19m/s hoe snel is dat eigenlijk?

  • Onderwerp starter Pat_kbit
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
P

Pat_kbit

Guest
Ik vroeg mij zo af los van de 9 meter per seconde quadraat die onze aarde een object vanaf 150m zowieso over deze snelheid heen helpt (tenzij je iets met wrijving doet). Welke snelheid bedoelt men hier precies (IAS, TAS, GS, CAS,VS) en hoe gaat de handhaver deze meten voor een snelheidsovertreding? een lazer compenseert immers slecht voor hoogte , en een portable 4D doppler radar lijkt mij ook weer zowat.

Stil hangen in een wind van 19 m/s kan je dus best wel een fixe boete opleveren met een pitotbuis.
 
1000 meter in een km, en 60*60= 3600 seconden in een uur, je krijgt dan een conversie factor van 3600/1000=3.6

Dus 19 m/s is gelijk aan 19*3.6=68.4 km/h

Hoe een handhaver dat gaat meten in de praktijk? Ik denk gewoon niet eerlijk gezegd.

Zover ik de regels begrijp, mag je met wind vliegen, dus ik neem dan aan dat de snelheidslimieten als grondsnelheid zijn gedefinieerd.

Ik denk dat, omdat dat de bepalende factor is voor de kinetische energie in een botsing.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee en Max*
Dus je kan altijd de VS gebruiken als compenstatie voor de GS. Zoals het er nu staat, staat er eigenlijk niet zoveel inav snelheidsmetingen gaan bij mij met een pitot dus dat is niet echt waardevol voor een snelheidsmeting (wel voor je stallspeed). GPS snelheid is op deze afstanden niet accuraat , daarbij als ik sneller vlieg met een sample rate van 0,5 sec , slaat dat nergens op (puur indicatief).
In de praktijk dus niet te meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
Het gaat hierbij om een laboratoriummeting voor de CE certificatie van een ontwerp van een drone. Dus om windstille omstandigheden, wellicht zelfs bij een voorgeschreven (of: gecompensserd voor) temperatuur / luchtdruk en dus IAS = TAS = GS (oftewel: gewoon een laser snelheidmeting voldoet). Die snelheid is niet je maximum snelheid waarop je mag vliegen, maar de maximum snelheid die onder voorgeschreven laboratoriumomstandigheden gehaald wordt. Dat wordt door de producent gemeten en (onder andere) aan de hand daarvan bepaalt hij (straks) welke C# categorie van toepassing is. Eventueel kan de producent dan besluiten om bijvoorbeeld andere motoren of regulerende weerstanden in te bouwen, of het ontwerp anders aan te passen en zo de maximum snelheid te beïnvloeden om net binnen een bepaalde categorie te blijven. That's it. Meer is het niet. Je zult dus nooit een boete krijgen voor het te hard vliegen met een drone. Of misschien als je overtuigend meer dan 250 knopen (463 km/u) weet te vliegen, want dat is verboden in het Nederlandse luchtruim beneden 10.000 ft (uitgezonderd MIL luchtvaartuigen)
Uiteraard is de waarde gekozen op basis van de kinetische energie bij een botsing (vandaar ook de combinatie van massa en snelheid die de categorie bepaalt). Maar dat zijn allemaal waarden waar je je als consument niet druk over hoeft te maken.
er bestaat ongetwijfeld een EASA regulation waarin precies omschreven staat hoe je als producent die testen moet uitvoeren. Ik heb m zo snel even niet bij de hand, maar ik ben dan ook geen producent van drones ("zelfbouw" telt niet als "producent")
 
  • Leuk
Waarderingen: Pat_kbit
Dus je kan altijd de VS gebruiken als compenstatie voor de GS. Zoals het er nu staat, staat er eigenlijk niet zoveel inav snelheidsmetingen gaan bij mij met een pitot dus dat is niet echt waardevol voor een snelheidsmeting (wel voor je stallspeed). GPS snelheid is op deze afstanden niet accuraat , daarbij als ik sneller vlieg met een sample rate van 0,5 sec , slaat dat nergens op (puur indicatief).
In de praktijk dus niet te meten.
Waarom zou een snelheidsmeting met GPS op die afstanden niet nauwkeurig zijn? Ik lees hier tussen de regels door een misverstand, een GPS bepaalt de snelheid niet door een verschil in afstand te delen door een verschil in tijd, maar door een doppler meting van het satelliet radio signaal. Dat heeft een nauwkeurgheid van 0.05 m/s (0.18 km/h).

