Een tijdje geleden leek het mij wel een goed idee om en ROC-Light vergunning te gaan halen om zakelijke vluchten te mogen doen zodat ik de onkosten van mijn hobby kon gaan compenseren.
Een ROC-Light regelen is een kwestie van ROC Theorie examen doen (235 Euro) , drone inschrijven (73 Euro), WA verzekering regelen (311 Euro/jaar) en ROC Light aanvragen (272 Euro). Heb ondertussen ROC Theorie Examen gedaan, heb de aanvraag voor drone inschrijving gedaan/betaald en ben nu WA verzekering aan het regelen. De WA verzekering is duur (dat wist ik al vooraf) maar wat ik niet wist dat de verzekeraar allerlei additionele dingen zou eisen waardoor e.e.a. nu een stuk minder leuk wordt (zo mag ik niet meer recreatief met de verzekerde drone vliegen, er gelden internationale maxima aan hoogtes/bereik, RTH moet verplicht altijd aan, ik moet een praktijkopleiding volgen, etc.).
Ik zou mijn Inspire-1 in de zakelijke WA verzekering stoppen en daar alleen zakelijk mee kunnen gaan vliegen. De door mij bestelde MavicPro zou ik dan puur op de prive WA verzekering kunnen houden en alleen voor recreatieve vluchten kunnen gebruiken. Dan mag ik echter niet meer prive met mijn Inspire-1 vliegen en moet ik in het eerste jaar eerst 1300 Euro omzetten, voordat ik 1 euro kan afschrijven op mijn inspire kit. De MavicPro mag ik dan niet voor zakelijke vluchten gebruiken of moet ik dan ook voor 311 euro extra per jaar verzekeren. Ik kan mijn Inspire-1 natuurlijk ook te koop zetten en alleen met de MavicPro nog voor de lol gaan vliegen. Als de Inspire-2 uit komt, dan is mijn Inspire-1 echter dezelfde week nog geen donder meer waard en dan kan ik de I1 beter zelf houden.
Nog eentje: als ik zakelijk vlieg dan moet ik -totdat er nieuwe regels zijn- 50 meter afstand houden tot aan mensen/objecten. Dan moet ik dus haast wel een Z3 zoomlens van 999 Euro op mijn Inspire-1 bouwen om nog iets met enig detail op te kunnen nemen. Als ik prive vlieg dan mag ik overal naast, maar nergens boven vliegen. Daar heb ik dan weer geen Z3 telelens voor nodig.
Ik kan natuurlijk ook een luxe hobbiest worden en mijn Inspire-1 en MavicPro beiden op de prive WA verzekering houden en mijn ROC-Light vergunning aspiratie weer aan de wilgen hangen. Het enige wat dan niet kan, is zakelijke vluchten doen. De investeringen heb ik allemaal al gedaan en ik hoef ook geen nieuwe/jaarlijkse kosten te maken (die prive WA heb ik toch al). Als de Inspire er over 1 a 2 jaar mee stopt, dan heb ik altijd de MavicPro -of zijn opvolger- nog (die ik waarschijnlijk toch veel liever mee ga nemen dan de lompe I1 omdat Mavic pas echt portable is). Maakt dan ook niet meer uit wat EASA allemaal aan verdere restricties op gaat leggen in 2018.
Lastige dillema's....
Een ROC-Light regelen is een kwestie van ROC Theorie examen doen (235 Euro) , drone inschrijven (73 Euro), WA verzekering regelen (311 Euro/jaar) en ROC Light aanvragen (272 Euro). Heb ondertussen ROC Theorie Examen gedaan, heb de aanvraag voor drone inschrijving gedaan/betaald en ben nu WA verzekering aan het regelen. De WA verzekering is duur (dat wist ik al vooraf) maar wat ik niet wist dat de verzekeraar allerlei additionele dingen zou eisen waardoor e.e.a. nu een stuk minder leuk wordt (zo mag ik niet meer recreatief met de verzekerde drone vliegen, er gelden internationale maxima aan hoogtes/bereik, RTH moet verplicht altijd aan, ik moet een praktijkopleiding volgen, etc.).
Ik zou mijn Inspire-1 in de zakelijke WA verzekering stoppen en daar alleen zakelijk mee kunnen gaan vliegen. De door mij bestelde MavicPro zou ik dan puur op de prive WA verzekering kunnen houden en alleen voor recreatieve vluchten kunnen gebruiken. Dan mag ik echter niet meer prive met mijn Inspire-1 vliegen en moet ik in het eerste jaar eerst 1300 Euro omzetten, voordat ik 1 euro kan afschrijven op mijn inspire kit. De MavicPro mag ik dan niet voor zakelijke vluchten gebruiken of moet ik dan ook voor 311 euro extra per jaar verzekeren. Ik kan mijn Inspire-1 natuurlijk ook te koop zetten en alleen met de MavicPro nog voor de lol gaan vliegen. Als de Inspire-2 uit komt, dan is mijn Inspire-1 echter dezelfde week nog geen donder meer waard en dan kan ik de I1 beter zelf houden.
Nog eentje: als ik zakelijk vlieg dan moet ik -totdat er nieuwe regels zijn- 50 meter afstand houden tot aan mensen/objecten. Dan moet ik dus haast wel een Z3 zoomlens van 999 Euro op mijn Inspire-1 bouwen om nog iets met enig detail op te kunnen nemen. Als ik prive vlieg dan mag ik overal naast, maar nergens boven vliegen. Daar heb ik dan weer geen Z3 telelens voor nodig.
Ik kan natuurlijk ook een luxe hobbiest worden en mijn Inspire-1 en MavicPro beiden op de prive WA verzekering houden en mijn ROC-Light vergunning aspiratie weer aan de wilgen hangen. Het enige wat dan niet kan, is zakelijke vluchten doen. De investeringen heb ik allemaal al gedaan en ik hoef ook geen nieuwe/jaarlijkse kosten te maken (die prive WA heb ik toch al). Als de Inspire er over 1 a 2 jaar mee stopt, dan heb ik altijd de MavicPro -of zijn opvolger- nog (die ik waarschijnlijk toch veel liever mee ga nemen dan de lompe I1 omdat Mavic pas echt portable is). Maakt dan ook niet meer uit wat EASA allemaal aan verdere restricties op gaat leggen in 2018.
Lastige dillema's....
Laatst bewerkt: