- Lid geworden
- 4 jul 2016
- Berichten
- 5.280
- Waarderingsscore
- 2.918
- Punten
- 113
- Leeftijd
- 47
- Locatie
- Renkum
- Website
- www.dronewatch.nl
Wie het RPA-L wil aanvragen dient niet alleen een heel opleidingstraject te doorlopen maar ook een medische verklaring te overleggen bij de IL&T. Deze vliegmedische keuring is eigenlijk bedoeld voor sportvliegers die een LAPL brevet willen aanvragen, maar is dus ook verplicht voor professionele dronevliegers die verder willen gaan dan wat het ROC-light mogelijk maakt.
Na het afronden van mijn opleiding bij het NLR dacht ik deze keuring 'even' te regelen via KLM Health Services. Helaas liep dat allemaal wat minder soepel dan verwacht. Ten eerste bleek er een flinke wachtlijst te bestaan, nadat ik me had aangemeld moest ik ca. 8 weken wachten voordat ik gekeurd kon worden bij de vestiging op Schiphol. De keuring zelf verliep soepel, alleen vond de keuringsarts in mijn geval één medische afwijking waardoor hij me niet meteen goed kon keuren. Mocht ik nou een vliegtuig gaan besturen, ok, maar we hebben het hier over een drone van een paar kilo hè... Maar goed, regels zijn regels, en ik begrijp dat zo'n keuringsarts zich moet houden aan de geldende protocollen.
Anyway, een aanvullende evaluatie van een relevante zorgverlener was nodig. Enfin, die verklaring had ik binnen een week geregeld, maar dat bleek niet genoeg. Na overleg tussen de keuringsarts en het IL&T (waar weer een paar weken overheen ging) bleek een korte verklaring van een huisarts ook te volstaan (daar had ik nog geluk mee, want een volledige evaluatie door een externe deskundige zou iets van 800 euro kosten). Ook die verklaring van de huisarts had ik binnen een week geregeld. Maar na het insturen hiervan heb ik tot op de dag van vandaag niets meer vernomen, ondanks herhaaldelijke herinneringen. Ik ben nu bijna 4 maanden verder (langer als je de tijd tussen aanvraag en keuring meetelt) en heb nog steeds geen medische keuring binnen. En zonder keuring kan ik geen RPA-L aanvragen, wat ook weer weken schijnt te duren. Gelukkig kan ik onder mijn ROC-light wel opdrachten uitvoeren, maar ik kan nog geen operaties onder het volledige ROC uitvoeren.
Bij deze ben je dus gewaarschuwd: ten eerste is de LAPL keuring eigenlijk veel te streng voor dronevliegers, waardoor iedere 'afwijking' onterecht onder een vergrootglas wordt gelegd, en ten tweede zijn ze bij KLM Health Services bijzonder langzaam en denken ze niet echt pro-actief met je mee. Je moet overal zelf achteraan zitten en ze zijn duidelijk niet ingesteld op dronepiloten.
Graag hoor ik meer ervaringen over de verplichte medische vliegkeuring in het kader van het aanvraagtraject RPA-L.
Na het afronden van mijn opleiding bij het NLR dacht ik deze keuring 'even' te regelen via KLM Health Services. Helaas liep dat allemaal wat minder soepel dan verwacht. Ten eerste bleek er een flinke wachtlijst te bestaan, nadat ik me had aangemeld moest ik ca. 8 weken wachten voordat ik gekeurd kon worden bij de vestiging op Schiphol. De keuring zelf verliep soepel, alleen vond de keuringsarts in mijn geval één medische afwijking waardoor hij me niet meteen goed kon keuren. Mocht ik nou een vliegtuig gaan besturen, ok, maar we hebben het hier over een drone van een paar kilo hè... Maar goed, regels zijn regels, en ik begrijp dat zo'n keuringsarts zich moet houden aan de geldende protocollen.
Anyway, een aanvullende evaluatie van een relevante zorgverlener was nodig. Enfin, die verklaring had ik binnen een week geregeld, maar dat bleek niet genoeg. Na overleg tussen de keuringsarts en het IL&T (waar weer een paar weken overheen ging) bleek een korte verklaring van een huisarts ook te volstaan (daar had ik nog geluk mee, want een volledige evaluatie door een externe deskundige zou iets van 800 euro kosten). Ook die verklaring van de huisarts had ik binnen een week geregeld. Maar na het insturen hiervan heb ik tot op de dag van vandaag niets meer vernomen, ondanks herhaaldelijke herinneringen. Ik ben nu bijna 4 maanden verder (langer als je de tijd tussen aanvraag en keuring meetelt) en heb nog steeds geen medische keuring binnen. En zonder keuring kan ik geen RPA-L aanvragen, wat ook weer weken schijnt te duren. Gelukkig kan ik onder mijn ROC-light wel opdrachten uitvoeren, maar ik kan nog geen operaties onder het volledige ROC uitvoeren.
Bij deze ben je dus gewaarschuwd: ten eerste is de LAPL keuring eigenlijk veel te streng voor dronevliegers, waardoor iedere 'afwijking' onterecht onder een vergrootglas wordt gelegd, en ten tweede zijn ze bij KLM Health Services bijzonder langzaam en denken ze niet echt pro-actief met je mee. Je moet overal zelf achteraan zitten en ze zijn duidelijk niet ingesteld op dronepiloten.
Graag hoor ik meer ervaringen over de verplichte medische vliegkeuring in het kader van het aanvraagtraject RPA-L.