Remote ID tag

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Harmls

Active Member
Lid geworden
26 aug 2022
Berichten
100
Waarderingsscore
45
Punten
28
Leeftijd
59
Locatie
Hoorn (NH)
Weet iemand hoe dat zit met de Remote ID tag die in 2023 moet ingaan.

Na wat ik allemaal gelezen heb en dergelijke moet je die Remote ID tag zien als een kenteken van de drone. Als dat zo is dan zou elke drone dus een unieke nummer moeten hebben. Dus geen zelfde explotatie nummer voor meedere drones.

Maar wat als de drone je ontvreemd wordt en gebruikt voor dingen die niet de bedoeling zijn. Is het dan net zo als bij een auto kenteken dat er dan een nummer bijkomt? Krijgt zo'n drone door registratie een ID dat men kan zien dat de drone ontvreemd is? Moet natuurlijk niet zo zijn dat je wat mensen over de vloer krijgt omdat men jou ID tag zien terwijl de drone niet meer in je bezit is.

Heb wel gezocht op het internet maar kon die informatie niet vinden. iemand die iets van plan is wat niet mag zal daar toch zijn eigen drone niet voor gebruiken.

Heeft men hier aan gedacht? Het is voor mij (nog wel) niet van toepassing ivm gewicht lager dan 250 gram.

Ben gewoon nieusgiegrig hoe het dan precies zit.
 
Weet iemand hoe dat zit met de Remote ID tag die in 2023 moet ingaan.

Na wat ik allemaal gelezen heb en dergelijke moet je die Remote ID tag zien als een kenteken van de drone. Als dat zo is dan zou elke drone dus een unieke nummer moeten hebben. Dus geen zelfde explotatie nummer voor meedere drones.

Maar wat als de drone je ontvreemd wordt en gebruikt voor dingen die niet de bedoeling zijn. Is het dan net zo als bij een auto kenteken dat er dan een nummer bijkomt? Krijgt zo'n drone door registratie een ID dat men kan zien dat de drone ontvreemd is? Moet natuurlijk niet zo zijn dat je wat mensen over de vloer krijgt omdat men jou ID tag zien terwijl de drone niet meer in je bezit is.

Heb wel gezocht op het internet maar kon die informatie niet vinden. iemand die iets van plan is wat niet mag zal daar toch zijn eigen drone niet voor gebruiken.

Heeft men hier aan gedacht? Het is voor mij (nog wel) niet van toepassing ivm gewicht lager dan 250 gram.

Ben gewoon nieusgiegrig hoe het dan precies zit.
Als ik de regelgeving omtrent de remote ID tag goed begrijp moet je je exploitatie nummer digitaal in je drone registeren (dan is de eigenaar terug te vinden, hij is en blijft verantwoordelijk). Je ziet dat bv DJI al firmware aan het aanpassen is om dit mogelijk te maken voor de drones die hiermee kunnen omgaan. Het remote ID moet nl ook uitgezonden worden zodat je met een juiste ontvanger (zie bv OpenDrone ID app in de Playstore) alle in de buurt vliegende drones kunt waarnemen / zien op de kaart.
Dit alles is een eis om een drone aan de Europese Cx certificatie te laten voldoen.
 
Remote ID kun je zien als een soort digitaal kenteken voor je drone. Het toestel zendt je exploitantnummer uit. Dat moet je dus inprogrammeren in het geheugen van je drone, maar dat hoeft pas vanaf 1-1-2024. Legacy drones onder de 250 gram hoeven geen ID uit te zenden.

Als je drone gejat wordt, dan hoef je niet bang te zijn dat ermee gevlogen zal worden met je Remote ID. Tenzij de dief ook je controller en smartphone/tablet erbij steelt. Een drone die aan een andere controller gepaird wordt zal weer opnieuw aan een user gekoppeld moeten worden.

Op Dronewatch kun je flink wat artikelen vinden over het onderwerp Remote ID: remote id | Dronewatch
 
Volgens de Europese verordening 2019/947 mogen drones zonder Cx-labels met een MTOW van <250 gram gebruikt blijven worden in Open subcategorie A1 na 1-1-2024, de dag dat Remote ID voor zwaardere drones verplicht wordt.

(Er is alleen nog altijd discussie over de vraag wat de MTOW van de Mini 2 is helaas, want DJI geeft die wijselijk niet op.)
 
Als je drone gejat wordt, dan hoef je niet bang te zijn dat ermee gevlogen zal worden met je Remote ID. Tenzij de dief ook je controller en smartphone/tablet erbij steelt. Een drone die aan een andere controller gepaird wordt zal weer opnieuw aan een user gekoppeld moeten worden.

Met een smart controller hebben ze dat probleem niet. En ik en waarschijnlijk velen zullen onze spullen zoveel mogelijk compleet in een tas of koffer hebben. Maar we zullen het zien in de toekomst.
 
Ik vind het vooral zorgelijk dat met het uitzenden van de ID elke drone operator live te traceren is. Met de voor iedereen te downloaden app zijn alle vluchtgegevens (snelheid, koers, hoogte, homepoint, afgelegde route etc) te zien. Als iemand dus last heeft van een drone en even verhaal wil komen halen dan kan die persoon zien waar de drone is opgestegen, m.a.w. waar jij staat. Dat kan dus tot een flinke toename in ongewenste ontmoetingen leiden. De meeste mensen zijn nou eenmaal niet op de hoogtw van drone regelgeving en zijn van mening dat de piloot in overtreding is. Dat je drone ID (kenteken) zichtbaar is dat lijkt me geen probleem ivm herleidbaarheid (voor met name bevoegd gezag), maar dat de overige gegevens openbaar zijn lijkt me erg onwenselijk en niet nodig
 
Ik vind het vooral zorgelijk dat met het uitzenden van de ID elke drone operator live te traceren is. Met de voor iedereen te downloaden app zijn alle vluchtgegevens (snelheid, koers, hoogte, homepoint, afgelegde route etc) te zien. Als iemand dus last heeft van een drone en even verhaal wil komen halen dan kan die persoon zien waar de drone is opgestegen, m.a.w. waar jij staat. Dat kan dus tot een flinke toename in ongewenste ontmoetingen leiden. De meeste mensen zijn nou eenmaal niet op de hoogtw van drone regelgeving en zijn van mening dat de piloot in overtreding is. Dat je drone ID (kenteken) zichtbaar is dat lijkt me geen probleem ivm herleidbaarheid (voor met name bevoegd gezag), maar dat de overige gegevens openbaar zijn lijkt me erg onwenselijk en niet nodig

Ben het helemaal met je eens... Overal wordt er moord en brand geschreeuwd als er maar iets van informatie naar buiten komt. Maar met drone vliegers wordt dat even overboord gegooid. Dat overheidsdiensen de informatie kunnen opvragen als er klachten zijn of dat al er gevlogen wordt in een No Fly zone kan ik me in vinden. Maar echt niet dat jan en allerman dat kan zien.

Denk dat de beleidsmakers ook totaal geen benul hebben wat voor mensen er in de smaenleving leven. Er lopen heel veel mensen rond met achtervolgingswaan. Heb in het verleden al heel wat rare personennen meegemaakt. En door het Corona gebeuren zijn er een hoop mensen bijgekomen die overal gevaar zien. De kreet "je bent van de regering en je hebt de opdracht om mij te bespioneren" zullen we dan ook heel vaak gaan horen.
 
Ik vind het vooral zorgelijk dat met het uitzenden van de ID elke drone operator live te traceren is. Met de voor iedereen te downloaden app zijn alle vluchtgegevens (snelheid, koers, hoogte, homepoint, afgelegde route etc) te zien. Als iemand dus last heeft van een drone en even verhaal wil komen halen dan kan die persoon zien waar de drone is opgestegen, m.a.w. waar jij staat. Dat kan dus tot een flinke toename in ongewenste ontmoetingen leiden. De meeste mensen zijn nou eenmaal niet op de hoogtw van drone regelgeving en zijn van mening dat de piloot in overtreding is. Dat je drone ID (kenteken) zichtbaar is dat lijkt me geen probleem ivm herleidbaarheid (voor met name bevoegd gezag), maar dat de overige gegevens openbaar zijn lijkt me erg onwenselijk en niet nodig
Ik ben er ook niet helemaal gerust op. In de loop der jaren heb ik al een aantal voorbeelden voorbij zien komen van mensen die het recht in eigen hand nemen en bijvoorbeeld een drone beschieten of zelfs een dronepiloot molesteren. Dan helpt het niet mee dat je als dronepiloot zeer eenvoudig opgespoord kan worden zodra iemand een drone ziet of hoort vliegen.

Aan de andere kant helpt Remote ID misschien mee aan de acceptatie van drones in de leefomgeving. Wellicht geeft het mensen een gevoel van controle over de situatie als ze door middel van een app kunnen zien wat het 'kenteken' van een bepaalde drone is, en neemt dat al een stukje angst en frustratie weg.

De tijd zal het leren.

Overigens ben ik zelf van mening dat de overheid ook wel een handje mee kan helpen, door wat vaker de positieve kanten van drones te belichten bij het grote publiek in plaats van er alleen maar te hameren op het volgen van de regelgeving.
 
Als ze (bij wijze van spreken) dit bij elke auto zouden doen, dat iedereen met een app kan zien, waar je de auto start, waar je rijdt, hoe hard je rijdt, en je route, waar je stopt, waar je door rood ben gereden, het dan misschien een ander verhaal zou worden?

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de controle voor bepaalde instanties, maar waarom moet het openbaar?