5GHz Wifi-repeater voor beeldoverdracht/ en RC

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Basje

New Member
Lid geworden
7 sep 2021
Berichten
6
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
72
Locatie
Vlissingen
Beste Droners,
Is er iemand die ervaring heeft met het vergroten van de 5GHz Beeldoverdracht- range dmv een externe WiFi - repeater?
Zoja, welke repeater is hiervoor geschikt en waar kan ik hierover meer info vinden?

Bij voorbaat dank,

Alexander
 
Inmiddels heb ik m'n Drone SG908 (Kun) met een repeater uitgebreid. Eerste resultaten lijken veelbelovend. Het is dus de bedoeling om 5G wifi (beeld) range te vergroten tot ongeveer 2 Km. Zodra ik de testvluchten heb uitgevoerd zal ik jullie van de resultaten op de hoogte houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Alvorens in te gaan op de werking van de 5Ghz repeater eerst ff wat uitleg van de SG908/ Kun - communicatie link vanaf remote controller naar de Drone.

De remotecontroller bezit slechts één 2,4 GHz datalink met de SG908 - drone. Via deze link vindt een tweeweg communicatie plaats zoals besturing enerzijds en terugkoppeling van afstand, hoogte, positie en aantal satellieten, enz van de drone, anderzijds.
Dit betekent dus dat de drone volledig kan worden bestuurd en bij calamiteiten zoals buiten bereik geraken kan terugkeren. Hiervoor is dus geen smartphone nodig. Het is dus zaak dat de drone binnen de visuele waarneming wordt bestuurd en in geval van "nood" kan terugkeren door op de knop RTH (return To Home) te drukken.
De aktieradius via deze besturing is zonder enige modificatie ongeveer 1200- 1500 meter.
Echter, we willen ook opgenomen beelden kunnen zien en opslaan. Daarvoor dient de Smartphone die met de remotecontrol voor een Tweede datalink + videolink zorgt. Deze data+videolink is niets meer dan een private WIFI- verbinding tussen Drone en Smartphone , vergelijkbaar met een 5GHz security webcam verbinding. Het 'probleem' is het beperkte bereik van zo'n verbinding (100- 300 meter).
Ook hier geldt "de ketting is zo sterk als de zwakste schakel". De uiteindelijke actieradius, met storingsvrije beeldoverdracht blijft zonder modificatie maximaal 300 meter.

Graag jullie reakties en bij voldoende interesse zal ik graag ingaan op de uitbreiding dmv een repeater met eenvoudige zelfbouw reflector antenne.

Alexander
 

Bijlagen

  • IMG_3036.jpg
    IMG_3036.jpg
    944,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Hier zal ik trachten uit te leggen hoe we het bereik van de 5 GHz Video/Data verbinding kunnen vergroten.
van 300 meter naar 1200 a 1500 meter opdat beide communicatielinks (2.4GHz en 5GHz ) eenzelfde actieradius krijgen.
Zoals eerder gezegd is de 5GHz niet meer dan een Private WiFi verbinding tussen Smartphone en Drone en dient de efficiency van zend- en ontvangst signaal te worden vergroot. Hiertoe ben ik op zoek gegaan naar een 5GHz WiFi repeater. Deze ontvangt dus het signaal van de smartphone en zendt het 'direct' door naar de Drone en omgekeerd.
Deze repeater wordt in de nabijheid van de bestuurder geplaatst, en wordt gevoed via een USB aansluiting, door een externe 5 Volt batterij ( powerbank). Zie ter verduidelijking de bijgevoegde simpele tekening.
Door tussenkomst van de repeater was ik in staat de beeldafstand aanzienlijk te vergroten.
In een volgende uitleg zal ik graag ingaan op de praktiche uitvoering hiervan.
 

Bijlagen

  • IMG_3320.jpg
    IMG_3320.jpg
    894,5 KB · Weergaven: 22