Natura 2000

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marco109

Member
Lid geworden
22 apr 2018
Berichten
53
Waarderingsscore
11
Punten
8
Leeftijd
34
Locatie
Zoetermeer
Laten we even voor opstellen dat ik hobbymatig vlieg.
Nou heb ik al een paar gelezen dat het luchtruim niet tot het zeggenschap valt van de beheerder van het gebied.
Wat valt dan precies onder luchtruim is dat 10 m of anders. Hier valt weinig over te vinden en nog mooier ook geen centraal betrouwbaar punt waar alle informatie staat.
Of zie ik wat over het hoofd? Ik heb veel respect voor de natuur maar vind de regels best ver gaan.
Hoop dat iemand dit een beetje kan op helderen.



Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Het luchtruim begint direct boven de grond. Dus zodra je drone op eigen kracht slechts 1 cm hoog in de lucht hangt, dan bel je voor de wet gebruiker van het luchtruim en heb je te maken met de luchtvaartwet.
 
Oke dat is een heel helder antwoord. Als buiten alle ctrs zit hoef je niemand te bellen toch?

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Op de website van onze Rijksoverheid staat vermeld dat je een vergunning moet aanvragen om boven Natura 2000 gebieden te vliegen. (zie de URL hieronder).

Waar mag ik vliegen met een drone?

Wie ziet hier dan op toe? Ik bezoek frequent de Waddeneilanden en daar valt een groot deel van het gebied onder Natura 2000. Toch wordt er frequent rondgevlogen met drones en zie ik die opnames terug op Youtube.

Zelf vlieg ik niet commercieel, maak het liefst mooie beelden zonder daarbij de omgeving te verstoren (mens & dier). Als ik een verhaal maak gebruik ik de drone meer voor de establishing shots (waar ben ik....) en vervolg dan het verhaal met beelden gemaakt met mijn andere camera's.

Conflicten of overtredingen ga ik uiteraard het liefst uit de weg. Moet ik voor opnames maken een vergunning aanvragen? De opnames worden niet commercieel ingezet, mogelijk wel gedeeld op Vimeo of Youtube (zonder reclame inkomsten).

De website zelf bied een ruime hoeveelheid aan informatie (detail kaarten), maar door de enorme hoeveelheid en soms aanwezige verschillen in kaarten en overzichten kun je al snel verdwaalt raken en door de bomen het bos niet meer zien....

Voor het Waddengebied moet je heel erg goed op de verschillende kaarten kijken, ook op die van de omliggende gebieden. Voorbeeld: er is een kaart speciaal voor Terschelling, maar ook voor het Noordzee gebied wat boven de eilanden ligt, en direct grenst aan dat van de eilanden. Hetzelfde gelf ook voor het gehele Waddenzee gebied.

Praktisch gezien valt het gehele gebied vanaf de kust provincies tot boven de eilanden (Noordzee gebied) onder Natura 2000 gebied. Uitzonderingen zijn de bewoonde gebieden en no-fly zones.
 
Laatst bewerkt:
Oke dat is een heel helder antwoord. Als buiten alle ctrs zit hoef je niemand te bellen toch?

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app

Buiten de CTRs heb je binnen een straal van 3km van een ongecontroleerde luchthaven (zweefvliegvelden en helihavens vallen daar ook onder) “toestemming” (een verklaring van geen bezwaar) nodig van de betreffende Havendienst. Verder is alle ongecontroleerde luchtruim “kloot maar aan” luchtruim :)
Tot een maximum hoogte van 120m, natuurlijk ;)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
@Gert Kracht
Voor hobbymatig beelden maken heb je geen “vergunning” nodig in de zin van een ROC of ROC-light (zeg maar: lcommercieel drone brevet”).
Voor het besturen van een drone binnen een N2000 gebied heb je een vergunning van de provincie nodig. Dat is weer een andere vergunning dan dat commerciële drone brevet. Dat zijn twee hele verschillende dingen.
Nou zou je, als je wèl graag het conflict op zou zoeken, net buiten het gebied kunnen gaan staan en je drone er overheen sturen, want dan voer jij die activiteit buiten het N2000 gebied uit. En over het luchtruim heeft de provincie of Staatsbosbeheer, of welke N2000 beheerder dan ook, wettelijk gezien geen zeggenschap.
Dan bind je wel de kat op het spek en kan ik me ook nog wel voorstellen dat uiteindelijk een rechter beslist dat je “dat best wel had kunnen weten, dat dat niet de bedoeling was”. Mede gezien de uitspraak dat de provincie Zeeland in zijn recht stond om een vliegverbod boven de natuurgebieden aldaar in te stellen. Daar is het laatste hoger beroep nog niet over uitgevochten, maar het is wel tekenend dat daar een hoger beroep voor nodig blijkt te zijn...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Ik ben er absoluut niet op uit om de kat op het spek te binden door de instanties uit te dagen. Ik wil het gewoon netjes regelen. Als zo'n vergunning betaalbaar is en de regels duidelijk en goed hanteerbaar dan is het de moeite waard.

In het verleden hebben we vaak genoeg met vliegers en buggy's over de Nederlandse stranden gereden. Ook daar hielden we ons aan de regels, maar er waren ook mensen die het voor iedereen gingen verpesten. Hele stranden zijn toen afgesloten voor die sport, terwijl er ruimte genoeg was.

Wat betreft het gebied is het vliegen aan de randen moeilijk te realiseren. Heel het Waddengebied, de eilanden zelf en de Noordzee zijn aaneengesloten gebieden. Je zou letterlijk op een van de eilanden, aan de rand van het dorp, bij iemand in de tuin achter het huis moeten starten en landen om de regels uit te dagen. Dat gaat me veel te ver.

Stap voor stap worden mij de regels steeds duidelijker en waar een drone niet mag kun je altijd nog kiezen om een vlieger te gebruiken.
 
Mijn beperkte ervaring met vergunningaanvraag bij de provincie Noord-Holland voor vliegen in N2000 gebied Zuid Kennemerland (alleen habitatrichtlijn, dus geen instandhoudingsdoelselling voor dieren) is halverwege de aanvraag gestrand op de tijd die een dergelijke procedure in beslag neemt.
Het is (of was in ieder geval vorig jaar) niet te doen om dat in een dag te regelen, waarschijnlijk is de doorlooptijd zelfs meer dan twee weken. Dan kun je met het verstrekken van belachelijk veel gegevens een aanvraag doen voor één vlucht (je moet een datum en tijdsblok opgeven). Het is (of in ieder geval "was vorig jaar") onmogelijk om een vergunning voor een langer tijdvak te krijgen. Dus het zat er niet in dat je bedacht dat het morgen wel mooi weer zou gaan worden om te vliegen en dan nog op tijd een vergunning te regelen. De vergunning kon je aanvragen, maar dusdanig lang van tevoren dat je met zekerheid wist dat je niet wist wat het weer ging doen, die dag.
Ik heb het toen opgegeven - en heb sindsdien ook niet meer in Zuid Kennemerland gevlogen, trouwens.

Ik hoop dat e.e.a. inmiddels iets praktischer geregeld is, maar ik heb er niet veel vertrouwen in...
 
Inderdaad. Een online loket waar je alles kunt invullen en indienen zou veel praktischer zijn en de boel bespoedigen. Heb je nog een kosten indicatie meegekregen Eric-Jan? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
 
Graag! Want ik ben toch wel weer nieuwsgierig geworden.

Ik had de hoop een beetje opgegeven, vorig jaar. Ik heb toen (en het hele jaar daarvóór) uitvoerig gediscussieerd met beheerders, provincie en provinciale staten om te komen tot een beheerplan waar alle partijen mee konden leven. Uiteindelijk zou het tussen Provinciale Staten en het Ministerie besproken worden en teruggekoppeld wat daar uit kwam. Maar toen bleef het stil. Ook na herhaaldelijk vragen om een status update. Na een half jaar geen vooruitgang heb ik het maar opgegeven er nog langer achteraan te gaan en als ik nu kijk naar de in het afgelopen jaar vastgestelde Natura 2000 beheerplannen (die vorig jaar nog in concept waren), dan zie ik niks terugkomen van mijn inbreng. Erg jammer.
Maar misschien dat ze qua vergunningverlening iets hebben meegenomen van wat ik hierboven al beschreef: het moet praktisch blijven voor iemand die beslist te gaan vliegen. Dan moet het niet drie weken duren voordat je je vergunning krijgt, of je moet vergunning krijgen voor langere tijd. De hele winter bijvoorbeeld, of "het hele jaar, met uitzondering van 15 april tot 7 juni", of iets dergelijks. Ook kan er een beperking in gebied in de vergunning staan ("niet binnen 50 meter van de lepelaarplas", of zoiets). Allemaal OK, zolang er maar duidelijkheid geschept wordt en e.e.a. praktisch blijft.
Ik ben benieuwd wat Provincie Zuid-Holland gaat roepen (even los van dat 80% van Zuid-Holland CTR is; zo ongeveer de rest zal vast N2000 ziijn ;) )
 
