Goedemiddag iedereen,
In Nederland zijn er tientallen (zweef)vliegvelden, helihavens, hangglidervelden, et cetera waar niet gevlogen mag worden zonder toestemming van de exploitant.
Ik ben nieuwsgierig: zijn er op dit forum mensen met ROC-Light die wel eens toestemming hebben gevraagd en dit wel of juist niet gekregen hebben? Hoe ging dat in zijn werk?
Ik kan me voorstellen dat de exploitant van een zweefvliegveld wel aan kan geven dat er op een doordeweekse dag bijvoorbeeld niet gevlogen wordt, en dat het dan geen probleem is om met een drone de lucht in te gaan. Maar bij een helihaven waar traumahelikopters landen ligt dit al een stuk gecompliceerder: bel je dan de havenmeester om te vragen of ze binnen een half uur een helikopter verwachten? Of geeft de havenmeester standaard geen toestemming? En moet het nog een bepaalde tijd van te voren aangevraagd worden? Of kan je dit bij bijvoorbeeld een dringend nieuwsfeit (grote brand of iets dergelijks) nog snel regelen?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. De toestemming van exploitanten kan in de toekomst cruciaal zijn in het wel/niet aan kunnen nemen van een opdracht voor luchtfotografie.
Groet, Sem
In Nederland zijn er tientallen (zweef)vliegvelden, helihavens, hangglidervelden, et cetera waar niet gevlogen mag worden zonder toestemming van de exploitant.
Ik ben nieuwsgierig: zijn er op dit forum mensen met ROC-Light die wel eens toestemming hebben gevraagd en dit wel of juist niet gekregen hebben? Hoe ging dat in zijn werk?
Ik kan me voorstellen dat de exploitant van een zweefvliegveld wel aan kan geven dat er op een doordeweekse dag bijvoorbeeld niet gevlogen wordt, en dat het dan geen probleem is om met een drone de lucht in te gaan. Maar bij een helihaven waar traumahelikopters landen ligt dit al een stuk gecompliceerder: bel je dan de havenmeester om te vragen of ze binnen een half uur een helikopter verwachten? Of geeft de havenmeester standaard geen toestemming? En moet het nog een bepaalde tijd van te voren aangevraagd worden? Of kan je dit bij bijvoorbeeld een dringend nieuwsfeit (grote brand of iets dergelijks) nog snel regelen?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. De toestemming van exploitanten kan in de toekomst cruciaal zijn in het wel/niet aan kunnen nemen van een opdracht voor luchtfotografie.
Groet, Sem