20 essentiële drone shots voor video

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dr.1.Pilot

Member
Lid geworden
13 okt 2020
Berichten
46
Waarderingsscore
40
Punten
18
Leeftijd
71
Locatie
Zoetermeer
Camera bewegingen zijn belangrijk voor een film. Dit geldt natuurlijk evengoed, als die camera onder aan een drone hangt. Je kunt de drone laten bewegen zoals jij wilt: omhoog, omlaag, vooruit, achteruit, naar links, naar rechts, en roteren. Verder kun je de camera van de drone naar beneden laten kijken, rechtvooruit en vaak zelfs iets omhoog. Er zijn dus 8 variabelen. Wat doen al die bewegingen met je shots? Ik laat de 20 belangrijkste shots zien.
 

Bijlagen

  • Drone intro-how I made the music score for it.png
    Drone intro-how I made the music score for it.png
    728,7 KB · Weergaven: 26
Wat staan die bomen in Vleuten ook allemaal op de verkeerde plekken. :D
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.1.Pilot
Mooie tips. maar het beste is deze tips eerst dicht bij huis onder de knie te krijgen net als algemene 'vlieg-ervaring' op te doen voordat je op een duur betaalde epische lokatie bent. Houd het ook simpel: beweeg niet teveel assen tegelijk. Beweeg ook niet te snel, je kunt bij de DJI drones bijvoorbeeld instellen hoe snel de drone reageert op je stick input.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Dank je. Ik had thuis al het nodige geoefend, Ik had de MavicMini al een maand of 14 toen ik hem meenam naar Frankrijk, Spanje en Portugal. Ten noorden van Zoetermeer, waar wij wonen, heb je het Bentwoud. Daar mag je vliegen. Ik heb daar dit filmpje geschoten, wat ik voorzien heb van mijn eigen voice-over, en muziek gemaakt met GarageBand op de iPad. Ik heb de drone meestal op 'cinematic' staan. Ik moet i.d.d. nog meer oefenen op mijn bochten. Hier het filmpje:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bartjes
Zelf heb ik al vaak een versnelling in post proberen te steken. Dit ging niet altijd vloeiend genoeg naar mijn mening.
De tip om de opname wegvliegend van het object te maken, en deze dan in post achterwaarts zetten, is voor mij een zeer goede tip.
Dit ga ik nog uitproberen.
 
Zelf heb ik al vaak een versnelling in post proberen te steken. Dit ging niet altijd vloeiend genoeg naar mijn mening.
Klopt, elke niet-vloeiende beweging in je vlucht wordt bij versnelling van de opname extra zichtbaar.
Microsoft heeft een aantal jaar geleden een tool gemaakt in een onderzoeksproject om in post de versnelling vloeiend te maken, Hyperlapse. Er was toen ook een PC-versie die behoorlijk werkte. Ik zie dat er nu alleen nog een mobile-versie is.
Ik heb sindsdien geen alternatief tool langs zien komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Het versnellen van een deel van een clip het 'speed ramping', en dat gaat heel mooi in Final Cut Pro. In deze tutorial kun je zien hoe dat gaat.
 
Het versnellen van een deel van een clip het 'speed ramping', en dat gaat heel mooi in Final Cut Pro.
Het probleem is niet zo zeer het versnellen, dit kunnen alle edit tools wel. Waar ik moeite mee heb is om er een vloeiende beweging in te krijgen. Elke kleine onregelmatigheid die je met je sticks tijdens de vlucht maakt vallen bij normale snelheid niet zo gauw op. Ga je die opname versnellen, dan gaan alle onregelmatige stickbewegingen er na versnellen schokkerig uitzien.
Anders uitgelegd, maak met een camera in de hand zonder stabilisatie lopend een opname. Die opname is nog wel aan te zien. Versnel deze 10 keer, de opname gaat dan hobbelen als een malle en is daarmee onbruikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM