No fly zone DJI toestellen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Over dat vliegen boven je woning: als je dat 's morgen in alle vroegte doet, bij voldoende zonlicht, en daarbij niet laag over de daken van de buren gaat zoemen, kun je opnamen maken waar geen haan naar kraait! We leven nou eenmaal in een land waar we alles willen regelen met "regeltjes".

Begrijp ik je redenatie goed? 's Morgens vroeg gelden die "regeltjes" niet?


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik was tot voor kort een regel-purist en ik hield me altijd aan alle drone regels van ILENT. Ondertussen zijn er een hele lading regels bij gekomen (met name die van andere ministeries dan IM) die ik niet zinvol acht. Met name het vliegverbod boven N2000 gebieden in Zeeland en Noord-Holland is mij in het verkeerde keelgat geschoten. Ik heb mijn ROC-Light ambities ondertussen in de ijskast gestopt en heb een lichtgewicht drone aangeschaft puur voor de hobby.

Ik vlieg nu op plekken met mijn Mavic waar ik vindt dat het verantwoord kan, op hoogtes die niet te hoog en niet te laag zijn om anderen lastig te vallen. Als ik in de buurt van huizen kom, dan heb ik ofwel toestemming van de bewoner(s) of blijf ik uit de buurt van huizen om de privacy van de bewoners te respecteren. Ik heb nog nooit een bekeuring gehad voor het vliegen met mijn drone.
 
  • Leuk
Waarderingen: Freeze Pictures
Over dat vliegen boven je woning: als je dat 's morgen in alle vroegte doet, bij voldoende zonlicht, en daarbij niet laag over de daken van de buren gaat zoemen, kun je opnamen maken waar geen haan naar kraait! We leven nou eenmaal in een land waar we alles willen regelen met "regeltjes".
In mijn ogen, ben je niet echt lekker bezig. Zolang er mensen zijn, die zich in de ogen van veel mensen niet kunnen gedragen, heb je regeltjes nodig om het toch nog enigszins in goede banen te leiden. Heb je nu echt niet door, dat hoe meer je de regels aan je laars lapt, hoe strenger ze worden ?
Nog even, en je mag als hobby-vlieger helemaal niets meer. Met dank aan de mensen die zich niet aan de regels houden.
 
Tsja Jaltena, als ik de rode gebieden in NL zie waar niet gevlogen mag worden ben i toch een gelukkige Nederlander in deze regio waar ik woon met een bijna gelijke regelgeving als in NL. Echter, NL heeft gemiddeld 400 mensen p/m2 en dat zijn er in Noorwegen 17 p/m2.
Het gebied waar ik dit filmpje maakte, 5 km vanaf mijn huis, woont helemaal niemand.
Kijk maar eens, nog eentje uit het dorp war ik woon.
TitoDesign Kongevegen

MTito, jij moet kappen nu.....met die filmpjes van die geweldige omgeving!!!!!! ;-))) lol

Ik maar denken dat het altijd regent in Noorwegen.. en dat baby's bij jullie met regenpak geboren worden.....of was dat nu Zweden!?

Wat die CRT's betreft.

Ik heb jaren met RC heli's gevlogen, onder de rook van Schiphol. Ik moet ook bekennen dat ik mij van geen kwaad bewust was maar ik zat volgens de kaart van het Min. van Infr. en Mil wel in het CRT van Schiphol. Ik oefende veel F3C vliegbewegingen en kwam dan niet hoger dan een meter of 60m.

Er kwam ook regelmatig een politie heli over vliegen. één keer bleef deze even hangen en nadat hij zijn duim opstak vervolgde hij zijn weg.

Wat ik wil zeggen is dit. Ik kan mij niet voorstellen dat de regelgeving zo zwart/wit gelezen moet worden.
Ik denk dat er bij de ontwikkeling van deze regelgeving geen rekening is gehouden met Drone's. En nu houdt men zich krampachtig vast aan regeltjes die eigenlijk niet aansluiten bij wat de meeste drone vliegers doen met een drone. Los van het feit of ik dit wel of niet doe, zie ik absoluut niet in wat het probleem kan zijn als ik op 2 km afstand van schiphol met een drone vlieg onder de 50 m. Als ik daar een vliegtuig tref dan maakt het toch niet meer uit want dan is hij al bezig met een noodlanding.

