dji spark gps error nij beets friesland

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hey Jordy,

Wat bedoel je precies, wat is er exact gebeurd? Bij een signal error wordt inderdaad de RTH ingezet. Echter, indien dit gepaard gaat met een GPS error zal RTH niet functioneren. Immers dan weet de drone niet zijn eigen positie en is het ook niet mogelijk om de juiste route richting de startlocatie te herleiden.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Jordy dji spark
7CEF92DE-D52A-41B6-B65B-B5BE42EA5AE7.jpeg 7CEF92DE-D52A-41B6-B65B-B5BE42EA5AE7.jpeg C262D4D8-BF97-46AD-911D-FF76624F09BF.jpeg Ik had de dji spark net een week en toch al 50 vluchten gemaakt mooie shots en filmpjes kunnen maken ik had deze meldingen ook niet gehad en hij was ook niet meer bestuurbaar normaal als die buiten bereik of iets dergelijks was kwam die automatisch rth
Hey Jordy,

Wat bedoel je precies, wat is er exact gebeurd? Bij een signal error wordt inderdaad de RTH ingezet. Echter, indien dit gepaard gaat met een GPS error zal RTH niet functioneren. Immers dan weet de drone niet zijn eigen positie en is het ook niet mogelijk om de juiste route richting de startlocatie te herleiden.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 

Bijlagen

  • 6FBCC399-AECF-489D-A078-89CACC5FBF67.jpeg
    6FBCC399-AECF-489D-A078-89CACC5FBF67.jpeg
    112,1 KB · Weergaven: 46
Je zegt dat het toestel ook ineens moeilijk bestuurbaar werd? In dat geval lijkt het alles weg te hebben van een abrupte kompas storing tijdens de vlucht, dat volgt ook uit de eerste screenshots. Het feit dat het Homepoint op voorhand wel is vastgesteld is extra bewijs dat de storing pas in de loop van de vlucht is opgetreden, anders had je op voorhand al geen 'Homepoint recorded' gekregen. Wat uiteraard niet wegneemt dat een GPS of kompas module al na zo weinig vluchten defect mag raken.

Ik lees ook dat de Spark automatisch is over gegaan naar ATTI besturing? Had je toen al geen signaal meer of kwam dat later pas? In principe kun je het toestel prima in ATTI vliegen, mits je uiteraard bekend met deze flight mode.

Hoever bij je vandaan vloog je overigens? Ik herleid uit je verhaal tevens dat het probleem wat betreft signal loss vaker is voorgekomen? Vlieg je wel VLOS en ben je bekend met het feit dat de signalen van de Spark überhaupt vrij zwak zijn? Als ik af ga op je screenshot (ik heb de exacte locatie inmiddels gevonden en opgemeten) vlieg je op tenminste 300m afstand en zeer waarschijnlijk nog verder. Dat is niet alleen veel verder wat VLOS toestaat maar ook buitengewoon ver voor wat betreft de signaalsterkte van de Spark.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Het is daar water een stuk bosjes en bomen van nog geen 10 meter hoog en weiland dus ik was redelijk VLOS, ook stond ik niet meer op home point maar was ik ongeveer op de laast bekende plek waar de drone ergens zou moeten zijn ik was ook niet alleen dus wij beide konden alles goed in de gaten houden. Maar hij zal als die buiten bereik is altijd terug moeten vliegen of heb ik dan iets fout gedaan ofzo? Ik heb niet op rth gedrukt omdat ik geen verbinding meer kreeg maar heb eigelijk nog nooit zelf op het knopje rth gedruk want als die buiten bereik was kwam die gewoon terug vliegen.
Je zegt dat het toestel ook ineens moeilijk bestuurbaar werd? In dat geval lijkt het alles weg te hebben van een abrupte kompas storing tijdens de vlucht, dat volgt ook uit de eerste screenshots. Het feit dat het Homepoint op voorhand wel is vastgesteld is extra bewijs dat de storing pas in de loop van de vlucht is opgetreden, anders had je op voorhand al geen 'Homepoint recorded' gekregen. Wat uiteraard niet wegneemt dat een GPS of kompas module al na zo weinig vluchten defect mag raken.

Ik lees ook dat de Spark automatisch is over gegaan naar ATTI besturing? Had je toen al geen signaal meer of kwam dat later pas? In principe kun je het toestel prima in ATTI vliegen, mits je uiteraard bekend met deze flight mode.

Hoever bij je vandaan vloog je overigens? Ik herleid uit je verhaal tevens dat het probleem wat betreft signal loss vaker is voorgekomen? Vlieg je wel VLOS en ben je bekend met het feit dat de signalen van de Spark überhaupt vrij zwak zijn? Als ik af ga op je screenshot (ik heb de exacte locatie inmiddels gevonden en opgemeten) vlieg je op tenminste 300m afstand en zeer waarschijnlijk nog verder. Dat is niet alleen veel verder wat VLOS toestaat maar ook buitengewoon ver voor wat betreft de signaalsterkte van de Spark.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Best goed bereik dacht ik zo?
Het is daar water een stuk bosjes en bomen van nog geen 10 meter hoog en weiland dus ik was redelijk VLOS, ook stond ik niet meer op home point maar was ik ongeveer op de laast bekende plek waar de drone ergens zou moeten zijn ik was ook niet alleen dus wij beide konden alles goed in de gaten houden. Maar hij zal als die buiten bereik is altijd terug moeten vliegen of heb ik dan iets fout gedaan ofzo? Ik heb niet op rth gedrukt omdat ik geen verbinding meer kreeg maar heb eigelijk nog nooit zelf op het knopje rth gedruk want als die buiten bereik was kwam die gewoon terug vliegen.
Je zegt dat het toestel ook ineens moeilijk bestuurbaar werd? In dat geval lijkt het alles weg te hebben van een abrupte kompas storing tijdens de vlucht, dat volgt ook uit de eerste screenshots. Het feit dat het Homepoint op voorhand wel is vastgesteld is extra bewijs dat de storing pas in de loop van de vlucht is opgetreden, anders had je op voorhand al geen 'Homepoint recorded' gekregen. Wat uiteraard niet wegneemt dat een GPS of kompas module al na zo weinig vluchten defect mag raken.

Ik lees ook dat de Spark automatisch is over gegaan naar ATTI besturing? Had je toen al geen signaal meer of kwam dat later pas? In principe kun je het toestel prima in ATTI vliegen, mits je uiteraard bekend met deze flight mode.

Hoever bij je vandaan vloog je overigens? Ik herleid uit je verhaal tevens dat het probleem wat betreft signal loss vaker is voorgekomen? Vlieg je wel VLOS en ben je bekend met het feit dat de signalen van de Spark überhaupt vrij zwak zijn? Als ik af ga op je screenshot (ik heb de exacte locatie inmiddels gevonden en opgemeten) vlieg je op tenminste 300m afstand en zeer waarschijnlijk nog verder. Dat is niet alleen veel verder wat VLOS toestaat maar ook buitengewoon ver voor wat betreft de signaalsterkte van de Spark.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 

Bijlagen

  • 0381A6B5-18B9-4898-B07A-E910972A9AFE.jpeg
    0381A6B5-18B9-4898-B07A-E910972A9AFE.jpeg
    154,2 KB · Weergaven: 32
Met een Spark op 900m+, boven een woonwijk in wat lijkt op de CTR van Deelen...?

Maar dat terzijde, een RTH bij signal loss (of RTH überhaupt) werkt alleen bij een goed werkend kompas én GPS. Om redenen die ik reeds hierboven heb beschreven en die ook uitvoerig en meerdere malen in de gebruikershandleiding staan beschreven.

Men een Spark moet je sowieso niet verder dan 100m willen vliegen, zowel i.v.m. VLOS als i.v.m. het weinige stabiele signaal.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Ze adverteren met 2km in Nederland wat ik zo weet mag je 500 meter maar goed op de snelweg hou ik me ook niet aan de snelheid maar hoever die ook is op 100 meter of op 500 meter dat heeft toch niks temaken dat het gps of het kompas het niet meer doet? Ik heb de flight records naar dji gestuurd en hun gaan kijken of het een pilot Error is of een fout in de spark. Ik ben benieuwd wat er uitkomt want ik vind het super leuk en heb niet zoveel zin nog lang te moeten wachten dus denk dat ik misschien maar vast een nieuwe koop
Met een Spark op 900m+, boven een woonwijk in wat lijkt op de CTR van Deelen...?

Maar dat terzijde, een RTH bij signal loss (of RTH überhaupt) werkt alleen bij een goed werkend kompas én GPS. Om redenen die ik reeds hierboven heb beschreven en die ook uitvoerig en meerdere malen in de gebruikershandleiding staan beschreven.

Men een Spark moet je sowieso niet verder dan 100m willen vliegen, zowel i.v.m. VLOS als i.v.m. het weinige stabiele signaal.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
In
 
Ze adverteren met 2km in Nederland wat ik zo weet mag je 500 meter maar goed op de snelweg hou ik me ook niet aan de snelheid maar hoever die ook is op 100 meter of op 500 meter dat heeft toch niks temaken dat het gps of het kompas het niet meer doet? Ik heb de flight records naar dji gestuurd en hun gaan kijken of het een pilot Error is of een fout in de spark. Ik ben benieuwd wat er uitkomt want ik vind het super leuk en heb niet zoveel zin nog lang te moeten wachten dus denk dat ik misschien maar vast een nieuwe koop
In
In NL geldt hobbymatig gezien geen expliciete afstandseis maar het VLOS criterium, dat is mede afhankelijk van de omvang en geometrie van het toestel. Voor een Spark ligt dat op 50 a 100m hooguit. Overigens ligt de Bontekoestraat volledig in gecontroleerd luchtruim en had je hier dus überhaupt niet de lucht in gemogen. Maar dat is een discussie die ik hier niet aan ga.

De afstanden die worden geadverteerd moet je met een flinke korrel zout nemen. Daarnaast wordt voor Nederland met 500m (2.4 GHz) en 300m (5.8 GHz) geadverteerd en dus niet met 2km zoals je zelf beweerd. En zelfs deze afstanden gelden uitsluitend onder zeer ideale en weinig realistische (test)omstandigheden, in de praktijk ga je die bij lange na niet halen. Staar je dus vooral niet blind op de specs, integendeel.

Tot slot staat de afstand inderdaad los van een GPS of Kompas falen. Echter zie ik in drie van jouw bovenstaande screenshots een foutmelding staan dat er iets met de GPS en/of het kompas mis zou zijn. Dit schrijf je zelfs in je eerste bericht. Vandaar mijn opmerking dat dit mogelijk mede ten grondslag ligt aan het probleem hier. Want zonder of met een defect kompas/GPS zal je drone niet de RTH activeren of andersinds z'n weg naar de startlocatie automatisch kunnen terugvinden.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Ik gebruik de FCC mode dus meer en verder bereik inderdaad niet de CE maar goed ik vraag me dus af of de fout bij mij ligt dat die niet rth is gegaan of bij de spark zelf
In NL geldt hobbymatig gezien geen expliciete afstandseis maar het VLOS criterium, dat is mede afhankelijk van de omvang en geometrie van het toestel. Voor een Spark ligt dat op 50 a 100m hooguit. Overigens ligt de Bontekoestraat volledig in gecontroleerd luchtruim en had je hier dus überhaupt niet de lucht in gemogen. Maar dat is een discussie die ik hier niet aan ga.

De afstanden die worden geadverteerd moet je met een flinke korrel zout nemen. Daarnaast wordt voor Nederland met 500m (2.4 GHz) en 300m (5.8 GHz) geadverteerd en dus niet met 2km zoals je zelf beweerd. En zelfs deze afstanden gelden uitsluitend onder zeer ideale en weinig realistische (test)omstandigheden, in de praktijk ga je die bij lange na niet halen. Staar je dus vooral niet blind op de specs, integendeel.

Tot slot staat de afstand inderdaad los van een GPS of Kompas falen. Echter zie ik in drie van jouw bovenstaande screenshots een foutmelding staan dat er iets met de GPS en/of het kompas mis zou zijn. Dit schrijf je zelfs in je eerste bericht. Vandaar mijn opmerking dat dit mogelijk mede ten grondslag ligt aan het probleem hier. Want zonder of met een defect kompas/GPS zal je drone niet de RTH activeren of andersinds z'n weg naar de startlocatie automatisch kunnen terugvinden.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
... of bij een externe factor die stoort op je GPS of kompas...

Ik weet ook niet welke GPS module in een Spark zit, maar als hij probeert alleen satellieten van het Amerikaanse systeem te vinden (omdat je m op FCC modus gezet hebt), dan kan ik me wel voorstellen dat ie af en toe het spoor bijster raakt. Ik vermoed dat er een uBlox M8n in zit en dan heb je wereldwijd dat probleem niet. Maar als DJI wilde besparen door er een M6 serie in te stoppen...
Dan nog zou die voor EU voorgeprogrammeerd moeten zijn, want je bent een EU klant, maar ik weet niet of dat wel samengaat met FCC modus.
Ik heb geen Spark, dus ik doe alleen maar aannames. Maar wel gebaseerd op zelfbouw ervaring met de technologie die in een drone verwerkt is.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: DGA_NL en BobvdM
Dat weet ik ook niet Haha alleen waren er wel 19 satellieten dus dat zal het probleem niet zijn lijkt mij? Er was daar verder niks in de buurt soals gsm masten of iets vanndie zin
... of bij een externe factor die stoort op je GPS of kompas...

Ik weet ook niet welke GPS module in een Spark zit, maar als hij probeert alleen satellieten van het Amerikaanse systeem te vinden (omdat je m op FCC modus gezet hebt), dan kan ik me wel voorstellen dat ie af en toe het spoor bijster raakt. Ik vermoed dat er een uBlox M8n in zit en dan heb je wereldwijd dat probleem niet. Maar als DJI wilde besparen door er een M6 serie in te stoppen...
Dan nog zou die voor EU voorgeprogrammeerd moeten zijn, want je bent een EU klant, maar ik weet niet of dat wel samengaat met FCC modus.
Ik heb geen Spark, dus ik doe alleen maar aannames. Maar wel gebaseerd op zelfbouw ervaring met de technologie die in een drone verwerkt is.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 

Bijlagen

  • AFFC57C2-1CC5-4931-8324-7B146355FDF9.jpeg
    AFFC57C2-1CC5-4931-8324-7B146355FDF9.jpeg
    39,6 KB · Weergaven: 34
En naast die 19 satellieten, staat daar da signaalsterkte van die satellieten? Dat houdt dan evengoed niet over.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Ja misschien hadden ze me drone gehack hoop iedergeval dat dji met de flight records de garantie geeft en mij een nieuwe spark opstuurt anders toch vandeweek even kijken voor een nieuwe wel sonde want had er ook dji care op
Niet om de pret te drukken maar houd ook rekening met de optie dat DJI helemaal niks uitkeert. Net als een verzekeraar zal een fabrikant ook hard op zoek gaan naar redenen om de schuld buiten henzelf te leggen en/of aan te tonen dat dekking/garantie niet van toepassing is. In dit geval kan o.a. de FCC mode je parten gaan spelen omdat je daarmee feitelijke buiten de operationele limieten en voorschriften van de fabrikant vliegt, beiden voorwaarden die vaak aan garantie of dekking worden gesteld.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Dji heeft de flight records na gekeken en zegt dat het onder de garantie valt en stuurt binnen nu en 2 werkdagen een nieuwe na mij op. Dus voor de mensen die denken dat fcc mode niet onder de garantie valt niet waar dus ik vloog op 480 meter hoogte en 300 meter bij me vandaan. Dji top service
 
Ja hoor en de nieuwe spark alweer binnen super service van dji nu de dji care even overzette
Niet om de pret te drukken maar houd ook rekening met de optie dat DJI helemaal niks uitkeert. Net als een verzekeraar zal een fabrikant ook hard op zoek gaan naar redenen om de schuld buiten henzelf te leggen en/of aan te tonen dat dekking/garantie niet van toepassing is. In dit geval kan o.a. de FCC mode je parten gaan spelen omdat je daarmee feitelijke buiten de operationele limieten en voorschriften van de fabrikant vliegt, beiden voorwaarden die vaak aan garantie of dekking worden gesteld.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb het nog even terug gelezen, wat iedereen gezegd en voorspeld heeft en nu blijkt dat je straffeloos het hoogte limiet (480 mtr) mag overschrijden zonder sancties.
Jordy gefeliciteerd met de oplossing van DJI , die de beroerdste nog niet is en in jouw geval gunstig heeft beslist.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Jordy dji spark
Ik heb het nog even terug gelezen, wat iedereen gezegd en voorspeld heeft en nu blijkt dat je straffeloos het hoogte limiet (480 mtr) mag overschrijden zonder sancties.
Nee, dat mag nog steeds niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM