Heb ik een Roc-light nodig met mijn commercieel vliegbrevet

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

TomHeDrone

New Member
Lid geworden
6 mrt 2018
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
30
Locatie
krimpen aan den ijssel
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en had een vraagje. Ik heb zelf al een commercieel prevet (cpl/atpl) en vlieg ook voor een airline. nu heb ik hier en daar redelijk wat tijd over en wil ik gaan vliegen met drones en er een klein extratje mee gaan verdienen. Ik weet wel dat ik een regristratie moet aanvragen voor de drone en al de rest.
alvast bedankt voor de reactie ik wil trouwens gaan vliegen met een phantom 4 pro plus
 
Hallo TomHeDrone,

Welkom op het forum. Ja, als je commercieel wilt vliegen met je P4P+, dan moet dat onder de minidrone-regeling. Je hebt dus een ROC-light vergunning nodig, je toestel moet ingeschreven worden, en je dient een toestelverzekering af te sluiten. Het goede nieuws is dat je voor de aanvraag van het ROC-light niet eerst examen hoeft te doen, je huidige brevet duidt op voldoende kennis van de luchtvaartwetgeving en vliegveiligheid. Het kan wel zijn dat de verzekeraar enige bewezen praktijkervaring met de drone vereist.
 
oke bedankt voor je snelle antwoord weer wat wijzer geworden. ik zit er zelf wel aan te denken om de cursus te doen het is immers heel ander soort luchtvaart dan dat ik nu doe.
 
oke bedankt voor je snelle antwoord weer wat wijzer geworden. ik zit er zelf wel aan te denken om de cursus te doen het is immers heel ander soort luchtvaart dan dat ik nu doe.

Zo'n verstandige zin heb ik in lange tijd niet gelezen.

Ik zou ook niet graag met alleen mijn RPA-L en ROC-light achter de stuurknuppel van een Boeing gaan zitten. ;)

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
* voor mocht je net als ik met de gedachte hebben gespeeld een drone bevoegdheid op je brevet te laten bijschrijven:

PPL theorie is al voldoende om na een praktijktest een RPA-L te krijgen.
Medical, RT en LPE heb je ook al.

Dus in principe zou je een aanvraag kunnen doen en dan gaan freelancen als piloot voor ROC houders. Althans, dat dacht ik.
In de praktijk blijkt dat toch lastiger, want het betreffende bedrijf moet jou dan bijschrijven op hun ROC vergunning. Dat vergt administratie, tijd en geld en dat zijn minstens twee bruggen te ver.

Maar mocht je de vraag krijgen van een dronebedrijf, dan kun je dus relatief snel en goedkoop instappen (goedkoop is relatief: je hebt het geld al eerder uitgegeven).

Ik heb deze optie eens onderzocht, omdat het bedrijf waar ik werk aan het onderzoeken was wat de mogelijkheden waren. Als bedrijf een ROC (desnoods -light) aanvragen en een medewerker als piloot aanwijzen op de aanvraag leek me wel wat. Dan ben ik van de verplichte verzekering af (dat houdt me nog steeds tegen; de kosten daarvan ga ik niet zomaar terugverdienen), want de drone is dan van de baas.

Als die administratieve verplichting van bijschrijven op ROC er niet was, had ik mijn RPA-L gewoon laten bijschrijven op mijn brevet. Maar omdat het praktisch niet handig is om te freelancen heb ik besloten dat toch maar niet te doen.
 
Hallo Eric Jan, ik zat daar eerst over na te denken inderdaad toen ik me echt ging verdiepen en logisch nadacht komt er veel papierwerk en regels en geld bij kijken ( zoals alles waar luchtvaart in vermeld staat...) . Ik wil dit gewoon voor mezelf hebben en gaan doen zodat het allemaal legaal blijft. Ik beschik zelf ook over een Iers brevet op dit moment dus dat wordt sowieso veel uitzoeken als ik hem alleen bij zou laten schrijven.