PS die 500 ft en 1000 ft kloppen inderdaad en ik kan uit ervaring vertellen dat ik ook wel eens onbedoeld lager heb gevlogen.
Wil je een passagier zijn huis laten zien, dan zet je de bocht bijvoorbeeld in op 1300ft met de bedoeling die ook aan te houden. In de bocht zak je, als je niet compenseert voor het verlies aan vertikale lift component door je hellingshoek. Dus je trekt je neus iets omhoog en bij 30 graden hellingshoek geef je 1" manifold pressure meer vermogen. Maar dat doe je allemaal op gevoel en gehoor, want je kijkt naar buiten. Daar gebeurt alles. Daar zit het gevaar.
Je raadt het al: compenseer je te veel, dan stijg je, compenseer je te weinig, dan daal je. En maak je de bocht steiler dan 30 graden, dan moet je ook meer compenseren. 45 graden is 1.4 G trekken, 60 graden is 2 G trekken. Dat is dus niet lineair. En die 300 ft heb je dan plotseling sneller afgelegd dan je dacht en merk je ineens dat je nog maar op 900 ft zit als he eindelijk eens op die hoogtemeter kijkt. Dat komt mede doordat je rondjes draait en omhoog en omlaag kijkt. Daar raakt je evenwichtsorgaan van in de war, dus wat je denkt te voelen komt niet overeen met wat je in werkelijkheid doet. Ook als je na die rondjes weer rechtuit vliegt, heb je dan nog staats het idee dat je draait. Moet je ook niet voor compenseren, anders vlieg je niet rechtuit.
Kortom: het is een mooi dynamisch evenwichtsspelletje en piloten zijn ook maar mensen
in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.