- Lid geworden
- 25 sep 2019
- Berichten
- 9
- Waarderingsscore
- 2
- Punten
- 3
- Leeftijd
- 33
- Locatie
- Nijmegen & Düsseldorf
Hoi iedereen!
Ik heb tijdens mijn voorbereiding voor het minidrone-examen bij het KEI (KNVvL) gemerkt dat er geen oude vragen (of oud-tentamen of oud-examen) zijn met die je kunt oefenen. Alleen hier op het forum zag ik wat samenvattingen van andere mensen die het examen hebben geschreven, waarvoor ik wel dankbaar ben. Ik dacht dat ik achteraf ook opschrijf wat voor vragen aan bod kwamen.
Ik kreeg de syllabus rond een maand van te voren, ik heb dan een week geleerd, dan ging ik op vakantie en had daarna nog een week tijd. Hier en daar vond ik de Syllabus van de KEI wat onduidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen: Nederlands is mijn derde taal (dus meteen wat excuses voor spelfouten hier).
Ik had alleen de syllabus en youtube (er zijn wel mooie Duitse videos over de ICAO chart, en engelstalige over de Part 107 Drone-test in amerika)
Voor het examen zelf had ik uiteindelijk geen multiple choice meer nodig, ik kon na het lezen van de vragen meteen het goede antwoord geven. Het waren 48 vragen, en ik had 2uur tijd. Tijd zat. Bij één vraag had ik geen idee, bij 4 wist ik het niet heel zeker, de rest 100% zeker
Ik had meer tijd nodig dan de andere circa 10 deelnemers, want ik kon op de ICAO chart "Harderwijk" niet vinden (Vraag was: "EHR51 ligt bij Harderwijk, hoe hoog mag je hier vliegen"). De eerste was na rond 20min klaar, ik had een uurtje nodig.
Ik vond dat de vragen soms gemeen konden zijn, zoals "Hoeveel minuten heeft 1° ?" Antwoordmogelijkheden waren " A) 60', 60'', C) 60''' " dus moet je ff goed kijken hoeveel ' daar zitten.
Ook "Hoeveel satellieten fixes heb je nodig, voor positiebepaling & hoogte"
Hier is 4 het goede antwoord. 3 voor positie +1 voor de hoogte.
Nou ja hier heb ik een lijst gemaakt van de vragen (tot zover ik me nog aan de vragen kan herinneren).
ICAO Chart:
Heel veel over de factsheet, wat je als ROC-light mag doen
Kwam niet voor (waarvan ik eigenlijk dacht, dat ie iig zeker aan bod zullen komen)
Bij een vraag over de TAF vond ik dat er meer dan 1 antwoord mogelijk was, maar misschien heb ik het verkeerd geleerd? Edit: opgelost, zie beneden
Voorbeeld: FT040500 EHBK MAASTRICHT/MAASTRICHT-AACHEN NLD 114 m.
TAF EHBK 040456Z 0406/0512 21010KT 9999 BKN025
BECMG 0406/0410 18008KT
BECMG 0410/0413 23011KT=
Hoe waait het om 10uur Zulu tijd?
- A) 210° met 10 knopen
- 180° met 8 knopen
- C) 230° met 11 knopen
- D) ....
Ik schreef dan op het aanmerkingsformuliertje dat ik denk dat er meer dan 2 antwoordmogelijkheden juist zijn, want in de voorspelling komt 3keer 10uur Zulu tijd voor. Maar ja zoals gezegd: misschien heb ik fout gedacht of ik heb het fout geleerd.
Ik hoop dat ik met mijn lange lijst (sorry) de een of andere kan helpen. Sucess bij het halen & halen van het ROC-L / ROC-Light. Mijn Uitslag was 95,83% - dus 2 foute antwoorden van 48.
Groetjes
John
Ik heb tijdens mijn voorbereiding voor het minidrone-examen bij het KEI (KNVvL) gemerkt dat er geen oude vragen (of oud-tentamen of oud-examen) zijn met die je kunt oefenen. Alleen hier op het forum zag ik wat samenvattingen van andere mensen die het examen hebben geschreven, waarvoor ik wel dankbaar ben. Ik dacht dat ik achteraf ook opschrijf wat voor vragen aan bod kwamen.
