Vliegen op een bouwterrein; toegestaan?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

AshesCaptor

New Member
Lid geworden
24 jul 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
44
Locatie
Zuid-Holland
Een potentiele klant van mij vraagt of het toegestaan is om te vliegen op een bouwterrein.

Ervan uitgaande dat aan de regels m.b.t. afstand, hoogte, toestel en luchtruim gehouden wordt, blijft de vraag of het gebouw wat in aanbouw is en eventuele apparatuur die op het terrein staat, als objecten tellen waar 50 meter afstand van gehouden dient te worden.

De definitie van "aaneengesloten bebouwing" is denk ik van belang, aangezien hier niet boven gevlogen mag worden. Ik vraag mij of een een bouwplaats onder "economische activiteit" valt. Aan de telefoon gaf het IL&T aan dat vliegen op een bouwterrein toegestaan is, mede omdat het eventueel commerciele gebouw nog niet in gebruik is genomen.

Beschikking, houdende ontheffing RPA-L, speciaal BvL en artikel 15, tweede lid, Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor Brandweer Midden- en West-Brabant ten behoeve van repressieve inzet met RPA’s boven aaneengesloten bebouwing

De ontheffingen in deze beschikking uitgaan van de volgende betekenis van ‘aaneengesloten bebouwing’:

Elk gebied in relatie tot een stad, dorp, buurtschap of gehucht dat in belangrijke mate wordt gebruikt voor huisvesting, economische activiteit of recreatie.

Wat denken jullie? Ik heb me er goed in verdiept, maar heb het gevoel dat ik hier zonder jurist geen goede uitspraak over kan doen.

 
Ja, lastig. Als IL&T zelf aangeeft dat het mag omdat het gebouw nog niet in gebruik is lijkt me dat voldoende om te vliegen.

En to be sure dan niet recht boven het in aanbouw zijnde object vliegen? Wellicht is het beeld dat je dan kan schieten ook voldoende voor je opdrachtgever.

Ben benieuwd naar andere meningen in deze.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
IL&T antwoord uitprinten en meenemen.
Verder inderdaad verdomde goed oppassen met mensen in de omgeving van waar je vliegt. Raak je iets of iemand, dan heb je het per definitie fout gedaan.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Het IL&T antwoord is telefonisch. Mijn klant en ik hebben iets nodig waar we op kunnen bouwen in de toekomst, dus het moet met zekerheid gesteld kunnen worden. Momenteel ben ik aan het bellen naar juridische bureaus maar heb nog niks kunnen vinden.

@Robin Visser Als er niet recht boven gevlogen kan worden kan er niet voldoende data verzameld worden. De wens is om orthofoto's te kunnen maken en eventueel Lidar scans. Er moet recht boven een eventueel in aanbouw zijnde constructie gevlogen kunnen worden.

Lastig!
 
Het IL&T antwoord is telefonisch. Mijn klant en ik hebben iets nodig waar we op kunnen bouwen in de toekomst, dus het moet met zekerheid gesteld kunnen worden. Momenteel ben ik aan het bellen naar juridische bureaus maar heb nog niks kunnen vinden.

@Robin Visser Als er niet recht boven gevlogen kan worden kan er niet voldoende data verzameld worden. De wens is om orthofoto's te kunnen maken en eventueel Lidar scans. Er moet recht boven een eventueel in aanbouw zijnde constructie gevlogen kunnen worden.

Lastig!

Ah, ja dat maakt het inderdaad lastig. Ben heel benieuwd naar wat je aan bevindingen gaat tegenkomen. Wordt tijd dat we het Amerikaanse model gaan invoeren hier, dan kan deze sector pas echt groeien.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: AshesCaptor
het antwoord van IL&T is duidelijk en valt immers direct te relateren aan het veiligheidsuitgangspunt dat leidend is achter de term: aaneengesloten bebouwing. als je de tijden goed kiest kun je hier geen personen in gevaar brengen en kan je hier dus vliegen.
iets raken is vrijwel onmogelijk met moderne drones met sensoren, als een Phantom 4.
een ander punt is dat opdrachtgevers zelf juist vaak dronevluchten willen (laten) uitvoeren boven de privé terreinen die bouwterreinen/bouwplaatsen meestal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: AshesCaptor
Het IL&T antwoord is telefonisch. Mijn klant en ik hebben iets nodig waar we op kunnen bouwen in de toekomst, dus het moet met zekerheid gesteld kunnen worden. Momenteel ben ik aan het bellen naar juridische bureaus maar heb nog niks kunnen vinden.

@Robin Visser Als er niet recht boven gevlogen kan worden kan er niet voldoende data verzameld worden. De wens is om orthofoto's te kunnen maken en eventueel Lidar scans. Er moet recht boven een eventueel in aanbouw zijnde constructie gevlogen kunnen worden.

Lastig!
Wellicht maak ik iets te snel aannames maar als je praat over LiDAR scans val je i.v.m. het MTOM vrijwel zeker in de full-ROC categorie. In dat geval zul je beschikken over een OM en uitgeschreven procedures m.b.t. het informeren van betrokkenen op de grond (toolbox meetings etc.), inrichting van de start- en landingslocatie en hoe je verzekerd dat je voldoet aan alle vereisten m.b.t. afstanden tot personen zoals personeel op de grond. Ik zou tenminste adviseren om de bouwplaats, of in ieder geval het deel dat je zult gaan karteren, volledig te ontruimen t.t.v. de vlucht.

Overigens is het voor een orthofoto niet per definitie noodzakelijk direct boven het object te vliegen. Afhankelijk van de omvang, vorm en hoogte van object zul je prima kunnen volstaan met diverse oblique en orbit beelden vanaf verschillende hoogtes en voldoende insnijding en overlap. Het gebruik van voldoende én juist geplaatste GCPs zal een grotere invloed hebben op de bruikbaarheid van het eindproduct.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AshesCaptor
het antwoord van IL&T is duidelijk en valt immers direct te relateren aan het veiligheidsuitgangspunt dat leidend is achter de term: aaneengesloten bebouwing. als je de tijden goed kiest kun je hier geen personen in gevaar brengen en kan je hier dus vliegen.
iets raken is vrijwel onmogelijk met moderne drones met sensoren, als een Phantom 4.
een ander punt is dat opdrachtgevers zelf juist vaak dronevluchten willen (laten) uitvoeren boven de privé terreinen die bouwterreinen/bouwplaatsen meestal zijn.
Het zou wel fijn zijn als het ILT zelf ook zou weten wat men bedoeld met aaneengeschakelde bebouwing. Heb ondertussen al 3 verschillende uitleggen van 3 verschillende mensen van het ILT gehad. Ga de situatie nu tot het naadje uit laten zoeken door het KNVvL.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Het IL&T antwoord is telefonisch. Mijn klant en ik hebben iets nodig waar we op kunnen bouwen in de toekomst, dus het moet met zekerheid gesteld kunnen worden. Momenteel ben ik aan het bellen naar juridische bureaus maar heb nog niks kunnen vinden.

@Robin Visser Als er niet recht boven gevlogen kan worden kan er niet voldoende data verzameld worden. De wens is om orthofoto's te kunnen maken en eventueel Lidar scans. Er moet recht boven een eventueel in aanbouw zijnde constructie gevlogen kunnen worden.

Lastig!
ILT antwoord ook wel via mail. Ik spreek uit ervaring. Nu moeten ze het alleen nog over alles eens worden, maar dat ligt wat moeilijker.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app