No fly zone DJI toestellen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Gertjan44

New Member
Lid geworden
31 jan 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
51
Locatie
Zoetermeer
Ik ben nieuw met drones en ook op dit forum. Maar ik zit met een vraag waar ik via Google geen antwoord op kan vinden. Dus ik hoop hier een antwoord te krijgen.
Sinds een tijdje zit ik te overwegen om de DJI Mavic Pro aan te schaffen. Duur maar erg mooi toestel, dus ik wil weten waar ik aan toe ben voordat ik heb ga aanschaffen. Ik ben woonachtig in Zoetermeer en zie op de kaart dat dit in de cirkel rondom Den Haag / Rotterdam valt waar niet mag worden gevlogen. Nu heb ik ergens gelezen dat de wet zodanig gaat worden aangepast dat een drone niet hoger mag dan 50 meter en niet verder mag vliegen dan 100 meter vanaf degeen die hem bestuurt. Nu heb ik ook gelezen op internet dat DJI deze wet- en regelgeving via software updates afdwingt zodat het ook echt niet kan. In no-fly zones kan je hier niet opstijgen, etc.
Dat is knap waardeloos als je net 1500 euro voor een drone hebt uitgegeven om wat luchtfoto's van je huis te maken ofzo en je kunt er vervolgens (thuis) niks mee. Is dit alles waar? En zal zijn concurrent de Walkera Vitus deze afgedwongen beperkingen ook hebben? Of is een ander merk toestel met dezelfde specs wellicht een betere keuze? Alvast dank voor je antwoord.

Gr,
Gertjan
 
Nu is dit nog niet het geval. Als er hiervoor een software update komt is het aan jou die wel of niet te installeren. Daarbij heb ik begrepen dat het een soort waarschuwing wordt. Dus let op je mag hier niet vliegen maar dat je dan op een knop override kan drukken en dan alsnog kan vliegen. Daarbij zijn alle wijzigingen nog steeds koffiedik kijken. Niemand weet iets zeker. Maar als je nu een drone koopt kan je er zeker altijd mee vliegen. Niemand verplicht jou die updates te doen. De meeste drones kunnen geeneens een update doen. Dus als dji dit wel zou doen is het snel afgelopen met ze.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb ook een Mavic. De waarheid zit een beetje in het midden.

De Mavic Pro vliegt zonder morren buiten CTR's.

Het ding begint te zeuren aan de buitenzijdes van een CTR, maar als je dat wil je aangeven dat je dat snapt en dat je toch wilt vliegen. Dat kan dan ook. Formeel gezien mag je daar niet -zonder papieren/vergunning- vliegen. Sommige CTR's zijn echter zo groot dat ik het begrijp als je aan de uiteinden van de CTR tot beperkte hoogte wilt opstijgen. Politie heeft wellicht minder begrip als ik, maar dat verschilt per diender.

Als je op grofweg 3 km vanaf een airport komt, verdomd de mavic om op te stijgen. Je zal dan bij DJI website een autorisatie aan moeten vragen, deze moet je in de app invoeren en daarna kan je wel opstijgen. Let wel: in dit geval ben je -als je niet over de juiste papieren beschikt- maximaal fout bezig en dat kan je een dure bekeuring opleveren en de politie kan beslag leggen op jouw dure drone.

Ik lees dat je filmpje wilt maken van jouw huis: Lees de regels even goed want je mag niet boven "aaneengesloten bebouwing" vliegen. Als je dus niet in een losstaand kasteel woont, dan mag je in Nederland niet over jouw huis heen vliegen.
 
Als ik het goed begrijp dan weet op dat moment dji dus dat je verkeerd bezig bent en zou dit aan de benodigde instanties kunnen doorgeven. Let op ik zeg theoretisch. Ik wist niet dat de software nu al zover was dat dji toestemming moet geven. Wie zijn hun eigenlijk dat ik met dure apparatuur aan hun toestemming daarvoor moet vragen. Bizar eigenlijk. Maar dat is een heel andere discussie. Bedankt voor de info. Dit is zeker iets om nee te nemen voordat ik een dusdanig duur apparaat van dji koop. Een eenvoudige override wat eerst was is dus al aardig aangescherpt


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Kijk even naar het verschil tussen de No-fly-zone kaartjes zoals DJI ze in de drone stopt (op DJI - Fly Safe: No Fly Zones) en de no-fly-zone kaartjes zoals Ministerie van IM wil dat jij ze hanteert (Drone no-fly zones | ministerie van Infrastructuur en Milieu). Het verschil is significant.

