Minimale vlieghoogte andere luchtvoertuigen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Luc45

New Member
Lid geworden
13 feb 2021
Berichten
13
Waarderingsscore
7
Punten
3
Locatie
Regio Utrecht
Wij zijn als dronevliegers beperkt tot 120m hoogte, om te voorkomen dat we in aanraking komen met andere vliegtuigen in het (gecontroleerde) luchtruim. Ik begrijp heel erg goed dat er zulke regels ingesteld zijn, 120 meter is ook al een flinke hoogte wat het lastig maakt om de drone in de gaten te houden. Boven deze 120 meter zitten er nog enkele tientallen meters buffer, waarna het luchtruim van de andere vliegtuigen begint.

Nu keek ik vanmiddag uit het raam en zag ik een helicopter van defensie ontzettend laag overvliegen, waarna ik vanmiddag eens de vluchtgegevens heb teruggezocht: ADS-B Exchange - tracking thousands of aircraft (stuk tussen Gorinchem en Maarssen)

Nu valt hier op dat deze helicopter hier in de buurt tussen de 61 en 91 meter hoogte heeft gevlogen, waarschijnlijk oefeningen om snel te dalen en stijgen. Echter is het op deze hoogte ook toegestaan om met een drone te vliegen. Nu is het natuurlijk wel zo dat je als dronevlieger voorrang moet verlenen aan andere vliegtuigen, alleen komt deze helicopter met 200+ km/h aanvliegen. Zo snel kun je echt niet reageren natuurlijk. Overigens geldt er op dit moment geen NOTAM.

Ik ben erg benieuwd hoe andere vliegers met zo'n situatie om zouden gaan. Zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden mocht er een botsing ontstaan, ondanks dat je hebt gecontroleerd dat er geen vluchtbeperkingen zijn, en je met zo'n snelheid echt niet de mogelijkheid hebt om tijdig in te grijpen bij zo'n situatie.

Gelukkig zat ik lekker veilig binnen, moet er niet aan denken dat er zo iets gebeurt als je mooie beelden aan het maken bent.
 
Zie ‘Regeling minimum VFR-vlieghoogten en VFR-vluchten buiten de daglichtperiode voor militaire vliegtuigen en helikopters’, artikel 4 (wetten.nl - Regeling - Regeling minimum VFR-vlieghoogten en VFR-vluchten buiten de daglichtperiode voor militaire vliegtuigen en helikopters - BWBR0035356).

Helikopters van Defensie mogen overal in Nederland op 45m hoogte vliegen.

Met een leuk filmpje:



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Kijk, weer wat geleerd vandaag. Dat landende trauma/politie helicopters laag mogen vliegen bij een indicent was mij al bekend, ik had echter niet verwacht dat dit ook geldt voor de heli's van defensie buiten de laagvlieggebieden.

Overigens wel interessant dat ze buiten de laagvlieg gebieden dus minstens 45m hoogte dienen te handhaven, en daar binnen mogen ze eigenlijk tot grondniveau vliegen. Waarom is de maximale vlieghoogte in een laagvlieggebied dan eigenlijk ook rond de 40 meter, als je ze daar ook al op 15 meter tegen kunt komen.
 
Volgens artikel 9 van de regeling is de minimum vlieghoogte voor helikopters in de laagvlieggebieden 30 meter boven de grond.

Diezelfde hoogte geldt volgens artikel 7 ook voor helikoptervluchten ‘in het kader van operaties met niet-vliegende eenheden en binnen de grenzen van militaire oefenterreinen en militaire oefengebieden of tijdelijke gebieden met beperkingen’.

Ik denk dat als aan oefeningen met grondgebonden activiteiten (bijv. met de landmacht) meedoen en willen landen, ze hiervoor een ontheffing krijgen. Voor zover ik in de beschikkingen die daarvoor worden afgegeven kan zien, wordt er dan ook vaak een gebied (TGB) voor ze gereserveerd.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Vandaar de regels van situational awareness, spotters bij FPV en in laagvlieggebieden, en letterlijk "al het andere vliegverkeer heeft altijd voorrang"..
 
...
Nu keek ik vanmiddag uit het raam en zag ik een helicopter van defensie ontzettend laag overvliegen, waarna ik vanmiddag eens de vluchtgegevens heb teruggezocht: ADS-B Exchange - tracking thousands of aircraft (stuk tussen Gorinchem en Maarssen)

Nu valt hier op dat deze helicopter hier in de buurt tussen de 61 en 91 meter hoogte heeft gevlogen, ...

Let op: De hoogte die je op dat soort websites ziet is de door o.a. ADS-B apparatuur aangegeven hoogte. Dat is de hoogte ten opzichte van het 1013.25 hPa vlak.
Als de luchtdruk op zeeniveau hoger is moet je er per hPa 27 ft = 8.23 m bij optellen om de werkelijke hoogte van het vliegtuig te krijgen (of als de luchtdruk op zeeniveau lager is dan die 1013.25 hPa dat er van aftrekken.)

Voor de historische gegevens van de luchtdruk, zie Formulario para peticion de mensajes aeronauticos
Gisteren rond 13:41 (11:41 UTC) was de luchtdruk op
Groningen (EHGG) 1011 hPa
Maastricht (EHBK) 1014 hPa
Rotterdam (EHRD) 1013 hPa
Amsterdam (EHAM) 1012/1013 hPa

Dus de aangegeven hoogte is in dit toevallige geval ook vrijwel de werkelijke hoogte.

Maar als de luchtdruk bijvoorbeeld 1023 hPa was geweest en dat is echt geen uitzondering, dan moet je er dus ongeveer 270 ft / 82 m bij optellen om de werkelijke hoogte te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luc45 en Arjan Schuw