Commerciële vlucht in het buitenland

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BRC

Member
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
80
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Noordwijkerhout
Ik heb een vraag:
Ik ben in bezit van ROC-light en vanuit het bedrijf waar ik werk heb ik een in Nederland geregistreerde P4P.
Nu heb ik een aanvraag van een filiaal uit Duitsland voor een opdracht bij hun (en om zo mede te kunnen bepalen of het ook voor hun interessant is om verder te gaan met drones).
Volgens mij is het uitgesloten binnen de huidige wetgeving dat ik een commerciële vlucht uitvoer buiten Nederland of zie ik dat verkeerd?
En hoe is dat straks als de Europese regels van kracht worden?
 
Hi BRC, je hebt inderdaad over de grens niets aan je ROC-light, want dat is een Nederlands papiertje. Maar je hebt geluk, want onze oosterburen zijn een stuk soepeler als het gaat om drone regelgeving. Tot 2 kg MTOW kun je zonder licentie je gang gaan, ook commercieel. Je moet wel een brandplaatje met naam en adres op de drone plakken (ik denk dat je die al hebt, ivm je ROC-light).

Als je wilt vliegen met een drone tussen de 2 en 5 kg (recreatief of commercieel), dat kan ook, als je eerst even een theoriebewijsje aanvraagt, via https://kenntnisnachweisonline.dmfv.aero. Je moet dan wel even een online theorie-examen doorlopen. De vragen zijn in het Duits, maar heel moeilijk zijn ze niet en je mag fouten maken (je kunt antwoorden herstellen).

Daarna betaal je iets van 2 of 3 tientjes en dan krijg je met een paar dagen een 'Kenntnisnachweis' thuisgestuurd. Ook hier geldt dat je drone van een brandplaatje met contactgegevens voorzien moet zijn.

Verder krijg je te maken met de regelgeving in Duitsland, zie ook Drone Laws in Germany | UAV Coach (2019).
 
  • Leuk
Waarderingen: Yorick.kb en BRC
Er kwam in een Facebookgroep een aanvulling op mijn antwoord:

"Dennis Mengerink Sobald die Drohne auch nur in Einzelfällen zu gewerblichen Zwecken geflogen wird, ist die nach Paragraph 21e ausgestellte Bescheinigung nicht ausreichend. Um gesetzeskonform zu fliegen, wird ein Kenntnisnachweis nach Paragraph 21d LuftVO durch eine vom LBA anerkannte Stelle benötigt. Oftewel, ook al vlieg je maar enkele keren commercieel, het kenntnisnachweis is dan niet geldig, hiervoor zijn andere ‘papieren’ voor nodig."​

Ik wist niet dat dit onderscheid er was. Anyway, met de invoering van de 'Open category' in de nieuwe EU regelgeving komt hier een einde aan, want in deze categorie wordt geen onderscheid (meer) gemaakt tussen beroepsmatig en recreatief vliegen.