A2 opleiding België (INFO)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hallo
In Brussel bij het DGLV zijn ze nog bezig met de organisatie. Er ging nu alle momenten een communicatie van wat/hoe/wanneer volgen....Je kan je al wel inschrijven voor het A2 examen. Daarvoor moet je ook je A1/A3 bewijs uploaden. Voor de rest tot nader order nog niks bekend.
Die zgn opleiding A2 uit Zweden heb ik net nog eens bekeken. Is eerder een A1/A3 vrees ik hoor... A2 is een trapje hoger. Als je deze lijst even checkt > dan kom je ook al een heel eind... https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/DGLV/0121_nl_table_des_matieres_open_a2.pdf
Ik moet wel een beetje lachen bij het "batterijen" hoofdstuk....Drone met loodaccu ???? Is meer iets voor het autorijbewijs...
 
Dat is zuur man, sorry dat ik het zeg maar het is een totale Eu klucht.
Ik wens je veel suc6 voor de volgende rit naar Brussel. Ik duim alvast.
Ik ga morgen....ben benieuwd....Ik heb al 640 vlieguren zonder ongevallen, deze praktische ervaring zou toch een plus moeten zijn denk ik...
 
Als ik hier al die batterijen vragen zie passeren... Zijn ze bang dat we zelf onze batterijen gaan maken ????
 
De vragen over batterijen en opstijgrichtingen hebben mij zeker en vast genekt... 24/03 nieuwe poging, en de info over serieel en parallel geschakelde accu's heb ik al gevonden om extra te leren, maar ik vind niet direct info terug over die opstijgrichtingsvragen. Heeft daar iemand materiaal over?
 
De vragen over batterijen en opstijgrichtingen hebben mij zeker en vast genekt... 24/03 nieuwe poging, en de info over serieel en parallel geschakelde accu's heb ik al gevonden om extra te leren, maar ik vind niet direct info terug over die opstijgrichtingsvragen. Heeft daar iemand materiaal over?
Geen info. Ook omdat het ? strikvragen zijn? Als de zijwind limiet is overschreden mag je NIET opstijgen, dat was duidelijk.... Maar een mogelijk antwoord was dan weer wel dat je in een andere richting wel zou kunnen opstijgen? Ja, hoe weet ik dat dit kan/mag/mogelijk is? Dit is gewoon interpretatie van een vraag met verschillende mogelijke antwoorden... Er werd enkel opgegeven wat de zijwind was... meer niet.
 
Geen info. Ook omdat het ? strikvragen zijn? Als de zijwind limiet is overschreden mag je NIET opstijgen, dat was duidelijk.... Maar een mogelijk antwoord was dan weer wel dat je in een andere richting wel zou kunnen opstijgen? Ja, hoe weet ik dat dit kan/mag/mogelijk is? Dit is gewoon interpretatie van een vraag met verschillende mogelijke antwoorden... Er werd enkel opgegeven wat de zijwind was... meer niet.
Als ik me goed herinner had ik twee versies van die vraag. Een versie waar enkel zijwind werd opgegeven, maar ook een met rugwind én zijwind. En inderdaad, verschillende antwoorden of je helemaal niet, of dan wel in een specifieke richting mag opstijgen.
 
Héhé, gaan ze zo beginnen....Proberen zo weinig mogelijk mensen een brevet te bezorgen....Zo gaan ze de "Di Caprio mentaliteit" (Catch me if you can) een flinke duw in de rug geven.....en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dan mogen ze de S in EASA veranderen van safety in screwed...
 
Dat is zuur man, sorry dat ik het zeg maar het is een totale Eu klucht.
Ik wens je veel suc6 voor de volgende rit naar Brussel. Ik duim alvast.
Na 2 minuten en 8 seconden is hij leeg....
 
Dag allemaal, ik ben net terug van Brussel. DGLV examen gedaan.
32 vragen, waarvan een stuk of 5-6 over METAR gingen. Moest ze dus kunnen lezen. Sommige dingen kon ik opsporen, zo was één mogelijkheid bv. 20 knopen wind met stoten van 35 knopen. Dan kijk je of je een groepje ziet staan met daarin 20 en 35.
Maar de temperatuur en dauwpunt info, dat was puur gokken.
Verder vragen over stabiliteit en zwaartepunt. Wel 4-5 vragen i.v.m. capaciteiten van lipo- accu's (bv. wat is de capaciteit van 2 accu's 2s 4000 in serie?)
En een lipo 2s 2500 is voor 2/3 leeg. Je laadt hem met 2C, hoe lang laadt hij dan tot vol? (kiezen uit enkele tijden).
Nog eentje: je vliegt tussen gebouwen. Er is wind maar je drone beweegt met de wind mee. Airspeed van je drone dus 0. Door het venturi-effect versnelt de lucht en vermindert de luchtdruk. Dan moet je kiezen uit 4 effecten hiervan. (Ik koos voor "de grondsnelheid vergroot")
Vraag over max. gewicht van een drone in A2 als die geen Cx heeft (2kg)
En eentje over de low speed mode (max. 1m/s)

Net achter de pc even e.e.a. over METAR opgezocht: 2x stukje in Wikipedia doorgelezen, nu kan ik zo'n metar wel interpreteren. Niet zo moeilijk!

En net de mail ontvangen: ben geslaagd!
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Proficiat Willem!
De METAR vragen vond ik het allermakkelijkste :) als je eenmaal de secties onder de knie hebt is dat peanuts.
Die batterijvragen is andere koek, volgende week nieuwe poging daarvoor...
En ook vragen gehad over "je staat klaar om op te stijgen in noordelijke richting, de wind waait in de rug aan zoveel kt en je maximale wind van je UAS is zoveel kt"?
 
En eentje over de low speed mode (max. 1m/s)
Proficiat! Toch ? een tikfoutje? Of ben heb ik het fout? Is heel lastig te vinden, maar ik dacht dat in de Low Speed Modus de afstand 5 meter is en de snelheid max 3m/s. was.
 
Je hebt helemaal gelijk! Tiepvoud! Idd 3m/s. De low speed mode (tripod mode) van mijn M2Z is volgens mij 1m/s.
Bedankt voor het corrigeren!
 
@Aeroscopic, ik wist wat een metar is, maar daar hield het op. Heb voor dit examen ook geen cursus gevolgd, alleen het handboek van dji droneshop gebruikt. Maar dat dekte ook niet de hele lading.
Verder goed de vragen lezen, er vooral er niets achter zoeken. Dan kom je met logica een heel eind.
Ben trouwens wel benieuwd naar de score. Was het 76%? 99%? (Haha)
Kun je die ergens vinden of opvragen?
 
@Aeroscopic, ik wist wat een metar is, maar daar hield het op. Heb voor dit examen ook geen cursus gevolgd, alleen het handboek van dji droneshop gebruikt. Maar dat dekte ook niet de hele lading.
Verder goed de vragen lezen, er vooral er niets achter zoeken. Dan kom je met logica een heel eind.
Ben trouwens wel benieuwd naar de score. Was het 76%? 99%? (Haha)
Kun je die ergens vinden of opvragen?

Komt rond 18u per mail van DGLV.
 
Hehe, die batterijvragen heb ik niet gekregen...jammer, had er 3 weken op gestudeerd, ik heb maar 2 metar vragen gekregen, die van dauwpunt onder andere... Maar dan kwamen vragen over "het moment" (nooit van gehoord), zijwind vragen (speelt toch geen rol, enkel de maximale windkracht waarin vliegen toegestaan is speelt een rol dacht ik )enz...Enfin, gebuisd....en ik ga niet terug, vragen zijn zelden relevant met dronevliegen, het veiligheidsaspect komt zelden of niet ter sprake, ik vind het geen meerwaarde een A2 te hebben gebaseerd op een " je moet geluk hebben met de vragen" examen.....
 
@Jan : Jammer... Ik denk dat die kerels van DGLV meelezen hier..... Ik zou toch nog niet opgeven hoor? Ik realiseerde me van het WE dat dit toch een gigantisch verschil is.... die 150m van mensen EN gebouwen..... Van mensen kan het nog lukken als je het moment kiest wanneer er niemand is. Maar gebouwen? Dat is lastiger. Met een A2 mag je zelfs óver gebouwen vliegen. Wie weet? Nog een poging? Of een (betaalbare) cursus afwachten? Of ja, een mini aanschaffen. Enfin. De moed niet verliezen.
 
Dag allemaal, ik ben net terug van Brussel. DGLV examen gedaan.
32 vragen, waarvan een stuk of 5-6 over METAR gingen. Moest ze dus kunnen lezen. Sommige dingen kon ik opsporen, zo was één mogelijkheid bv. 20 knopen wind met stoten van 35 knopen. Dan kijk je of je een groepje ziet staan met daarin 20 en 35.
Maar de temperatuur en dauwpunt info, dat was puur gokken.
Verder vragen over stabiliteit en zwaartepunt. Wel 4-5 vragen i.v.m. capaciteiten van lipo- accu's (bv. wat is de capaciteit van 2 accu's 2s 4000 in serie?)
En een lipo 2s 2500 is voor 2/3 leeg. Je laadt hem met 2C, hoe lang laadt hij dan tot vol? (kiezen uit enkele tijden).
Nog eentje: je vliegt tussen gebouwen. Er is wind maar je drone beweegt met de wind mee. Airspeed van je drone dus 0. Door het venturi-effect versnelt de lucht en vermindert de luchtdruk. Dan moet je kiezen uit 4 effecten hiervan. (Ik koos voor "de grondsnelheid vergroot")
Vraag over max. gewicht van een drone in A2 als die geen Cx heeft (2kg)
En eentje over de low speed mode (max. 1m/s)

Net achter de pc even e.e.a. over METAR opgezocht: 2x stukje in Wikipedia doorgelezen, nu kan ik zo'n metar wel interpreteren. Niet zo moeilijk!

En net de mail ontvangen: ben geslaagd!
Waarom heb ik deze vragen niet gekregen ???? Ik sta ergens op een zwarte lijst denk ik ...
 
  • Verdrietig
Waarderingen: EmpieDrone
@Jan : Jammer... Ik denk dat die kerels van DGLV meelezen hier..... Ik zou toch nog niet opgeven hoor? Ik realiseerde me van het WE dat dit toch een gigantisch verschil is.... die 150m van mensen EN gebouwen..... Van mensen kan het nog lukken als je het moment kiest wanneer er niemand is. Maar gebouwen? Dat is lastiger. Met een A2 mag je zelfs óver gebouwen vliegen. Wie weet? Nog een poging? Of een (betaalbare) cursus afwachten? Of ja, een mini aanschaffen. Enfin. De moed niet verliezen.
Ik heb die A2 cursus in Nederland van 99 euro doorlopen, geslaagd voor testexamen ( 1 foutje) , de gratis cursus in Engeland A2 bij Coptrz, geslaagd, de volledige lessenreeks bij zweefvliegers ( !!!!), en was bijna geslaagd in het testexamen...!!! Ben geslaag voor A1/ a3 in Ierland (lachertje) , Frankrijk, Luxemburg en Nederland ... enfin, heb er nu de buik van vol , heb 640 vlieguren met drone zonder ongevallen en zonder brevet en zal maar zo verder doen hé...ik hecht meer belang aan veiligheid dan de mensen in Brussel....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy en EmpieDrone
@Jan : Jammer... Ik denk dat die kerels van DGLV meelezen hier..... Ik zou toch nog niet opgeven hoor? Ik realiseerde me van het WE dat dit toch een gigantisch verschil is.... die 150m van mensen EN gebouwen..... Van mensen kan het nog lukken als je het moment kiest wanneer er niemand is. Maar gebouwen? Dat is lastiger. Met een A2 mag je zelfs óver gebouwen vliegen. Wie weet? Nog een poging? Of een (betaalbare) cursus afwachten? Of ja, een mini aanschaffen. Enfin. De moed niet verliezen.
Bedankt voor het medeleven EmpieDrone, ik trek het me niet aan hoor....
 
ik ga een cursus volgen A2 voor 140 euro bij myfotografie.be. kan je op verschillende locaties volgen. iemand hier al gebruik van gemaakt ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe