Taken spotter bij een "Laagvliegroute"/FPV

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Wat moet een spotter doen?

  • De drone in de gaten houden

    Stemmen: 0 0,0%
  • De omgeving in de gaten houden

    Stemmen: 3 18,8%
  • Beide

    Stemmen: 13 81,3%

  • Totaal aantal stemmers
    16

the_program

New Member
Lid geworden
7 jan 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
40
Locatie
Nederland
Als ik het goed heb begrepen dat heb je bij FPV vliegen en op "laagvliegroutes" (Voorbeeld) een spotter nodig. Ondanks dat de DJI Mini 2 officieel geen FPV drone is, denk ik toch dat het handig is om wel die regels aan het houden omdat ik vooral op basis van het scherm vlieg.

Echter nu vraag ik mezelf af, wat moet de spotter nu precies doen?
Moet deze de drone zelf in de gaten houden (met het risico dat je dingen in de omgeving mist)?
Of
Moet deze de omgeving van de drone in de gaten houden (met het risico dat je de drone zelf uit het zicht verliest)?

De reden dat ik dit vraag is dat ik, toen ik pasgeleden als spotter fungeerde wel gehad dat (omdat ik behoorlijk focuste op de drone) een vliegtuigje later gezien als dat ik zelf had gewild. (De drone zat veel lager, dus een conflict is dit nooit geworden, het zette me alleen aan het denken.)
 
Ik heb gekozen voor optie 2. Het in de gaten houden van de drone is m.i. de primaire taak van de dronebestuurder/piloot.
 
Ik kies voor 3: beide. Het heeft geen enkele zin om als spotter naar het zuiden te kijken terwijl de drone ergens in het noorden vliegt, ten opzichte van vlieger&spotter. Je kunt als spotter ook geen goede adviezen geven richting piloot als je geen idee hebt waar de drone ongeveer uithangt. De kern is 'situational awareness'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Soneg en peSHIr
Dat is juist net mijn probleem, een DJI mini 2 kun je relatief gemakkelijk uit het oog verliezen.
Bij een afstand van 300 meter en 60 meter hoog moet je er constant op letten, anders ben je hem al kwijt. 500 meter met 40 meter hoogte blijkt al voldoende om hem compleet uit het zicht te krijgen.

(of is 500 meter net te ver...)

Dus alleen door continue op de drone te focussen kun je deze blijven volgen. Het probleem is dan dat je dingen in de omgeving "mist" en dus mogelijk ongewenste situaties kunt krijgen.
 
Het heeft geen enkele zin om als spotter naar het zuiden te kijken terwijl de drone ergens in het noorden vliegt
Ha ha. Daar kan ik op zich inkomen. ;)
Maar dat de spotter bv. óók naar het zuiden kijkt om bv. een naderende hangglider of luchtballon tijdig op te merken kan ik me wel voorstellen.
 
Dat is juist net mijn probleem, een DJI mini 2 kun je relatief gemakkelijk uit het oog verliezen.
Daarom moet je als spotter goed communiceren met de piloot. Niet voor niets staat in de EASA regelgeving de volgende vereiste als het gaat om de inzet van een waarnemer tijdens het FPV vliegen:

"Met het oog op de toepassing van punt 2, onder b), mogen piloten op afstand worden bijgestaan door een waarnemer die zich naast hen bevindt en zonder hulp visueel contact houdt met het onbemand luchtvaartuig en zo de piloot op afstand helpt om de vlucht veilig uit te voeren. Er moet duidelijke en effectieve communicatie plaatsvinden tussen de piloot op afstand en de waarnemer van het onbemand luchtvaartuig."
 
Dus alleen door continue op de drone te focussen kun je deze blijven volgen.

Dit kan ik uit ervaring bevestigen. Vlak voor het terug vliegen kan ik de drone niet zien, terwijl mijn spotter (die de drone gevolgd heeft) 'm precies kan aanwijzen. En zelfs dan moet ik nog moeite doen om 'm te zien.
 
Dit kan ik uit ervaring bevestigen. Vlak voor het terug vliegen kan ik de drone niet zien, terwijl mijn spotter (die de drone gevolgd heeft) 'm precies kan aanwijzen. En zelfs dan moet ik nog moeite doen om 'm te zien.
En dat is dus mijn probleem. Als je als spotter continue op de drone focust kun je deze prima aanwijzen. Echter "mis" je dan (een gedeelte van) de omgeving.

[...]
"Met het oog op de toepassing van punt 2, onder b), mogen piloten op afstand worden bijgestaan door een waarnemer die zich naast hen bevindt en zonder hulp visueel contact houdt met het onbemand luchtvaartuig en zo de piloot op afstand helpt om de vlucht veilig uit te voeren. Er moet duidelijke en effectieve communicatie plaatsvinden tussen de piloot op afstand en de waarnemer van het onbemand luchtvaartuig."
Dus als ik de regels goed interpreteer dan moet de spotter dus naar de drone blijven kijken. De piloot moet er maar voor zorgen dat de spotter deze (ten alle tijde) goed kan zien en de drone en de omgeving in de gaten kan houden.

Tegelijkertijd kun je ook niet "vals spelen" door je spotter 300 meter verderop te plaatsen en middels een portofoon contact te houden.

Ik ga mijn range aanpassen naar ongeveer 300 meter (en de hoogte die van toepassing is voor dat gebied) en vanaf daar zien we wel weer verder.
 
Toch wijst deze tekst op deze overheidssite ook op de andere taak van de spotter, speciaal in laagvlieggebieden:
1610380004735.png
Hier is de taak van de spotter juist om de lucht in de gaten te houden, zodat deze de operator tijdig kan waarschuwen voor ander luchtverkeer.
 
Dat is juist net mijn probleem, een DJI mini 2 kun je relatief gemakkelijk uit het oog verliezen.
Bij een afstand van 300 meter en 60 meter hoog moet je er constant op letten, anders ben je hem al kwijt. 500 meter met 40 meter hoogte blijkt al voldoende om hem compleet uit het zicht te krijgen.

(of is 500 meter net te ver...)

Dus alleen door continue op de drone te focussen kun je deze blijven volgen. Het probleem is dan dat je dingen in de omgeving "mist" en dus mogelijk ongewenste situaties kunt krijgen.
Je bent 'm snel kwijt idd. Ik heb een knipperlichtje voor nachtvluchten (=ok in België), ik ga dit ook eens overdag proberen om te kijken of dat sneller aandacht trekt bij verlies van zicht op de drone.
 
Je bent 'm snel kwijt idd. Ik heb een knipperlichtje voor nachtvluchten (=ok in België), ik ga dit ook eens overdag proberen om te kijken of dat sneller aandacht trekt bij verlies van zicht op de drone.
Alleen als ik er een lampje op zet dan moet ik eerst mijn dronebewijs A1/A3 halen voordat ik er mee mag vliegen aangezien hij dan zwaarder is als 249 gram.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Als je op 300mt afstand en een 60mt hoogte vliegt en even naar de display op de controller kijkt en geen spotter hebt ben je tegen de grijze achtergrond van de lucht zowiezo het kontact met de drone kwijt, daarom heb ik mijn mini even aangepast, ddoor lichtjes aan te brengen en het toestel te kleuren:
 

Bijlagen

  • ResizerImage1008X567.jpg
    ResizerImage1008X567.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 27
  • ResizerImage604X377.jpg
    ResizerImage604X377.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 27
  • Leuk
Waarderingen: Martijn1974
Je bent 'm snel kwijt idd. Ik heb een knipperlichtje voor nachtvluchten (=ok in België), ik ga dit ook eens overdag proberen om te kijken of dat sneller aandacht trekt bij verlies van zicht op de drone.
Ja, dat is een goeie tip. Ik raak soms wel eens mijn Mavic 2 kwijt op 100m hoog en redelijk ver. Even de spotlight aan op de bodem en je hebt hem zo weer in het vizier.

Alleen als ik er een lampje op zet dan moet ik eerst mijn dronebewijs A1/A3 halen voordat ik er mee mag vliegen aangezien hij dan zwaarder is als 249 gram.
Is dit zo?!
De 249gr. heeft betrekking op het toelatingsgewicht, accessoires (b.v. lampje, propguards) niet mee gerekend.

