Drone theorie vereist bij Drone <1kg?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RonaldH

New Member
Lid geworden
5 nov 2018
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
32
Locatie
Groningen
Hallo,

Ik heb een korte vraag. Ik ben de eigenaar van een DJI Mavic Air. Nu las ik online volgens mij op dronewatch het volgende: "Wie al in het bezit is van een (sport)vliegbrevet, hoeft het theorie-examen niet af te leggen. Ook vervalt de eis voor een theoriecertificaat bij gebruik van een zogenaamde microdrone, met een maximaal gewicht van 1 kg. Daardoor kunnen de totale kosten al snel een paar honderd euro lager uitvallen."

Betekend dit dat je geen theorie certificaat hoeft te halen bij een drone <1KG?
Kan iemand mij uitleggen of dit inderdaad waar is en hoe het dan zit met verzekeringen etc. (heb je bijvoorbeeld voor een verzekering een theorie / praktijk les nodig)? Ik ben opzoek naar de meest goedkope manier om mijn ROC Light brevet te behalen vandaar. Mocht je nog tips en suggesties hebben over goedkope opleidingen dan hoor ik het ook graag!

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een korte vraag. Ik ben de eigenaar van een DJI Mavic Air. Nu las ik online volgens mij op dronewatch het volgende: "Wie al in het bezit is van een (sport)vliegbrevet, hoeft het theorie-examen niet af te leggen. Ook vervalt de eis voor een theoriecertificaat bij gebruik van een zogenaamde microdrone, met een maximaal gewicht van 1 kg. Daardoor kunnen de totale kosten al snel een paar honderd euro lager uitvallen."

Betekend dit dat je geen theorie certificaat hoeft te halen bij een drone <1KG?
Kan iemand mij uitleggen of dit inderdaad waar is en hoe het dan zit met verzekeringen etc. (heb je bijvoorbeeld voor een verzekering een theorie / praktijk les nodig)? Ik ben opzoek naar de meest goedkope manier om mijn ROC Light brevet te behalen vandaar. Mocht je nog tips en suggesties hebben over goedkope opleidingen dan hoor ik het ook graag!

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Welkom op het forum RonaldH!

Het klopt inderdaad dat de IL&T géén theoriecertificaat verplicht stelt indien je gebruik maakt van een microdrone met een MTOM van <1kg. Let wel dat je dus nog steeds tenminste moet beschikken over een PH-nummer + Bewijs van Inschrijving (BvI), een adequate verzekering, ontheffing RPA-L en S-BvL en over de uiteindelijk ROC-Light beschikking. Al met al maakt het theorie-deel maar een deel uit van het totale kostenplaatje, en indien je alleen een theorie-examen afneemt (o.b.v. zelfstudie en zonder cursus) vallen de kosten voor dat deel op zich ook nog wel redelijk mee.

Alhoewel dus niet verplicht bij wet kan het wel zo zijn dat een verzekeraar een dergelijk certificaat verplicht stelt. Ik kan mij ook voorstellen (maar zeker weten doe ik het niet) dat bepaalde verzekeraars het ontbreken van een dergelijke certificaat toestaan, maar als gevolg hiervan weer een hogere premie het loont dus wellicht om op voorhand bij diverse verzekeraars navraag te doen wat zij verwachten.

Idem geldt in mindere mate voor een praktijkcertificaat. Een aantal verzekeraars vereist namelijk een aantoonbare mate van praktijkervaring alvorens de verzekering geldig wordt verklaard. Een aantal verzekeraars hanteren hiervoor, bijvoorbeeld, het kunnen overhandigen van een praktijktest diploma terwijl anderen vereisen dat je aantoonbaar beschikt over tenminste 20 uur vliegervaring. Een combinatie van beiden is ook mogelijk.

Dat gezegd hebbende kan ik het behalen van beiden, of tenminste het afleggen van een theorie-examen (al dan niet i.c.m. een cursus) van harte aanbevelen. Alhoewel ik de drang om e.e.a. zo betaalbaar mogelijk te houden kan begrijpen zou het totale kostenplaatje m.i. niet de enige drijfveer moeten zijn. Een zekere mate van kennis m.b.t. zaken als wetgeving, vluchtprincipes en procedures kunnen absoluut geen kwaad, komen je manier van werken en de veiligheid te goede, stelt je beter in staat om toekomstige klanten te adviseren m.b.t. wat haalbaar is en zal in algemene zin ook beter uitstralen richting opdrachtgevers.
 
  • Leuk
Waarderingen: RonaldH
Welkom op het forum RonaldH!

Het klopt inderdaad dat de IL&T géén theoriecertificaat verplicht stelt indien je gebruik maakt van een microdrone met een MTOM van <1kg. Let wel dat je dus nog steeds tenminste moet beschikken over een PH-nummer + Bewijs van Inschrijving (BvI), een adequate verzekering, ontheffing RPA-L en S-BvL en over de uiteindelijk ROC-Light beschikking. Al met al maakt het theorie-deel maar een deel uit van het totale kostenplaatje, en indien je alleen een theorie-examen afneemt (o.b.v. zelfstudie en zonder cursus) vallen de kosten voor dat deel op zich ook nog wel redelijk mee.

Alhoewel dus niet verplicht bij wet kan het wel zo zijn dat een verzekeraar een dergelijk certificaat verplicht stelt. Ik kan mij ook voorstellen (maar zeker weten doe ik het niet) dat bepaalde verzekeraars het ontbreken van een dergelijke certificaat toestaan, maar als gevolg hiervan weer een hogere premie het loont dus wellicht om op voorhand bij diverse verzekeraars navraag te doen wat zij verwachten.

Idem geldt in mindere mate voor een praktijkcertificaat. Een aantal verzekeraars vereist namelijk een aantoonbare mate van praktijkervaring alvorens de verzekering geldig wordt verklaard. Een aantal verzekeraars hanteren hiervoor, bijvoorbeeld, het kunnen overhandigen van een praktijktest diploma terwijl anderen vereisen dat je aantoonbaar beschikt over tenminste 20 uur vliegervaring. Een combinatie van beiden is ook mogelijk.

Dat gezegd hebbende kan ik het behalen van beiden, of tenminste het afleggen van een theorie-examen (al dan niet i.c.m. een cursus) van harte aanbevelen. Alhoewel ik de drang om e.e.a. zo betaalbaar mogelijk te houden kan begrijpen zou het totale kostenplaatje m.i. niet de enige drijfveer moeten zijn. Een zekere mate van kennis m.b.t. zaken als wetgeving, vluchtprincipes en procedures kunnen absoluut geen kwaad, komen je manier van werken en de veiligheid te goede, stelt je beter in staat om toekomstige klanten te adviseren m.b.t. wat haalbaar is en zal in algemene zin ook beter uitstralen richting opdrachtgevers.

Hallo Bob,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben nog helemaal niet bekend met alle termen en het gehele systeem omtrent het aanvragen van een brevet.. heb jij ook een link o.i.d. met een stappenplan die ik kan volgen om aan alle eisen te voldoen? De mavic air is een aardig goedkope drone.. dus ik twijfel of ik überhaupt de drone moet verzekeren (natuurlijk moet ik wel bedrijfsmatig een W.A. verzekering hebben die eventuele schade aan anderen dekt) Wat zou jij hierbij aanraden? Of begrijp ik het goed dat een verzekering verplicht is om een ROC Light brevet aan te vragen?
 
Hallo Bob,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben nog helemaal niet bekend met alle termen en het gehele systeem omtrent het aanvragen van een brevet.. heb jij ook een link o.i.d. met een stappenplan die ik kan volgen om aan alle eisen te voldoen? De mavic air is een aardig goedkope drone.. dus ik twijfel of ik überhaupt de drone moet verzekeren (natuurlijk moet ik wel bedrijfsmatig een W.A. verzekering hebben die eventuele schade aan anderen dekt) Wat zou jij hierbij aanraden? Of begrijp ik het goed dat een verzekering verplicht is om een ROC Light brevet aan te vragen?

Je hebt inderdaad een extra WA-verzekering nodig die voldoet aan allerlei zaken die uniek zijn voor de luchtvaart (zoals molest en kaping). Een reguliere bedrijfsmatige WA-verzekering dekt deze zaken niet en is dus niet voldoende. Deze verzekering is inderdaad verplicht voor een ROC-Light aanvraag (deze dien je ook mee te sturen naar de IL&T), dus je hebt helaas geen andere keus. De verzekering dient tenminste €1.000.000 te dekken, dus ga er vanuit dat je minimaal €300,- (ex. assurantiënbelasting en administratiekosten) op jaarbasis kwijt bent aan premie.

Ik snap dat je nog niet helemaal thuis bent in alle afkortingen en jargon, volkomen logisch! Maar ik kan je vertellen dat het went naarmate je er verder mee aan de slag gaat ;).

Ik heb zelf ooit deze informatieve webpagina van Droneland Academy gebruikt om e.e.a. duidelijk te krijgen over alle stappen. Alle diverse stappen, kosten en ingangsvereisten zijn daar naar mijn idee relatief goed in verwoord. Ook kun je nog deze meer algemene pagina van de IL&T gebruiken, maar die is vrij beknopt en staat nog steeds vol met allerlei afkortingen e.d. Tot slot is er nog de Regelhulp Drones van de IL&T, daarmee wordt d.m.v. het doorlopen van enkele stappen en het beantwoorden van diverse vragen duidelijk gemaakt aan welke eisen je moet voldoen. Ik weet zeker dat je met die drie bij elkaar een heel eind komt, succes alvast!

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel ;).