In Zeeland heeft het ministerie van EZ vorig jaar (waar toen nog het Natura 2000 verhaal was ondergebracht) bakzeil gehaald als het gaat om een 100% droneverbod. Maar ondertussen zijn de beheerorganisaties gewoon lekker hun eigen gang gegaan en in bijna alle beheerplannen wordt tegenwoordig wel gesproken over restricties ten aanzien van het vliegen met drones. Het ministerie van I&W heeft helaas zitten slapen en heeft nooit echt op haar strepen gestaan, want nog altijd betwijfel ik het mandaat van deze organisaties om restricties in te voeren, zoals ik laatst ook maar weer duidelijk heb gemaakt in een artikel over het droneverbod boven de wateren van Flevoland. Ik vrees dat er aanvullende jurisprudentie nodig is voordat er meer duidelijkheid ontstaat.
 
Ik twijfel niet aan de verplichting van een beheerder om maatregelen in te voeren ten einde zijn beheersdoelstellingen te halen. Daar zijn nou eenmaal op nationaal en Europees niveau afspraken over gemaakt. Dat het verbieden te vliegen met drones (dus: de activiteit zelf) daar één van is, kan ik me ook voorstellen. Deels uit onbegrip en onkunde, maar deels ook wel degelijk gestaafd met wetenschappelijke rapporten (ik heb er een paar ingezien toen ik met de beheerder van Het Twiske de discussie voerde; hij was heel open en eerlijk daarin).
Maar ik blijf het eens met de stelling dat dergelijke beheerders niet gaan over het luchtruim. Dat kan gewoon niet. Anders ontstaat er een conflict tussen verantwoordelijkheden en mandaten van de diverse bestuursorganen.

En dat we als drone community een "code of conduct" opstellen t.a.v. het vliegen over N2000 gebieden, zoals dat voor de General Aviation gedaan is, is zeker een mogelijkheid. Maar daar moet ten eerste iemand het voortouw in nemen die binnen de sector gezien wordt als vertegenwoordiger van die sector (ik schuif al jaren Wiebe naar voren ;) ). En dan moet er nog iets zinnigs op papier komen, natuurlijk. Dat alles niet "legally binding", maar wel gewoon een fatsoensnorm. Ik denk dat dat de enige manier is om verdere restricties te voorkomen, in de toekomst.
 
En dat we als drone community een "code of conduct" opstellen t.a.v. het vliegen over N2000 gebieden, zoals dat voor de General Aviation gedaan is, is zeker een mogelijkheid. Maar daar moet ten eerste iemand het voortouw in nemen die binnen de sector gezien wordt als vertegenwoordiger van die sector (ik schuif al jaren Wiebe naar voren ;) ). En dan moet er nog iets zinnigs op papier komen, natuurlijk. Dat alles niet "legally binding", maar wel gewoon een fatsoensnorm. Ik denk dat dat de enige manier is om verdere restricties te voorkomen, in de toekomst.

