CRT gilze rijen.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

zappertje013

New Member
Lid geworden
1 mrt 2017
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
50
Locatie
Tilburg
Bij de CRT van Gilze Rijen staat dat deze geldt van ma t/m vr. In het weekend wordt er dan regelmatig gevlogen met zweefvliegtuigen.
Kan ik dan met mijn drone in het weekend ook in dat gebied vliegen.
Ik vraag dit omdat ik nieuw ben en het nog niet snap. En ik ben liever goed ingelicht voordat ik eventueel een boete oploop.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Volgens de aeret.nl is dat een no-fly-zone. Er staan verder geen beperkingen bij.
upload_2017-3-4_20-20-6.png
 
CTRs zijn altijd gecontroleerd luchtruim, dus daar mag je niet vliegen.
Je moet daar namelijk tweeweg communicatie met de betreffende luchtverkeersleiding hebben. Daarvoor heb je dan weer een (luchtvaartband) transceiver nodig, waar je een vergunning voor nodig hebt, waar je op zijn beurt weer een opleiding voor moet doen. Ook moet je een aanwijzing radiostation hebben en daar is waar het scheef gaat met de General Aviation. Een vliegtuig kan worden aangemerkt als radiostation, een Drone niet - want de Drone zendt niet uit; dat doe jij met je transceiver.
Ben je zendamateur, dan valt er misschien nog wat te regelen, wettelijk gezien.
Maar goed, ik drijf af - off topic.
Niet vliegen, dus.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
CTRs zijn altijd gecontroleerd luchtruim, dus daar mag je niet vliegen.
Je moet daar namelijk tweeweg communicatie met de betreffende luchtverkeersleiding hebben. Daarvoor heb je dan weer een (luchtvaartband) transceiver nodig, waar je een vergunning voor nodig hebt, waar je op zijn beurt weer een opleiding voor moet doen. Ook moet je een aanwijzing radiostation hebben en daar is waar het scheef gaat met de General Aviation. Een vliegtuig kan worden aangemerkt als radiostation, een Drone niet - want de Drone zendt niet uit; dat doe jij met je transceiver.
Ben je zendamateur, dan valt er misschien nog wat te regelen, wettelijk gezien.
Maar goed, ik drijf af - off topic.
Niet vliegen, dus.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

6f3eb4387f2577fa01140ce203a2c5d1.jpg

En wat betekent dit dan?



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Vreemd. Uit welk programma komt dit ?
 
bfb47d559aee6490c2bc37c385b28af9.jpg

Deze komt in ieder geval uit het AIP.

CTRs zijn klasse D luchtruim. Dat er operational hours bij staan is alleen om aan te geven dat er geen separatie wordt verzorgd buiten op.hrs. Zie note 1.
Maar het luchtruim zelf is 24/7 klasse D, dus gecontroleerd.
Ik moet ook in het weekend aan Dutch MIL info toestemming vragen om te mogen doorkruisen met mijn vliegtuig. Dat je die altijd wel krijgt - en dat het dus ook onzin is dat je er in het weekend niet zou mogen dronen - dat is een ander verhaal. Maar wettelijk gezien (en dat was de vraag) mag het dus niet...
 
bfb47d559aee6490c2bc37c385b28af9.jpg

Deze komt in ieder geval uit het AIP.

CTRs zijn klasse D luchtruim. Dat er operational hours bij staan is alleen om aan te geven dat er geen separatie wordt verzorgd buiten op.hrs. Zie note 1.
Maar het luchtruim zelf is 24/7 klasse D, dus gecontroleerd.
Ik moet ook in het weekend aan Dutch MIL info toestemming vragen om te mogen doorkruisen met mijn vliegtuig. Dat je die altijd wel krijgt - en dat het dus ook onzin is dat je er in het weekend niet zou mogen dronen - dat is een ander verhaal. Maar wettelijk gezien (en dat was de vraag) mag het dus niet...

Oké dat is dan duidelijk. Dus niet dronen. Dank je.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Typisch zo'n voorbeeld van overdreven regelgeving vwb drones, puur omdat bij gebrek aan wat anders de bestaande luchtvaartwetgeving van toepassing verklaard is.
G-R CTR (net als alle andere militaire CTRs) had best in het weekend vrijgegeven kunnen zijn. Een zelfde soort regeling als voor de militaire laagvlieggebieden (laagvlieggebied is geen luchtruimklasse, daar zit het verschil).
En doordeweeks had wellicht, afhankelijk van het gebruik van de CTR, een afwijkende set beperkingen van toepassing kunnen zijn. Of een afwijkende vorm van het gebied.
Maar goed, dat kost een hoop week om in te richten en dat kan dan allemaal weer overhoop zodra de Europese wetgeving er door komt. Gaat dus voorlopig niet gebeuren.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Typisch zo'n voorbeeld van overdreven regelgeving vwb drones, puur omdat bij gebrek aan wat anders de bestaande luchtvaartwetgeving van toepassing verklaard is.
G-R CTR (net als alle andere militaire CTRs) had best in het weekend vrijgegeven kunnen zijn. Een zelfde soort regeling als voor de militaire laagvlieggebieden (laagvlieggebied is geen luchtruimklasse, daar zit het verschil).
En doordeweeks had wellicht, afhankelijk van het gebruik van de CTR, een afwijkende set beperkingen van toepassing kunnen zijn. Of een afwijkende vorm van het gebied.
Maar goed, dat kost een hoop week om in te richten en dat kan dan allemaal weer overhoop zodra de Europese wetgeving er door komt. Gaat dus voorlopig niet gebeuren.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Maar zou ik wel een aanvraag kunnen doen om in het weekend te vliegen. Niet geschoten altijd mis toch.
Ik heb ook een aanvraag gedaan om in Loonse en Drunense duinen te vliegen. Niet nodig denk ik maar wel netjes. Toch?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het is het proberen waard, maar ik zou niet te hard op succes rekenen. Ik zou m richten aan Dutch MIL AOCS en er vooral in benadrukken dat het recreatief vliegen betreft en dat het niet de bedoeling is hoger dan 400ft (120m) te vliegen. En natuurlijk een locatie, niet te vergeten

Wat je op die manier in feite doet is wat een ROCer doet om een NOTAM op te laten stellen. Het zou dus eigenlijk wel een beetje oneerlijk zijn als je toestemming kreeg


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het is het proberen waard, maar ik zou niet te hard op succes rekenen. Ik zou m richten aan Dutch MIL AOCS en er vooral in benadrukken dat het recreatief vliegen betreft en dat het niet de bedoeling is hoger dan 400ft (120m) te vliegen. En natuurlijk een locatie, niet te vergeten

Wat je op die manier in feite doet is wat een ROCer doet om een NOTAM op te laten stellen. Het zou dus eigenlijk wel een beetje oneerlijk zijn als je toestemming kreeg


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Heb je ook een mailadres dat ik kan gebruiken. Kom alleen maar op een algemeen adres van koninklijke luchtmacht.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Een mailadres niet. Volgens het AIP is Dutch Mil als ATS (Air Traffic Service) Unit te bereiken op:

AOCS Nieuw Milligen AOCS NM ATC
MPC 38B
P.O. Box 8762
4820 BB Breda
DHC Vliegbasis Gilze-Rijen
+31 (0)577 458 700

Ik had verwacht Nieuw Milligen tegen te komen, maar kennelijk wonen ze op Gilze-Rijen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Maar zou ik wel een aanvraag kunnen doen om in het weekend te vliegen. Niet geschoten altijd mis toch.
Ik heb ook een aanvraag gedaan om in Loonse en Drunense duinen te vliegen. Niet nodig denk ik maar wel netjes. Toch?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
De L&D duinen zijn ook Natura2000 gebied, heb je ook toestemming gevraagd aan de landeigenaar/ provincie?

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Beste mensen,
Binnen de CTR van Gilze Rijen is het op 2 plaatsen mogelijk om met drones te vliegen, namelijk bij de Brabantse Luchtvaart Club, zie website en bij Vliegclub Molenheide in Molenschot, via PB naar mij.
Er zijn dus mogelijkheden.
Dave.