Belachelijk!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

vayreda

Active Member
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
539
Waarderingsscore
124
Punten
43
Leeftijd
70
Locatie
Zandvoort
Vandaag kreeg ik dit bericht binnen:

vanaf uw nieuwe verzekeringstermijn een service fee in rekening te gaan brengen ad. € 50 per jaar (excl. assurantiebelasting)

Ben er wel klaar mee met het hele gedoe om proffesioneel te vliegen hier in Nederland. Wat moet je wel niet gaan rekenen om 1 uur te gaan vliegen? Meestal moet je de klus afzeggen omdat je in een bebouwde kom, natura 2000, zweefvliegtuig, helikopter vliegveld, waterwegen en ik kan zo nog wel even door. Puur centen klopperij, dat is het hier in Nederland. Jammer maar ik ben er nu echt klaar mee. Ps niet met het forum, maar gewoon om een beetje bij te verdienen met een Drone
 
Drone de nieuwe melkkoe. Wil je het volgens het boekje doen wordt je tarief idd niet interessant meer. Ik zie nieuwkomers die net beginnen met websites die tegen betaling ook diensten aanbieden. Zonder welk papiertje dan ook. Alleen de ROC bedrijven gespecialiseerd in inspectie hebben een markt. Zag zelfs al iemand die 3D mapping aanbiedt met een spark. Dat je op veel plaatsen niet mag vliegen , daar trekken ze zich al helemaal niets van aan. Ik sloeg een klus af , filmopnamen voor een bedrijf vol in binnenring CTR. 4 weken later op hun bedrijfspagina ja hoor de beelden zeer knullig gefilmd en zeker niet door een ROC bedrijf gedaan.
Handhaving is waardeloos. Vraag mij af wie er straks braaf zijn drone gaat registreren. Of het theorie examen gaat volgen.



Owner Dutch-Droneflights.nl
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Handhaving is waardeloos.
Eens..

Vraag mij af wie er straks braaf zijn drone gaat registreren. Of het theorie examen gaat volgen.
Ik ben dat zeker van plan, mits (net zoals nu in een aantal landen al) gratis of redelijke lage prijs.

(Je gaat toch ook niet autorijden zonder rij- en kentekenbewijs, of wel?)
 
Ik ben dat zeker van plan, mits (net zoals nu in een aantal landen al) gratis of redelijke lage prijs.
Die 'mits' is net het punt. Het begint naar geldklopperij te neigen. Tel daar het gebrek aan handhaving bij op en het negeren van de regels door anderen. Dan ga je jezelf het braafste jongetje van de klas voelen, terwijl de minder braven er mee weg komen.
 
Dan ga je jezelf het braafste jongetje van de klas voelen, terwijl de minder braven er mee weg komen.
Zo voel ik me in heel veel situaties eigenlijk mijn hele leven al. Ben niet van plan daar in dit geval mee op te gaan houden..
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Het mooie is, dat handhaving pas mogelijk is op het moment dat zo’n handhaver iets van waarde van je “af kan pakken”.
Dus juist dat verplichte papiertje zorgt er voor dat het probleem bij de bron - de vlieger - aangepakt kan worden.
En als je zo’n papiertje zonder moeite en kosten kunt verkrijgen, is de waarde ervan dusdanig laag dat handhaving evengoed geen zin heeft.

Nu alleen nog doen ... daar zijn we niet zo sterk in, helaas.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
De waarde van zo'n papiertje, ten opzichte van geld, zit m vooral in het feit dat je er moeite voor moet doen (wat leren, examen doen), naast dat -ie geld kost en dat je m niet zomaar terug krijgt zonder die moeite er wéér voor te doen. Een handhaver kan ten allen tijde om dat papiertje vragen, als dat verplicht is, dus ben je op zijn minst even uitgeschakeld, qua vliegen, wanneer je het zo bont gemaakt hebt dat het papiertje je afgenomen wordt.
Zo'n ander, niet verplicht papiertje (briefje van €50) is vervelend als die je afgenomen wordt, maar even langs de pinautomaat en je hebt er weer een. Je kunt dan direct weer doorvliegen, zonder al te veel gevolgen.

Dat maakt de waarde van zo'n brevet toch al gauw veel groter dan de geldwaarde die je er aan uitgegeven hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en peSHIr
Dat ben ik met je eens. 50 euro doet geen pijn genoeg.
 
Ik lees net de post van Dennis (link hieronder). In zijn bericht wordt een boete van 7.800 euro genoemd, plus drone kwijt. Dat doet al een stuk meer pijn.

Traumaheli vs drone
 
Ja, maar om die te krijgen moet je wel iemand opzettelijk dood vliegen.
Bovendien ging het mij niet om het bedrag, maar om het principe. Maar dat wist je zelf ook wel
 
Er is een groot verschil tussen gebrevetteerde vliegers (en piloten) en de amateurs, als het om besturen van luchtvaartuigen gaat.
Afgezien van een verantwoordelijkheidsgevoel zullen controle en sancties het moeten doen.
En we weten zelf wel, dat handhaving op dit moment, een wassen neus is.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
En wat oudere thread maar vooralsnog:

Je makkelijk online nakijken of iemand een vergunnig heeft of niet:
Overzicht ROC Light vergunningen

Heel vaak zie ik in de krant een drone foto met een naam eronder, heel vaak staan deze niet in de roc-light lijst erin. Ik heb een keer uit die lijst random 15 mensen gepikt en op de youtube kanalen van de roc-l houders gekeken, bij 13 zag ik meeteen dat ze een aantal regels hebben overtreden. Vliegen boven woonwijken, in één shot duidelijk meer dan 100meters gevlogen (ronduit 500+).
Ik zie hier geen handhaving, ik heb ook niet het gevoel dat hier iemand bang is een boete te krijgen.

Maar eerlijk gezegd verbaasd me dat ook niet, je haalt een peperdure vergunning binnen, en je mag nog steeds niet over je eigen huis vliegen (zelfs als dat huis midden op een veld staat mag dat niet, want met een schuurtje heb je "twee gebouwen = aangesloten bebouwing". Maar @klaas binnen het CTR zou ik ook niet vliegen!