een droom een drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Even ter verduidelijjking, want zo'n zooi is het ook weer niet. Ik reageerde op #12 onder dit onderwerp, alleen was de discussie toen al wat verder. Vergeet het maar.
 
Even ter verduidelijjking, want zo'n zooi is het ook weer niet. Ik reageerde op #12 onder dit onderwerp, alleen was de discussie toen al wat verder. Vergeet het maar.

Kijk, nu weet ik wèl waar je quote vandaan komt (en zie ik de context ook; verhelderend ).
Ik was er van overtuigd dat er een eerder draadje op dit forum was dat over de "bruikbaarheid" van FR24 ging, maar die kon ik al niet vinden. Hoe blind kun je zijn... zal wel op een ander forum geweest zijn, dan. Of in een of andere Facebook groep.
Eigenlijk zegt Peet in zijn post #12 precies wat ik ook bedoelde te zeggen: die sportvliegtuigjes zie je daar niet op. Had ik dus niet hoeven herhalen. Dat zie ik nu ook.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Kleine aanpassing: zie hier de sportvliegtuigjes, trauma heli's en (links) bevoorrading helikopters
Zware dag gehad Peet? :D

Nou Sjakie, na mijn laatste vlieguurtje van verleden week donderdag, heb ik op een rare wijze mijn enkel verzwikt.
En een ontsteking gekregen. Mag nu een kuurtje Pretnisolon afmaken.


.FR24.jpg
 
Nou Sjakie, na mijn laatste vlieguurtje van verleden week donderdag, heb ik op een rare wijze mijn enkel verzwikt.
En een ontsteking gekregen. Mag nu een kuurtje Pretnisolon afmaken.
Dat is helemaal niet fijn, beterschap kerel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet
Ook jij bedankt, hardeman.
 
Kleine aanpassing: zie hier de sportvliegtuigjes, trauma heli's en (links) bevoorrading helikopters


Nou Sjakie, na mijn laatste vlieguurtje van verleden week donderdag, heb ik op een rare wijze mijn enkel verzwikt.
En een ontsteking gekregen. Mag nu een kuurtje Pretnisolon afmaken.


.Bekijk bijlage 398
Precies! Dat is dus ongeveer de helft van wat er vliegt, probeerde ik te zeggen. Voor wat betreft General Aviation, in ieder geval. Zie maar eens hoe rustig het is rond Lelystad, het drukste veld van Nederland. Dus ga er aub niet van uit dat op FR24 kijken genoeg is om te constateren dat er niks in je omgeving vliegt. That’s all.

Beterschap met je enkel! Hoe moeilijk misschien nu ook, doe rustig aan en probeer niet te vroeg te veel te belasten. Daar kun je de rest van je leven goed last van houden, weet ik uit eigen ervaring...






In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Laatst bewerkt:
Precies! Dat is dus ongeveer de helft van wat er vliegt, probeerde ik te zeggen. Voor wat betreft General Aviation, in ieder geval. Zie maar eens hoe rustig het is rond Lelystad, het drukste veld van Nederland. Dus ga er aub niet van uit dat op FR24 kijken genoeg is om te constateren dat er niks in je omgeving vliegt. That’s all.

Beterschap met je enkel! Hoe moeilijk misschien nu ook, doe rustig aan en probeer niet te vroeg te veel te belasten. Daar kun je de rest van je leven goed last van houden, weet ik uit eigen ervaring...

Eric, ik begrijp je punt! Wat ik ergens niet snap is, dat er dan zoveel privé vliegtuigjes ZONDER (werkend) transponder rondvliegen en dus alleen visueel zichtbaar zijn? Ook voor elkaar. Zoals ik op de foto heb meegegeven, zie je een sportvliegtuig op een ruime 400 mtr hoogte vliegen met transponder. Ik wil op zeker niet zeggen dat FR24 de ideale app is, maar "iets is beter dan niets". Ik ben geen voorstander om de drone over de 100 mtr hoogte te jagen.

Bedankt voor je medeleven wat mijn enkel betreft. Heb er vandaag nog een paar rondes Prednis bijgekregen.Gelukkig heb ik nog Tremadol van na de hernia.
Even niet vliegen dus.
 
DISCLAIMER: Weest gewaarschuwd! Technisch gewauwel ahead :)

Er zijn twee hoofdsystemen: ADSB en transponder. Transponder systemen zijn dan in de praktijk weer onder te verdelen in twee sub-systemen: Mode C transponder en Mode S transponder (er zijn er meer, maar in de praktijk kom je die niet meer tegen). Flight Radar 24 maakt in principe alleen van ADSB gebruik, maar via een omweg kan ook positie en hoogte van een transponder bepaald worden, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
En dat ga ik hieronder uitleggen.

Eerst even het wezenlijke verschil tussen ADSB en een transponder: bij ADSB wordt min of meer continue (1x per seconde, meen ik) een "boodschap" uitgestuurd. Een transponder zendt alleen een boodschap uit als die daarom gevraagd wordt ("interrogation" noemen ze dat). Daar komt ook de naam vandaan: TRANsmitter / reSPONDER.

De boodschap die uitgezonden wordt is in de loop der tijd veranderd: Bij Mode C transponder was het alleen een identifier en een altitude. De positie werd berekend aan de hand van de hoek van de richtingsgevoelige, ronddraaiende antenne en het doppler effect van een vast meegezonden frequentie. Later werd dat protocol uitgebreid (mode S) met meer variabelen in de boodschap, zoals registratienummer, vliegtuigtype, dukhoogte, callsign (indien verschillend van registratie) en GPS positie.
De boodschap die bij een ADSB systeem uitgezonden wordt is wel gebaseerd op een Mode C boodschap (met nog wat meer bytes, dus nòg meer informatie als complete flightplan info, potentieel), maar wordt iets anders gecodeerd, wordt gecomprimeerd uitgezonden en kan dus veel uitgebreider zijn.

Vliegtuigen in de G.A. waren lange tijd verplicht minimaal een Mode C transponder te voeren, bij vluchten boven 1200ft (400m). Tegenwoordig is dat volgens mij inmiddels verplicht Mode S, maar dat weet ik niet zeker. Dat hangt er vanaf of de overgangstermijn al verstreken is. Ik vlieg in ieder geval alleen met Mode S equipped vliegtuigen. Maar goed, dat blijft een transponder.

Een FlightRadar24 ground station ontvangt in principe alleen ADSB signalen, dus geen G.A. vliegtuigen met een transponder. Maar omdat het signaal er zo verdomd veel op lijkt en in dezelfde frequentieband wordt uitgezonden, pikt het grondstation wel een "ping" op. Als er nu meerdere grondstations zo'n ping oppikken, dan is uit het onderlinge tijdsverschil (GPS tijd, loopt gelijk op microseconden) de positie van die ping te bepalen. Die ping bevat een hexadecimale identifyer die te raadplegen is in een nationale database en daarmee te herleiden is tot het vliegtuig. En dat is dus uiteindelijk wat FR24 doet om G.A. vliegtuigen te laten zien. Multilateratie noemen ze dat. Voorwaarde daarvoor is dus wel dat de betreffende transponder "ge-interrogate" wordt (anders zendt -ie geen boodschap uit) en dat er meerdere groundstations in de buurt die ping opvangen. typisch heb je wel zo'n 6 grondstations nodig die hetzelfde signaal ontvangen om een beetje nauwkeurige positiebepaling te doen. Ook die nauwkeurigheid wordt overigens berekend en als die niet groot genoeg is, wordt het target niet getoond.
Vandaar dus dat G.A. voor een groot deel niet getoond wordt, omdat ze relatief laag vliegen (weinig ontvangst range op 700 ft in het circuit van Lelystad, bijvoorbeeld) en/of er weinig ontvangers op de grond staan in dunbevolkte gebieden.


De praktijk in Nederland is nog zo, dat er in de G.A. inderdaad geen gecertificeerde vliegende systemen zijn om elkaar "digitaal" te zien. Airliners hebben die wel, maar die gebruiken allemaal ADSB en een daaraan gekoppeld TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Alles hangt dus voor G.A. inderdaad van naar buiten kijken af, gecombineerd met radiocontact met luchtverkeersleiding. Maar een werkende transponder is dus wèl verplicht - en volgens mij zetten alleen de uitzonderingen (smokkelaars, illegaal CTRs kruisende vliegtuigen) de transponder uit tijdens een vlucht. Als je je aanmeld op de frequentie van de controller die voor jouw positie Flight Information Service biedt, dan kijkt hij mee met en voor je en waarschuwt hij voor verkeer op een kruisende koers binnen 5 nautische mijlen. Daar heb je dus wèl beide een aan staande transponder nodig. Zo weet je dan iets beter in welke richting je moet kijken (en dan nog valt het niet mee een ander vliegtuig te zien, laat staan een drone).
In Amerika is ADSB in de G.A. stek in opkomst, maar omdat de hele G.A. in Nederland in de afgelopen 5 jaar verplicht in een mode S transponder heeft moeten investeren (€5.000 tot € 10.000 per vliegtuig), relatief snel na de verplichte investering in een Mode C transponder, is er weinig draagvlak voor nòg zo'n investering...

Zo. Genoeg off-topic voor vandaag, haha!
 

Bijlagen

  • uitluisteren.jpg
    uitluisteren.jpg
    243,3 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en BobvdM
Hoi Eric,

Maak je niet druk over het technische. Ik ken het merendeel ervan. Uiteraard niet alles en mijn dank ervoor.
Toch nog even een kanttekening ervoor: Probeer het eens in korte stukjes en buiten "vakjargon" te vertalen.
Is misschien voor een heleboel mensen te begrijpen.
Mocht je daar geen zin in hebben of tijd, wil ik het best wel doen.

Schrijf ik het script en stuur het naar jou, persoonlijk.
 
Haha! Dit was voor mij de samenvatting in eenvoudige bewoording
(OK, licht overdreven)

Dat hoofd van mij zit vol met triviale feitjes en ik kan inderdaad gewoon niet antwoorden zonder wat context er bij te geven. I am aware ... Probeer ik dat wel, dan is mijn toon te zakelijk en kom ik arrogant en betweterig over. In ieder geval voor degenen die niet direct op die informatie zitten te wachten.
Ik zal proberen voortaan mijn toon wat meer in de gaten te houden en kortere antwoorden te geven.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Probeer ik dat wel, dan is mijn toon te zakelijk en kom ik arrogant en betweterig over. In ieder geval voor degenen die niet direct op die informatie zitten te wachten.
Gewoon plaatsen die informatie. Wie het niet interessant vindt leest het maar niet. Je kunt niet iedereen tevreden krijgen.
 
Maakt voor mij ook niet uit. Kan me er wat bij voorstellen dat er mensen zijn die het wél willen lezen, maar misschien niet begrijpen. Oké, Google is een optie natuurlijk.

Wat mij betreft mag je de toon aanslaan welke voor jou het beste is. Voordeel is dat ik je nu wat beter ken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex en Eric-Jan
Maakt voor mij ook niet uit. Kan me er wat bij voorstellen dat er mensen zijn die het wél willen lezen, maar misschien niet begrijpen. Oké, Google is een optie natuurlijk.

Wat mij betreft mag je de toon aanslaan welke voor jou het beste is. Voordeel is dat ik je nu wat beter ken.
Plaatsen,bewustwording en leren is altijd goed en beterschap met de enkel. Zorg wel dat zodra het weer beetje gaat je wel gaat bewegen met de enkel want kan anders maar zo heel langdurig worden.
 
Hoi Peter,

Of het door de Prednison komt, of toch door een beetje rust nemen. Maar het gaat een stuk beter met de enkel. (ik vermoed beide) Morgen moet ik toch weer even naar Leeuwarden, dus dat lijkt me wel weer beweging genoeg. Het is mijn rechter enkel.

Bedankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Om het toch nog wat vrolijker te maken Ik moet met mijn enkel recht omhoog liggen...blijkt dat mijn drone koffer met kussen erop, ik erg prettig zit:D Op naar Leeuwarden morgen. Wie kan ik morgen nog tegenkomen richting de Afsluitdijk?
 
Om het toch nog wat vrolijker te maken Ik moet met mijn enkel recht omhoog liggen...blijkt dat mijn drone koffer met kussen erop, ik erg prettig zit:D Op naar Leeuwarden morgen. Wie kan ik morgen nog tegenkomen richting de Afsluitdijk?

Omhoog liggen is tegen de zwelling.