Belgische droneguide nu offline op 31 december 2020

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ivy

Active Member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
267
Waarderingsscore
148
Punten
43
Leeftijd
70
Locatie
Bredene, België
Website
www.youtube.com
Ook Android applicatie is offline nu...
Wat op 1 januari 2021?
 
Ook Android applicatie is offline nu...
Wat op 1 januari 2021?
Enkel de Droneguide map via de site zelf is te raadplegen ... en mijn tuin ligt plots net niet meer in een No Fly Zone ... hiep hiep hoera !
 
Nu kijk ligt mijn tuin in een gele zone wat voordien niet het geval was. Wat betekend dit? Normaal een rode zone mag je niet vliegen maar wat met een gele zone?

-is me intussen duidelijk geworden. Alles in het geel is gereserveerd voor bepaalde uren op de dag. Tussen 13u en 17u30 zijn er trainingsvluchten. De gele zone is dus nu vanaf 13u volledig rood geworden. Eigenlijk mag je over de ganse kustlijn nergens vliegen. Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
  • Er komt een nieuwe app op 31/1, dit is aangegeven op de website.
  • Gele zones zijn zones die inderdaad spoedig een NOTAM gaan ontvangen, en waar je dus tijdelijk niet mag vliegen (of, beperkt, zoals in de HTA, de helicopter training area's, mag je nog steeds in vliegen maar max 10m)
  • map.droneguide.be is inderdaad de plaats om alles op te zoeken
  • Ik heb gemerkt, moest je rond Antwerpen wonen, dat op feestdagen de gehele rode zone rond Deurne luchthaven er uit gaat - dat is dus het moment om in en rond Antwerpen te vliegen!
  • Nog niet geprobeerd, maar kan - als je in zo'n gecontroleerde zone wil gaan vliegen (rond vliegvelden) dan kan het in principe zoals het in een VLL2 zone is, maar je moet een aanvraag doen, 3 dagen op voorhand. Zonder tegenbericht wordt deze aanvraag goedgekeurd. Je kan je aanvragen in Draft bewaren op de website indien je dit wil gaan doen.
De VLL2 zones hebben volgende info:

  • UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL. (~30 meter, da's doenbaar voor vele mooie beelden)
  • The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised
Dit moet je doen via website Drone Service Application - eerste keer veel werk, want je moet je UAV exploitantgegevens terug opgeven en je drone definiëren, nadien valt het wel mee. Ik ga dit spoedig eens proberen voor "EBAW VLL2" - de zone rond Deurne luchthaven.

Ik ben eens benieuwd of het toegelaten wordt ofdat we een "blanket no" krijgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy en peSHIr
  • Er komt een nieuwe app op 31/1, dit is aangegeven op de website.
  • Gele zones zijn zones die inderdaad spoedig een NOTAM gaan ontvangen, en waar je dus tijdelijk niet mag vliegen (of, beperkt, zoals in de HTA, de helicopter training area's, mag je nog steeds in vliegen maar max 10m)
  • map.droneguide.be is inderdaad de plaats om alles op te zoeken
  • Ik heb gemerkt, moest je rond Antwerpen wonen, dat op feestdagen de gehele rode zone rond Deurne luchthaven er uit gaat - dat is dus het moment om in en rond Antwerpen te vliegen!
  • Nog niet geprobeerd, maar kan - als je in zo'n gecontroleerde zone wil gaan vliegen (rond vliegvelden) dan kan het in principe zoals het in een VLL2 zone is, maar je moet een aanvraag doen, 3 dagen op voorhand. Zonder tegenbericht wordt deze aanvraag goedgekeurd. Je kan je aanvragen in Draft bewaren op de website indien je dit wil gaan doen.
De VLL2 zones hebben volgende info:

  • UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL. (~30 meter, da's doenbaar voor vele mooie beelden)
  • The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised
Dit moet je doen via website Drone Service Application - eerste keer veel werk, want je moet je UAV exploitantgegevens terug opgeven en je drone definiëren, nadien valt het wel mee. Ik ga dit spoedig eens proberen voor "EBAW VLL2" - de zone rond Deurne luchthaven.

Ik ben eens benieuwd of het toegelaten wordt ofdat we een "blanket no" krijgen...
Ik heb 't idee dat de Drone Guide Map (voorlopig) wat vriendelijker geworden is wat no fly-zones betreft ... mijn eigen tuin en de plaats waar ik gisteren ben gaan vliegen lagen tot eind 2019 net in of net buiten een no fly zone ... nu liggen ze er lekker net buiten !
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
't Is wel dagelijks even checken, moest je enkel op 1/1/2021 checken dan denk je dat je zomaar over Antwerpen mag vliegen ;)
 

In Bredene, België waar ik woon nu op droneguide:

COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A) & KOKSIJDE TRAINING AREA (EBLFA11)
- Elke vlucht wordt beperkt tot een hoogte van vijfendertig voet AGL. = 10 meter
- Elke UAS is beperkt tot een maximale startmassa van 900g of minder. = mijn DJI Mavic Air is MTOM <500 gr = OK

EBOS VLL1 & EBOS VLL2
- UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” mogen niet worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan honderdvijftig voet AGL en in geen geval op een hoogte die deze van het hoogste obstakel binnen een straal van honderd meter overschrijdt tenzij uitdrukkelijk toegestaan door de bevoegde luchtverkeersleidingsdienst. = 45 meter
- Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met een UAS met een maximale startmassa van minder dan 900 g of in de categorie "specifiek", behalve die waarvoor het gebruik van dit systeem voor directe identificatie op afstand is vereist in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.
- Het hebben van een geovigilantiesysteem is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchten in de "open" categorie met een UAS met een maximaal startgewicht van minder dan 900 g of in de "categorie" specifiek ', behalve die waarvoor het gebruik van dit geoviligantiesysteem vereist is in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947. = DJI geofencing = OK voor DJI Mavic Air
- UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” mogen niet worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan honderdvijftig voet AGL.

DUS momenteel maximaal 10 meter
Dit is reeds een verbetering voor mij:
- in 2020 mocht ik enkel op privé terrein vliegen mits goedkeuring - ik woon op een appartement...
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
EBOS VLL1 & EBOS VLL2
- UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” mogen niet worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan honderdvijftig voet AGL en in geen geval op een hoogte die deze van het hoogste obstakel binnen een straal van honderd meter overschrijdt tenzij uitdrukkelijk toegestaan door de bevoegde luchtverkeersleidingsdienst. = 45 meter
- Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met een UAS met een maximale startmassa van minder dan 900 g of in de categorie "specifiek", behalve die waarvoor het gebruik van dit systeem voor directe identificatie op afstand is vereist in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.
- Het hebben van een geovigilantiesysteem is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchten in de "open" categorie met een UAS met een maximaal startgewicht van minder dan 900 g of in de "categorie" specifiek ', behalve die waarvoor het gebruik van dit geoviligantiesysteem vereist is in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947. = DJI geofencing = OK voor DJI Mavic Air
- UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” mogen niet worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan honderdvijftig voet AGL.

Dat is, in jouw geval, vrijer dan Brussel of Antwerpen waar je een aanvraag moet doen.
 
COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A) & KOKSIJDE TRAINING AREA (EBLFA11)
- Elke vlucht wordt beperkt tot een hoogte van vijfendertig voet AGL. = 10 meter
- Elke UAS is beperkt tot een maximale startmassa van 900g of minder. = mijn DJI Mavic Air is MTOM <500 gr = OK

Is deze ook niet beperkt tot # uren per dag?
 
Vreemd, als ik EBOS VLL2 check krijg ik het volgende:


The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised.

....dus aan te vragen
 
Vreemd, als ik EBOS VLL2 check krijg ik het volgende:


The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised.

....dus aan te vragen
Ik lees:
UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” mogen niet worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan honderdvijftig voet AGL.
 
juist, dus momenteel enkel voormiddag voor mij:
Notam B5769/20, Starttijd 25/12/2020 13:00 Eindtijd 03/01/2021 17:30

Ook nog ff opletten dat de tijden van een NOTAM standaard GMT zijn, dus ook nog uurtje bijtellen (of twee in de zomer)
 
Ik lees:
UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie “open” mogen niet worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan honderdvijftig voet AGL.

Geozones (of doorklikken op map.droneguide.be en bovenaan toegangsvoorwaarden klikken (die je moet volgen volgens de EU wetgeving)

...dan EBOS VLL2 ingeven:

UAS operations in the ‘specific’ category must not be conducted at a height above four hundred feet AGL.-
The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised. -
The start and the end of each flight must be reported in such a way as prescribed by the zone manager. -
Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a direct remote identification system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
Using a geo-awareness system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a geo-awareness system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
The pilot must be available at all times during the flight on a dedicated telephone registered in advance with the zone manager.-
A flight may be cancelled at any time for safety or security reasons by the ATS unit concerned.Via DSA Tool or Tel-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by skeyes.-
UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL.

Binnen VSS1 zelfs strenger, daar mag je het vergeten (schriftelijke aanvraag etc)

Ik weet niet hoe jij tot jouw tekst bent gekomen.
 
Ik vergelijk het met de droneguide in 2020 op Skeyes app op Android, waar ik recreatief maximaal 10 m hoog mocht vliegen hier...
Dus dit is mijn interpretatie
 
Verder nog:


"All flights occuring in the GeoZones managed by skeyes, i.e. above and around all 5 major airports, however still require specific flight approval by skeyes using a new seperate tool (Drone Service Application)."

Oostende is daar spijtig genoeg één van.

Youtube fimpje over de aavraagprocedure

 
Ik vergelijk het met de droneguide in 2020 op Skeyes app op Android, waar ik recreatief maximaal 10 m hoog mocht vliegen hier...
Dus dit is mijn interpretatie

Het staat je uiteraard vrij om het te interpreteren zoals je wil, maar volgens jou interpretatie mag je dan evengoed op 30 meter Zaventem overvliegen (VLL1 en VLL2). Mijn opinie is dat je fout zit - hopelijk kunnen anderen hier ook nog even hun opinie geven.

Nog eentje:


Nieuwe geografische zones​

Dit zijn de 6 GeoZones die door skeyes worden beheerd en waarvoor u wettelijk verplicht bent om de DSA te gebruiken om een vliegvergunning te verkrijgen:

  • Vijf GeoZones rond de luchthavens van Antwerpen, Brussel, Charleroi, Luik en Oostende.

    Ze zijn onderverdeeld in 3 subzones die VLL's (Very Low Level-luchtruim) worden genoemd:
    • VLL0: boven en dicht bij de start- en landingsbanen
    • VLL1: boven en dicht bij de luchthaven
    • VLL2: verder weg van de luchthaven
  • Een GeoZone rond de luchthaven van Kortrijk (afgebakend door de Radio Mandatory Zone)

    Deze is onderverdeeld in 2 subzones die VLL's (Very Low Level–luchtruim) worden genoemd:
    • EBKT RMZ 1: boven en dicht bij de luchthaven
    • EBKT RMZ 2: verder weg van de luchthaven
 
Zelf ben ik van Diksmuide en was deze zone (gele kleur op de droneguide kaart)de voorbije dagen beperkt toegankelijk in de voormiddag.
Deze werd tussen 13u en 17u30 rood. Ik dacht wanneer de dagen terug langer gaan worden om dan na 17u30 een vluchtje te kunnen maken.
Nu zie ik dat heel deze zone incl. de volledige kustlijn nu rood is tussen 13u en 21u30. Hopelijk is dit niet elke dag zo.
Mvg Wes.
 
Zelf ben ik van Diksmuide en was deze zone (gele kleur op de droneguide kaart)de voorbije dagen beperkt toegankelijk in de voormiddag.
Deze werd tussen 13u en 17u30 rood. Ik dacht wanneer de dagen terug langer gaan worden om dan na 17u30 een vluchtje te kunnen maken.
Nu zie ik dat heel deze zone incl. de volledige kustlijn nu rood is tussen 13u en 21u30. Hopelijk is dit niet elke dag zo.
Mvg Wes.

Dat is de helicopterzone aan de kust, en ja, dat is elke dag, spijtig genoeg - kan je zien in de NOTAM's, rechts op map.droneguide.be. Je mag daar nog in vliegen hoor - echter niet hoger dan 10m. Klik de zones aan om details te weten.

Geel wil gewoon zeggen dat een NOTAM van kracht gaat worden in de volgende uren.

Let ook wel op de zones rond luchthaven Oostende, daar moet je een aanvraag voor indienen (zie uitleg hierboven in de thread - maar dat was dan voor de zones rond Antwerpen)