EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 1 juli 2020 terecht?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Zie dit artikel: EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 1 juli 2020 terecht?

Na 1 juli 2022 kun je met je Mavic Pro nog vliegen in Open categorie A3. Als DJI het toestel dan nog ondersteunt en je hem niet in een boom hebt gevlogen voor die tijd ;)

We zullen zien wat DJI doet, maar ik vond het wel iets om rekening mee te houden. Ik kan niet elk jaar de nieuwste drones kopen en vind dat ook sonde geld.
Bedenk dat de eerste DJI phantom destijds al rond de € 1000,- kostte, net als de directe opvolger de Phantom 2 en de Mavick. Ik heb duizenden euro's uitgegeven, inclusief de ROC-Light opleiding van wederom zo'n € 1000,-. Dat moet ik zelf weten maar als wetgeving veel van mijn investeringen teniet doet, ben ik niet blij.

Ik kan dus voorlopig nog toe met mijn trouwe Mavickje en moet gaan sparen voor een EU CE-keurmerk (openbaar volgbare) drone.

BTW, Ik ben nog nooit in een boom gevlogen, mij enigste incidenten waren met de phantom 1 met propguards in harde wind waardoor die een paar keer uit de lucht viel.
Eenmaal achter de oorzaak van de propguards, nooit meer enig probleem gehad / veroorzaakt met mijn drones.

Verder zijn er in de nieuwe regels ook positieve veranderingen, maar toch.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je je drone beroepsmatig vraag ik mij zo af ?
 
Gebruik je je drone beroepsmatig vraag ik mij zo af ?

Nee, momenteel nog niet, maar was dat wel van plan.
En toegegeven, de nieuwe regels bieden wel goede mogelijkheden daartoe.
Alleen zal ik blijkbaar tzt wel nieuwe drones moeten aanschaffen.
Overigens ben ik ook bezig met het zoeken voor een eventuele baan als drone pilot, maar de vacatures die ik tot nu toe tegengekomen ben vereisen dat je ook meetinstrumenten ontwikkelt.
Bijvoorbeeld om oude diesels in het centrum van Utrecht op te sporen, of lozingen van schepen in de haven van Rotterdam. Iets waar ik onvoldoende kennis van heb. Ik ben meer van video en fotografie.
 
Laatst bewerkt:
Ik doel idd op het feit dat de nieuwe regelgeving meer mogelijkheden bied.
 
Toch lullig wanneer je nu een DJI Mavic air 2 hebt aangeschaft en na 2022 valt hij in een keer onder A3. Toch zonde. Verkopen lukt je dan niet meer.
 
Ik heb een phantom 4 pro en roc-l. Ik heb alles op orde qua registratie en verzekering. De laatste stap om legaal en tegen vergoeding te vliegen zou zijn een vergunning bij IL&T aanvragen. Kosten > €300,-
Met de aankondiging van de nieuwe Europese regelgeving twijfel ik of ik die vergunning nu moet aanvragen. Is die straks nog geldig of moet ik weer investeren in nieuwe vergunningen?
 
Begrijp ik nou goed?De mavic mini heeft een camera je moet je daarom toch registreren ondanks dat die niet zwaarder is dan 250 gram.
 
Begrijp ik nou goed?De mavic mini heeft een camera je moet je daarom toch registreren ondanks dat die niet zwaarder is dan 250 gram.

Klopt, ook valt de mini niet in de klasse onder 250gram, de [toekomstige] regelgeving spreekt van MTOM [maximum take off mass] en niet van het gewicht van je drone.
 
Bedankt @rcee , is toch een beetje misleidend hoe DJI de drone presenteert.Enfin ik ga er niet van uit dat dadelijk een moeilijke en dure opleiding moet gaan volgen.
 
is toch een beetje misleidend hoe DJI de drone presenteert
Ja, daar zijn ze goed in. Gellukkig duurt het nog 1 1/2 jaar voordat de regelgeving in werking treed en dat is best nog lang!
Gewoon lekker vliegen!
 
Op 17 januari 2020 begon W. de Jager dit draadje.
Door Corona zijn de EU Droneregels uitgesteld tot ( voorlopig ) 1 januari 2021.
Maar hoe is het met de online theoriecursus voor drones boven de 250 gram?
Door Corona momenteel niet op vakantie met onze camper, dus genoeg tijd voor die online theoriecursus.

Is deze theoriecursus al vrijgegeven of moeten wij daar ook op wachten tot 1 januari 2021?
 
Goedemiddag WdeJager,

Ik hoop dat ik je hiermee lastig mag vallen. Ik zit met een dilemma. Er is ook niemand die hier antwoord op kan geven, misschien jij wel met je kennis. Ik ben Nu 4 jaar in het bezit van een Dji phantom 4. Ik wil eigenlijk ter vervanging of er gewoon bij de Dji Mavic air 2 aanschaffen. Wat mij tot nu toe afschrikt is dat ik wanneer de maatregelen (juni2022) voor drone vliegen ingezet gaan worden deze drone als speelgoed drone kan gebruiken ipv wat ik het liefst doe, er mee filmen op allerlei plaatsen en plekken. Ik heb er totaal ook geen moeite mee om straks een certificaat en/of toets te doen. Het hoort er nu eenmaal bij om veilig te kunnen vliegen. In de toekomst misschien nog een paar opdrachten aannemen zie ik ook wel zitten. Het blijkt dat deze drone automatisch van A1 naar A3 verhuisd omdat hij gewoon geen CE kenmerk heeft. Dit vind ik toch jammer aangezien ik niet elke 2 jaar een nieuwe drone kan kopen. Kan dit CE kenmerk nadien alsnog aan de drone toegekend worden door Dji net als je bij gewone producten een CE keurmerk aanvraagt? Zodat hij dan in categorieA1 blijft? De twijfel zit tussen een ja op mijn vraag of misschien gewoon 2 jaar wachten met het kopen van een nieuwe drone zodat deze dan wel zijn CE kenmerk automatisch heeft.
Ik hoop dat je me kunt helpen.

met vriendelijke groet,
Een enthousiaste drone vlieger.
 
Hoi,

Ten eerste gaan de nieuwe regels niet in juni in, maar op 31-12-2020 (uitgesteld ivm corona).

Met de Phantom 4 kom je in de overgangsregeling. Je mag 2 jaar lang vliegen in Open categorie A2, met de aanvullende eis dat je 50 meter afstand houdt ten opzichte van mensen op de grond. Je moet wel jezelf registreren als operator en het A2 examen doen.

Na 1-2-2023 mag je met de Phantom 4 drone alleen nog in categorie A3 vliegen, dus op 150 meter afstand van mensen en bebouwing.

Het is niet mogelijk om de nieuwe CE labels met terugwerkende kracht van toepassing te laten zijn op drones die al verkocht zijn.
 
Op 17 januari 2020 begon W. de Jager dit draadje.
Door Corona zijn de EU Droneregels uitgesteld tot ( voorlopig ) 1 januari 2021.
Maar hoe is het met de online theoriecursus voor drones boven de 250 gram?
Door Corona momenteel niet op vakantie met onze camper, dus genoeg tijd voor die online theoriecursus.

Is deze theoriecursus al vrijgegeven of moeten wij daar ook op wachten tot 1 januari 2021?
Welke opleiding je dadelijk nodig hebt, kun je bepalen met de Dronewijzer. Het lijkt erop dat de opleidingen in Q4 2020 beschikbaar komen. Laat je mailadres achter na het doorlopen van de genoemde tool om een seintje te krijgen zodra het zo ver is.
 
Hoi,

Ten eerste gaan de nieuwe regels niet in juni in, maar op 31-12-2020 (uitgesteld ivm corona).

Met de Phantom 4 kom je in de overgangsregeling. Je mag 2 jaar lang vliegen in Open categorie A2, met de aanvullende eis dat je 50 meter afstand houdt ten opzichte van mensen op de grond. Je moet wel jezelf registreren als operator en het A2 examen doen.

Na 1-2-2023 mag je met de Phantom 4 drone alleen nog in categorie A3 vliegen, dus op 150 meter afstand van mensen en bebouwing.

Het is niet mogelijk om de nieuwe CE labels met terugwerkende kracht van toepassing te laten zijn op drones die al verkocht zijn.

Dus als ik het goed begrijp is het dan niet verstandig om nu al een nieuwe drone aan te schaffen? Lekker nog met de phantom 4 doorvliegen en na januari 2021 een nieuwe drone aanschaffen met een CE label? Of komen die dan nog niet uit?
 
Dus als ik het goed begrijp is het dan niet verstandig om nu al een nieuwe drone aan te schaffen? Lekker nog met de phantom 4 doorvliegen en na januari 2021 een nieuwe drone aanschaffen met een CE label? Of komen die dan nog niet uit?
Ik zou inderdaad nog ff lekker doorvliegen met je Phantom. Ik heb geen idee wanneer er drones op de markt komen met een C0, C1, C2, C3 of C4 label. Dat zou best nog wel even kunnen duren...
 
  • Leuk
Waarderingen: Dji Weber
Ik zou inderdaad nog ff lekker doorvliegen met je Phantom. Ik heb geen idee wanneer er drones op de markt komen met een C0, C1, C2, C3 of C4 label. Dat zou best nog wel even kunnen duren...

Zou mooi zijn als die er rond eind 2021 zullen Zijn ;-) we wachten af. Dank voor je raad.
 
Ik wil een mavic mini kopen, overal adverteert men dat deze -250gr drone geen registratie of opleiding vereist in de nieuwe europese wetgeving. Als ik die regels goed lees is dat niet het geval omdat de mavic mini over een camera beschikt. Deze wet zou eind dit jaar in voege komen. Als ik nu koop ben ik dan verplicht om tegen volgend jaar de drone te registreren en een opleiding te volgen?
 
In ieder geval moet je registreren, ook spreekt de regelgeving van MTOM [Maximum Take Off mass] in de regelgeving. Het startgewicht van de mini is 249g. De MTOM zal mogelijk zwaarder zijn. De nieuwe regelgeving vertelt ook dat de MTOM wordt bepaald door de fabrikant van de drone. Op de website van DJI vind je vreemd genoeg nergens een MTOM van de mini terug. Het is allemaal een beetje vaag zolang DJI geen officiele MTOM van de mini publiceert.