Hoe regel je als (semi) pro fotograaf dat je hobby matig vliegt?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

XLphoto

New Member
Lid geworden
4 apr 2018
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
Oud-Beijerland
Website
www.xlphoto.nl
Goedendag,

Buiten een baan als werkvoorbereider ben ik een aantal uren per week actief als (semi) professioneel fotograaf.
Er is dus sprake van een KvK nummer en (wat) inkomsten uit fotografie.
Nu heb ik na drie jaar wikken en wegen eindelijk een kleine Mavic air gekocht om daar NIET professioneel mee te gaan vliegen.
Maar hoe toon ik aan in geval van schade, overtreding of ander onheil dat ik gewoon voor mijn eigen plezier vlieg en daarbij wel wat film of fotografeer voor eigen gebruik. (uiteraard met de geldende regels tav waar te vliegen, hoogte, afstand, toezicht enz. in gedachte).

Mijn vraag: Hoe leg ik netjes vast dat er geen opdracht achter zit, of waar moet ik aan voldoen?
of stel ik me aan, en wil ik (te) graag alles regelen / uitsluiten?

Alvast dank voor je reactie,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hilbrand
Volgens mij moet in onze rechtstaat jouw schuld bewezen worden en niet andersom.
 
Volgens mij moet in onze rechtstaat jouw schuld bewezen worden en niet andersom.
Ha Sjakie, met je eens. Maar ik ben voorstander van problemen voorkomen. vandaar de vraag.
Ik fotografeer heel graag industrie bij nacht (niet met een drone) en kom zodoende (heel) vaak in aanraking met beveiligers, politie enz. en ook dan is het vaak praten als brugman om het allemaal gezellig te houden. (note: ik fotografeer dan gewoon vanaf openbaar terrein / openbare weg)
Ook daar wordt heel snel de vertaling gemaakt naar professioneel werken (want fotobedrijf) maar ook die vorm van fotografie is voor mij een hobby.
Ik hoop dat ik hiermee mijn zorgen een beetje heb kunnen toelichten.
Maar.. jouw punt is er zeker een! absoluut :)
 
Dan wordt het toch een lastige. Hoe toon je aan dat iets (opdracht) er niet is? Dat lijkt me onmogelijk. En dan heb je idd ook nog eens de schijn tegen je met je bedrijf.
 
Dan wordt het toch een lastige. Hoe toon je aan dat iets (opdracht) er niet is? Dat lijkt me onmogelijk. En dan heb je idd ook nog eens de schijn tegen je met je bedrijf.
Ja, dat vrees ik ook. :-(
Ik denk dat netjes de geldende regels volgen en binnen de lijntjes kleuren de beste oplossing is.
En in geval van een dispuut... komt tijd komt raad. En tot die tijd eerst maar eens zien dat ik een redelijke drone piloot kan worden :p
 
Zolang je je beelden niet commercieel gebruikt zijn het privé beelden. Als je beeld(en)ze publiceert op jouw, zakelijke, naam op bijvoorbeeld Youtube, Facebook, website etc, of wanneer iemand anders jouw beeld(en) gebruikt is het commercieel gebruik. Ook als je de beelden "gratis" ter beschikking stelt aan iemand die ze op zijn/haar website gebruikt (bijvoorbeeld een foto van een bedrijfspand, is het altijd commercieel gebruik en heb je een ROC Light ontheffing nodig.

Als je Drone is geregistreerd (PH nummer) dan vlieg je met dat toestel altijd commercieel. Als je zowel commercieel als privé vliegt moet je een tweede (privé) drone aanschaffen.
 
Zolang je je beelden niet commercieel gebruikt zijn het privé beelden. Als je beeld(en)ze publiceert op jouw, zakelijke, naam op bijvoorbeeld Youtube, Facebook, website etc, of wanneer iemand anders jouw beeld(en) gebruikt is het commercieel gebruik.
Op papier heb je helemaal gelijk. Maar hoe overtuig je een agent of beveiliger die je aanspreekt op dat moment dat je geen commerciële opnames aan het maken bent?
 
Zolang je je beelden niet commercieel gebruikt zijn het privé beelden. Als je beeld(en)ze publiceert op jouw, zakelijke, naam op bijvoorbeeld Youtube, Facebook, website etc, of wanneer iemand anders jouw beeld(en) gebruikt is het commercieel gebruik. Ook als je de beelden "gratis" ter beschikking stelt aan iemand die ze op zijn/haar website gebruikt (bijvoorbeeld een foto van een bedrijfspand, is het altijd commercieel gebruik en heb je een ROC Light ontheffing nodig.

Als je Drone is geregistreerd (PH nummer) dan vlieg je met dat toestel altijd commercieel. Als je zowel commercieel als privé vliegt moet je een tweede (privé) drone aanschaffen.
Dank je BJ Knaap, het stukje rondom publicatie wist ik niet (zeker) maar vrees dat je antwoord klopt. In geval van een dispuut is het lastig om eea uit elkaar te houden.
 
Op papier heb je helemaal gelijk. Maar hoe overtuig je een agent of beveiliger die je aanspreekt op dat moment dat je geen commerciële opnames aan het maken bent?
met de beveiliger lukt het meestal nog wel.. aan mijn kleding kan je niet zien of ik commercieel vlieg of hobbymatig. Het antwoord zal eerlijk en simpel zijn.. Ik vlieg hobby matig. En zal (lees ik net) op moeten passen hoe / en waar ik het hobby werk publiceer. (en gewoon gaan sparen voor en halen van een ROC light, dan is alles afgedekt).
 
Op papier heb je helemaal gelijk. Maar hoe overtuig je een agent of beveiliger die je aanspreekt op dat moment dat je geen commerciële opnames aan het maken bent?

Zolang je met een gerigistreerde (PH nummer) drone vliegt, vlieg je altijd commercieel en nooit privé. Je kunt dus nooit privé vliegen met een geregistreerde drone. Vandaar mijn opmerking over de tweede drone.
Gebruik je de beelden van de niet geregistrerde drone later commercieel dan is het lastig aan te tonen door de handhaver met welke drone de beelden zijn gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto
Zolang je met een gerigistreerde (PH nummer) drone vliegt, vlieg je altijd commercieel en nooit privé. Je kunt dus nooit privé vliegen met een geregistreerde drone.
Deze zin las is gisteren en zette mij aan het denken....waar staat dit????
Op de site van het IL&T staat namelijke:
- om een PH registratie aan te vragen bel je een telefoonnummer en je krijgt een mail met registratie;
- Om een BVI aan te vragen vul je een formulier in met vragen over de eigenaar, de houder (weljke dezelfde kan zijn als de eigenaar) en de drone;
- je toont een vuurvast plaatje, aankoopfactuur en registratienummer aan;
Je krijgt het BVI toegestuurd na betaling.

Nergens wordt er gesproken over enig commercieel belang.

Volgens mij is er pas sprake van een commercieel belang als:
1. er vooraf afspraken zijn gemaakt (jij maakt voor mij een film/foto en ik betaal jou hiervoor); OF
2. Ik maak "Prive" een foto/film en besluit die uiteindelijk te verkopen.

Het commerciële hangt dus volgens mijn niet af van de inschrijving in het luchtvaart register, maar van de activiteiten die je doet met opnames.

Grt.
JP
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto
even kort door de bocht .
jij geeft hem de foto
hij geeft jou een attentie of ee donatie .
is niet strafbaar maar een maas in de wet !
wat hij met de foto gaat doen is niet van toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto
Die laatste zin klopt niet. Het is juist “wat hij met de foto gaat doen” wat bepaalt of de toepassing uiteindelijk commercieel is.
Het gebrek aan (of: de onmogelijkheid van) handhaving is de maas


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto
Ik ben het met Eric Jan eens. Het gebruik van de foto of video bepaalt of het commercieel is en de piloot een ROC L moet hebben (gehad). Zelfs als je geen vergoeding vraagt of krijgt en de foto/video worden gebruikt op bijvoorbeeld een website is zowel de piloot als de publicerende partij in overtreding. Handhaving is een tweede maar zal met het toenemende gebruik van drones strenger worden. Zover ik begrepen heb zijn in Amsterdam al heel veel makelaars gesommeerd om foto's van huizen die gemaakt zijn met een drone te verwijderen. Dit soort gerichte acties zal vaker voor gaan komen.
Op de snelweg mag je ook 130 en zolang je 150 rijdt en niet geflitst wordt is er niets aan de hand. Je kunt altijd binnen of buiten de lijntjes kleuren. Ik zou me er als privé vlieger niet zo druk om maken. Als zakelijk / commercieel vlieger wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto
En eigenlijk is het dus zo dat de eindgebruiker van het beeldmateriaal “fout” zit, wanneer hij het materiaal commercieel gebruikt, zonder daarvoor een ROC(-light) piloot in te huren.
En de piloot heeft ook een verantwoordelijkheid daarin. Hij hoort de opdrachtgever daarop te wijzen.
In ieder geval zorgt de eindgebruiker er voor dat de betreffende piloot “buiten zijn boekje gaat”, vaak zonder dat de piloot daar weet van heeft. Volgens de luchtvaartwetgeving mag je namelijk alleen commercieel acteren als je een commercieel brevet hebt.
Juist omdat het heel gemakkelijk is achteraf beeldmateriaal commercieel te gebruiken, zelfs als de maker ervan daar niks vanaf weet, is het allemaal strafrechtelijk niet of nauwelijks op de piloot te verhalen. Dus in de praktijk valt het allemaal nog wel mee, zolang je niet doelbewust beelden maakt van bijvoorbeeld een huis, welke vervolgens op een makelaarssite worden gebruikt. Dan lijkt het allemaal toch wel heel erg op een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie.

Maar goed we dwalen af (daar ben ik goed in). De originele vraag was hoe aan te tonen dat je juist niet commercieel bezig bent. En inmiddels zijn we het tegenovergestelde aan het beantwoorden :)
En een antwoord op de originele vraag heb ik ook niet echt, nee...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto
sorry hoor maar ik kan ook een heel verhaal neerzetten met alle officiële regels en taal gebruik van de universiteit lol
maar daar hebben de meeste niks aan .
verder maak ik ook foto's met een glazenwasser hoogwerker en gaat ook perfect . i.v.m. gemeente bepalingen wel eerst een ontheffing aanvragen . maar in de praktijk is dat niet echt nodig . ik kan dan perfecte plaatjes schieten en haast geen verschil met drone ,op de kwaliteit na dan wel .
 
Nee, de tip om vanuit een hoogwerker te filmen, daar hebben we wat aan. Zo'n hoogwerker hebben de meesten wel tot hun beschikking. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC en Drdave