A.S.R App?

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Dennis Mengerink, 5 jun 2019.

  1. Dennis Mengerink

    Dennis Mengerink Active Member

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    226
    Ik zag gisteren een billboard-poster met een afbeelding van een drone met daarboven een reclame-spreuk van A.S.R. Vliegveilig. Nu zeg ik niet dat de app niet werkt, maar waar kan ik info vinden dat zij daadwerkelijk de info geven die rechtsgeldig is? Tot 2x toe kontakt opgenomen met asr i.v.m verschillen van meerdere kilometers tussen hun app en drone.aeret.nl Antwoord: Wij krijgen die informatie van derden en wij kunnen u niet verder helpen. Wie o wie kan mij zeggen waar ik kan zien wat nu leading is. Ik weet zeker dat heel veel recreatieve droners graag 1 adres willen waar men een antwoord krijgt op deze vraag.


    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  2. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.034
    Leuk Bevonden:
    358
    Het enige officiële adres voor de luchtvaartkaart is LVNL.
    De Aeret kaart toont die informatie behoorlijk nauwkeurig en up-to-date (plus nog extra, zoals N2000). Volgens mij levert Aeret data aan aan ASR, dus bij verschillen is de ASR app minder betrouwbaar. De “kinderziektes” (zoals het fameuze mogen vliegen bij de Schiphol vertrekhal) waren er al vrij snel na de eerste release uit de ASR app gepoetst en toen kwam de data bij mijn weten best nauwkeurig overeen met die van Aeret. Verschillen kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door conversie of achter blijven met updates.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  3. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.034
    Leuk Bevonden:
    358
    Kleine check: EHP25 is recent verkleind tot een cirkel met een straal van 0,5 nm. Zie SkyDemon plaatje.
    ASR vindt het nog steeds de afschuwelijke rechthoek, Aeret een cirkel met een ogenschijnlijk iets te grote straal.

    IMG_2232.JPG

    IMG_2233.JPG

    IMG_2234.JPG

    Mijn conclusie: de ASR app is al een poosje niet meer bijgewerkt, qua data en Aeret loopt stiekem ook nog één AIRAC cycle achter (SkyDemon klopt met zekerheid)


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  4. Dennis Mengerink

    Dennis Mengerink Active Member

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    226
    Dat is dus wat ik bedoel, als droner en handhaver moet je van 1 kaart uit kunnen gaan, en juist dat blijft een lastig probleem. We hebben een burgerlijk wetboek, waarom niet een pagina waar iedereen vanuit mag gaan en je de zekerheid hebt dat het klopt. Er worden veel app’s en links aangeboden die niet volledig onderbouwd zijn. Scheelt enorm veel discussies. Ik weet dat het een oude discussie is en ben bang dat de oplossing lang op zich laat wachten. Hopen dat er met de nieuwe regeling hierover ook duidelijkheid komt, maar ben er toch wel een beetje huiverig voor.


    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  5. peSHIr

    peSHIr Well-Known Member

    Lid geworden:
    23 jul 2018
    Berichten:
    819
    Leuk Bevonden:
    265
    Eens. Ik check nu twee of drie apps (AirMap, EasyVFR, en vaak ook nog die kadaster website), en kijk dan in geval van twijfel naar de meest beperkende..
     
  6. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.034
    Leuk Bevonden:
    358
    We heben regels en daar mag je vanuit gaan als droner en als handhaver. Precies zoals het burgerlijk wetboek.

    Dat dat lastig is en er daarom iemand (meerdere, zelfs) de moeite heeft (hebben) genomen om de regels in een kaart te vatten is leuk, maar niet rechtsgeldig. Dat is slechts een eigen interpretatie van een partij die niet verantwoordelijk is voor het beheer van die gegevens. Dat zou namelijk vereisen dat de verantwoordelijke overheid dat doet of exclusief laat doen ... en bijhoudt (zoals in het geval van LVNL, voor het luchtruimbeheer, bijvoorbeeld). Een commerciële partij die dat doet om er geld mee te verdienen heeft namelijk belangen en die kunnen wel eens conflicteren met de regels die in het product worden weergegeven. Of het bedrijf zou eigen belangen kunnen bevoordelen door de regels in de voor hem gunstigste manier te interpreteren en zo weer te geven. En dan nog heb je alleen het deel van de regels dat in geografische gegevens gevat kan worden gevangen en dat is lang niet genoeg; een kaart zou dus slechts een onderdeel van al die wetgeving zijn en je zult evengoed de rest van de regeltjes moeten lezen / kennen.
     
    JH54 en peSHIr vinden dit leuk.
  7. Delphi

    Delphi Active Member

    Lid geworden:
    28 jul 2017
    Berichten:
    351
    Leuk Bevonden:
    61
  8. Mark

    Mark New Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    4
    Hoi Allen,

    Ik zag hier enkele vragen betreft onze applicatie van de Aeret dronekaart. Ik zal proberen wat vaker online te zijn om vragen / onduidelijkheden van de kaart en no fly zones te beantwoorden. (Via onze eigen social media kanalen kan natuurlijk ook altijd)

    Enkele onderwerpen die ik in dit topic tegen kwam:

    - Onze bron van inwinning is inderdaad het AIP. Dit is helaas nog geen geautomatiseerd proces (dus een groot deel is handwerk) om de relevante no fly zones te definiëren. Samen met Rijkswaterstaat zijn we aan het kijken of we via LVNL een geautomatiseerde AIRAC als open data GIS formaat kunnen ophalen om deze zo te verwerken.

    - Wij leveren geen data aan ASR.

    - EHP25, dank voor de tip @Eric-Jan ! Hij is aangepast, zie bijlage.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    peSHIr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina