocht.
 
Als je Geofencing niet hebt aanstaan, zal hij ook niets aangeven.
Volgens mij valt geofencing op DJI drones niet uit te zetten. Er zijn wel zogenoemde authorization zones waar je een unlock voor kunt aanvragen, maar het is niet mogelijk in echte no fly zones.

Daarbij gezegd, de DJI No-Fly Zones komen niet overeen met de daadwerkelijk CTR-Zones in Nederland. Dit kan dus een reden zijn geweest dat iemand daar met een P4 vloog. Of hij heeft een GPS off-set mod toegepast.
 
Je zou zeggen dat men onderhand wel begrijpt dat je niet met je drone pal naast een vliegveld moet opstijgen, maar helaas is niets minder waar. Donderdag was het raak bij vliegveld Hilversum, waar een man werd betrapt die naar eigen zeggen commercieel opnamen aan het maken was. Hij had geen idee dat je niet naast een vliegveld mocht vliegen en dacht dat de geofencing in de drone wel zou zorgen dat-ie niet zou vliegen op plekken waar dat niet mocht. Lees hier meer.
Misschien is het toch goed dat men in de toekomst een ROC-lite opleiding verplicht gast maken. Men weet dan precies waar hij wel en niet mag vliegen. Een ieder weet toch dat buiten de CTR zone's 3 kmt vanaf een vliegveld moet blijven. Deze man had kunnen weten dat hij fout bezig was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als iedereen weet dat je uit de buurt van een vliegveld moet blijven, voegt een opleiding daar niets aan toe.
Ik zou ook niet weten hoe je een opleiding verplicht moet maken.
 
Hoi Sjakie,
Er zijn verschillende soorten drones te koop in de winkel. De twee populairste hiervan zijn de micodrones (speelgoed) en de minidrones vergelijk deze een beetje met de drones van DJI. De minidrones kunnen vaak veel hoger en verder vliegen dan dat de wet toestaat. De minidrones beschikken ook over gavanceerde software om zo'n drone te kunnen vliegen. Als deze man redelijkerwijs een opleiding voor deze drone had gevolgt had hij kunnen weten wat wel en niet mag. Misschien was het ook handig geweest om eens een luchtvaartkaart aan te schaffen en te raadplegen mbt de vliegzone's. Denk hierbij aan de CTR zone's of de bekende laagvlieg gebieden. Je moet er niet aan denken dat je bij een vliegveld een fly away krijgt en een drone tegen een vliegtuig aan knalt. Daarom ben ik ervan overtuigt dat men met dit soort drones een goede achtergrond moet hebben mbt het vliegen in het luchtruim. Zelf volg ik ook deze opleiding zodat ik weet waar ik mee bezig ben. Ik zou er niet aan moeten denken wat er zou kunnen gebeuren met drones in de lucht die worden bestuurd door personen die helemaal niet weten wat er allemaal in lucht gebeurd.
Daarom pleit ik ervoor dat als men met proffesionele drones de lucht in gaat men een minimale opleiding gedaan moet hebben zodat je weet waar je mee bezig bent.
 
Hoi Rene,
Jij, ik en ongetwijfeld alle forumleden hier hebben zich verdiept in de achtergrond van het vliegen met onze drones. Het gaat echter om de onwetenden, ongeïnteresseerden en anderen die het wel denken te kunnen zonder zich voor te bereiden. Hoe leg je die een opleiding op? Iemand mag pas een drone aanschaffen bij vertoning van een diploma? En wat als vader een drone bezit en zijn overmoedige puberzoon (zonder opleiding) gaat een lekker stukje vliegen in de buurt van een vliegveld met papa's drone?
Ik hou inderdaad ook mijn hart vast bij berichten over drones in de buurt van vliegvelden, maar het idee van een verplichte opleiding lijkt me praktisch gezien onmogelijk. Over de handhaving ervan nog maar te zwijgen.
 
Hoi Rene,
Jij, ik en ongetwijfeld alle forumleden hier hebben zich verdiept in de achtergrond van het vliegen met onze drones. Het gaat echter om de onwetenden, ongeïnteresseerden en anderen die het wel denken te kunnen zonder zich voor te bereiden. Hoe leg je die een opleiding op? Iemand mag pas een drone aanschaffen bij vertoning van een diploma? En wat als vader een drone bezit en zijn overmoedige puberzoon (zonder opleiding) gaat een lekker stukje vliegen in de buurt van een vliegveld met papa's drone?
Ik hou inderdaad ook mijn hart vast bij berichten over drones in de buurt van vliegvelden, maar het idee van een verplichte opleiding lijkt me praktisch gezien onmogelijk. Over de handhaving ervan nog maar te zwijgen.
Hoi Sjakie,
Ik begrijp je reactie maar het is nu eenmaal zo in de wet geregeld dat ouders die kinderen hebben verantwoordelijk zijn en blijven voor hun kids totdat zij de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt.
Dus ik zie dit niet als een excuus.
Groet Rene
 
Ik begrijp je reactie maar het is nu eenmaal zo in de wet geregeld dat ouders die kinderen hebben verantwoordelijk zijn en blijven voor hun kids totdat zij de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt.
Dus ik zie dit niet als een excuus.
Groet Rene
Dat is niet het punt wat ik probeerde te maken. Wat ik bedoelde is dat je een diploma kan gaan verplichten, maar dat dit niet het probleem oplost van drones in de buurt van een vliegveld.
 
Dat is niet het punt wat ik probeerde te maken. Wat ik bedoelde is dat je een diploma kan gaan verplichten, maar dat dit niet het probleem oplost van drones in de buurt van een vliegveld.
Hoi Sjakie ik begrijp je punt heel erg goed. Wat dat betreft zitten we echt wel op dezelfde lijn. Maar stelt men een opleiding verplicht mbt het vliegen met drones is de handhaving op het naleven van het vliegwet veel gemakkelijker en komt men ook niet meer weg met de smoes dat je het niet wist. Men kan dan veel makkelijker het kaf van de koren schijden als je begrijpt wat ik bedoel. En wees nou eerlijk als men een dure drone kan betalen waarom dan geen papiertje halen?
Groet Rene
 
Een vliegbewijs (als in rijbewijs) zou wellicht nog uitvoerbaar zijn, hoewel dat een behoorlijk zwaar middel is. Daar vinden we elkaar in deze discussie.
Het smoesje van die knaap in Hilversum had hij niet mee weg mogen komen. Hij, net als iedereen, is nu al geacht de wet te kennen.