Overwegingen wel of geen drone kopen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Maartendev

New Member
Lid geworden
12 jan 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
37
Locatie
Utrecht
Hoi allemaal,

Mijn eerste bericht op het forum, erg nuttig om zo alles door te lezen. Ik zit met de volgende vraag voor jullie.

De afgelopen maanden heb ik nagedacht over het kopen van een drone. Niet dat het volgens mij relevant is voor mijn vraag, maar momenteel kijk ik vooral naar de Mavic. Ik merk dat ik twijfel over hoe vaak ik de drone nou daadwerkelijk ga gebruiken. Ik ben als amateur fotograaf veel met foto's bezig en het lijkt mij een mooie toevoeging. Ik wil de drone dus voornamelijk voor foto- en videografie gebruiken. Maar door de wettelijke beperkingen vraag ik mij af in hoeverre ik dat, na de eerste paar keren, nog ga gebruiken. Ik woon in het centrum van Utrecht, dus volgens mij mag ik hier niks doen. Dan moet ik dus elke keer naar buiten de bebouwde kom om daar te gaan vliegen en te zorgen dat ik buiten de bebouwde kom blijf en blijf voldoen aan alle andere regels.

Daarnaast reis ik graag en zou ik 'm ook voor tijdens het reizen gebruiken. Maar gezien de wetgeving zou ik toch in veel gevallen in twijfel zijn of ik legaal bezig ben en dus in veel gevallen misschien niet of minder mijn drone zou gebruiken. Mag je bijvoorbeeld op wintersport boven een piste vliegen? Of buiten een dorp in de bergen landschapsfoto's maken?

Mijn vraag aan jullie is of sommige van jullie met dezelfde overwegingen rondliepen voordat jullie een drone kochten. Wat zijn jullie ervaringen na het kopen van een drone? Gebruik je de drone net zo vaak als je van tevoren gedacht had? En in hoeverre werkt de wetgeving belemmerend?

Ik hoor graag!
 
Er gelden in Nederland (te) veel beperkingen voor Drones. Je mag op steeds minder plekken met een drone vliegen. Er zijn no-fly-zones die je op Drone no-fly zones | ministerie van Infrastructuur en Milieu kan vinden. Daarnaast is men druk bezig om alle nederlandse natuurgebieden tot no-fly-zone te bombarderen. Vliegen, binnen gebieden met aangesloten bebouwing, boven haven/industriegebied en boven auto/vaarwegen mocht ook al niet. Boven mensen en man-made objecten mag niet. Je vraagt je af of er uberhaupt nog wel plekken in NL over zijn waar een amateur leuke opnames mag maken.

In buitenland variert de wetgeving enorm. In Zwitserland mag je bijvoorbeeld nog wel boven een ski piste vliegen, in Oostenrijk mag je dat pertinent niet (11.000 euro boete). In gebieden met portugese achtergrond (incl. Kaap Verdie) mag veel. In Duitsland mag bijna niks. In Afrika hangt het begrip van de Politie (of wat daar op lijkt) af van hoeveel je de lokale overheid "sponsort".

Als je gaat reizen gaat er niks boven de Mavic. Neemt net zo veel ruimte/kilo's in als een spiegelreflex camera.

Als antwoord op jouw vraag: Nee, ik vlieg a.g.v. alle beperkingen een stuk minder als dat ik oorspronkelijk had gedacht. Mijn leukste/mooiste opnames waren in exotische buitenlanden waar je nog opnames kan/mag maken. Toen ik amateur fotograaf was ging ik naar een mooie plek en schoot ik daar plaatjes. Nu ik met een drone vlieg bepaalt de regelgeving waar ik heen ga, en niet waar het een mooie plek is.
 
Goed verhaal / antwoord Jeroen. Ja, beperkingen volop, maar tóch een bijzonder platform voor de fotograaf.
Jammer dat zoveel landen moeilijk doen. Kijk maar eens naar mijn geliefte Noorwegen, terwijl juist daar de minste mensen wonen, de mooiste fjorden en de meest tolerante mensen. Kortom de minste aanleiding is om zo moeilijk te doen ...... Heya Norge!

