Recente inhoud door Arjan Schuw

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
  1. A

    CTR tijdschema Leeuwarden

    Een RMZ is geen uitzondering op klasse G, maar een aanvulling op de eisen van Klasse G luchtruim. Namelijk de verplichting tot 2-zijdig radiocontact, zodat bij het eventueel openen van de luchthaven (en daarmee ook het activeren van de CTR) vanwege bijv. de aankomst van een transplantatievlucht...
  2. A

    CTR tijdschema Leeuwarden

    Buiten openstellingstijden van de luchthaven wijzigt de CTR in een RMZ (met dezelfde laterale en verticale grenzen als de CTR). De kwalificatie van het luchtruim is dan gelijk aan het luchtruim er omheen. Dus van de grond tot 1500ft klasse G (ongecontroleerd), tussen 1500ft en 3000ft klasse E...
  3. A

    Vliegen met drone in NL met buitenlandse (Engelse) pilot-in-command

    Viel mij ook op. ‘You need to comply with the European drone regulation …’ maakt niet echt duidelijk waar je aan moet voldoen en hoe. Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
  4. A

    Vliegen met drone in NL met buitenlandse (Engelse) pilot-in-command

    https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/droneinfo-non-eu-residents-visting-europe.pdf Vergunningen of brevetten uit de UK zijn niet geldig Europa. Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
  5. A

    CTR Flevoland

    Drukste kleinere luchthaven van Nederland! Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
  6. A

    EASA publiceert vernieuwde Easy Access Rules en U-Space brochure

    ‘Easy access’ is geen eenvoudige uitleg van de regelgeving. Het zijn documenten waarin de Acceptable Means of Compliance (AMC’s) en ‘Guidance Material (GM)’ en de regelgeving waarop ze betrekking hebben, in één document zijn samengevoegd, zodat je eenvoudig toegang hebt tot de eisen waaraan je...
  7. A

    Goed nieuws voor zuid-oosterlingen?

    Niks ‘doorgedrukt’, er heeft een uitgebreid participatie traject plaatsgevonden [emoji3]. Er is zelfs een internet pagina met alle documenten waarop een zienswijze kon worden ingediend (Documenten Herziening luchtruim - Toekomst Luchtvaart). Het lagere luchtruim (tot +/- FL060) is buiten...
  8. A

    Dronefoto's in no-flyzones: in hoeverre kan opdrachtgever beboet worden?

    https://www.ilent.nl/onderwerpen/drones/staatsluchtvaartuigen/leidraad-handboek-rpas-operaties Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
  9. A

    NOTAM

    Volgens mij is er ook voor commerciële VLOS dronevluchten geen NOTAM verplichting meer. Het is een vorm van schijnveiligheid, omdat er veel meer drones vliegen dan die waarvoor een NOTAM is geplaatst. Omdat de NOTAM minimaal 2 dagen voorafgaand aan de vlucht gepubliceerd moest worden, werd er...
  10. A

    Drones van DJI blijken locatiegegevens onversleuteld uit te zenden; ‘open source AeroScope’ in de maak

    Het is niet anders dan de bemande luchtvaart! ADS-B, extended squitter met multi-alteratie etc. Als DJI de standaard aanpast aan de Remote identification standaard, voldoen er gelijk een groot aantal drones aan de Europese regelgeving [emoji12]. Het doel van de Europese regelgeving is juist dat...
  11. A

    A2 België - duurtijd examen

    Op deze site vind je de scholen die door de Minister I&W zijn aangewezen: Heb ik een vliegbewijs nodig om met een drone te vliegen?. Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
  12. A

    Concertregistratie

    Er zijn ook geen wetten of regels voor het binnen vliegen met een drone. De Luchtvaart wet geldt alleen buiten. Je bent wel aansprakelijk voor eventuele schade. Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
  13. A

    DCRO opent meldpunt geweigerde dronevluchten in CTR’s

    Overigens gaat er geen euro belastinggeld naar de luchtverkeersleiding. Alle kosten (gebouwen, systemen, infrastructuur, mensen etc) worden volledig betaald vanuit de opbrengsten van het luchtvaartsysteem (de zogenaamde enroute en terminal charges). M.a.w. een deel van de kosten van een ticket...
  14. A

    Vraag

    Het juridische antwoord [emoji1]. In Nederland beschouwt men VLOS vluchten als VFR vluchten, omdat er op dit moment nog geen andere ‘flight rule’ is. In het Besluit luchtverkeer 2014, artikel 18, 1ste lid (wetten.nl - Regeling - Besluit luchtverkeer 2014 - BWBR0035899) is het verbod voor VFR...
  15. A

    Close encounter (ongewenst)

    Behalve dat je militaire helikopters overal kan tegenkomen beneden 500ft, mag de HEMS, politie, SAR en kustwacht ook overal vliegen met een minimum vlieghoogte van 200ft boven grond of water (zie artikel 2.1 van wetten.nl - Regeling - Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014 -...