Dank voor het vertrouwen ;). Maar ik voel me echt geen vertegenwoordiger van de sector, althans niet in traditionele zin. Formeel vertegenwoordigt Dronewatch ook niemand, er is immers geen sprake van leden. Feitelijk is de KNVvL (waar binnenkort ook DARPAS deel van uitmaakt) de aangewezen instantie om over zo'n convenant te onderhandelen. Ik zal het balletje bij ze opgooien, ondertussen blijf ik lekker vanuit Dronewatch lastige vragen stellen over dit dossier. Ik vind het trouwens wel een heel goed idee, zo'n gedragscode, beter dan het zoveelste juridisch twijfelachtige totaalverbod op de drones. En als het gaat om de communicatie over zo'n gedragscode, daar kan ik met Dronewatch dan wel weer een hele mooie rol spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht en Eric-Jan
Heeft iemand een idee hoelang het überhaupt duurt voor je eens een antwoord terug krijgt van de provincie. Vind het nu al lang duren.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad-PILOOT
Ik zag net dat Wiebe de bollenvelden op Texel aan het fotograferen is in 360. Middenin Natura 2000 gebied. Misschien dat hij hierover iets kan vertellen. Misschien dat de opdrachtgever de aanvraag heeft verzorgd? Hoe lang duurde het voor toestemming etc.
 
Nou het antwoord is er van de provincie zuid holland.

Beste Marco,
Excuus dat m'n reactie even op zich liet wachten.
Vliegen met Drones is idd niet vergunningvrij in Natura 2000 gebieden. Als je belangstelling hebt, wil ik wel de complexiteit in regelgeving uitleggen. Laat maar weten.
Als je in een bepaald Natura 2000 gebied wilt vliegen, kun je daar een vergunning voor aanvragen, in Z-H bij de omgevingsdienst Haaglanden. Dat is de officiële route.
Een praktische route is contact zoeken met de terreinbeheerder, dus degene die het gebied waar je wilt vliegen beheert. Die kunnen aangeven of zij er mee eens zijn als je op een bepaald moment in het gebied dat zij beheren vliegen of niet. Zorg wel dat je daar iets van in tekst krijgt, bijvoorbeeld in de mail. Op basis van de natuurbeschermingswet geldt een zorgplicht. Zorgen dat je de natuur niet bedreigd in het voortbestaan van soorten.
Vr groet
Laurens van Ruijven.
Beleidsmedewerker Biodiversiteit en beheer
Vanaf m'n iPad


Op 29 apr. 2018 om 20:13 heeft

Geachte heer,

Ik ben een hobbymatige drone vlieger. Ik vind het leuk om foto's en video's te maken van de natuur en alles van een ander perspectief te zien.
Nu had ik een vraag. Is het toegestaan om te vliegen cq opstijgen en landen in een natura 2000 gebied. Als dit niet toegestaan is. Kan ik dan een vergunning of ontheffing krijgen? En is dit dan een voor een kortere tijd (een paar dagen) of een kwartaal?
Ik ben zelf een natuur liefhebber en kan erg genieten van van mooie bossen. Ik snap dat het in het broedseizoen niet op prijs gesteld word.

Als u verder nog vragen heeft. Zie ik ze graag te gemoed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Nou het antwoord is er van de provincie zuid holland.

Beste Marco,
Excuus dat m'n reactie even op zich liet wachten.
Vliegen met Drones is idd niet vergunningvrij in Natura 2000 gebieden. Als je belangstelling hebt, wil ik wel de complexiteit in regelgeving uitleggen. Laat maar weten.
Als je in een bepaald Natura 2000 gebied wilt vliegen, kun je daar een vergunning voor aanvragen, in Z-H bij de omgevingsdienst Haaglanden. Dat is de officiële route.
Een praktische route is contact zoeken met de terreinbeheerder, dus degene die het gebied waar je wilt vliegen beheert. Die kunnen aangeven of zij er mee eens zijn als je op een bepaald moment in het gebied dat zij beheren vliegen of niet. Zorg wel dat je daar iets van in tekst krijgt, bijvoorbeeld in de mail. Op basis van de natuurbeschermingswet geldt een zorgplicht. Zorgen dat je de natuur niet bedreigd in het voortbestaan van soorten.
Vr groet
Laurens van Ruijven.
Beleidsmedewerker Biodiversiteit en beheer
Vanaf m'n iPad


Op 29 apr. 2018 om 20:13 heeft

Geachte heer,

Ik ben een hobbymatige drone vlieger. Ik vind het leuk om foto's en video's te maken van de natuur en alles van een ander perspectief te zien.
Nu had ik een vraag. Is het toegestaan om te vliegen cq opstijgen en landen in een natura 2000 gebied. Als dit niet toegestaan is. Kan ik dan een vergunning of ontheffing krijgen? En is dit dan een voor een kortere tijd (een paar dagen) of een kwartaal?
Ik ben zelf een natuur liefhebber en kan erg genieten van van mooie bossen. Ik snap dat het in het broedseizoen niet op prijs gesteld word.