Ik denk dat je gezond verstand moet gebruiken! Het is toch een beetje vreemd dat je met je racedrone, welke je misschien niet hoger laat vliegen dan 20 m, niet eens kan vliegen op 2 km afstand van bv Schiphol.... In theorie zou je dan ook niet indoor mogen vliegen binnen een CRT.

Ik wil nu niet mijn kont tegen de krib gooien en ik wil hiermee ook niet zeggen dat we maar moeten doen waar we zin in hebben, want ik ben ook wel van de regeltjes.....maar in mijn optiek is hier spraken van over-regelgeving en dat leidt meestal tot niets.

Een leuk voorbeeld is het RVV 1990 ( Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ) toen deze werd ontworpen werd ook veel geschrapt in bestaande regels. Men was van mening dat de weggebruiker zijn gezond verstand moet gebruiken..... ( leuk voorbeeld, je mocht niet schuin oversteken.......kan je het nog voorstellen??!! )

Ik denk dus dat het makkelijker geregeld kan worden zonder voor ieder specifieke situatie een regeltje te verzinnen. Een soort van kapstok artikel, zoals art. 5 van de Wegenverkeerswetgeving ( gevaar of hinder veroorzaken of kunnen veroorzaken )

Wat vinden jullie???
 
Zo helemaal geweldig is dat nieuwe RVV nou ook weer niet helemaal. Als je nu als automobilist tegen een fiets of voetganger aanrijdt, ook als is het je schuld niet, dan is de kans groot dat je toch nog kunt gaan dokken, omdat het een kwetsbare groep is.
Is het met die nieuwe regels dan ook zo, dat als ik met mijn drone tegen een 747 aanvlieg, ik dan ook alles vergoed krijg. Met mijn droontje behoor ik dan toch wel zeker bij een kwetsbare groep ten opzichte van die 747. :):):)
 
Zo, nu even serieus.
Ik ben het er helemaal mee eens, dat de wetgeving op dit moment te ver is doorgeschoten, en dat aanpassingen best op hun plaats zijn.
Maar zo lang we met deze wetgeving te maken hebben, zal je je er toch wel aan moeten houden. En ik blijf erbij dat degene die zich niet aan de regels houden, ervoor zorgen dat de wetgeving wordt aangescherpt. Om bij het verkeer te blijven; Je gezond verstand zegt, dat je niet met drank op achter het stuur moet gaan zitten. Kennelijk zijn er mensen die op momenten hun gezonde verstand niet gebruiken. Toen kwamen er regels mbt alcohol gebruik in het verkeer. In de loop der tijd, er waren nog steeds mensen met een slok teveel op achter stuur, werden de regels alleen maar strenger.
Ja, jullie hebben gelijk. Ondanks de strenge regels zijn er nog steeds mensen die met teveel drank op achter het stuur kruipen.
Nu zal er wel gezegd worden; zie je wel dat het niet helpt. Ik denk van wel, want het zijn er veel minder dan voorheen.
Er zijn altijd wel van die idioten die je nergens mee tegen houd. Maar dat geldt voor alles. Ook voor drone's.
 
Ja maar wat ik bedoel is dat de regelgeving nu niet aansluit bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van bv Drone's en dat men dan maar terug pakt op regels die veel te zwart/wit zijn.

Wat kan het bv voor kwaad als ik op 2 km van Schiphol op 2 meter hoogte hover. Ik denk dat de regel is geschreven met in het achterhoofd een echt vliegtuig. Natuurlijk snap ik ook dat je uit de directe buurt van luchthavens moet blijven. En wat sommige mensen uithalen met hun Drone slaat werkelijk nergens op....... Maar er is wat mij betreft een tussenweg...
 
Ja maar wat ik bedoel is dat de regelgeving nu niet aansluit bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van bv Drone's en dat men dan maar terug pakt op regels die veel te zwart/wit zijn.

Wat kan het bv voor kwaad als ik op 2 km van Schiphol op 2 meter hoogte hover. Ik denk dat de regel is geschreven met in het achterhoofd een echt vliegtuig. Natuurlijk snap ik ook dat je uit de directe buurt van luchthavens moet blijven. En wat sommige mensen uithalen met hun Drone slaat werkelijk nergens op....... Maar er is wat mij betreft een tussenweg...
Om maar iets te noemen: een fly-away. Daarnaast is zowel de techniek als de competentie van de doorsnee (hobby)piloot niet afdoende hoog om vliegen met dergelijke systemen binnen 2km te garanderen. In de buitenste ringen van CTRs wil ik een bredere speelruimte best aanmoedigen, maar binnen 2km is toch echt te dicht erop.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app