PS. Met mijn Phantom 3a fotografeer ik in Noorwegen stiekum. Er gebeurd daar wel wat.
Program 2017
 
Laatst bewerkt:
11.000€ boete in Oostenrijk? Hoe kom je aan die informatie?
Ik ga ook binnenkort naar Oostenrijk. Heb wel gelezen dat je een licentie moet hebben. Maar weet iemand hoe je hieraan kan komen?
Gr Eric
 
Hallo Maartendev,

Laat ik ook nog even een aanvulling geven. Ook ik vlieg minder dan gedacht maar ben toch tevreden. Ik vlieg sinds januari 2017 met een Mavic en ik kan niet anders dan zeggen dat dit een fantastische mooi apparaat is. De DJI Go4 app heeft me wel wat hoofdbrekens gekost mede door niet helemaal de juiste device. Je kunt mijn eerste ervaringen wel ergens op het Mavic topic teruglezen. Ik heb het geluk dat ik op 10 minuten lopen of fietsen alle ruimte heb om met de drone te vliegen boven duinen, strand en zee hoewel ik ook worstel met beperkingen door een helihaven in de buurt en soms op de grens of er net over van wat mag opereer.

Afhankelijk van waar ik naar toe ga neem ik de drone toch wel vaak mee. Zeker tijdens een weekend weg als dat niet in een stad is. Het is een beetje extra bagage maar past toch meestal wel. Vorig jaar in Friesland kon ik echt lekker dronen. Zelfs in Spanje ging het goed al was dat meest boven zee.

Wat ik in het begin had heb ik nu nog wel eens. Angst! Domweg bang om de drone te zien crashen. Ik vlieg graag over water maar daar wordt de angst niet bepaald minder van. Zaterdag durfde ik eigenlijk niet maar ik moest van mezelf over water vliegen. Pas toen ik geconcentreerd aan het fotograferen was werd ik weer relaxed. Terecht, want de Mavic en de bijbehorende controller zijn wat mij betreft gewoon heel stabiel. Ik had zaterdag dan ook een mooi resultaat.

Door regelgeving maar nog veel meer door matige weersomstandigheden vlieg ik minder vaak dan gehoopt maar ik heb toch geen spijt van mijn prijzige aankoop. Vanuit de stad moet er inderdaad eerst wat gereisd worden en dat maakt het wel minder aantrekkelijk denk ik. In mijn fietstas kan ik zowel de Mavic als mijn spiegelreflex meenemen zodat ik beide hobby's kan beoefenen afhankelijk van doel en omstandigheden en dat maakt het zo heerlijk makkelijk allemaal.

Ik was drie jaar geleden al bijna tot de aanschaf van een Phantom 2 overgegaan maar besloot toch nog te wachten. Toen kwam twee jaar later de Mavic en ik ben zo blij dat ik zo lang heb gewacht. In de tussentijd heb ik honderden Youtube-filmpjes gekeken en ook veel op dit forum als ook reviews e.d. gelezen. Ook leuk en vooral leerzaam. Dus als je twijfelt zou ik nog even wachten.

Succes met je beslissing.

Groeten,

Marcel
 
Ik had een Yuneec Q500 wat best een apparaat is vergeleken met de Mavic. Altijd een grote koffer mee en een tijdje bezig op locatie voor ik kon vliegen. Deze heb ik de deur uit gedaan en wilde een Mavic. Maar ja, waar gebruik ik hem voor en hoe vaak ga ik vliegen dacht ik toen. Ik woon ook nog eens in CTR gebied van Schiphol dus ik moet ook echt en stukje rijden voordat ik kan vliegen. Ik heb vervolgens alle punten voor mezelf op een rij gezet en besloot toen niet de DJI Mavic maar de DJI Spark te kopen. En dan wel de fly more combo. Tot op heden geen spijt. Echt klein van formaat en dus makkelijk mee te nemen. Tuurlijk zijn de specs minder dan die van de Mavic. Maar voor wat ik hem gebruik prima. Mooie beelden cq foto's en vliegt heerlijk. En minder nieuwsgierige mensen om me heen wanneer ik vlieg. Men denk al snel dat ik met speelgoed in de weer ben. Dat was wel anders met die Yuneec. En vaak irritant gezien ze je afleiden met vragen, opmerkingen en soms zelfs agressie.

Dus ik ben blij met de Spark ondanks dat ik net als andere forummers er minder mee doe dan gedacht.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Freeze Pictures