Als u verder nog vragen heeft. Zie ik ze graag te gemoed.

Hele nette reactie. Dit geeft hoop. Zolang we ons aan de regels houden zie ik wel een opening ontstaan en een samenwerking waaruit iets kan ontstaan.
 
Morgen moet ik bij Natuurmonumenten aan het werk. Ik zal daar ook eens navraag doen. Hopelijk is er iemand die me daar verder kan helpen.
 
Nog even terug gereageerd wederom een net antwoord

Beste Laurens,

Bedankt voor je reactie. Ik ben zeker nieuwsgierig naar het hele verhaal. Er is namelijk lastig informatie over het onderwerp te vinden die nog betrouwbaar is ook.

Ik ben zelf al een klein beetje bekend met de regels. Het schijnt zelfs zo "krom" te zijn dat als ik buiten een natura 2000 gebied opstijg. Daarna er boven vlieg en er niet in land me offcieel niets aan te rekenen valt. Mits ik natuurlijk buiten het gecontroleerde lucht enzo blijf. Dat valt alleen dan onder beheerder pesten in mijn ogen.

De terreinbeheerder toestemming vragen is dit van toepassing op heel nederland? Dat scheelt weer een paar emails versturen namelijk.

Al vast bedankt

En de reactie

Beste Marco,



Ik probeer het kort uiteen te zetten en gebruik daarbij geen strikt juridische termen, ik ben geen jurist en het complete juridische verhaal is veel complexer.



Qua bevoegdheden:

De minister van Infrastructuur en Waterstaat gaat over het luchtruim. (het luchtruim in het algemeen, de minister van Defensie heeft daar een specifieke bevoegdheid.) Praktisch - Als je op de site van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat staan en drone intikt, krijg je de officiële informatie vanuit het ministerie, incl. de no fly zones en de toelichting voor drone gebruik.

De (dagelijkse) besturen van de provincies gaan over de Natuurbeschermingswet in hun provincie. Waar vanuit het luchtruim mogelijk significant negatieve effecten op natuurdoelen kunnen optreden zijn zij bevoegd gezag.



De mogelijkheid voor vergunningverlening is er, in die zin dat als er voorschriften mogelijk zijn waarmee significant negatief effect op natuurwaarden voorkomen kan worden. Je kunt bij de omgevingsdienst Haaglanden een aanvraag indienen als je ergens in een Natura 2000 gebied in Zuid-Holland zou willen vliegen met een drone. Over het algemeen is het wel handig vooroverleg te vragen, althans wanneer je de eigen gegevens van wie, wat, waar, wanneer en hoe op rij hebt.



Ik heb geen idee waar de aanname vandaan komt dat je van buiten een Natura 2000 boven het gebied vliegt en dan de wet niet zou overtreden. Vanuit de Wet natuurbescherming geldt gebiedsbescherming van de Natura 2000 doelen en algemeen een zorgplicht voor natuur. Of een mogelijk significant negatieve invloed op natuurwaarden van binnen of van buiten het Natura 2000 gebied komt maakt in essentie niet uit. Dat is niet toegestaan, of het nu gebruik in het gebied is of externe werking. Wanneer je handelt zoals je beschrijft en zo laag komt dat er kans op negatief effect niet uit te sluiten is, ben je in overtreding.



De suggestie contact te zoeken met de terreinbeheerder is bedoeld om te zien wat in goed overleg lokaal mogelijk is. Ik schrik wat van je vraag of een terreinbeheerder toestemming vragen voor heel Nederland kan gelden. De terreinbeheerder heeft meestal goede kennis van de lokale en actuele natuurwaarden en kan weten of de locatie waar je wilt vliegen met een drone op dat moment voor de natuurwaarden geen kwaad kan. Het is tijd en locatie gebonden informatie.



Overigens wordt er gewerkt aan meer helderheid over drone gebruik, maar dat vordert langzaam juist omdat er veel kanten aan drone gebruik zitten, zoals ook veiligheidsaspecten van allerlei aard.



Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik die graag.



Vr. groet

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app