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
een GPS bepaalt de snelheid niet door een verschil in afstand te delen door een verschil in tijd, maar door een doppler meting van het satelliet radio signaal.
Wat bedoel je hier met 'een GPS'?
 
De GPS ontvanger, de chip die de signalen van de GPS satellieten omzet in een positie, richting en snelheid.
Ah, dat een GPS ontvanger ook gebruik maakt van het Doppler-effect is nieuw voor mij. Weer wat geleerd.
 
Dat is ook nieuw voor mij.
Ah, dat een GPS ontvanger ook gebruik maakt van het Doppler-effect is nieuw voor mij. Weer wat geleerd.
Volgens mij was GPS op basis van een heel nauwkeurig tijdsignaal van meerdere satellieten ontvangen en met elkaar vergelijken het bepalen van afstanden tot die satellieten, en daarmee een locatie bepalen.

Zaken als snelheid en heading zijn dan afgeleiden van meerdere van die locatiepunten in de tijd. Daarom hebben mobiele telefoons en GPS-ontvangers sensoren voor zwaartekracht en magnetisch veld, om ook als je stilstaat een heading te kunnen weergeven, en een barometer om een hoogtschatting te (blijven) geven als er ontvangst van minder satellieten is, waardoor er alleen een fix op lat/lon berekend kan worden, en niet (meer) een bijbehorende hoogte t.o.v. van de gebruikte geoïde.

Van de Garmin GPS ontvanger die ik jaren gehad heb (voor navigatie op de motor, en voor geocachen) waren destijds ook twee versies: eentje standaard GPS (als je stilstond draaide de pijl op de kaart langzaam rond, want er was geen heading bekend als je niet bewoog) 3n eentje met extra ingebouwde luchtdruk- en magnetische sensoren, waarbij de pijl ook bij stilstand altijd wees in de richting waarin je het apparaat vasthield.

Weet niet of GPS (de standaard) de mogelijkheid biedt voor uitgebreidere danwel duurdere ontvangers ook snelheid op basis van doppler shift te meten, maar dat zou dan alleen een snelheid ten opzichte van de satellieten opleveren, en geen snelheid van de ontvanger t.o.v. een het aardoppervlak of objecten in de omgeving van de ontvanger.

Ik denk dat de genoemde beschreven meting van doppler-shift een interne noodzaak is om een nauwkeurige afstand tot iedere satelliet te kunnen bepalen, of de ontvanger nu stil staat of beweegt, maar dat heeft niets te maken met de getoonde heading en snelheid die uit een GPS ontvanger komt: dat is afgeleide informatie uit de nauwkeurige stroom plaatsbepalingen.
 
Dat is ook nieuw voor mij. Volgens mij was GPS op basis van een heel nauwkeurig tijdsignaal van meerdere satellieten ontvangen en met elkaar vergelijken het bepalen van afstanden tot die satellieten, en daarmee een locatie bepalen.

Zaken als snelheid en heading zijn dan afgeleiden van meerdere van die locatiepunten in de tijd. Daarom hebben mobiele telefoons en GPS-ontvangers sensoren voor zwaartekracht en magnetisch veld, om ook als je stilstaat een heading te kunnen weergeven, en een barometer om een hoogtschatting te (blijven) geven als er ontvangst van minder satellieten is, waardoor er alleen een fix op lat/lon berekend kan worden, en niet (meer) een bijbehorende hoogte t.o.v. van de gebruikte geoïde.

Van de Garmin GPS ontvanger die ik jaren gehad heb (voor navigatie op de motor, en voor geocachen) waren destijds ook twee versies: eentje standaard GPS (als je stilstond draaide de pijl op de kaart langzaam rond, want er was geen heading bekend als je niet bewoog) 3n eentje met extra ingebouwde luchtdruk- en magnetische sensoren, waarbij de pijl ook bij stilstand altijd wees in de richting waarin je het apparaat vasthield.

Weet niet of GPS (de standaard) de mogelijkheid biedt voor uitgebreidere danwel duurdere ontvangers ook snelheid op basis van doppler shift te meten, maar dat zou dan alleen een snelheid ten opzichte van de satellieten opleveren, en geen snelheid van de ontvanger t.o.v. een het aardoppervlak of objecten in de omgeving van de ontvanger.

Ik denk dat de genoemde beschreven meting van doppler-shift een interne noodzaak is om een nauwkeurige afstand tot iedere satelliet te kunnen bepalen, of de ontvanger nu stil staat of beweegt, maar dat heeft niets te maken met de getoonde heading en snelheid die uit een GPS ontvanger komt: dat is afgeleide informatie uit de nauwkeurige stroom plaatsbepalingen.

Dat is ook nieuw voor mij. ...

Zaken als snelheid en heading zijn dan afgeleiden van meerdere van die locatiepunten in de tijd. Daarom hebben mobiele telefoons en GPS-ontvangers sensoren voor zwaartekracht en magnetisch veld, om ook als je stilstaat een heading te kunnen weergeven, en een barometer om een hoogtschatting te (blijven) geven als er ontvangst van minder satellieten is, waardoor er alleen een fix op lat/lon berekend kan worden, en niet (meer) een bijbehorende hoogte t.o.v. van de gebruikte geoïde.

...

Weet niet of GPS (de standaard) de mogelijkheid biedt voor uitgebreidere danwel duurdere ontvangers ook snelheid op basis van doppler shift te meten, maar dat zou dan alleen een snelheid ten opzichte van de satellieten opleveren, en geen snelheid van de ontvanger t.o.v. een het aardoppervlak of objecten in de omgeving van de ontvanger.

Ik denk dat de genoemde beschreven meting van doppler-shift een interne noodzaak is om een nauwkeurige afstand tot iedere satelliet te kunnen bepalen, of de ontvanger nu stil staat of beweegt, maar dat heeft niets te maken met de getoonde heading en snelheid die uit een GPS ontvanger komt: dat is afgeleide informatie uit de nauwkeurige stroom plaatsbepalingen.

Dat is pertinent onjuist. Elke GPS ontvanger chip berekent grondsnelheid en richting op basis van Doppler metingen, nooit op basis van posities. Anders haal je nooit een nauwkeurigheid van 0.05 m/s onafhankelijk van de actuele snelheid. Daar is de positiebepaling, zelfs met SBAS veel te onnauwkeurig voor. Ook dan moet je dus bewegen voor een richtingsbepaling. Met een magnetisch kompas weet je dan je magnetische richting ook als je stilstaat. Die moet dan wel op basis ban positie en een aardmagnetisch model worden omgezet in een ware richting als je de twee gelijk wilt hebben (of andersom als je altijd je magnetische richting wilt weten)
GPS chips verschillen alleen in welk type satellieten ze kunnen ontvangen en hoeveel signalen ze parallel kunnen verwerken en daarbij is oon een groot verschil of ze SBAS satellieten kunnen ontvangen. Zit er geen SBAS in dan heb je voor een enigszins nauwkeurige hoogtemeting een barometrische hoogtemeter nodig.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Elke GPS ontvanger chip berekent grondsnelheid en richting op basis van Doppler metingen, nooit op basis van posities.
Ik ben nu wel wat verrast. Dat met een Doppler meting de grondsnelheid berekend kan worden begrijp ik nog wel. Maar het berekenen van de richting zonder posities zie ik niet helemaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu wel wat verrast. Dat met een Doppler meting de grondsnelheid berekend kan worden begrijp ik nog wel. Maar het berekenen van de richting zonder posities zie ik niet helemaal.
De snelheid wordt met Doppler berekent als een vector, dus daar zit dan vanzelf richting bij in.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur en Sjakie
... vandaar dat je ook juist ontvangst van satellieten net boven de horizon nodig hebt. Doppler t.o.v. satellieten recht boven je heb je niet zo veel aan voor snelheidsmeting (wel voor de richtingsbepaling, i.c.m. het signaal van andere satellieten).
Grappig. Ik wist wel dat het zo was voor positiebepaling, maar dat snelheid met doppler effect gemeten werd, wist ik ook niet. Dank voor deze trigger :)
 
In het boek Outdoor GPS navigatie van Rento IJsenbrant staat dit alles eenvoudig beschreven ook met de hoogte en de ovaalheid van de aarde
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2