Keuren van drone ivm vervallen luchtwaardigheidsdocument?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Yvonnemavic

New Member
Lid geworden
19 mei 2017
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Friesland
Beste forumleden, wie heeft antwoord op deze vraag en is dit inderdaad gebruikelijk???
Ik kreeg van het IL&T de volgende mail betreffende mijn Inspire 1 drone:

"Hierbij informeer ik u dat (volgens onze gegevens) het luchtwaardigheidsdocument van het volgende luchtvaartuig binnenkort niet meer geldig is. na 1-11-2019 vervalt dit document.

DE PROCEDURE VOOR HET VERLENGEN VAN DE GELDIGHEID BESTAAT UIT 3 DELEN
1. Het indienen van een aanvraag(formulier):
Voor een ICAO-standaard-BvL ("ICAO_COFA"): Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Voor een speciaal-BvL ("SPECIAL_COFA"): Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
2. Na ontvangst van de aanvraag ontvangt u de betaalgegevens
3. Een technisch rapport / eigen verklaring:
Voor paramoteurs kan gebruik gemaakt worden van: https://www.paramotorweb.nl/docs/sbvl/Eigen_verklaring_verlenging_SBVL_Paramotor_v1.0.pdf
Voor Micro Light Aeroplanes/Gyroplanes mag het formulier voor de paramoteurs worden gebruikt, maar moet het ook zijn ondertekend door een bevoegd technicus
Voor amateurgebouwde luchtvaartuigen: Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Voor drones ("RPAS") met een speciaal-BvL ("SPECIAL_COFA"): Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een verklaring dat het RPAS nog steeds:
* Voldoet aan de in artikel 7, tweede lid, van de ?Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen? genoemde eisen.
* Is onderhouden overeenkomstig de in artikel 9 van de ?Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen? bedoelde eisen.
Voor drones ("RPAS") met een ROC-ontheffing ("EXEMPTION_COFA"): Drones (RPAS)
Voor overige luchtvaartuigen: Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

OPMERKING
* Het is verboden een vlucht uit te voeren met een luchtvaartuig dat niet voorzien is van een geldig bewijs van luchtwaardigheid
 
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.
 
S-BvL wordt toch genoemd in de mail? Dan is een eigen verklaring dat nog steeds aan de twee artikelen voldaan wordt toch voldoende? Dus dat intussen de drone niet gewijzigd is, dusdanig dat -ie inmiddels buiten de eisen uit die twee artikelen valt.
Heb je een ontheffing van het (S-)BvL, dan hoeft die verklaring ook niet opnieuw ingestuurd te worden. Maar gezien het feit dat je de mail krijgt, neem ik aan dat je Inspire indertijd een S-BvL heeft gekregen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Beste forumleden, wie heeft antwoord op deze vraag en is dit inderdaad gebruikelijk???
Ik kreeg van het IL&T de volgende mail betreffende mijn Inspire 1 drone:

"Hierbij informeer ik u dat (volgens onze gegevens) het luchtwaardigheidsdocument van het volgende luchtvaartuig binnenkort niet meer geldig is. na 1-11-2019 vervalt dit document.

DE PROCEDURE VOOR HET VERLENGEN VAN DE GELDIGHEID BESTAAT UIT 3 DELEN
1. Het indienen van een aanvraag(formulier):
Voor een ICAO-standaard-BvL ("ICAO_COFA"): Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Voor een speciaal-BvL ("SPECIAL_COFA"): Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
2. Na ontvangst van de aanvraag ontvangt u de betaalgegevens
3. Een technisch rapport / eigen verklaring:
Voor paramoteurs kan gebruik gemaakt worden van: https://www.paramotorweb.nl/docs/sbvl/Eigen_verklaring_verlenging_SBVL_Paramotor_v1.0.pdf
Voor Micro Light Aeroplanes/Gyroplanes mag het formulier voor de paramoteurs worden gebruikt, maar moet het ook zijn ondertekend door een bevoegd technicus
Voor amateurgebouwde luchtvaartuigen: Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Voor drones ("RPAS") met een speciaal-BvL ("SPECIAL_COFA"): Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een verklaring dat het RPAS nog steeds:
* Voldoet aan de in artikel 7, tweede lid, van de ?Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen? genoemde eisen.
* Is onderhouden overeenkomstig de in artikel 9 van de ?Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen? bedoelde eisen.
Voor drones ("RPAS") met een ROC-ontheffing ("EXEMPTION_COFA"): Drones (RPAS)
Voor overige luchtvaartuigen: Zoeken | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

OPMERKING
* Het is verboden een vlucht uit te voeren met een luchtvaartuig dat niet voorzien is van een geldig bewijs van luchtwaardigheid
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.


Dankjewel Wiebe voor je reactie, ik vlieg gewoon vanaf het begin als ROC-L
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.

Dag Wiebe, ik heb op 16 november 2016 een beschikking gekregen van het ILT houdende afgifte van een ROC-light en een ontheffing voor beroepsmatige vluchten met een op afstand bestuurde luchtvaartuigen zonder S-BvL en RPA-L voor RPA 1 kg <MTOM <4kg MTOM voor operator. Zie bijgaand copie er staan nogal wat tegenstrijdigheden in?

IMG_1520.jpg IMG_1521.jpg
 
Opmerkelijk. Vlieg je de drone onder ROC-light, of als ROC? Indien het eerste dan zou het helemaal raar zijn aangezien er in dat geval bij inschrijving in het luchtvaartuigregister als het goed is een ontheffing voor het BvL is afgegeven, het s-BvL. Met andere woorden: er is helemaal geen sprake van een luchtwaardigheidskeuring, laat staan dat die zou kunnen verlopen.

Als de drone is gekeurd omdat ermee wordt gevlogen onder een volledig ROC dan is het een ander verhaal. Dan is er wel sprake van een BvL die blijkbaar om de zoveel tijd vernieuwd moet worden.

Dag Wiebe, ik heb nog 2 screenshots van de ontheffing uit 2016 toegevoegd, zojuist heb ik telefonisch contact gehad met het IL&T, ook zij zijn in eerste instantie verbaasd over dit verhaal, ik wordt teruggebeld weer door een ander persoon bij het IL&T.........ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • IMG_1520.jpg
    IMG_1520.jpg
    797,8 KB · Weergaven: 7
  • IMG_1521.jpg
    IMG_1521.jpg
    733,6 KB · Weergaven: 7