Accu van Mavic2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JMH

New Member
Lid geworden
31 okt 2019
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
68
Locatie
Spaubeek
Hallo
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een drone, zoals ik bij mijn voorstelling meldde. Ik zoek op heel veel vragen een antwoord en ik heb gezien dat er in dit forum HEEL veel deskundigheid zit.
Zo heb ik een vraag over de accu. Je mag hem na volledige oplading niet opslaan. De accu gaat zichzelf ontladen. Is er invloed uit te oefenen middels een instelling ergens op dit ontladen. Ik merk dat mijn accu's al vrij snel een deel van hun lading kwijt zijn. Na hoeveel tijd zet de ontlading in?
Alvast dank en ik hoop dat ik nog veel mag vragen.
Gr Jos
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosschenaar
Hoi Jos
Is het wat dat je me belt en dat je dan naar ede komt zo dat we zamen even je drone na lopen zo dat als je terug gaat op al je vraag een antwoord heb en dat je ook weet dat je drone goed gekalibreerd is . Lijkt je dat wat bel me maar op 0611079800


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Batterijen van een E.V. [electric vehicle] zijn zogenaamde "intelligente batterijen" .

In deze batterijen bevindt zich een stukje elektronica [BMS] die o.a.de S.O.C. bewaakt, B.M.S. staat voor battery managment system en S.O.C. is de afkorting voor " State of charge" oftewel de ladingstoestand van de batterij. Veelal uitgedrukt in procenten.

Deze intelligente batterijen zullen inderdaad snel een bepaald gedeelte van hun capaciteit verliezen als deze niet worden gebruikt. Dit is geen defect maar zit geprogrammeerd in deze elektronica en heeft te maken met specifieke regelingen in de transportsector waarbij batterijen die vervoerd worden in grote hoeveelheden niet meer dan een bepaalde hoeveelheid energie mogen bevatten. Dus als je drone op transport gaat van China naar Nederland kunnen de regels zijn dat de batterij van je drone bijvoorbeeld slechts een S.O.C mag hebben van 50%. De exacte getallen weet ik ook niet maar die vind je ongetwijfeld terug in de wet transport luchtvaart.

Dus je batterij volledig opgeladen proberen te houden heeft niet zoveel zin omdat je B.M.S. [Battery managment system] van je batterij ervoor zal zorgen dat deze binnen enkele dagen weer op bijvoorbeeld een SOC van 50% staat. Hij zal echter de batterij nooit volledig ontladen.

Dus in geval van opslag je batterij gewoon volledig opladen, en de BMS doet de rest

Nadeel is echter dat je deze batterijen altijd op moet laden vlak voordat je gaat vliegen.
.
 
Hoi Jos
Is het wat dat je me belt en dat je dan naar ede komt zo dat we zamen even je drone na lopen zo dat als je terug gaat op al je vraag een antwoord heb en dat je ook weet dat je drone goed gekalibreerd is . Lijkt je dat wat bel me maar op 0611079800


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Hans01
Dank voor je reactie. Het is geen optie om naar Ede te komen voor antwoord op mijn vraag. M
 
LiPo (Lithium polymeer) accu's worden na productie met een minimale lading in een soort winterslaap gebracht. Dit met het oog op veiligheid tijdens transport. Na de eerste keer volledig opladen zorgt de electronica ervoor dat na een aantal dagen (instelbaar) de lading zakt tot ongeveer 50 procent. Een LiPo accu vindt het namelijk niet fijn om met volle lading ergens in een lade te liggen. Het ontladen is dus puur om de levensduur te verlengen.
 
Je kunt het aantal dagen tot automatisch ontladen wel instellen, maar tot max 10 dagen uit m’n hoofd. Gaat via het settings menu van de DJI GO app, tabblad battery.
 
  • Leuk
Waarderingen: BrEw