Ik kreeg de syllabus rond een maand van te voren, ik heb dan een week geleerd, dan ging ik op vakantie en had daarna nog een week tijd. Hier en daar vond ik de Syllabus van de KEI wat onduidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen: Nederlands is mijn derde taal (dus meteen wat excuses voor spelfouten hier).
Ik had alleen de syllabus en youtube (er zijn wel mooie Duitse videos over de ICAO chart, en engelstalige over de Part 107 Drone-test in amerika)
Voor het examen zelf had ik uiteindelijk geen multiple choice meer nodig, ik kon na het lezen van de vragen meteen het goede antwoord geven. Het waren 48 vragen, en ik had 2uur tijd. Tijd zat. Bij één vraag had ik geen idee, bij 4 wist ik het niet heel zeker, de rest 100% zeker
Ik had meer tijd nodig dan de andere circa 10 deelnemers, want ik kon op de ICAO chart "Harderwijk" niet vinden (Vraag was: "EHR51 ligt bij Harderwijk, hoe hoog mag je hier vliegen"). De eerste was na rond 20min klaar, ik had een uurtje nodig.
Ik vond dat de vragen soms gemeen konden zijn, zoals "Hoeveel minuten heeft 1° ?" Antwoordmogelijkheden waren " A) 60', 60'', C) 60''' " dus moet je ff goed kijken hoeveel ' daar zitten.
Ook "Hoeveel satellieten fixes heb je nodig, voor positiebepaling & hoogte"
Hier is 4 het goede antwoord. 3 voor positie +1 voor de hoogte.
Nou ja hier heb ik een lijst gemaakt van de vragen (tot zover ik me nog aan de vragen kan herinneren).
- Typische onderdelen bij een Vliegtuig (in de syllabus als "Fixed Wing RPA" beschreven, dus denk aan Vleugel, Romp....)
- Wel wat over de stuurorganen: de rolroeren zorgen voor wat een soort beweging? (dwars-as),
- Beweging om de dwars-as wordt ook wat genoemd? stampen/pitch.
- Wat doet de collective stick bij een helicopter (hier werd niks over RPAS of modell genoemd)
- Waarvoor zorgt de ESC (regelen van de toerental)
- Een vraag over Li-Po batterijen, zelfs als je geen idee had kon je aan de hand van de aantwoord mogelijkheden zeggen wat goed is: Dus "Wat is de juiste omgang met een Li-Po" (of zo iets): a) op de kast doen b) in een la doen c) tijdens opbergen en opladen de batterij altijd in een li-po safe-bag doen en in droge omgeving bewaren. d) in de drone laten zitten. Zelfs zonder syllabus duidelijk was het duidelijk wat je moet doen.
- Onderdelen van een RPAS.
- Sommige vragen werden ook soort van dubbel gesteld, voorbeeld: 2-3 vragen over MTOM, zoals: drone is boven 4kg mag je daarme met roc-light vliegen? Dan later: drone is 3,8kg zwaar, je doet de camera erbij die weegt 700g: mag je dan met roc-light gaan vliegen?
- Iets over het AMvB (ik denk dat "uitvoeringsbesluit" het goede antwoord was)
- Heel verwarrende vragen (stuk van 3 of zo) over "Vliegen tot/vanaf voor zonsopgang / 15min na/voor zonsopgang / schemering" (Goed lezen, antwoord is eigenlijk best helder)
- Ook verwarrend over alcohol drinken: Voor 10uur / Binnen 10uur / Binnen 14uur / Voor 14uur en dan met alcoholgehalte per liter uitgeademde lucht "en / of / boven / onder" de 90µg (ook hier goed lezen!)