Appels en peren: Als ik de auto vollaad voor vakantie hoef ik ook niet meer wegenbelasting te betalen...


mvg,
Martijn.
 
Als je op 300mt afstand en een 60mt hoogte vliegt en even naar de display op de controller kijkt en geen spotter hebt ben je tegen de grijze achtergrond van de lucht zowiezo het kontact met de drone kwijt, daarom heb ik mijn mini even aangepast, ddoor lichtjes aan te brengen en het toestel te kleuren:
Goed idee. Ook handig als hij onverhooopt ergens in het veld komt te liggen. Die felle kleuren zie je sneller.

mvg,
Martijn.
 
Ja, dat is een goeie tip. Ik raak soms wel eens mijn Mavic 2 kwijt op 100m hoog en redelijk ver. Even de spotlight aan op de bodem en je hebt hem zo weer in het vizier.


Is dit zo?!
De 249gr. heeft betrekking op het toelatingsgewicht, accessoires (b.v. lampje, propguards) niet mee gerekend.

Appels en peren: Als ik de auto vollaad voor vakantie hoef ik ook niet meer wegenbelasting te betalen...


mvg,
Martijn.
Daar zit een foutje in de redenatie. Om dit soort dingen te voorkomen hebben ze de "bij opstijgen" clausule toegevoegd.

Subcategorie A1​

Drones tot 250 gram

Voor drones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

  • hoeft zich alleen te registreren bij de RDW als de drone een camera heeft;
  • hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
bron

Jou voorbeeld klopt ook denk ik niet helemaal. Zojuist even gekeken naar een auto. Een "OPEL ASTRA SPORTS TOURER" weegt "Massa rijklaar" 1393 kg. Echter ga je kijken op de kentekenpapieren kijken dan hebben ze ook een "Toegestane max. massa voertuig", deze is 1930 kg. Dus je mag max 537 kg (incl passagiers) daarin proppen.

Zojuist mijn Mini 2 op een weegschaal gelegd en deze komt uit op 239 gram. Technisch mag ik dus nog 10 gram toevoegen voordat ik een vliegbewijs nodig heb. (Misschien toch eens kaan kijken naar wat ledjes).
 
Daar zit een foutje in de redenatie. Om dit soort dingen te voorkomen hebben ze de "bij opstijgen" clausule toegevoegd.


bron

Jou voorbeeld klopt ook denk ik niet helemaal. Zojuist even gekeken naar een auto. Een "OPEL ASTRA SPORTS TOURER" weegt "Massa rijklaar" 1393 kg. Echter ga je kijken op de kentekenpapieren kijken dan hebben ze ook een "Toegestane max. massa voertuig", deze is 1930 kg. Dus je mag max 537 kg (incl passagiers) daarin proppen.

Zojuist mijn Mini 2 op een weegschaal gelegd en deze komt uit op 239 gram. Technisch mag ik dus nog 10 gram toevoegen voordat ik een vliegbewijs nodig heb. (Misschien toch eens kaan kijken naar wat ledjes).
Hier zitten ledjes ingebouwd
 

Bijlagen

  • ResizerImage685X385.jpg
    ResizerImage685X385.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 19
Op deze manier mijn Mavic Pro uitgerust met verlichting



eenvoudig met klittenband er op en er af te halen , met ingebouwde accu

A :)
 
Alleen als ik er een lampje op zet dan moet ik eerst mijn dronebewijs A1/A3 halen voordat ik er mee mag vliegen aangezien hij dan zwaarder is als 249 gram.
Nee hoor. De mini 2 bijvoorbeeld zit belange niet aan die 249 gram, met de juiste led blijf je netjes in de juiste categorie.

PS. Net gechecked, 240g met batterij, 243g met onderstaande strobe:

Blitz-Stroboskop-Lampe, Nachtfluglichter für DJI Mavic Air/Pro Spark Phantom Drohne: Amazon.de: Beleuchtung
 
Heb je de effectiviteit van het led lampje overdag al kunnen testen? Is het 'knipperlicht' sterk genoeg om van enige afstand (paar honderd meter) te zien en had je het idee dat je zonder het led licht de drone idd niet had gezien?

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app