Momenteel ben ik bezig met mijn studie A1/A3
Zelf heb ik een DJI Mavic Air, welke nog geen 500 gram weegt.
In Hoofdstuk 1 sub 1.6 ( EASA categorieën )van het lesmateriaal staat een mooi overzicht, welke ik als bijlage heb bijgevoegd.
Mijn Drone valt dus tot 1 januari 2023 in subcategorie A1, class C1.
Bij "operationele beperkingen' wordt alleen maar gesproken over de "Follow Me restrictie" terwijl bij A3 gesproken wordt over
150 meter afstand houden van gebouwen etc.
In de 2e alinea onder die tabel staat de volgende zinsnede:
Als de vlucht ( deels) wordt uitgevoerd op korte afstand van een vast object dat HOGER is dan 120m, mag de maximale vlieghoogte worden vergroot tot 15 meter meter BOVEN de hoogte van het object, voor het gedeelte van de vlucht op korte afstand daarvan én op verzoek van degene die verantwoordelijk is voor dat object.
Bij een C0 klasse drone MOET de maximaal bereikbare hoogte boven de opstijglocatie beperkt zijn tot 120 meter. Dan is deze uitzondering dus NIET van toepassing.
VRAAG: Met mijn drone in A1 class C1 mag ik dan wel 15 meter hoger vliegen over gebouwen die 120 meter zijn ?
Op 6 november 2020 stond een artikel "Dronevluchten boven bebouwing: eerst nadenken, dan doen" op de site van Dronewatch.
Ik citeer een paar regels:
1-Lange tijd was het wettelijk gezien vrijwel onmogelijk om met een drone boven bebouwing te vliegen.
2-Dronevliegers die zich een beetje verdiept hebben in de huidige nationale droneregels zijn waarschijnlijk bekend met de bepaling dat het niet toegestaan is om dronevluchten boven "gebieden aaneengesloten bebouwing" uit te voeren.
3-Interessant is het feit dat er in de regelgeving voor Open subcategorieën A1 en A2 niet meer wordt gesproken over een verbod op het vliegen boven verbouwing of wegen. WEL moet je in een aantal gevallen enige horizontale afstand houden tot "niet-betrokken personen".
Mijn vraag is derhalve:
Mag ik vanaf 1 januari 2021 nu wel of niet vliegen boven gebouwen?
Zelf heb ik een DJI Mavic Air, welke nog geen 500 gram weegt.
In Hoofdstuk 1 sub 1.6 ( EASA categorieën )van het lesmateriaal staat een mooi overzicht, welke ik als bijlage heb bijgevoegd.
Mijn Drone valt dus tot 1 januari 2023 in subcategorie A1, class C1.
Bij "operationele beperkingen' wordt alleen maar gesproken over de "Follow Me restrictie" terwijl bij A3 gesproken wordt over
150 meter afstand houden van gebouwen etc.
In de 2e alinea onder die tabel staat de volgende zinsnede:
Als de vlucht ( deels) wordt uitgevoerd op korte afstand van een vast object dat HOGER is dan 120m, mag de maximale vlieghoogte worden vergroot tot 15 meter meter BOVEN de hoogte van het object, voor het gedeelte van de vlucht op korte afstand daarvan én op verzoek van degene die verantwoordelijk is voor dat object.
Bij een C0 klasse drone MOET de maximaal bereikbare hoogte boven de opstijglocatie beperkt zijn tot 120 meter. Dan is deze uitzondering dus NIET van toepassing.
VRAAG: Met mijn drone in A1 class C1 mag ik dan wel 15 meter hoger vliegen over gebouwen die 120 meter zijn ?
Op 6 november 2020 stond een artikel "Dronevluchten boven bebouwing: eerst nadenken, dan doen" op de site van Dronewatch.
Ik citeer een paar regels:
1-Lange tijd was het wettelijk gezien vrijwel onmogelijk om met een drone boven bebouwing te vliegen.
2-Dronevliegers die zich een beetje verdiept hebben in de huidige nationale droneregels zijn waarschijnlijk bekend met de bepaling dat het niet toegestaan is om dronevluchten boven "gebieden aaneengesloten bebouwing" uit te voeren.
3-Interessant is het feit dat er in de regelgeving voor Open subcategorieën A1 en A2 niet meer wordt gesproken over een verbod op het vliegen boven verbouwing of wegen. WEL moet je in een aantal gevallen enige horizontale afstand houden tot "niet-betrokken personen".
Mijn vraag is derhalve:
Mag ik vanaf 1 januari 2021 nu wel of niet vliegen boven gebouwen?