Thema's en Vragen die bij mijn minidrone-examen aan bod kwamen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

johnbeckmann

New Member
Lid geworden
25 sep 2019
Berichten
9
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
33
Locatie
Nijmegen & Düsseldorf
Hoi iedereen!

Ik heb tijdens mijn voorbereiding voor het minidrone-examen bij het KEI (KNVvL) gemerkt dat er geen oude vragen (of oud-tentamen of oud-examen) zijn met die je kunt oefenen. Alleen hier op het forum zag ik wat samenvattingen van andere mensen die het examen hebben geschreven, waarvoor ik wel dankbaar ben. Ik dacht dat ik achteraf ook opschrijf wat voor vragen aan bod kwamen.

Ik kreeg de syllabus rond een maand van te voren, ik heb dan een week geleerd, dan ging ik op vakantie en had daarna nog een week tijd. Hier en daar vond ik de Syllabus van de KEI wat onduidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen: Nederlands is mijn derde taal (dus meteen wat excuses voor spelfouten hier).

Ik had alleen de syllabus en youtube (er zijn wel mooie Duitse videos over de ICAO chart, en engelstalige over de Part 107 Drone-test in amerika)

Voor het examen zelf had ik uiteindelijk geen multiple choice meer nodig, ik kon na het lezen van de vragen meteen het goede antwoord geven. Het waren 48 vragen, en ik had 2uur tijd. Tijd zat. Bij één vraag had ik geen idee, bij 4 wist ik het niet heel zeker, de rest 100% zeker
Ik had meer tijd nodig dan de andere circa 10 deelnemers, want ik kon op de ICAO chart "Harderwijk" niet vinden (Vraag was: "EHR51 ligt bij Harderwijk, hoe hoog mag je hier vliegen"). De eerste was na rond 20min klaar, ik had een uurtje nodig.

Ik vond dat de vragen soms gemeen konden zijn, zoals "Hoeveel minuten heeft 1° ?" Antwoordmogelijkheden waren " A) 60', B) 60'', C) 60''' " dus moet je ff goed kijken hoeveel ' daar zitten.
Ook "Hoeveel satellieten fixes heb je nodig, voor positiebepaling & hoogte"
Hier is 4 het goede antwoord. 3 voor positie +1 voor de hoogte.


Nou ja hier heb ik een lijst gemaakt van de vragen (tot zover ik me nog aan de vragen kan herinneren).
  • Typische onderdelen bij een Vliegtuig (in de syllabus als "Fixed Wing RPA" beschreven, dus denk aan Vleugel, Romp....)
  • Wel wat over de stuurorganen: de rolroeren zorgen voor wat een soort beweging? (dwars-as),
  • Beweging om de dwars-as wordt ook wat genoemd? stampen/pitch.
  • Wat doet de collective stick bij een helicopter (hier werd niks over RPAS of modell genoemd)
  • Waarvoor zorgt de ESC (regelen van de toerental)
  • Een vraag over Li-Po batterijen, zelfs als je geen idee had kon je aan de hand van de aantwoord mogelijkheden zeggen wat goed is: Dus "Wat is de juiste omgang met een Li-Po" (of zo iets): a) op de kast doen b) in een la doen c) tijdens opbergen en opladen de batterij altijd in een li-po safe-bag doen en in droge omgeving bewaren. d) in de drone laten zitten. Zelfs zonder syllabus duidelijk was het duidelijk wat je moet doen.
  • Onderdelen van een RPAS.
  • Sommige vragen werden ook soort van dubbel gesteld, voorbeeld: 2-3 vragen over MTOM, zoals: drone is boven 4kg mag je daarme met roc-light vliegen? Dan later: drone is 3,8kg zwaar, je doet de camera erbij die weegt 700g: mag je dan met roc-light gaan vliegen?
  • Iets over het AMvB (ik denk dat "uitvoeringsbesluit" het goede antwoord was)
  • Heel verwarrende vragen (stuk van 3 of zo) over "Vliegen tot/vanaf voor zonsopgang / 15min na/voor zonsopgang / schemering" (Goed lezen, antwoord is eigenlijk best helder)
  • Ook verwarrend over alcohol drinken: Voor 10uur / Binnen 10uur / Binnen 14uur / Voor 14uur en dan met alcoholgehalte per liter uitgeademde lucht "en / of / boven / onder" de 90µg (ook hier goed lezen!)
  • Waar vind je notams (Het mooiste vond ik hierbij de antwoord "c) notams.nl" :D )
  • Hoe ontstaat Convectie (aarde is verwarmd, er ontstaat een temp verschil met de omgeving, dan stijgt warme lucht op)
  • Een vraag over onstabiel/stabiel weer (Ik weet ff niet meer naar welke "vertikale evenwicht" ze hebben gevraagd)
  • Wat is luchtdruk? (gewicht van luchtkolom)
  • Windshear en de effecten op het RPAS
  • Korte vraag over METAR (23022G33KT - Welke richting en hoe snel, en dan weer de keuze tussen knopen / km/h / ms/s met Gusts tot .... )
  • Vraag over TAF (zie beneden)
  • Wanneer staren we? (Als we onze ogen langer dan 1s stil houden, er was ook een optie met "hoofd" langer dan 1s stil houden, die is dus fout)
  • Illusi: wat is een natuurkundig effect? (luchtspiegeling)
  • Waarvoor staat IMSAFE?
  • Onder 3000ft AMSL hoe ver moet minstens kunnen kijken? (1500meters)
  • Wat voor een tijd wordt in de luchtvaart gebruikt? (UTC, niet verwisselen met GMT)
  • Waarvoor staat GPS?
  • Hoelang is een TAF geldig? (Minstens 9 uur)
  • Waar kan man luchtvaartongevallen melden?
  • Wie moet je bij een laagvlieggebied meenemen? (Waarnemer)
  • Wat moet je bij een opstijggebied/landingsgebied doen? (Markeren (ik denk dat ze daarmee de pionnetjes bedoelen))

ICAO Chart:
  • - De vraag had coordinaten en hoe hoog mag je hier vliegen
  • - Bij Haarderwijk ligt EHR51 - Hoe hoog mag je hier & Mag je hier vliegen?
  • - Er was nog een derde vraag maar aan die kan ik me niet meer herinneren.

Heel veel over de factsheet, wat je als ROC-light mag doen
  • - Vlieghoogte (had ik bijna de duitse 100m ingevuld :D )
  • - In een laagvlieggebied
  • - En dan later opnieuw op een bepaald punt op de ICAO chart ("Hoe hoog mag je hier")
  • - Je bent binnen 3km van vliegveld schiphol: hoe hoog mag je hier? (Niet, want CTR)


Kwam niet voor (waarvan ik eigenlijk dacht, dat ie iig zeker aan bod zullen komen)
  • Vleugelprofiel
  • Trekkracht/Weerstand/Lift
  • In welke richting de props van een drone draaien
  • Tolvlucht / Vrille
  • EM-Velden
  • Energiedichtheid/Vermogen
  • LSD bij NIMH
  • DSSS/FHSS
  • Basis Gewicht/ Leeg gewicht
  • Ik had nog dingen geleerd zoals "waar staat hoe zwaar je je vliegtuig mag beladen" (Vliegtuighandboek), want bij voorbeeldvragen van de FAA kwam dat vaak aan bod.
  • - GEEN bewolkingsvormen (dus geen Cb, Ac, Nimbus) ook niet wat Nimbus betekent.
  • - Niks over koufronten/ warmtefronten
  • - het VMS (dus geen 5D of 3B of zoiets)

Bij een vraag over de TAF vond ik dat er meer dan 1 antwoord mogelijk was, maar misschien heb ik het verkeerd geleerd? Edit: opgelost, zie beneden
Voorbeeld: FT040500 EHBK MAASTRICHT/MAASTRICHT-AACHEN NLD 114 m.
TAF EHBK 040456Z 0406/0512 21010KT 9999 BKN025
BECMG 0406/0410 18008KT
BECMG 0410/0413 23011KT=

Hoe waait het om 10uur Zulu tijd?
- A) 210° met 10 knopen
- B) 180° met 8 knopen
- C) 230° met 11 knopen
- D) ....


Ik schreef dan op het aanmerkingsformuliertje dat ik denk dat er meer dan 2 antwoordmogelijkheden juist zijn, want in de voorspelling komt 3keer 10uur Zulu tijd voor. Maar ja zoals gezegd: misschien heb ik fout gedacht of ik heb het fout geleerd.

Ik hoop dat ik met mijn lange lijst (sorry) de een of andere kan helpen. Sucess bij het halen & halen van het ROC-L / ROC-Light. Mijn Uitslag was 95,83% - dus 2 foute antwoorden van 48.

Groetjes
John
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
BECMG 0406/0410 18008KT
BECMG 0410/0413 23011KT


ergens tussen 6 en 10 Zulu wordt het 180/08
ergens tussen 10 en 13 Zulu wordt het 230/11

dus om 10 Zulu is het 180/08 geworden (en gaat het binnenkort weer veranderen naar 230/10). :)
 
Dank je voor je uitleg, maar dat was voor mij al helder :)
Wat ik wil zeggen is dat er voor 10:00 zulu 3 mogelijkheden zijn:

EHBK 040456Z 0406/0512 21010KT
Dus Dag 4 10Zulu heb je 210° met 10 knopen - Antwoord A

BECMG 0406/0410 18008KT
Dus Dag 4 om 10:00Zulu heb je 180° met 8 Knopen - Antwoord B

BECMG 0410/0413 23011KT

Dus Dag 4 om 10:00Zulu heb je 230° met 11 Knopen - Antwoord C

Natuurlijk kun je zeggen dat het nooit zo zwart wit is, maar ik zou het beter vinden als ze vragen "In de TAF zit een voorspelling - uit hoe wordt het weer (="becoming") of uit welke richting waait het om 8:00 zulu?"
Ik ben dus mee eens Eric-Jan, alleen wil ik graag weten of die vraag alleen één goeie antwoord kent?

Maar waarschijnlijk had ik hiervoor de cursus moeten volgen, maar aangezien dat ik met zelfstudie slechts twee foutjes heb en dat ik bij TAF wel weet waarover het gaat vind ik dat persoonlijk niet erg :)
 
Ah, OK... De eerste regel zegt dat de TAF is voor Beek, opgesteld op de 4e om 0456Z, geldig van de 4e 0600Z tot en met de 5e 1200Z, met als beginsituatie 21010KT. (Dus antwoord A is fout, want dat is de situatie op de 4e om 0600Z)
Dan volgt de "BECMG" die zegt dat het 18008KT gaat worden in de twee uur vóór 1000Z. Dus om 1000Z is het 18008KT. Antwoord B is de (enige) goede.
Daarna pas volgt dat het in de drie uur NA 1000Z gaat veranderen naar 23011KT. Dus op 1000Z is het nog 18008KT, het verandert daarna pas. Antwoord C is daarmee ook niet goed.

Heel theoretisch zou het om 1 seconde over 1000Z al 23011KT kunnen zijn, maar als je zo strak redeneert, dan is het juist zo dat het om 1000Z nog 18008KT is - omdat de veranderingen plaatsvinden TUSSEN de genoemde tijdstippen.

:) Welkom in de wereld van het CBR. Zo zitten al die theorie examens van ze in elkaar: één weggevertje die het niet is, één waarvan je het vermoeden hebt dat die het wel niet zal zijn, en twee die testen hoe goed je in Nederlands bent. Het is vaak meer een taaltoets dan een toest van relevante vakinhoudelijke kennis. ;)
 
Aaaaaaaaaaahhh ja nu zie ik het ook! Ik zou als nog steeds niet de vraag op die manier stellen, maar ik zie het nu ook.
Jammer want oorspronkelijk had ik wel B aangevinkt, en dan later weer uitgegumd en A aangevinkt. Jammer dan had ik maar 1 fout :D
Maar maakt niet uit, belangrijker is mijn tough TAF (!) probleem is opgelost. Dank je Eric-Jan !!