Alleen als je echt dichtbij een vliegveld bent (zie DJI - Fly Safe: No Fly Zones) , zal de DJI app vragen om eerst contact op te nemen met DJI. Daarbuiten zal je alleen een bericht krijgen wanneer je in CTR wilt opstijgen. Dit bericht kan je weg klikken en daarna gewoon verder vliegen (mag natuurlijk niet, zie het als het piepje in de auto als je jouw gordel niet om hebt...).

Mocht je stout gaan doen, zorg dan dat je niet gepakt wordt jouw drone in de hand. In de Mavic worden alle technische drone berichten (dus ook het waarschuwingsbericht dat je in een CTR vliegt) compleet met de Tijd en GPS positie opgeslagen. Je kan die log in de Mavic niet wissen. SD kaartje verwijderen heeft ook geen zin, de log wordt in de drone zelf opgeslagen.
 
Oh ja, Als je jouw vluchten in de drone synched met DJI, dan beschikt DJI ook over jouw logs. Ik denk niet dat DJI die gegevens nu aan wetgevers door speelt maar als de overheid gaat dreigen om alle drones aan de grond te gaan zetten als DJI die gegevens niet doorspeelt, dan zullen de chinese vrinden de data waarschijnlijk alsnog opsturen.

Het veiligste is om gewoon niet in CTR's te gaan vliegen. Het is echter ook het veiligste om niet harder dan 80 te rijden op een provinciale weg.
 
Ik denk eerder dat dat andersom werkt. Dat jouw logs uitgelezen worden door het OM wanneer jouw drone in beslag is genomen. Ik weet niet in hoeverre dan "past offences" ook meegenomen worden in de strafmaat, maar ze zullen zeker bijdragen aan de beeldvorming.

Overigens is geofencing DJI's (en ook van anderen) poging om het imago van drones op te krikken / hoog te houden. Een soort weerwoord tegen het cowboy image, zeg maar. In die richting bedoelde ik mijn eerdere opmerking over de reden dat geofencing überhaupt in een drone ingebakken wordt.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Bedankt voor de reacties. Erg verhelderend. Zeker het feit dat de software mij niet dwingt om hem niet in een no-fly zone te mogen gebruiken. Ik vergelijk het maar met de aanschaf van een Ferrari. Dat ding kan 300 km/h. Je wilt toch niet dat er software inzit die het jou niet toelaat harder dan 50 te rijden zodra je de bebouwde kom inrijdt? Dan heb je een mooi auto en rij je met een slakke-gangetje over de wegen. Dan is het snel gebeurt met de verkoop van dat merk. Zeker als concurrenten die software niet in het systeem opnemen.
Tuurlijk, je moet de wetgeving handhaven, Die is er niet voor niks. Maar ik woon in een no-fly zone en als ik met wat gezond verstand boven een bosrijk gebied in de buurt rondvlieg, hoe groot is dan de kans dat ik dat ding tegen een vliegtuig aan bots...
Dan nog iets. Ik heb me onlangs laten informeren door een drone verkoper in Rijswijk. Hij gaf aan dat het zendvermogen van de Mavic volgens EU normen is geknepen naar 25mW waardoor het door DJI beloofde bereik van 7 km nooit gehaald zal worden. Waarschijnlijk nog niet eens de helft daarvan. Zou het mogelijk zijn deze aanpassing eenvoudig ongedaan te maken? Ik weet het, dat zijn de regels binnen de EU. Maar iemand die in een Ferrari rijdt, gaat af en toe ook iets hander dan 120 op de snelwegen...als dat kan en niet gezien wordt.
 
Dat zendvermogen is in EU bewust lager om storing te voorkomen (in EU en zeker NL is de bevolkingsdichtheid ïets" groter dan in de US). Zeker in een CTR met opgevoerd vermogen zenden lijkt mij niet handig.
 
In de EU mag je niet iedere versterker zomaar gebruiken. In Nederland is het maximale zendvermogen op 2.4 GHz is 100 milliwatt en op 5.8 Ghz is dit 600 milliwatt.
Citaat uit:

Tips voor de drone piloot > Info & Instructies > Videos maken > Beeld transmissie
http://www.hobbypiloot.nl/Registreren/Beeld-transmissie
Nu lees ik overal dat voor de 5.8 Ghz voor je beeld dus dit 25milliwatt is zonder vergunning maar dat er ook nogal wat onduidelijkheid over is.

Tips voor de drone piloot > Info & Instructies > Videos maken > Beeld transmissie
http://www.hobbypiloot.nl/Registreren/Beeld-transmissie
Op de site http://www.alcadis.nl/wet-en-regelgeving-wi-fi/ lees ik weer wat anders voor de 5.8 Ghz:

Maximaal uitzendvermogen op 5 GHz indoor is 600mw = 27 dBm EIRP
Maximaal uitzendvermogen op 5 GHz outdoor is 1000mw = 30 dBm EIRP

Niet erg duidelijk allemaal helaas.

De 2.4 Ghz is iedereen het er wel over eens dat dit 100 milliwatt is
 
Bedankt voor de reacties. Erg verhelderend. Zeker het feit dat de software mij niet dwingt om hem niet in een no-fly zone te mogen gebruiken. Ik vergelijk het maar met de aanschaf van een Ferrari. Dat ding kan 300 km/h. Je wilt toch niet dat er software inzit die het jou niet toelaat harder dan 50 te rijden zodra je de bebouwde kom inrijdt? Dan heb je een mooi auto en rij je met een slakke-gangetje over de wegen. Dan is het snel gebeurt met de verkoop van dat merk. Zeker als concurrenten die software niet in het systeem opnemen.
Tuurlijk, je moet de wetgeving handhaven, Die is er niet voor niks. Maar ik woon in een no-fly zone en als ik met wat gezond verstand boven een bosrijk gebied in de buurt rondvlieg, hoe groot is dan de kans dat ik dat ding tegen een vliegtuig aan bots...
Dan nog iets. Ik heb me onlangs laten informeren door een drone verkoper in Rijswijk. Hij gaf aan dat het zendvermogen van de Mavic volgens EU normen is geknepen naar 25mW waardoor het door DJI beloofde bereik van 7 km nooit gehaald zal worden. Waarschijnlijk nog niet eens de helft daarvan. Zou het mogelijk zijn deze aanpassing eenvoudig ongedaan te maken? Ik weet het, dat zijn de regels binnen de EU. Maar iemand die in een Ferrari rijdt, gaat af en toe ook iets hander dan 120 op de snelwegen...als dat kan en niet gezien wordt.

Die kans is wellicht ogenschijnlijk klein, maar hij bestaat zeker. Kan het niet gebeuren door een pilot error, dan kan het ook voorkomen dat het ontstaat als gevolg van meteorologische omstandigheden of technische malaise.

Ik vind het overigens ietwat opmerkelijk dat je jezelf nogal tegenspreekt. Enerzijds stel je dat je de regels tuurlijk moet handhaven (opvolgen, red.), om andere halve zin later te stellen dat jij wel van mening bent om hier een eigen interpretatie (lees; versoepeling) op los te laten wanneer dit je uitkomt en o.b.v. beperkt doordachte risico analyse.

Dat je het waardeloos vindt dat je klaarblijkelijk dichtbij je woonplaats niet kunt vliegen is overigens 1 ding, wat een sentiment is dat ik enigsinds kan begrijpen (al snap ik het verbod nog vele malen beter). Dat je vervolgens de schuld impliciet neerlegt bij DJI i.v.m. geofencing software snap ik dan volkomen niet. DJI implementeert slechts het systeem o.b.v. regelgeving die door beleidsmakers in NL is vastgesteld, en dan nemen zij zelfs nog redelijk soepele interpretaties daarvan aan. Als je al kritiek hebt op die beperkingen, en daar klaarblijkelijk enigszins doelmatig (en ietwat nonchalant?) tegenin wilt gaan vliegen, zul je je beklag toch echt bij de Nederlandse instanties moeten doen i.p.v. DJI.
 
  • Leuk
Waarderingen: ghonders en JH54
...
De 2.4 Ghz is iedereen het er wel over eens dat dit 100 milliwatt is

Naar aanleiding van jouw reactie eens wat verder gaan lezen over zendvermogen.
Verrassend voor mij, als bouten-en-moeren man, is dat voor een typegoedkeur voor een zender teruggerekend wordt naar een uniform stralende zender equivalent. (EIRP, zie Equivalent isotropically radiated power - Wikipedia)
Ofwel: als je een gerichte bundel gebruikt om te zenden, dan moet uiteindelijk het naar de antenne toegevoerde vermogen lager zijn. Daar kun je dan weer leuk en moeilijk aan rekenen.

Helemaal leuk, allemaal, maar wat dat vooral betekent, volgens mij, is dat als je een type goedgekeurde zender hebt en je voegt zelf een range-extender toe, dat je dan je type goedkeur te buiten gaat en met te veel equivalent vermogen zendt.
Dat is zeker in een CTR niet wenselijk (om het onderwerp maar weer een beetje terug te buigen in de richting van het oorspronkelijke)
 
Ben ik weer. (zie reacties elders)
Ik zie het hele probleem niet; Als het niet mag, dan mag het niet. Punt !
Degene die zich niet aan de regels houden, verpesten het voor de rest, en zijn, volgens mij, ook de veroorzakers van de steeds strenger wordende regels.

Ook ik zou graag opnamen willen nemen van ons huis, maar woon in een gebied waar je niet vliegen mag. Jammer dus, dan meer geen foto's en opnamen.
Zo simpel is het echt, en als je dat heel vervelend vind, koop je toch geen drone.
Verhuizen is eventueel ook nog een optie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ghonders en BobvdM
Wat een verhalen zeg, ik ben in 1 keer nog blijer dat ik met m'n phantom 4 in Noorwegen woon. Dit heb ik in het dorp waar wij wonen gefilmd en de drone regels toegepast die gelden in Noorwegen.
TitoDesign Vangsmjøsa
 
  • Leuk
Waarderingen: Fast-Oppie
Met zo een mooie omgeving komen de mooie beelden (bijna) vanzelf!
Bedankt voor het filmpje.
 
Ik heb ook een Mavic. De waarheid zit een beetje in het midden.

De Mavic Pro vliegt zonder morren buiten CTR's.

Het ding begint te zeuren aan de buitenzijdes van een CTR, maar als je dat wil je aangeven dat je dat snapt en dat je toch wilt vliegen. Dat kan dan ook. Formeel gezien mag je daar niet -zonder papieren/vergunning- vliegen. Sommige CTR's zijn echter zo groot dat ik het begrijp als je aan de uiteinden van de CTR tot beperkte hoogte wilt opstijgen. Politie heeft wellicht minder begrip als ik, maar dat verschilt per diender.

Als je op grofweg 3 km vanaf een airport komt, verdomd de mavic om op te stijgen. Je zal dan bij DJI website een autorisatie aan moeten vragen, deze moet je in de app invoeren en daarna kan je wel opstijgen. Let wel: in dit geval ben je -als je niet over de juiste papieren beschikt- maximaal fout bezig en dat kan je een dure bekeuring opleveren en de politie kan beslag leggen op jouw dure drone.

Ik lees dat je filmpje wilt maken van jouw huis: Lees de regels even goed want je mag niet boven "aaneengesloten bebouwing" vliegen. Als je dus niet in een losstaand kasteel woont, dan mag je in Nederland niet over jouw huis heen vliegen.
Over dat vliegen boven je woning: als je dat 's morgen in alle vroegte doet, bij voldoende zonlicht, en daarbij niet laag over de daken van de buren gaat zoemen, kun je opnamen maken waar geen haan naar kraait! We leven nou eenmaal in een land waar we alles willen regelen met "regeltjes".
 
Over dat vliegen boven je woning: als je dat 's morgen in alle vroegte doet, bij voldoende zonlicht, en daarbij niet laag over de daken van de buren gaat zoemen, kun je opnamen maken waar geen haan naar kraait! We leven nou eenmaal in een land waar we alles willen regelen met "regeltjes".
Aanvulling: blijf hoog, bv. op 60 -80 meter! Maar begin hier pas aan als je voldoende vliegvaardigheid hebt gekregen!
 
Met zo een mooie omgeving komen de mooie beelden (bijna) vanzelf!
Bedankt voor het filmpje.
Tsja Jaltena, als ik de rode gebieden in NL zie waar niet gevlogen mag worden ben i toch een gelukkige Nederlander in deze regio waar ik woon met een bijna gelijke regelgeving als in NL. Echter, NL heeft gemiddeld 400 mensen p/m2 en dat zijn er in Noorwegen 17 p/m2.
Het gebied waar ik dit filmpje maakte, 5 km vanaf mijn huis, woont helemaal niemand.
Kijk maar eens, nog eentje uit het dorp war ik woon.
TitoDesign Kongevegen
 
  • Leuk
Waarderingen: Fast-Oppie