Ik heb afgelopen donderdag 13 juli 2017 de ILT presentatie over drones bijgewoond bij het ILT in Hoofddorp. Ik zal de presentatie plaatsen als ik hem binnenkrijg per mail
Een aantal zaken die mij opvielen die ik nog niet eerder op het forum of andere sites had gelezen:
1. Voor ROC houders gaan per 1 oktober 2017 alle afstanden naar 25 m (i.p.v. 50 of 150m) bij een update van de regelgeving.
2. ILT komt binnen 1 a 2 weken met een hulptool welke vergunning noodzakelijk is ROC, ROC-light of vrijstelling indien niet commercieel wordt gevlogen.
3. In Nederland is er (slechts) 1 ROC houder die binnen de buitenste ring van de CTR Schiphol mag vliegen. Deze ROC houder heeft een drone met transponder en beschikt over 2-weg radiocontact met de verkeerstoren op Schiphol, inclusief de daarbij behorende vergunningen voor de zendinstallatie van de radio.
4. ILT komt met een standaard hoofdstukindeling en checklist voor Operations Manuals
5. Het gebruik van apps om de besturing van de drone over te nemen voor data inwinning en fotografie / film is toegestaan zolang maar aan de afstanden van de vergunning wordt voldaan, de piloot de drone visueel heeft en op ieder moment de dronebesturing weer terug kan nemen.
6. ILT gaat vliegen boven bebouwing en mensenmassa's pas toestaan als de drones inherent veiliger worden; ze bedoelen daarmee dezelfde backup systemen als in echte vliegtuigen. ILT verwacht dat deze regelgeving niet voor 2019 komt.
Een aantal zaken die mij opvielen die ik nog niet eerder op het forum of andere sites had gelezen:
1. Voor ROC houders gaan per 1 oktober 2017 alle afstanden naar 25 m (i.p.v. 50 of 150m) bij een update van de regelgeving.
2. ILT komt binnen 1 a 2 weken met een hulptool welke vergunning noodzakelijk is ROC, ROC-light of vrijstelling indien niet commercieel wordt gevlogen.
3. In Nederland is er (slechts) 1 ROC houder die binnen de buitenste ring van de CTR Schiphol mag vliegen. Deze ROC houder heeft een drone met transponder en beschikt over 2-weg radiocontact met de verkeerstoren op Schiphol, inclusief de daarbij behorende vergunningen voor de zendinstallatie van de radio.
4. ILT komt met een standaard hoofdstukindeling en checklist voor Operations Manuals
5. Het gebruik van apps om de besturing van de drone over te nemen voor data inwinning en fotografie / film is toegestaan zolang maar aan de afstanden van de vergunning wordt voldaan, de piloot de drone visueel heeft en op ieder moment de dronebesturing weer terug kan nemen.
6. ILT gaat vliegen boven bebouwing en mensenmassa's pas toestaan als de drones inherent veiliger worden; ze bedoelen daarmee dezelfde backup systemen als in echte vliegtuigen. ILT verwacht dat deze regelgeving niet voor 2019 komt.