EU spelregels voor Drones met max take off mass van max 250 gr.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Ik heb een avondje lopen neuzen in de meest recente EASA documenten/voorstellen. De Europese Commissie overweegt -zo lijkt het- de volgende spelregels voor het vliegen met een drone met en max take-off-weight van 250 gram (ook wel A1 Open Categorie genoemd):
  1. in zijn algemeenheid:
    • Je mag niet boven mensen menigtes in openbare ruimtes vliegen.
    • Je moet niet lager dan 3 meter boven de grond vliegen (ik heb echter geen idee hoe je dan moet landen/opstijgen).
    • Als de drone in follow-me mode vliegt dan mag je max. 50 meter hoog en max 50 meter ver vanaf de drone piloot.
    • Piloot moet bekend zijn met de bediening van de drone (er is echter geen drone opleiding/test vereist)
  2. Over de A1 drone:
    • De A1 drone mag net zo ver weg vliegen zolang je de drone en omgeving eromheen nog maar goed kan zien (VLOS)
    • Je mag met een A1 drone over mensen heen vliegen.
    • De drone mag max 120 meter hoog kunnen vliegen.
    • De drone mag max. 19 m/s (68 Km/uur) snel kunnen vliegen
    • Een A1 drone hoeft niet voorzien te zijn van een Electronisch ID en een Geo Awarenes system
    • Je hoeft een A! drone niet te registreren, andere type drones moeten wel geregistreerd worden.
  3. Piloot moet voorafgaand aan de vlucht
    • Zich vergewissen van de (aanpassing van) alle relevante regels
    • De omgeving verkennen waarin gevlogen gaat worden
    • Onderzoeken of de Drone in goede staat is om te vliegen
  4. Piloot moet tijdens de vlucht
    • Drone en omgeving er omheen -zonder hulpmiddelen- in zicht houden (VLOS)
    • Geen material of gevaarlijke goederen in de lucht meenemen en/of afwerpen vanaf de drone
    • Uit de buurt blijven van ongevallen, rampgebieden e.d.
    • Rekening houden met privacy rechten e.d.
Sommige van bovenstaande regels zijn algemeen van toepassing, andere regels gelden alleen voor de drones met een MTOM tot 250 gr. Het maakt voor de nieuwe EU spelregels niet uit of je voor zakelijk of privé doeleinden met een drone vliegt. Naast de drone specifieke regels zijn daarnaast nog allerlei andere wetten/regels van toepassing

Wat me nog niet duidelijk is geworden:
  1. Of -en zo ja welke- minimale afstand er tot mensen, gebouwen er voor een drone met een MTOM van max 250 gram gaan gelden.
  2. Of de huidige lomp grote CTR’s bij Schiphol en Eindhoven no-fly zone blijven voor drones met een MTOM van max 250 gram
  3. Of -en zo ja welke- andere (Natura 2000, Fauna) wetten/regels van toepassing zijn op/voor het vliegen met drones met een MTOM van max 250 gram.
nb. Ik heb een micro drone van 150 gram in bestelling staan die in Juni wordt geleverd. Je kan het ding vanaf de hand laten opstijgen en/of in de lucht gooien en daarna verder vliegen. In de hand landen kan ook (het ding heeft kunstmatige inteligentie aan boord zodat mijn vingers heel zouden moeten blijven). Het ding kent follow-me en Orbit kunstjes. Long-range bediening gaat -net als bij de grotere drones- via de 2.4 GHz band. Er zit zelfs nog een 2-as gimbal en beeld stabilisatie op. Dat alles voor 145 Euro, dus als het ding door een vrachtwagen geplet wordt zal ik niet al te lang rouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PA7DA
Ja, met deze regels zie ik wel mogelijkheden voor DJI ook voor een Spark 2 met een MTOM van rond de 225-245 gram in het komende jaar.. ;-)
Heb ook al Kickstarter-projecten gezien voor vergelijkbare kleine drones in deze range.
 
  • Leuk
Waarderingen: PA7DA
Ik ben ook van mening dat de grootste revolutie op het gebied van drones gaat plaatsvinden in de categorie <250 gram. Wat @peSHIr zegt, ongetwijfeld komt er een Spark-achtige drone (al dan niet van DJI) met Mavic-beeldkwaliteit voor de hobbyvliegers en filmmakers onder ons. Dan is er nog de categorie racing/cinewhoop/tinywhoop waar ik veel van verwacht. Ook professioneel zullen nanodrones voor een revolutie zorgen (denk aan zwermen van zelfstandig vliegende miniatuurquads die in een brandend pand op zoek gaan naar slachtoffers etc).

De grootste uitdaging zal hem qua regelgeving niet (meer) gaan zitten op het vlak van veiligheid, maar op het gebied van privacy (Wat nou met een drone boven de tuin van de buurvrouw vliegen... Dat is achterhaald aan het raken: met een nanodrone vlieg je gewoon door een kier in het slaapkamerraam naar binnen!)
 
  • Leuk
Waarderingen: PA7DA
De grootste uitdaging zal hem qua regelgeving niet (meer) gaan zitten op het vlak van veiligheid, maar op het gebied van privacy
Die kant gaat het inderdaad op, maar ik denk dat er een nog grotere uitdaging in de handhaving van de regelgeving ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PA7DA
Ok, ik hoor jullie: Privacy en Handhaving worden de nieuwe uitdagingen voor drones tot 250 gram die als "laag risico" zijn gekwalificeerd en waardoor deze op plekken gaan/mogen komen waar de grotere drones niet mogen/mochten komen.

V.w.b. privacy denk ik dat er brede fatsoensregels gaan komen. Dus niet "gij zult niet met uw drone camera langs het slaapkamer raam van uw buurvrouw vliegen" maar "gij zult redelijkerwijs geen inbreuk doen op andermans privacy". Die regels worden tijdloos en komen los te staan van technologische ontwikkeling (die tegenwoordig niet echt meer bij te houden zijn door de wetgever). Jurispredentie, beleidsnotities en gedocumenteerde voorbeelden zorgen dat de Rechters niet met de handen in het haar hoeven te zitten.

Zoals je kan lezen, zitten er er niet zo veel spelregels voor de kleine drones in de pijplijn. Handhaving van de nieuwe A1 drone regels wordt daardoor een piece of cake omdat er weinig te overtreden valt. Ik was verbaasd dat je 120 meter hoog en VLOS ver mag met een A1 drone. Merendeel van de huidige A1 drones kunnen dat technisch gezien niet eens. De nieuwere A1 drones zullen het echter fluitend aan kunnen. Nadeel daarvan is wel dat men de CTR spelregels voor A1 drone wblijft handhaven en dan mag je tussen Vinkeveen en Zandvoort niet meer vliegen, ook niet met een A1 drone.

Mijn mening: Als je binnenkort voor 100 Euro een drone kan kopen die hetzelfde kan als wat een Mavic Pro nu kan, dan zullen die dingen als warme broodjes over de toonbank gaan. Handhaven van misbruik ervan is dan niet meer te doen tegen redelijke kosten. Het kan echter mis gaan en dan zal men de EU marking van die drones halen en dan mag je er nergens in de EU meer mee vliegen (in de UK vanaf 28 maart a.s. nog wel, maar dan wel aan de verkeerde kant van de snelweg <grinnek>)

Handhaving van inbreuk op privacy en.of portret recht wordt vnl. achteraf en reactief gedaan. AVG (aka GDPR) is -gek genoeg- alleen van toepassing op wat ORGANISATIES met data verzamelingen doen. Prive personen die voor prive gebruik met een drone vliegen hebben niets met GDPR te maken zolang zij die gegevens maar niet aan een ORGANISATIE verstrekken of zichzelf als een organisatie gaan gedragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PA7DA
Zoals je kan lezen, zitten er er niet zo veel spelregels voor de kleine drones in de pijplijn. Handhaving van de nieuwe A1 drone regels wordt daardoor een piece of cake omdat er weinig te overtreden valt.
Daar heb je wel een punt. Zo had ik het nog niet gezien.
 
Verbaas mij er nog het meest over dat ik m.b.t. de <250gr categorie in praktisch één en dezelfde zin iets lees over VLOS enerzijds en een maximum toegestane vlieghoogte van liefst 120m anderzijds. Geen van de meest voorkomende of binnenkort verwachte toestellen in deze categorie, doorgaans met een diagonaal van ten hoogste 2 decimeter maar vaak kleiner, voldoet bij bij een dergelijke hoogte of afstand niet aan VLOS. Zelfs de toch al iets zwaardere Spark doet dat nu al niet. Waarbij het belangrijk is op te merken dat VLOS ook een voldoende mate van situational awareness omwat en dus significant verder reikt dan alleen het kunnen zien van het toestel zelf (zonder oriëntatie- en afstandbepaling).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Exact. Niet gehinderd door enig gebrek aan praktische kennis en ervaring op dit gebied. Maar in ieder geval worden er ergens stappen gemaakt..
 
Een voorproefje van wat we kunnen verwachten. Dit is blijkbaar gefilmd met een <50 gram drone met een diameter van 75 mm ('CineWhoop').

 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Wow. Camera niet helemaal geschikt voor nachtwerk en beetje beeldvertekening, maar bijzonder spectaculaire beelden...

Nog een Cinewhoop voorbeeld:
 
Verbaas mij er nog het meest over dat ik m.b.t. de <250gr categorie in praktisch één en dezelfde zin iets lees over VLOS enerzijds en een maximum toegestane vlieghoogte van liefst 120m anderzijds . .
Ik was ook verbaasd, dit was echter een citaat uit EASA docs.

Ik had het ook prima gevonden als men max hoogte en afstand op 50 meter zou hebben gezet voor de kleine A1 drones. Dan is het ook te billeken dat je met een A1 in CTR mag vliegen maar niet dichterbij dan 3 km vanaf een landingsbaan van een grote luchthaven. Zelfs een aap zou dergelijke simpele spelregels snappen en handhaving is dan ook makkelijk te doen.

Wat ik nog steeds een beetje mis, is een duidelijk statement van de wetgever dat je met een A1 binnenkort niet meer gebonden bent aan minimale afstand tot mensen, gebouwen, kunstwerken e.d. en dat je met een A1 ook in bebouwde kom en boven N2000 gebied mag vliegen.

Oftwel: met een A1 zou je dan overdag overal mogen vliegen, behalve binnen een horizontal straal van 3 km vanaf een grote luchthaven. Natuurlijk mag je geen andere wetten overtreden, al is dat een open deur en hoeft dat wat mij betreft niet in een drone regel opgenomen te worden.

Ik zou verder geen regels voor de A1 willen. Als een grapjas bijvoorbeeld toevoegd dat je niet in de buurt van 3 km rondom een helipad mag vliegen met een guppie van 2 decimeter, dan word de plek waar je (tot 50 meter hoogte) kan vliegen een stuk kleiner, dan moet je weten waar die dingen zich bevinden, moet je haast wel een GPS aan boord hebben (waardoor max. 250 gram wel heel erg lastig wordt). Hetzelfde heb ik met N2000. Ik zie echt niet in waarom je niet met een A1 boven het IJselmeer, Duingebied, Waddenzee of in een recreatiegebied zou mogen vliegen (zeker niet als je daar ook met een jetski/bromfiets mag scheuren).
 
N2000 staat hier helemaal los van. Dat heeft niks met impact energie te maken en heeft zijn eigen wetgeving waarin staat dat beheerders maatregelen moeten nemen om hun beheerdoelen te halen. Bepaalde activiteiten verbieden of vergunnen is daar één van.
Die beheersmaatregelen gaan natuurlijk niet aangepast worden voordat de EASA regelgeving van kracht is. En dan nog... dan moeten die beheerders er nog het nut van in zien hun reeds opgelegde beperkingen af te bouwen. Niks doen is zoveel makkelijker


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
N2000 staat hier helemaal los van. Dat heeft niks met impact energie te maken en heeft zijn eigen wetgeving waarin staat dat beheerders maatregelen moeten nemen om hun beheerdoelen te halen. Bepaalde activiteiten verbieden of vergunnen is daar één van.

Ben bang dat je gelijk hebt. Er wordt door de beheerders geheid geen euro aan juristen uitgegeven als er de N2000 lieden er niets mee op vooruit gaan. De regels van de wegtevers blijven elkaar dan -net als nu- tegen spreken en Dronevliegers komen dan weer tussen hamer en aanbeeld in te zitten, tenminste als ze niet iedere keer de zaak laten voorkomen (zo leert ons een tweetal rechtzaken voor het vliegen in de oostvaarderplassen). Ik zou bijna zeggen: "Schiet mij maar lek" , maar dat doen ze tegenwoordig ook in grote getalen in de oostvaardersplassen.

Ik vloog voorheen nog wel eens boven een golfbaan en volgens alle regels mocht dat ook. Een klein aantal golfers waren echter zo chagerijnig tegen mij, dat ik het op den duur gewoon niet meer leuk vond om daar te vliegen. Zou me niks verbazen als ik hetzelfde ga krijgen als ik tegen chagerijnige N2000 BOA's aan blijf lopen.
 
Ik heb nog even op http://dronerules.eu zitten kijken en wat mij nog niet helemaal duidelijk is;
Wanneer je professioneel zou willen vliegen - videos maakt met drone tegen financiële vergoeding - lees niks over de verplichting van een ROC / ROC light in de nieuwe regelgeving.

Vervalt dit bij de europese regels?
 
Dan val je al gauw in de categorie > 250 gram (uitzonderingen daargelaten) en dan zijn er dus wèl eisen aan inschrijving en opleiding, wat dus feitelijk overeenkomt met ROC-light.
 
Beginners-vraag! Dit is al weer een wat ouder topic, maar ben wel benieuwd.
Mag ik überhaupt wel vliegen binnen een CTR no-fly zone met een drone van max 250 gram?
Ik woon verder dan 3 km van een vliegveld, etc.
 
Beginners-vraag! Dit is al weer een wat ouder topic, maar ben wel benieuwd.
Mag ik überhaupt wel vliegen binnen een CTR no-fly zone met een drone van max 250 gram?
Ik woon verder dan 3 km van een vliegveld, etc.

Het antwoord is eenvoudig: nee, dat mag formeel niet. Ook niet als je maar een paar meter hoog vliegt boven je eigen tuin.