Laag vliegverkeer waar je als drone piloot altijd van bewust moet zijn

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Thanks!
Ik wist dat die regeling er was, maar kon m niet gauw genoeg vinden toen ik m een paar weken geleden wilde aanhalen. Nu ga ik m een volgende keer vinden, want ik had ook hier gezocht

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Ik zag zoiets ook bij Texel staan ja. Ik ga daar 21 december een week naar toe en wil de drone meenemen. Dat wordt dus goed opletten!

Overigens vorige week boven Nieuwegein opeens een vliegtuig erg dicht bij mijn drone. Ik was heerlijk aan het vliegen boven ons park (ik probeer daar dus het hele jaar beelden te maken zodat ik een "soort timelapse" heb van het park in verschillende seizoenen). Het is een normale fly-zone, groot park middenin de plaats. 120 meter hoog mag dus zelfs, bebouwing is echt flink ver weg.
Opeens hoor ik een vliegtuig en die kwam wel erg laag over. Voor mijn gevoel zat die dus zelfs onder de 120 meter.. Snel de drone naar beneden gehaald tot vlak boven de bomen, ik had zelfs het gevoel dat ook hij mijn drone zag aangezien ook hij wel een erg scherpe bocht opeens maakte (en boven bebouwing kwam!).

Voor zover ik weet mogen vliegtuigen niet zo laag boven bebouwing, is hun ondergrens niet sowieso 150 meter en 300 meter bij bebouwing?

Na de schrik gelijk op Airmap gekeken, maar ja.. Cessna's zie ik daar niet op.

Stel. dat ik wel zijn vliegtuignummer had, waar zou ik dan kunnen informeren/melding maken van deze actie?
 
Overigens vorige week boven Nieuwegein opeens een vliegtuig erg dicht bij mijn drone. Ik was heerlijk aan het vliegen boven ons park (...) Voor mijn gevoel zat die dus zelfs onder de 120 meter..

Dat heb ik regelmatig wel eens gehad, ja:
  • Militaire helicopter (40 a 60m hoog?) vlak bij de Hamtoren in Vleuten.
  • Formaat Cessna (rond de 100m tot misschien 150m hoog, dus best ruim genoeg weg?) dwars op de A2 terwijl ik de Spark zo'n 20 tot 40m hoog in de lucht had in het park bovenop de overdekte DODO-tunnel (waar de A2 nu overdekt is), iets ten zuiden van het Berlijnplein.
  • Een zweefvliegtuig (rond de 100m hoog?) recht over de Haarrijnse Plas bij Maarssen terwijl mijn Spark op een Litchi waypoint mission was boven de plas een paar honderd meter bij me vandaan en gelukkig maar 10 tot 30m hoog. Dat was wel eng.
  • En zelfs een Cessna 172 (op zeker nog geen 40m of 50m hoog!) die twee of drie best scherpe rondjes draaide boven de Beatrixsluis in Nieuwegein nog geen 5 minuten nadat ik Spark weer aan de grond had na filmen van een van de nieuwe sluisdeuren hangend aan een kraan!
Voor zover ik weet mogen vliegtuigen niet zo laag boven bebouwing, is hun ondergrens niet sowieso 150 meter en 300 meter bij bebouwing?

Zou heel goed kunnen hoor (ik weet het eerlijk gezegd niet), maar deze vraag is gelijk aan "Ik werd heel gevaarlijk en rap ingehaald op de snelweg terwijl ik zelf al 130 reed waar dat mag. Hij moet minstens 160 hebben gereden! Dat mag toch helemaal niet?" Dan heb je gelijk, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich altijd aan de regels houdt, voor wat voor reden ook..
Na de schrik gelijk op Airmap gekeken, maar ja.. Cessna's zie ik daar niet op.

Klopt. Alleen (grote?) vliegtuigen met transponders die je zou zien op bijvoorbeeld Flightaware live tracking websites zie je volgens mij nu nog op AirMap. Gebruik AirMap eigenlijk altijd (meestal geef ik zelfs aan waar en maximaal hoe hoog en hoe lang ik ergens nog zal vliegen in AirMap, zodat anderen die AirMap gebruiken kunnen zien dat daar een drone in de lucht is) maar staar je daar zeker niet blind op..

Tip: alleen kijken op AirMap toont je volgens mij geen ander vliegverkeer; dat doet hij alleen als je op dat moment zelf een actief vluchtplan in AirMap hebt.

Maar goed, ook buiten laagvlieggebieden (mogelijk zonder spotter) moet je je altijd bewust zijn van het feit dat er boven hoogtes boven bebouwing/bomen/etc. in de omgeving eigenlijk altijd wel (kleiner) vliegverkeer over zou kunnen komen, binnen of zelfs buiten de voor dat vliegverkeer geldende regels.

Denk bijvoorbeeld ook aan een trauma- of politiehelikopter, of aan vliegtuigen die op een of andere manier in de problemen zijn en een veilig (vlieg)veld proberen te bereiken voor een (nood)landing.

Alles kan. En alles heeft voorrang op jouw drone, of ze nou fout zitten of niet. Bij een incident zul jij altijd de pineut zijn.

Houd je oren en ogen dus altijd goed open!
Stel. dat ik wel zijn vliegtuignummer had, waar zou ik dan kunnen informeren/melding maken van deze actie?

Da's best een goede vraag, eigenlijk. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten en kan het nu even niet opzoeken, want ik moet naar mijn werk nu. Iemand anders enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Als je googlet op het registratienummer, dan kun je vrij snel de eigenaar achterhalen. Dat is meestal een verhuurbedrijf of club. Die weten altijd wel wie op welk tijdstip met het toestel op weg was.

Ook kun je, als je direct de officiële ambtelijke molen in werking wilt zetten, meteen IL&T bellen. Dat kan de betreffende piloot zijn brevet kosten, maar dat is terecht als hij opzettelijk anderen in gevaar heeft gebracht (zoals bij steile bochten laag boven bebouwing).
Bedenk wel dat het heel lastig is om hoogte te schatten van een voorwerp in de lucht. Om die reden ook (en voor evaluatiedoeleinden) probeer ik bij iedere vlucht een gps tracker mee te laten lopen. Kun je altijd later nog "aantonen" dat je daar-en-daar op die-en-die hoogte gevlogen hebt.

Wil je oefenen in het opzoeken van een registratie: PH-KLQ is van stichting Vuelo, operated by KLM Aeroclub. Kijk maar eens of je dat gevonden zou hebben. Dat is "de mijne".

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
PS die 500 ft en 1000 ft kloppen inderdaad en ik kan uit ervaring vertellen dat ik ook wel eens onbedoeld lager heb gevlogen.
Wil je een passagier zijn huis laten zien, dan zet je de bocht bijvoorbeeld in op 1300ft met de bedoeling die ook aan te houden. In de bocht zak je, als je niet compenseert voor het verlies aan vertikale lift component door je hellingshoek. Dus je trekt je neus iets omhoog en bij 30 graden hellingshoek geef je 1" manifold pressure meer vermogen. Maar dat doe je allemaal op gevoel en gehoor, want je kijkt naar buiten. Daar gebeurt alles. Daar zit het gevaar.
Je raadt het al: compenseer je te veel, dan stijg je, compenseer je te weinig, dan daal je. En maak je de bocht steiler dan 30 graden, dan moet je ook meer compenseren. 45 graden is 1.4 G trekken, 60 graden is 2 G trekken. Dat is dus niet lineair. En die 300 ft heb je dan plotseling sneller afgelegd dan je dacht en merk je ineens dat je nog maar op 900 ft zit als he eindelijk eens op die hoogtemeter kijkt. Dat komt mede doordat je rondjes draait en omhoog en omlaag kijkt. Daar raakt je evenwichtsorgaan van in de war, dus wat je denkt te voelen komt niet overeen met wat je in werkelijkheid doet. Ook als je na die rondjes weer rechtuit vliegt, heb je dan nog staats het idee dat je draait. Moet je ook niet voor compenseren, anders vlieg je niet rechtuit.

Kortom: het is een mooi dynamisch evenwichtsspelletje en piloten zijn ook maar mensen


in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Wil je oefenen in het opzoeken van een registratie: PH-KLQ is van stichting Vuelo, operated by KLM Aeroclub. Kijk maar eens of je dat gevonden zou hebben. Dat is "de mijne".

Da's een mooi beestje..
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Beste Erik-Jan, ik wordt erg nieuwsgierig, plaats eens een foto van jouw kist.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik kan kennelijk niet direct van mijn telefoon af plaatjes toevoegen aan een post hier, maar deze link zou naar mijn oude Flickr account moeten leiden, naar een album met twee foto's van "mijn" Q
PH-KLQ

En dit zou wat plaatjes moeten opleveren van de Q en de KAX aan het Waddenhoppen in Duitsland:
https://photos.app.goo.gl/3tD8RX9fi5TgXebw8
Ik mag sinds dit voorjaar ook de (4 persoons) KAX vliegen. Volgend jaar, of het jaar daarop wil ik ook op de Cessna's van de club uitgecheckt worden, zodat ik de hele kLM Aeroclub vloot mag vliegen.

Buitenkant is mooi, binnen is nog mooier ;)
https://photos.app.goo.gl/RiCNLitwPPpwhZc68

Maar het uitzicht, dat is toch waar het uiteindelijk om gaat!
https://photos.app.goo.gl/pVRu8cxGXanxAkTR8


in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Als dit te veel off topic gaat, dan wil ik wel een nieuw draadje openen hoor peSHIr. Juist let me know

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
PS die 500 ft en 1000 ft kloppen inderdaad en ik kan uit ervaring vertellen dat ik ook wel eens onbedoeld lager heb gevlogen.
Wil je een passagier zijn huis laten zien, dan zet je de bocht bijvoorbeeld in op 1300ft met de bedoeling die ook aan te houden. In de bocht zak je, als je niet compenseert voor het verlies aan vertikale lift component door je hellingshoek. Dus je trekt je neus iets omhoog en bij 30 graden hellingshoek geef je 1" manifold pressure meer vermogen. Maar dat doe je allemaal op gevoel en gehoor, want je kijkt naar buiten. Daar gebeurt alles. Daar zit het gevaar.
Je raadt het al: compenseer je te veel, dan stijg je, compenseer je te weinig, dan daal je. En maak je de bocht steiler dan 30 graden, dan moet je ook meer compenseren. 45 graden is 1.4 G trekken, 60 graden is 2 G trekken. Dat is dus niet lineair. En die 300 ft heb je dan plotseling sneller afgelegd dan je dacht en merk je ineens dat je nog maar op 900 ft zit als he eindelijk eens op die hoogtemeter kijkt. Dat komt mede doordat je rondjes draait en omhoog en omlaag kijkt. Daar raakt je evenwichtsorgaan van in de war, dus wat je denkt te voelen komt niet overeen met wat je in werkelijkheid doet. Ook als je na die rondjes weer rechtuit vliegt, heb je dan nog staats het idee dat je draait. Moet je ook niet voor compenseren, anders vlieg je niet rechtuit.

Kortom: het is een mooi dynamisch evenwichtsspelletje en piloten zijn ook maar mensen


in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.

Dat was op zich snel gevonden mbv jouw registratienummer. Mooi vliegtuig ook!

En ja, ik begrijp overigens ook dat piloten gewoon mensen zijn, zelf 2 keer een lesvlucht mogen meemaken en dat zijn flink wat zaken die je in de gaten moet houden!

Deze keer was het een gemotoriseerd vliegtuig, dus ik kon 'm uiteindelijk horen. In december op Texel met de zweefvliegtuigen kan je helemaal verrast worden, we gaan gelukkig met familie er naartoe en er is altijd wel iemand die mee wil om te zien waar de drone gaat vliegen. Dus spotters zat! :)