- Waar vind je notams (Het mooiste vond ik hierbij de antwoord "c) notams.nl" )
- Hoe ontstaat Convectie (aarde is verwarmd, er ontstaat een temp verschil met de omgeving, dan stijgt warme lucht op)
- Een vraag over onstabiel/stabiel weer (Ik weet ff niet meer naar welke "vertikale evenwicht" ze hebben gevraagd)
- Wat is luchtdruk? (gewicht van luchtkolom)
- Windshear en de effecten op het RPAS
- Korte vraag over METAR (23022G33KT - Welke richting en hoe snel, en dan weer de keuze tussen knopen / km/h / ms/s met Gusts tot .... )
- Vraag over TAF (zie beneden)
- Wanneer staren we? (Als we onze ogen langer dan 1s stil houden, er was ook een optie met "hoofd" langer dan 1s stil houden, die is dus fout)
- Illusi: wat is een natuurkundig effect? (luchtspiegeling)
- Waarvoor staat IMSAFE?
- Onder 3000ft AMSL hoe ver moet minstens kunnen kijken? (1500meters)
- Wat voor een tijd wordt in de luchtvaart gebruikt? (UTC, niet verwisselen met GMT)
- Waarvoor staat GPS?
- Hoelang is een TAF geldig? (Minstens 9 uur)
- Waar kan man luchtvaartongevallen melden?
- Wie moet je bij een laagvlieggebied meenemen? (Waarnemer)
- Wat moet je bij een opstijggebied/landingsgebied doen? (Markeren (ik denk dat ze daarmee de pionnetjes bedoelen))
ICAO Chart:
- - De vraag had coordinaten en hoe hoog mag je hier vliegen
- - Bij Haarderwijk ligt EHR51 - Hoe hoog mag je hier & Mag je hier vliegen?
- - Er was nog een derde vraag maar aan die kan ik me niet meer herinneren.
Heel veel over de factsheet, wat je als ROC-light mag doen
- - Vlieghoogte (had ik bijna de duitse 100m ingevuld )
- - In een laagvlieggebied
- - En dan later opnieuw op een bepaald punt op de ICAO chart ("Hoe hoog mag je hier")
- - Je bent binnen 3km van vliegveld schiphol: hoe hoog mag je hier? (Niet, want CTR)
Kwam niet voor (waarvan ik eigenlijk dacht, dat ie iig zeker aan bod zullen komen)
- Vleugelprofiel
- Trekkracht/Weerstand/Lift
- In welke richting de props van een drone draaien
- Tolvlucht / Vrille
- EM-Velden
- Energiedichtheid/Vermogen
- LSD bij NIMH
- DSSS/FHSS
- Basis Gewicht/ Leeg gewicht
- Ik had nog dingen geleerd zoals "waar staat hoe zwaar je je vliegtuig mag beladen" (Vliegtuighandboek), want bij voorbeeldvragen van de FAA kwam dat vaak aan bod.
- - GEEN bewolkingsvormen (dus geen Cb, Ac, Nimbus) ook niet wat Nimbus betekent.
- - Niks over koufronten/ warmtefronten
- - het VMS (dus geen 5D of 3B of zoiets)
Bij een vraag over de TAF vond ik dat er meer dan 1 antwoord mogelijk was, maar misschien heb ik het verkeerd geleerd? Edit: opgelost, zie beneden
Voorbeeld: FT040500 EHBK MAASTRICHT/MAASTRICHT-AACHEN NLD 114 m.
TAF EHBK 040456Z 0406/0512 21010KT 9999 BKN025
BECMG 0406/0410 18008KT
BECMG 0410/0413 23011KT=
Hoe waait het om 10uur Zulu tijd?
- A) 210° met 10 knopen
- 180° met 8 knopen
- C) 230° met 11 knopen
- D) ....
Ik schreef dan op het aanmerkingsformuliertje dat ik denk dat er meer dan 2 antwoordmogelijkheden juist zijn, want in de voorspelling komt 3keer 10uur Zulu tijd voor. Maar ja zoals gezegd: misschien heb ik fout gedacht of ik heb het fout geleerd.
Ik hoop dat ik met mijn lange lijst (sorry) de een of andere kan helpen. Sucess bij het halen & halen van het ROC-L / ROC-Light. Mijn Uitslag was 95,83% - dus 2 foute antwoorden van 48.
Groetjes
John
Laatst bewerkt: