Een ROC-L wordt in het buitenland inderdaad niet zondermeer erkend. Zelfs het beschikken over een volledig ROC, RPA-L, Operationeel Handboek, IDCA gekeurde drones en een medische keuring wordt niet direct erkend, ondanks dat al deze Nederlandse certificaten en vergunningen zeer vaak de eisen die in het buitenland gelden flink overstijgen.
Onze ervaring (volledig ROC) met projecten in het buitenland is dat je gewoon alsnog de hele reguliere papiermolen die daar geldt dient te doorlopen die, omdat het maatwerk betreft, vaak ook nog veel meer tijd in beslag neemt dan wanneer een inwoner van datzelfde land hetzelfde traject zou doorlopen. Een brevet als het RPA-L wordt doorgaans wel erkend wat betreft de vliegvaardigheden zelf, maar vaak dien je via een andere weg aan te tonen dat je ook in theoretisch opzicht bekwaam bent. De theorie opleiding en het examen zijn immers deels land gebonden en het met succesvol afleggen van een examen in het ene land wil niet zeggen dat je net zo veel af weet van de wetgeving, regels en andere bepalingen elders. Indien in het desbetreffende land het overhandigen van een Operationeel Handboek onderdeel uitmaakt van de ingangseisen zul je ook hieraan moeten voldoen. Indien je hier nog niet over beschikt zul je deze vanaf de grond af aan moeten gaan schrijven, indien je deze al wel hebt (bv. omdat je als ROC operator actief bent) betekent het vaak dat je deze alsnog dient te vertalen. Afhankelijk van het land en het type vergunning kun je gerust uitgaan van een doorlooptijd van meerdere maanden tot een jaar.
Met de komst van de EU-wetgeving zou e.e.a. makkelijker moeten gaan verlopen wat betreft projecten over de grens, maar het zal nog wel even duren tot het zover is. Van wat ik vooralsnog heb begrepen zul je, indien je t.z.t. als Nederlandse operator in het buitenland aan de slag wilt, daarbij nog steeds afhankelijk zijn van o.a. de ILT. Zij zullen vervolgens contact opnemen met de autoriteiten in het beoogde land en e.e.a. afstemmen wat betreft de geldigheid en autorisaties van jouw papierwinkel. De ILT gaat bij buitenlandse opdrachten dus als een soort tussenpartij fungeren en krijgt er daardoor in feite nóg extra taak bij, en de bezetting laat nu al te wensen over. Het zal mij benieuwen hoe lang het gaat duren voordat dit écht een werkbaar iets gaat zijn.