Snorfiets, helemaal mee eens, dat is denk ik de logica van de overheid.
Ze begonnen de regeling met allerlei beperkingen, om "het uit te proberen".
Om in het vergelijk te blijven, de toenmalige ROC houders zaten op een brommertje met hun B rijbewijs. Toen moest er, onder druk van de kamer, een light regeling worden opgetuigd en dan kun je die dus niet meer bevoegdheden geven.
En om daarna aan de ,terechte, kritiek van de ROC en de ROC light houders tegemoet te komen pakken ze nu de recreanten aan. Allen jagen ze meteen alle modelvliegclubs er mee op de kast en krijg je 278 openbare reacties die voor 90% negatief zijn op de internet consultatie .
Overheid.nl | Consultatie Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Vwb die 120 meter ben ik het niet met je eens, ROC light geld voor alles onder de 4kg ook een fixed wing. Ik zie die al op 120 m hoogte in de problemen komen, hoe ver kan die dan komen?
Bij de "gewone" ROC maken ze daar wel onderscheid in en mag je tot in detail vastleggen hoe je zoiets denkt op te lossen zonder er anderen mee "lastig" te vallen.
De afstandseis heeft ook iets met je (vlieg) vaardigheden te maken. Uiteraard vindt iedereen zichzelf de beste vlieger die zonder training gemakkelijk op 25 m van een object kan vliegen. alleen een RPA-L bezitter heeft het ook aangetoond dat die zijn toestel beheerst en vliegt binnen de "regels"van zijn handboek.