Verzekering Micro drone voor zakelijk gebruik

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
J

Johannes Abeling

Guest
Heeft iemand ervaring met het afsluiten van een (beroepsmatige) WA verzekering voor micro-drones? (In mijn geval binnenkort de DJI Mavic.)
 
Ik heb binnenkort een ROC-Light en (naast een Inspire) ook een Mavic.

Ik zie het echter niet zitten om de Mavic van 1199 Euro ook nog eens voor 600-700 Euro per jaar te gaan (bij)verzekeren. Ik ga dus "zakelijk" alleen met de Inspire-1 vliegen en houd de Mavic er puur als hobby erbij. Die valt dan ook onder mijn particuliere WA verzekering.
 
Mijn hoop is dat er meer aanbieders van zakelijke was verzekeringen komen. Dat zorgt voor een gezonde marktwerking.
De premie is op dit moment afschuwelijk hoog en de risico's, wanneer je je aan de regelgeving drones houdt rekelijk klein. Grootste risico is de zg fly-away.
 
@Jeroen van Craaikamp Ik heb van de week contact met CoverDrone opgenomen. Ben nu aan het wachten op een reactie of (en zo ja, welke) examens verplicht zijn om te behalen.
 
Ik kreeg gisteren reactie van een Nederlandse verzekeraar die mijn Inspire-1 zakelijk WA kan verzekeren voor 311 Euro per jaar. De drone mag dan echter niet meer recreatief gebruikt worden en mag niet meer dan 250 uur per jaar vliegen. Ik moet praktijk ervaring aantonen en tenminste 20 vlieguren per jaar maken.
 
Wacht, het is dus niet benodigd om een theorie examen af te leggen bij hen?
 
Wanneer je het vanuit verzekeringsoogpunt bekijkt is het eigenlijk vreemd om per drone te verzekeren. Je kunt immers als drone operator ook schade toebrengen aan anderen, anders dan met je drone bij de uitoefening van je werk als operator. Daarvoor is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering noodzakelijk. We praten hier over een bedrijfsaansprakelijkheid waarbij de verzekerde hoedanigheid het uitoefenen van drone vluchten is waarbij de vanuit overheid geldende wet en regelgeving geldt om in aanmerking te komen voor de dekking bij calamiteit/schade/ongeval. Moeten we ons dubbel-op verzekeren? Polisvoorwaarden kunnen hier opheldering over verschaffen. Misschien iemand van de verzekerde zakelijke drone vliegers die ze hier wil/ kan posten.
 
@rc parawereld.nl Dit is ook precies de verzekering die verplicht is, alleen bakent de verzekeraar dit vaak af tot ongevallen incidenten met alleen de bij hen geregistreerde drone.
 
Theorie is niet nodig voor de verzekeraar, maar wel voor de afgifte van de vergunning door IL&T (ROC of ROC-light). Dus kan de verzekeraar er vanuit gaan dat je je theorie op orde hebt voordat je je ROC-light privileges gaat uitoefenen (om het maar in IL&T taal te schrijven).
 
Voor de zakelijke vliegers, lees onderstaande.
Er komt dus, voor een redelijke premie ook via de knvvl een verzekering

Per 1 juli 2016 is de zogenoemde micro- en minidronesregeling van kracht gegaan. Deze regeling geldt voor drones tot maximaal 4 kilogram. Voor beroepsmatig gebruik is voor de dronevlieger een ROC-light (ontheffing) vereist.

Voor deze vergunning heb je nodig:

  1. een Bewijs van Inschrijving voor de drone
    (klik hier voor het aanvraagformulier van het ILenT)
  2. een aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan derden conform de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen
    (binnenkort te verkrijgen via de KNVvL voor € 275 per jaar exclusief assurantiebelasting); blijf hiervan op de hoogte via onze nieuwsbrief. Je kan je hiervoor aanmelden via www.knvvl.nl)
  3. certificaat voor het Theorie-examen Minidrone
 
  • Leuk
Waarderingen: velding.nl
Om in Nederland een ROC vergunning te verkrijgen moet de piloot en zijn drone(s) WA verzekerd zijn voor zakelijke drone vluchten. Bij de aanvraag van onze nieuwe WA verzekering bleek dat de drone verzekeraars over het algemeen nog een paar extra dingen van ons willen:
  • De Zakelijke WA verzekering is gekoppeld aan 1 drone. Als we met verschillende drones (bijv. als uitwijk bij een defect) willen vliegen, moet je meer betalen. Ik vond 700 euro voor de Wa verzekering van 1 mavic al bijna diefstal. Als we echter twee Mavic's voor zakelijke doeleinden zouden willen verzekeren, dan zou de WA premie totaal 1400 Euro per jaar bedragen, terwijl een Mavic maar 1199 euro per stuk kost.
  • De drone die zakelijk verzekerd wordt, mag alleen nog maar voor commerciële doeleinden gebruikt worden. Je mag de zakelijke drone dus niet meer prive mee op vakantie nemen.
  • Wij hebben de wetgever serieus genomen. We hebben dus -zoals vereist- het ROC-Light theorie examen gedaan. Nu blijkt dat de verzekeringsagent die ons de beste tarieven biedt, ook wil dat wij een drone praktijk examen gaan doen. Drone praktijk examen kan je echter -voor zover ik weet- niet los kopen, dus moet je een Praktijk opleiding boeken.
Als gevolg van het bovenstaande hebben we de strategie voor FlyByDrone aangepast. We gaan onze DJI Inspire-1 drones alleen voor zakelijke vluchten gebruiken en registreren/verzekeren die Inspire-1's i.h.k.v. ROC Light. We houden de kleine DJI Mavics (die we onlangs bestelde) prive en vliegen daar alleen als hobby mee.

Da's wel een beetje een tegenslag. We hadden de Mavics namelijk ook zakelijk willen gebruiken voor opnames op slecht bereikbare plaatsen, met name die plekken waar je geen lompe Inspire-1 koffer mee naar toe wilt/kunt slepen. Daarnaast had de Mavic's een prima plan-B geweest voor als er een Inspire-1 tijdens een klus de geest zou geven (de Mavic kon ook gewoon in de Inspire koffer mee).

Voor wat betreft de praktijk kennis/ervaring. Daar ga ik nog verder in duiken. Ik vermoed dat iemand met mijn flight-history (met en zonder GPS), waarschijnlijk beter/veiliger kan vliegen dan iemand die maar vier uur onder begeleiding met een Phantom-4 (of erger nog: een flight simulator) heeft gevlogen tijdens een zgn "praktijk" opleiding. Ik ga kijken of ik niet ergens een half uurtje een praktijk examen/toets kan doen voor een paar tientjes.
 
Voor de zakelijke vliegers, lees onderstaande.
Er komt dus, voor een redelijke premie ook via de knvvl een verzekering

Per 1 juli 2016 is de zogenoemde micro- en minidronesregeling van kracht gegaan. Deze regeling geldt voor drones tot maximaal 4 kilogram. Voor beroepsmatig gebruik is voor de dronevlieger een ROC-light (ontheffing) vereist.

Voor deze vergunning heb je nodig:

  1. een Bewijs van Inschrijving voor de drone
    (klik hier voor het aanvraagformulier van het ILenT)
  2. een aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan derden conform de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen
    (binnenkort te verkrijgen via de KNVvL voor € 275 per jaar exclusief assurantiebelasting); blijf hiervan op de hoogte via onze nieuwsbrief. Je kan je hiervoor aanmelden via www.knvvl.nl)
  3. certificaat voor het Theorie-examen Minidrone

Dat klinkt veelbelovend! Heb je toevalligerwijs ook enig idee op wat voor een termijn wij een dergelijke zouden kunnen verwachten? Ofwel; praten we over binnen nu en een maand of zal dit pas in het nieuw jaar werkelijkheid worden?

Ik hoop binnen nu en uiterlijk een maand een zakelijke WA verzekering af te sluiten, en het zou interessant zijn om deze optie mee te nemen.
 
Dat klinkt veelbelovend! Heb je toevalligerwijs ook enig idee op wat voor een termijn wij een dergelijke zouden kunnen verwachten? Ofwel; praten we over binnen nu en een maand of zal dit pas in het nieuw jaar werkelijkheid worden?

Ik hoop binnen nu en uiterlijk een maand een zakelijke WA verzekering af te sluiten, en het zou interessant zijn om deze optie mee te nemen.

Ik vermoed dat KNVVL een 10-15% kortingsdeal aan het sluiten is met o.a. Driessen (deed KNVVL ook al voor hun andere takken van vliegsport). Als je niet op het sluiten van de KNVVL deal wilt wachten: voor 319 Euro per jaar kan je dezelfde verzekering zelf al afsluiten.
 
Ik vermoed dat KNVVL een 10-15% kortingsdeal aan het sluiten is met o.a. Driessen (deed KNVVL ook al voor hun andere takken van vliegsport). Als je niet op het sluiten van de KNVVL deal wilt wachten: voor 319 Euro per jaar kan je dezelfde verzekering zelf al afsluiten.

Bij Droneland 'werkt men samen' met Gipon B.V. te Baarn, welke WA verzekeringen heeft v.a. €311 per jaar (tot €1.000.000). Voor een dekking a €2.500.000 of €5.000.000 bedraagt de jaarlijkse premie respectievelijk €447,- en €571,- per jaar.
 
Ik kreeg gisteren reactie van een Nederlandse verzekeraar die mijn Inspire-1 zakelijk WA kan verzekeren voor 311 Euro per jaar. De drone mag dan echter niet meer recreatief gebruikt worden en mag niet meer dan 250 uur per jaar vliegen. Ik moet praktijk ervaring aantonen en tenminste 20 vlieguren per jaar maken.
Mogelijk heb je het elders al vermeld, maar ik kon het zo snel nergens vinden; Welke verzekeraar betreft dit precies?

@Jeroen van Craaikamp Ik heb van de week contact met CoverDrone opgenomen. Ben nu aan het wachten op een reactie of (en zo ja, welke) examens verplicht zijn om te behalen.

Heb je inmiddels al iets vernomen? Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de polisvoorwaarden, en uiteraard de bijbehorende kosten.
 
Heb je inmiddels al iets vernomen? Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de polisvoorwaarden, en uiteraard de bijbehorende kosten.

Ja, ik heb reactie gehad. De volgende zaken zijn bij hen verzekerd:
ü Compliant with EU Regulation (EC) No 785/2004
ü Aviation Liability cover (war, hi-jacking and other perils)
ü Public/Products Liability insurance
ü Professional Indemnity (data protection, invasion of privacy)
ü Cover for operating at ‘high-risk’ premises, over water and indoors
ü Worldwide cover as standard
ü Loss or damage to the drone and associated equipment
ü Full cover whilst in flight, and in transit
ü Increased costs of working cover
ü Reinstatement of data cover
ü EUR 350 standard excess

Helaas zit er een jaarlijkse prijs aan verbonden van € 869.10. Hierbij zouden de volgende zaken verzekerd zijn:
All Risks for Owned Equipment
Small Unmanned Aircraft (SUA) (see attached list) (Drone verzekerd tot deze prijs)
EUR 1300

Associated Equipment (see attached list) (equipment buiten de drone zelf om, e.g. telefoon, lenzen, e.d.
EUR 300

Non Owned Equipment (je kunt extra verzekerd worden voor huur materiaal
Not Insured

Maximum limit whilst in flight
EUR 25000 each accident

Increased Cost of Working Sum Insured
EUR 25000

Indemnity Period
12 months

Reinstatement of Data Sum Insured
EUR 10000

LEGAL LIABILITIES

Public & Product Liability
EUR 2500000

Aviation Liabilities (War/Hijack/Other Perils)
EUR 2500000

Professional Indemnity
EUR 65000