Verkeersvliegers: ook piloten hobbydrones moeten vliegbewijs halen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Sjakie

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
4.855
Waarderingsscore
2.151
Punten
113
Leeftijd
58
Locatie
Utrecht
Consumenten die met een drone willen vliegen moeten daarvoor een vliegbewijs halen, met theorietoets voor de regels. Daarvoor pleit de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), de vakbond voor burgerluchtvaartpiloten.

Bron: Tweakers
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Als dat de maatstaf wordt, dat we gebreveteerde drone vliegers krijgen (in de modelvliegwereld hebben vliegers van verenigingen een dergelijk brevet, de wildvliegers meestal niet) zou je voor de vliegers met een brevet, de regels wat moeten versoepelen lijkt mij.
Voor de cat. beroepsmatig geldt dat dan weer niet en is sprake van ongelijkheid dunkt me.
Dan de gewichtsklasse tot 250 gram, die mogen letterlijk alles, vreemd.....
Tussen de 250 gram en 900 gram een soort van vliegbewijs en daarboven zijn ze verplicht een veel zwaardere en kostbare opleiding te volgen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Hoezo de regels moeten versoepelen? Die zijn er in de eerste plaats toch niet voor niets?
 
Zoiets in de geest van, je hebt bewezen goed en verstandig te vliegen, als je een brevet hebt gehaald en dan mag je ook iets meer dan
een niet gebreverteerde
 
Precies.
Met dat papiertje toon je alleen maar aan dat je de minimale kennis tot je genomen hebt die nodig is om verantwoord met het spul om te gaan, zodat je je niet meer kunt verschuilen achter "dat wist ik niet". Dat maakt handhaven mogelijk (is een minimum-eis voor handhaving, bedoel ik dan), omdat je dan een bon kunt geven voor gevaarlijk vlieggedrag óf voor het niet hebben van het betreffende papiertje. En in het uiterste geval zelfs het papiertje kunt invorderen. Bovendien staat het papiertje op naam, dus is een valse ID opgeven ook een stuk lastiger.
Inhoudelijk stelt het geen fluit voor. Als je weet waar je moet kijken om no-fly zones te bepalen en je weet de maximale hoogte en nog zo een paar van die triviantjes, dan krijg je dat papiertje gewoon. Met een ROC-light krijg je er bovendien het recht mee om geld te verdienen en bij Full ROC komen wat extra mogelijkheden kijken (ook wat extra beperkingen en een best wel grote investering...).
Maar al die papiertjes doen niets meer dan aantonen dat je op een bepaald niveau kennis tot je genomen hebt en geven daarmee oom agent handvatten en mogelijkheden om te handhaven. Die mogelijkheden zijn er nu nauwelijks, tenzij er sprake is van heterdaad - wat bijna nooit het geval is omdat zo'n vlucht nou eenmaal niet lang duurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Precies.
Met dat papiertje toon je alleen maar aan dat je de minimale kennis tot je genomen hebt die nodig is om verantwoord met het spul om te gaan, zodat je je niet meer kunt verschuilen achter "dat wist ik niet". Dat maakt handhaven mogelijk (is een minimum-eis voor handhaving, bedoel ik dan), omdat je dan een bon kunt geven voor gevaarlijk vlieggedrag óf voor het niet hebben van het betreffende papiertje. En in het uiterste geval zelfs het papiertje kunt invorderen. Bovendien staat het papiertje op naam, dus is een valse ID opgeven ook een stuk lastiger.
Inhoudelijk stelt het geen fluit voor. Als je weet waar je moet kijken om no-fly zones te bepalen en je weet de maximale hoogte en nog zo een paar van die triviantjes, dan krijg je dat papiertje gewoon. Met een ROC-light krijg je er bovendien het recht mee om geld te verdienen en bij Full ROC komen wat extra mogelijkheden kijken (ook wat extra beperkingen en een best wel grote investering...).
Maar al die papiertjes doen niets meer dan aantonen dat je op een bepaald niveau kennis tot je genomen hebt en geven daarmee oom agent handvatten en mogelijkheden om te handhaven. Die mogelijkheden zijn er nu nauwelijks, tenzij er sprake is van heterdaad - wat bijna nooit het geval is omdat zo'n vlucht nou eenmaal niet lang duurt.
Iedere brevet gaat uit van gezond verstand. Een cursus of training activeert je bewustwording en je leert in te schatten wat kan en vooral niet kan. Al geruime tijd terug heb ik via SafeDrone een cursus gevolg. Dat zorgde voor een betere bewustwording tijdens het vliegen. Ik kan het van harte aanbevelen voor iedere dronepiloot.
 
Oké , een pluim en een griffel voor je bericht. Waar heb je deze cursus gevolgd ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Oké , een pluim en een griffel voor je bericht. Waar heb je deze cursus gevolgd
Bedankt voor je reactie. Via deze link kom je op de site SafeDrone (een site van Lufthansa Technik). Wanneer je daar een account aanmaakt dan kun je de gratis 'Basisschulung' volgen. Het is online te volgen, leert je veel over de techniek en over de luchtvaartzones. Maar... enige basiskennis van de Duitse taal is gewenst.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Al geruime tijd terug heb ik via SafeDrone een cursus gevolg.
Ik heb de site even bekeken. Lijkt me zeker nuttig en tegen redelijk prijzen. Vooral zo'n workshop zou ik best wel eens willen doen. Daar word je nooit slechter van. Jammer dat het in Duitsland is.
 
Sjakie, als ik het goed begrepen heb, kan je het vanuit je luie stoel doen. Moet wel zeggen, dat ik het nog niet grondig heb bestudeerd.
Ga me zeker ook hierin verdiepen.
 
Klopt PHTB. Maar die workshops vind ik juist interessant. Van 'zelf doen' leer je beter dan van 'er over lezen'.
 
Laatst via mij gezondheidsverklaring (!) via het web aangevraagd voor een examen bij het CBR.

je moet perse een aantal vragen beantwoorden. Daarna wordt papiertje via de post verstuurd.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit ook een minimale basis is voor het mogen vliegen met een drone. Dus een soort van 'on-line examen' met de basisregels.
Daaruit volgt een bewustwording bij de potentiële piloot en je kunt iets overhandigen voor handhaving.

Uitdaging gaat natuurlijk zitten in de handhaving.
Sprak laatst een vriendin die bij de politie werkt. Ze krijgen steeds maar meer en meer taken om te handhaven. Zoveel dat het bijna niet meer te doen is.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Beste mensen, even lekker ontspannen , het wordt mooi weer in het weekend, geniet er nog even van en drone ze !


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: buteo
Als ze verstandig zijn bij de Knvvl. Kunnen ze daar enige sturing geven en het kan ook leden opleveren .( en verjonging)
Als modelvliegers serieus worden genomen , en de bij behorende brevetten wcht wat "waard" zijn lijkt me dat een mooie taak voor ze .
Kunnen de plaatselijke model vliegclubs hun leden tal (en/of club kas) wat in de plus gaan .
 
Vaak zijn vleugelvliegers niet zo gecharmeerd van Drone piloten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Vaak zijn vleugelvliegers niet zo gecharmeerd van Drone piloten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Wij hebben op onze vereniging ( https://www.mvcpegasus.nl/ ) alle soorten rc luchtvaartuigen door elkaar heen . Eigenlijk is er bij ons nooit een soort van "strijd" geweest
tussen vleugel , zweef , heli en drone piloten onderling . en heel veel piloten vliegen meerdere type's door elkaar heen en beheersen alles wat zon beetje kan vliegen .
Inderdaad hoor ik wel eens berichten dat dat op andere verenigingen heel anders is , maar dat is een kwestie van goede afspraken maken onderling .
Zo kan iedereen genieten van deze leuke hobby .
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Leuke website hebben jullie.
Mijn voorouders komen uit Enkhuizen en die stad heeft mijn hart gestolen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Soneg