Nieuwe regelgeving voor ROC houders per 1 oktober 2017

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Morgion

New Member
Lid geworden
15 jul 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
47
Locatie
Den Haag
Ik heb afgelopen donderdag 13 juli 2017 de ILT presentatie over drones bijgewoond bij het ILT in Hoofddorp. Ik zal de presentatie plaatsen als ik hem binnenkrijg per mail

Een aantal zaken die mij opvielen die ik nog niet eerder op het forum of andere sites had gelezen:
1. Voor ROC houders gaan per 1 oktober 2017 alle afstanden naar 25 m (i.p.v. 50 of 150m) bij een update van de regelgeving.
2. ILT komt binnen 1 a 2 weken met een hulptool welke vergunning noodzakelijk is ROC, ROC-light of vrijstelling indien niet commercieel wordt gevlogen.
3. In Nederland is er (slechts) 1 ROC houder die binnen de buitenste ring van de CTR Schiphol mag vliegen. Deze ROC houder heeft een drone met transponder en beschikt over 2-weg radiocontact met de verkeerstoren op Schiphol, inclusief de daarbij behorende vergunningen voor de zendinstallatie van de radio.
4. ILT komt met een standaard hoofdstukindeling en checklist voor Operations Manuals
5. Het gebruik van apps om de besturing van de drone over te nemen voor data inwinning en fotografie / film is toegestaan zolang maar aan de afstanden van de vergunning wordt voldaan, de piloot de drone visueel heeft en op ieder moment de dronebesturing weer terug kan nemen.
6. ILT gaat vliegen boven bebouwing en mensenmassa's pas toestaan als de drones inherent veiliger worden; ze bedoelen daarmee dezelfde backup systemen als in echte vliegtuigen. ILT verwacht dat deze regelgeving niet voor 2019 komt.
 
Regel 1 is een belangrijkeBedankt voor het delen
 
Dat ILT het in een presentatie zet is mooi, zeker de duidelijkheid over het maken van een handboek.
Echter het is het Ministerie van I&M dat de wetgeving maakt en uitgeeft, ILT handhaaft deze alleen.
Wat niet wil zeggen dat ze iets publiceren wat niet klopt, de vraag is alleen of de politiek op 1 oktober zo ver is.
Het plan voor de nieuwe modelvliegregeling zou ook op 1 juli worden gepubliceerd, maar ligt ook nog in de kast.

Vliegen binnen de CTR is niet "beperkt" tot Schiphol, je krijgt als ROC houder een ontheffing op het verbod om in een civiele CTR te vliegen indien je in je handboek een door "LVNL goedgekeurde procedure" staat hoe je dit veilig denkt te gaan doen.
 
Interessante ontwikkelingen. Zeker punt 1 stemt mij zeer positief, al blijft de noodzaak van ontheffingen in ons geval bestaan.

Wat betreft de ondersteuning bij het OH bestaat daar al sinds kort een Leidraad voor, die regelmatig wordt aangevuld en/ of aangepast. Een hoofdstukindeling en checklists maken daar al deel vanuit, maar belangrijk is dat het slechts een advies blijft en operators zelf e.e.a. kunnen aanpassen om een voor hen zo werkbaar mogelijke situatie op te leveren. Het is echter frustrerend dat de voorschriften voor het OH zo frequent wijzigen, het is praktisch ondoenlijk om deze steeds tijdig te verwerken. Ons OH bevindt zich inmiddels op circa 95% o.b.v. de laatste versie van de Leidraad, het is te hopen dat deze niet binnen afzienbare tijd weer volledig op de schop gaat, daar er inmiddels voor vele (tien)duizenden euro's aan arbeidsuren is ingestoken.
 
Sinds gisteren ( 20 juli) zijn de aanpassingen van de Regeling op Afstand bestuurde luchtvaartuigen (ROABL) openbaar via internet consultatie:
Overheid.nl | Consultatie Wijziging van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen in verband met het verruimen van de mogelijkheden voor gecertificeerd drone gebruik
Via de link kun je commentaar leveren op de aanpassingen

Omdat hier alleen de artikelen in staan die aangepast worden leest het niet echt makkelijk. Daarom heb ik de aanpassingen in regeling geplaatst.(bijlage) Geel gearceerd vervalt en groen is nieuw.
Grootste aanpassing is dat drones tot 25 kg straks tot 25 meter ipv 150 meter afstand mogen komen. Let wel alleen voor ROC houders,
ROC light veranderd in de praktijk niets alleen staat het nu anders in de regeling.

Wat vreemd is, is dat de ROABL aanpassingen vanuit de regeling Modevliegen. er niet in staan, zoals vervallen van de NOTAM plicht en melding aan de ILT en de Burgemeester.
 

Bijlagen

  • aanpassing ROABL_ internet consultatie.pdf
    284,3 KB · Weergaven: 19
Op zich positieve ontwikkelingen. Al ontgaat mij volledig waarom de afstand tot mensenmenigten/ bebouwing/ auto(snel)wegen maarliefst 500% wordt verkleind terwijl deze voor bv. kunstwerken en spoorlijnen ongewijzigd 50m blijft. M.i. is het gevaar op mensenlijk leed aanzienlijk groter bij bebouwing en auto(snel)wegen dan bij kunstwerken. Ook wordt de verlaging tot 25m vopr bovengenoemde type wegen volledig teniet gedaan door het in stand blijven van de 50m beperking tot voertuigen. Dit is op geen enkele wijze logisch.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Het staat er een beetje vaag in, ik heb in ieder geval commentaar geleverd op de publicatie en daar staat deze constatering ook in.
Hoe meer reacties , des te groter de kans dat het er duidelijker in komt te staan, of misschien wordt aangepast.
 
Ik ga er morgen even voor zitten en ook een reactie achterlaten. De deur staat op een kier, nu zaak 'm zo ver mogelijk open te breken.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Voor 30-08 heb ik het ook wel doorgelezen en gereageerd. Nu eerst een stukje vakantie :)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Ik hoop voor jullie dat het echt waar is. Als recreant, vind ik het fijn voor jullie, dat de regels worden verruimd.
Het is/was te gek voor woorden dat ik als recreant meer mag/mocht dan jullie.
upload_2017-7-22_21-29-11.pngupload_2017-7-22_21-29-11.png upload_2017-7-22_21-29-11.png
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Het staat er een beetje vaag in, ik heb in ieder geval commentaar geleverd op de publicatie en daar staat deze constatering ook in.
Hoe meer reacties , des te groter de kans dat het er duidelijker in komt te staan, of misschien wordt aangepast.

Weet je zeker dat je commentaar is aangekomen? Ik heb mijn zojuist ingediend en zag deze direct verschijnen, die van jou kan ik echter helaas niet terugvinden.
 
Ik heb ROC-light en werk professioneel. Ik vulde Advies Regelhulp drones in. Met betrekking tot afstand bebouwing, mensenmenigte, 80+ wegen geven zij aan: "niet boven...". Dus niet "horizontale afstand 50m...". Dit heb ik voorgelegd aan ILT. Antwoord: U bent in het bezit van ROC-light en dient op de hoogte te zijn van de regelgeving.
Onbevredigend en vooral onduidelijk handelen van ILT.
 
Ik heb ROC-light en werk professioneel. Ik vulde Advies Regelhulp drones in. Met betrekking tot afstand bebouwing, mensenmenigte, 80+ wegen geven zij aan: "niet boven...". Dus niet "horizontale afstand 50m...". Dit heb ik voorgelegd aan ILT. Antwoord: U bent in het bezit van ROC-light en dient op de hoogte te zijn van de regelgeving.
Onbevredigend en vooral onduidelijk handelen van ILT.

Tot op zekere hoogte heeft de IL&T hier wel degelijk een punt. Daar je klaarblijkelijk in het bezit bent van ROC-L mag men m.i. volledig verwachten dat je op de hoogte ben van vigerende regels.

Enfin. Mits je de RPA puur voor de eigen bedrijfsvoering en op geen enkele manier voor derden inzet heb je inderdaad niet de fysieke (ROC of ROC-L) vergunning nodig. Echter blijven de overige ingangseisen (Verzekering, BvI, (ontheffing) RPA-L, (ontheffing) S-BvL, theorie/ praktijk training/examens, en voor full-ROC het handboek) wél van kracht. Idem geldt voor de bijbehorende operationele beperkingen, in het geval van ROC-L dus de bovengenoemde 50 meter afstand tot 'alles'. Los van de aanvraagkosten van het ROC/ROC-L bestaat er dus geen enkel verschil, en blijven alle overige zaken van kracht.

Neemt niet weg dat de Regelhulp links en rechts iets sterker in elkaar had mogen steken. Niet in de laatste plaats omdat mensen die iets minder bekend zijn met de achterliggende materie en/ of zichzelf te snel laten verleiden tot 'wishful thinking' zich er snel te makkelijk vanaf kunnen maken en e.e.a. naar eigen gewin zullen interpreteren.
 
Weet je zeker dat je commentaar is aangekomen? Ik heb mijn zojuist ingediend en zag deze direct verschijnen, die van jou kan ik echter helaas niet terugvinden.
Mijn comment is niet openbaar, zie je dus niet in het overzicht
 
1. Voor ROC houders gaan per 1 oktober 2017 alle afstanden naar 25 m (i.p.v. 50 of 150m) bij een update van de regelgeving.

Helaas, het is inmiddels 1 oktober geweest en de RoABL is nog steeds ongewijzigd. Ook een officiële reactie van beleidsmakers op de bij de consultatie ingediende opmerkingen is (vooralsnog) uitgebleven. Waaruit had je eigenlijk afgeleid dat e.e.a. per 1 oktober zou worden geïmplementeerd?