Phantom 4 Pro Magnetic interference, WTF?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Louis

Member
Lid geworden
11 mrt 2018
Berichten
80
Waarderingsscore
13
Punten
8
Leeftijd
60
Locatie
Culemborg
Gisteren een stukje gevlogen boven een jacht haven bij mij in de buurt.
Ineens zie ik de melding magnetic interference verschijnen waarna de drone het leuk vond richting binnenstad te vliegen met de wind mee (waaide best stevig op dat moment).
Schrik me wild natuurlijk!
Mooi niet reageren op de RTH button, maar tot mijn opluchting reageerde hij verder nog wel op de afstandbesturing.
Ik kan er op dit forum weinig over terug vinden.

De melding is me niet helemaal vreemd, want hij vind het ook niet leuk vanaf het dak van een auto op te stijgen, of vanaf mijn terrastafel met stalen onderframe.

Even later nog bijna 2 batterijen leeg gevlogen boven een weiland en een rivier zonder een enkele melding.
Is er een reden waarom ik deze melding krijg op een hoogte van 80 meter?
 
Was er een hoogspanningsleiding of bovenleiding van een spoorlijn in de buurt, daar bij die jachthaven?

Er was in ieder geval door het besturingsysteem van je drone waargenomen dat je kompas onlogische waarden aangaf. Dat kan bijvoorbeeld doordat je kompas zegt dat je 13 graden naar rechts gedraaid bent, terwijl je versnellingsopnemers bijvoorbeeld 3 graden naar links meten (berekenen op basis van versnellingen). Als dat verschil te groot wordt, wordt die foutmelding getoond, omdat mogelijk het kompas een foute richting aangeeft en dus de richting naar het home point onzeker is geworden - zoals blijkt uit het een verkeerde kant op wegvliegen, ook wanneer RTH ingedrukt wordt.
Waardoor de verkeerde aanwijzing van het kompas komt is moeilijk vast te stellen, maar elektromagnetische interferentie is de meest voor de hand liggende oorzaak. Dat kan al veroorzaakt worden door een extra (slecht afgeschermd) elektrisch apparaat op de drone aangebracht, of andere externe oorzaken als bovengenoemd. Gezien dat je later op een andere plek geen last had, lijkt het me een externe factor te zijn.
Misschien stond er wel een collega dronepiloot met een op FCC ingestelde drone in de buurt te vliegen...

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Laatst bewerkt:
In ATTI mode terugvliegen. Die modus gebruikt geen kompas. Alle GPS ondersteunde modi wel.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Bedankt voor je advies, maar misschien een domme vraag, hoe schakel je van GPS naar Atti mode om met een Mavic Pro ?
 
Phantoms hebben als het goed is een 3-Pos switch op de controller, maar voor Mavic Pro vind ik die niet. Google vertelt me ook dat je een Mavic inderdaad niet handmatig in ATTI mode kunt zetten. Dat gebeurt alleen automatisch bij verlies van GPS signaal... maar daar heb je waarschijnlijk in het bovenstaande scenario niet veel aan. Tenzij een Mavic in die situatie ook al terugvalt op ATTI mode. Ik heb er geen, dus dat weet ik niet zo goed.
Wil je evengoed ATTI oefenen, dan zou je de GPS kunnen afdekken met alu- of koperfolie. Dikke kans dat ie dan terugvalt naar ATTI mode. Ben je in ieder geval voorbereid voor als het je eens overkomt, want dat vliegt toch echt anders...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
De P3 en P4 geven met tekst en geluid aan dat de ATTI mode is ingeschakeld, gisteren dus ook, (hoef er geen schakelaar voor om te zetten).
Hoogspanning kabels waren gisteren niet in de buurt, de spoorlijn wel op iets van 200 meter afstand.
Vorige week overigens nog gevlogen met een spoorlijn op 50 meter afstand en treinen om de 10 minuten, nergens last van.
Blijft vreemd.....
Zal toch niet ergens een marifoon zijn die stoort?

Vorige jaar vloog ik eens met een P3P op een berg, en de melding was er al voor opstijgen.
Ik vermoedde toen dat er veel ijzer in de berg aanwezig was.
Omdat het zo'n mooi shot zou worden, toch gevlogen bij stevige wind en zweet op vreemde plaatsen.
 
Ik heb het even opgezocht, maar de mavic pro, gaat automatisch over van gps naar atti mode als het gps signaal te zwak is. Bron DJI .


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Klopt, maar dus niet bij een compass error. Het kompas en GPS zijn, in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, twee aparte modules met twee volledig aparte doeleinde, namelijk respectievelijk oriëntatie/richting enerzijds en positie (alleen horizontaal in X en Y!) anderzijds.

Wat betreft de oorzaak van de foutmelding sluit ik bij aan bij Eric-Jan, dit lijkt mij te maken te hebben met een externe factor. Je zegt dat je boven een boot vloog? Van welk formaat en materiaal? Welke aandrijving en krachtbron ligt erin en was deze op het moment van vliegen ingeschakeld? Let wel dat het kompas extreem gevoelig is, zelfs bij kleine hoeveelheden metaal zoals een autodak, ijzer in een berg en/of gewapend beton op de grond. Bij eventuele actieve systemen (bovenleiding, hoogspanningsmasten), aangedreven voer- en vaartuigen en elektromechanische apparatuur komt daar, naast magnetische interferentie, ook nog de factor elektromagnetische interferentie bij wat ook gevolgen kan hebben voor de elektronica en stuur- en radiosignalen. Je wordt dan ook niet voor niets geadviseerd om eventuele kompas kalibraties te allen tijde ver weg van dergelijke bronnen uit te voeren, en ze ook tijdens de vlucht zoveel mogelijk te ontzien.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Dan is dat toch een probleem, als zich dat voor gaat doen, bij bijna het populairste model van DJI.
Ik denk, dat ik deze vraag maar eens ga voorleggen aan Dji.
Overigens heb ik op YouTube een filmpje gezien, waarbij iemand schakelde van Sportmode naar ATTI mode. Kan het niet posten, omdat ik nu met vakantie in Frankrijk ben.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
(getriggerd door Bob’s reactie)
... een beetje een groot schip (binnnenvaart, maar ook plezierjachten in de €€€ range) heeft i.h.a. een actieve radar ...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
(getriggerd door Bob’s reactie)
... een beetje een groot schip (binnnenvaart, maar ook plezierjachten in de €€€ range) heeft i.h.a. een actieve radar ...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
En hoe zit het dan met die YouTube filmpjes waarbij men rond, op en om (nog net niet onder, ) die grote cruise schepen vliegt ?

Verzonden met mijn HTC U11 en de Dronepilots.nl app
 
Naast allerlei regeltjes, ook maar een lijstje maken, waar we maar niet in de buurt moeten komen, om problemen te voorkomen.
 
En hoe zit het dan met die YouTube filmpjes waarbij men rond, op en om (nog net niet onder, ) die grote cruise schepen vliegt ?

Verzonden met mijn HTC U11 en de Dronepilots.nl app
Die lui nemen een bepaald risico. Hun risicoperceptie is duidelijk anders dan de mijne
Uit alleen al het feit dat ze daar vliegen blijkt al dat ze zich niet veel aantrekken van wat mag of wat wenselijk is. En daar scoor je likes mee, wat zo ongeveer het hoogste doel in het leven is, tegenwoordig.

[EDIT - 2 uur na de originele post]
YAY!!! Ik heb al 2 likes voor deze post!
[/EDIT]

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en BobvdM
Phantoms hebben als het goed is een 3-Pos switch op de controller, maar voor Mavic Pro vind ik die niet. Google vertelt me ook dat je een Mavic inderdaad niet handmatig in ATTI mode kunt zetten. Dat gebeurt alleen automatisch bij verlies van GPS signaal... maar daar heb je waarschijnlijk in het bovenstaande scenario niet veel aan. Tenzij een Mavic in die situatie ook al terugvalt op ATTI mode. Ik heb er geen, dus dat weet ik niet zo goed.
Wil je evengoed ATTI oefenen, dan zou je de GPS kunnen afdekken met alu- of koperfolie. Dikke kans dat ie dan terugvalt naar ATTI mode. Ben je in ieder geval voorbereid voor als het je eens overkomt, want dat vliegt toch echt anders...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Bedenk dan wel, dat de kans op oververhitting groot is en schade kan veroorzaken aan de elektronica, als je te lang gaat vliegen en bedenk ook, zoals Erik-Jan al memoreerde, de drone gaat alle kanten op.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
[EDIT - 2 uur na de originele post]
YAY!!! Ik heb al 2 likes voor deze post!
[/EDIT]
Als je dit nou in een aparte reactie had gepost, had ik die ook nog kunnen liken. Gemiste kans ;)
 
Gisteren een stukje gevlogen boven een jacht haven bij mij in de buurt.
Ineens zie ik de melding magnetic interference verschijnen waarna de drone het leuk vond richting binnenstad te vliegen met de wind mee (waaide best stevig op dat moment).
Schrik me wild natuurlijk!
Mooi niet reageren op de RTH button, maar tot mijn opluchting reageerde hij verder nog wel op de afstandbesturing.
Ik kan er op dit forum weinig over terug vinden.

De melding is me niet helemaal vreemd, want hij vind het ook niet leuk vanaf het dak van een auto op te stijgen, of vanaf mijn terrastafel met stalen onderframe.

Even later nog bijna 2 batterijen leeg gevlogen boven een weiland en een rivier zonder een enkele melding.
Is er een reden waarom ik deze melding krijg op een hoogte van 80 meter?
Ik heb vergelijkbare ervaringen bij (jacht)havens. Volgens mij (maar wie ben ik...) reageert de drone op een frequentie (156-162 MHz) van de havendienst. Mijn drone koos ervoor om richting de zee te vliegen en deze heb ik dan ook met veel moeite terug weten te halen. En daarbij gaf de ATTI-mode geen oplossing. Immers, er was/is geen verbinding tussen remote en de drone. Ik denk bij dit incident meer in termen van geluk hebben en vooral uit de buurt blijven van (jacht)havendiensten.