Dat is ook nieuw voor mij. Volgens mij was GPS op basis van een heel nauwkeurig tijdsignaal van meerdere satellieten ontvangen en met elkaar vergelijken het bepalen van afstanden tot die satellieten, en daarmee een locatie bepalen.
Zaken als snelheid en heading zijn dan afgeleiden van meerdere van die locatiepunten in de tijd. Daarom hebben mobiele telefoons en GPS-ontvangers sensoren voor zwaartekracht en magnetisch veld, om ook als je stilstaat een heading te kunnen weergeven, en een barometer om een hoogtschatting te (blijven) geven als er ontvangst van minder satellieten is, waardoor er alleen een fix op lat/lon berekend kan worden, en niet (meer) een bijbehorende hoogte t.o.v. van de gebruikte geoïde.
Van de Garmin GPS ontvanger die ik jaren gehad heb (voor navigatie op de motor, en voor geocachen) waren destijds ook twee versies: eentje standaard GPS (als je stilstond draaide de pijl op de kaart langzaam rond, want er was geen heading bekend als je niet bewoog) 3n eentje met extra ingebouwde luchtdruk- en magnetische sensoren, waarbij de pijl ook bij stilstand altijd wees in de richting waarin je het apparaat vasthield.
Weet niet of GPS (de standaard) de mogelijkheid biedt voor uitgebreidere danwel duurdere ontvangers ook snelheid op basis van doppler shift te meten, maar dat zou dan alleen een snelheid ten opzichte van de satellieten opleveren, en geen snelheid van de ontvanger t.o.v. een het aardoppervlak of objecten in de omgeving van de ontvanger.
Ik denk dat de genoemde beschreven meting van doppler-shift een interne noodzaak is om een nauwkeurige afstand tot iedere satelliet te kunnen bepalen, of de ontvanger nu stil staat of beweegt, maar dat heeft niets te maken met de getoonde heading en snelheid die uit een GPS ontvanger komt: dat is afgeleide informatie uit de nauwkeurige stroom plaatsbepalingen.