Handhaving..... Politie weet van niets...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Wurf

New Member
Lid geworden
31 dec 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
54
Locatie
Groningen
Ik kom voor mijn werk dagelijks op een aantal politiebureaus. Tijdens de koffie bracht ik de nieuwe Europese regelgeving ter sprake.
Uitkomst: De gemiddelde agent heeft geen idee wat mag en wat niet, en denkt hoofdzakelijk dat we niet 'binnen de bebouwde kom' mogen vliegen. Het verschil tussen 'bebouwde kom' en 'aaneengesloten bebouwing' is ze onbekend.
Ook de voor politie beschikbare app die als hulp kan worden ingezet als ze er niet uit komen is beslist niet up to date.

Lang verhaal kort: zorg dat je je aan de nieuwe regels houdt en neem desnoods wat geprinte info mee. Kan een hoop discussie voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Lang verhaal kort: zorg dat je je aan de nieuwe regels houdt en neem desnoods wat geprinte info mee. Kan een hoop discussie voorkomen.

Ik denk dat het verhaal nog korter kan: Ga op straat een agent niet uitleggen hoe hij zijn werk moet doen (als t'ie het al van je wilt horen). Laat de boete uitschrijven en maak bezwaar.
 
Ik denk dat het verhaal nog korter kan: Ga op straat een agent niet uitleggen hoe hij zijn werk moet doen (als t'ie het al van je wilt horen). Laat de boete uitschrijven en maak bezwaar.
Het hoeft écht zo ver niet te komen toch? Als je correct bezig bent volgens de regels.Je bent in orde met de papiertjes... En zoals ik voorhad vorige week... 2 agenten kwamen op me af met de uitspraak:' Je weet toch dat je hier niet mag vliegen?' En toen zei ik heel beleefd dat het wél kon én mocht. Ze hadden blijkbaar orders van hun chef met enkel de pré 31dec20 regels.... Ze waren héél geïnteresseerd. Een van hun had zelf blijkbaar ook een drone. Heb met hun op hun verzoek alle nieuwe regels doorgenomen en ze gingen het bestuderen. ..... Dus ja. Ik denk dat zoals ik nu overal zie en hoor en lees... Er is maar één manier. Blijf beleefd én kalm en hou een mapje bij met alle nodige papieren en bewijzen en mss ook een tabelletje met alle nieuwe regels. Dit is wschl ook een onderdeel van de A1/A3 training me dunkt. De drone aversie bij de niet wetende medeburger/agent is soms wel heel groot....
 
Ik spreek ook geregeld mensen uit de handhaving. Maar inderdaad zijn de nieuwe regels nog niet bij iedereen geland.
Probeer inderdaad niet de 'alleswetende' dronevlieger uit te hangen, dan kom je meestal in een oneindige discussie.

Ik heb zelf de documenten van de nieuwe regeling op mijn telefoon staan. Mocht de handhaver het dan niet snappen, dan vraag ik beleefd als ik hem iets mag laten zien. Op het moment dat hij de documenten van de overheid dan ziet, zal hij waarschijnlijk heel anders gaan reageren. En dan kom je er geheid met elkaar wel uit...

Belangrijkste regel: Respecteer elkaar! Jij wilt leuk kunnen vliegen en hij/zij doet naar hun weten hun best (maar ook een handhaver weet niet alles).
 
Inderdaad. Boete laten uitschrijven en die dan aanvechten is een hoop gedoe om niks. Mijn ervaring is ook dat handhavers beslist geïnteresseerd zijn in dit soort informatie. Ook zij willen immers niet iemand waarschuwen die zich feitelijk netjes aan de regels houdt?
Op den duur zal ook de nieuwe situatie doordringen bij handhavers. Kost alleen wat tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: virgilc
Ik denk ook niet dat het verstandig is om met een BOA in discussie gaan. Maar ik denk dat je best mag aangeven dat je overweegt om e.e.a. voor te laten komen als je ervan overtuigd bent dat de BOA fout zit.
 
Het beste wat je kunt doen is om een agent die niet bekend is met de materie te vragen om even contact op te nemen met zijn/haar collega's van de luchtvaartpolitie. Die kunnen dan extra uitleg geven. Tot nu toe is mijn indruk dat de luchtvaartpolitie zeer goed is ingevoerd, en bovendien echt niet de 'boeman' uit wil hangen, zoals je ook kunt lezen in dit interview.

NB. Het hele concept van 'niet vliegen boven (aaneengesloten) bebouwing is niet meer aan de orde in de nieuwe regelgeving. In ieder geval niet voor Open categorie A1 & A2. Het draait nu vooral om afstand tot niet-betrokken personen, afhankelijk van het gewicht van je drone.
 
Om irritaties te voorkomen heb ik verkorte Regelgeving bij me. (Niet alleen voor Handhavers, maar ook voor publiek dat me weet te vertellen dat ik niet binnen de bebouwde kom mag vliegen.)
Zowel op m'n telefoon als op papier. Op 't document ook scanbare QR Codes die naar de officiele uitgebreide EU- en NL-Regelgeving leiden.
 

Bijlagen

  • IMG_2231.JPG
    IMG_2231.JPG
    806,1 KB · Weergaven: 92
Het hoeft écht zo ver niet te komen toch?
Dat bepaalt de agent in kwestie. Als hij geen bekeuring wilt uitschrijven prima, dan ga je er ook niet om vragen natuurlijk. Maar als hij vindt dat hij 'm wel moet uitschrijven, dan is mijn punt dat het geen zin heeft om op straat een discussie over de regels te beginnen. Zeker niet als hij, zoals Wurf aangeeft, het zelf ook niet helemaal precies weet. Dat wordt een zinloze tijdsverspilling.

Laten uitschrijven en achteraf bezwaar maken lijkt me het snelst. Als je echt binnen de regels bent egbleven, moet dat bezwaar ingewilligd worden.
 
Om irritaties te voorkomen heb ik verkorte Regelgeving bij me. (Niet alleen voor Handhavers, maar ook voor publiek dat me weet te vertellen dat ik niet binnen de bebouwde kom mag vliegen.)
Zowel op m'n telefoon als op papier. Op 't document ook scanbare QR Codes die naar de officiele uitgebreide EU- en NL-Regelgeving leiden.
Misschien een idee om dit als document te delen, dit lijkt mij erg handig om bij me te hebben.

Verzonden met mijn SM-G970F en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb een aantal jaar geleden wel eens een hele discussie gehad met een boa. Hij wilde zelfs mijn drone in beslag nemen. Uiteindelijk (na een half uur) zijn collega er van kunnen overtuigen dat ik toch echt binnen de regeltjes bleef. Hij droop af, maar zij nog in zijn weglopen; “ Volgende keer ben je de mijne”.

Denk wel dat er een groot verschil zit in politie en boa’s in deze handhaving. Op de een of andere manier denk ik dat ik met de politie iets meer medewerking krijg om mijn gelijk aan te tonen dan met een overijverige boa.

Heb iig alles digitaal bij nu aan te tonen wat de nieuwe regelgeving omvat en dat ik wel degelijk onderzocht heb waar ik aan het vliegen ben..

als ik alsnog een boete krijg terwijl dit imo onterecht is vecht ik deze uiteraard aan..
 
OK. Hierbij, dan.
Met alle respect: dit is m.i. niet meer dan een door jou zelf samengesteld document met info die je van verschillende plekken hebt geplukt.

Probleem is: hoe weet ik dat deze info klopt? (en begrijp me goed: dat verwijt ik jou niet! Dat verwijt ik alle organisaties die kennelijk verwarrende/verschillende informatie verspreiden)

Als ik dit schema zie (uit jouw pdf):
1610800732086.png

dan zie ik al weer verschillen met dit schema (van deze site geplukt):

1610801013739.png

Kijk bv. naar dit stukje:
1610801134206.png

Volgens jouw schema zou ik met mijn drone van 720 gram (> 500 gram) in C1 vallen. Volgens het onderste schema niet.
Op dit moment heeft nog geen enkele drone het Cx label, en is dus een legacy drone.
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect: dit is m.i. niet meer dan een door jou zelf samengesteld document met info die je van verschillende plekken hebt geplukt.

Probleem is: hoe weet ik dat deze info klopt? (en begrijp me goed: dat verwijt ik jou niet! Dat verwijt ik alle organisaties die kennelijk verwarrende/verschillende informatie verspreiden)

Als ik dit schema zie (uit jouw pdf):
Bekijk bijlage 2080

dan zie ik al weer verschillen met dit schema (van deze site geplukt):

Bekijk bijlage 2081

Kijk bv. naar dit stukje:
Bekijk bijlage 2082

Volgens jouw schema zou ik met mijn drone van 720 gram in C1 vallen. Volgens het onderste schema niet. Op dit moment heeft nog geen enkele drone het Cx label

Ach, het maakt me nie uit wat je d’r van vindt.
De info komt 1-op-1 van de Europese Luchtvaartautoriteit EASA.

Maar die zullen het vast ‘t ook wel een beetje zelf in elkaar geknutseld hebben. As er fouten in zitten moet je de EASA maar even vertellen dat ze hun werk nie goed doen.
 
Ach, het maakt me nie uit wat je d’r van vindt.
Nee, natuurlijk niet. Dat geldt voor ons beiden. Het gaat überhaupt niet om wat wij er van vinden.

Het punt is dat veel dronevliegers de zaakjes op orde willen hebben, en dat het onmogelijk wordt gemaakt om precies te weten wat van jou als dronevlieger verwacht wordt.
 

Bijlagen

  • 1610802134606.png
    1610802134606.png
    9,6 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Nee, natuurlijk niet. Dat geldt voor ons beiden. Het gaat überhaupt niet om wat wij er van vinden.

Het punt is dat veel dronevliegers de zaakjes op orde willen hebben, en dat het onmogelijk wordt gemaakt om precies te weten wat van jou als dronevlieger verwacht wordt.

De info in mijn pdf’je is de info die de EASA gepubliceerd heeft op z’n website. Als die info niet zou kloppen moet je de EASA maar op hun fouten wijzen.
Maar ik verwacht dat de EASA aardig op de hoogte is van de Regelgeving.