A.S.R App?

  • Onderwerp starter Dennis Mengerink
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
D

Dennis Mengerink

Guest
Ik zag gisteren een billboard-poster met een afbeelding van een drone met daarboven een reclame-spreuk van A.S.R. Vliegveilig. Nu zeg ik niet dat de app niet werkt, maar waar kan ik info vinden dat zij daadwerkelijk de info geven die rechtsgeldig is? Tot 2x toe kontakt opgenomen met asr i.v.m verschillen van meerdere kilometers tussen hun app en drone.aeret.nl Antwoord: Wij krijgen die informatie van derden en wij kunnen u niet verder helpen. Wie o wie kan mij zeggen waar ik kan zien wat nu leading is. Ik weet zeker dat heel veel recreatieve droners graag 1 adres willen waar men een antwoord krijgt op deze vraag.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het enige officiële adres voor de luchtvaartkaart is LVNL.
De Aeret kaart toont die informatie behoorlijk nauwkeurig en up-to-date (plus nog extra, zoals N2000). Volgens mij levert Aeret data aan aan ASR, dus bij verschillen is de ASR app minder betrouwbaar. De “kinderziektes” (zoals het fameuze mogen vliegen bij de Schiphol vertrekhal) waren er al vrij snel na de eerste release uit de ASR app gepoetst en toen kwam de data bij mijn weten best nauwkeurig overeen met die van Aeret. Verschillen kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door conversie of achter blijven met updates.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Kleine check: EHP25 is recent verkleind tot een cirkel met een straal van 0,5 nm. Zie SkyDemon plaatje.
ASR vindt het nog steeds de afschuwelijke rechthoek, Aeret een cirkel met een ogenschijnlijk iets te grote straal.

IMG_2232.JPG

IMG_2233.JPG

IMG_2234.JPG

Mijn conclusie: de ASR app is al een poosje niet meer bijgewerkt, qua data en Aeret loopt stiekem ook nog één AIRAC cycle achter (SkyDemon klopt met zekerheid)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Dat is dus wat ik bedoel, als droner en handhaver moet je van 1 kaart uit kunnen gaan, en juist dat blijft een lastig probleem. We hebben een burgerlijk wetboek, waarom niet een pagina waar iedereen vanuit mag gaan en je de zekerheid hebt dat het klopt. Er worden veel app’s en links aangeboden die niet volledig onderbouwd zijn. Scheelt enorm veel discussies. Ik weet dat het een oude discussie is en ben bang dat de oplossing lang op zich laat wachten. Hopen dat er met de nieuwe regeling hierover ook duidelijkheid komt, maar ben er toch wel een beetje huiverig voor.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat is dus wat ik bedoel, als droner en handhaver moet je van 1 kaart uit kunnen gaan, en juist dat blijft een lastig probleem.

Eens. Ik check nu twee of drie apps (AirMap, EasyVFR, en vaak ook nog die kadaster website), en kijk dan in geval van twijfel naar de meest beperkende..
 
Dat is dus wat ik bedoel, als droner en handhaver moet je van 1 kaart uit kunnen gaan, en juist dat blijft een lastig probleem. We hebben een burgerlijk wetboek, waarom niet een pagina waar iedereen vanuit mag gaan en je de zekerheid hebt dat het klopt. ...
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
We heben regels en daar mag je vanuit gaan als droner en als handhaver. Precies zoals het burgerlijk wetboek.

Dat dat lastig is en er daarom iemand (meerdere, zelfs) de moeite heeft (hebben) genomen om de regels in een kaart te vatten is leuk, maar niet rechtsgeldig. Dat is slechts een eigen interpretatie van een partij die niet verantwoordelijk is voor het beheer van die gegevens. Dat zou namelijk vereisen dat de verantwoordelijke overheid dat doet of exclusief laat doen ... en bijhoudt (zoals in het geval van LVNL, voor het luchtruimbeheer, bijvoorbeeld). Een commerciële partij die dat doet om er geld mee te verdienen heeft namelijk belangen en die kunnen wel eens conflicteren met de regels die in het product worden weergegeven. Of het bedrijf zou eigen belangen kunnen bevoordelen door de regels in de voor hem gunstigste manier te interpreteren en zo weer te geven. En dan nog heb je alleen het deel van de regels dat in geografische gegevens gevat kan worden gevangen en dat is lang niet genoeg; een kaart zou dus slechts een onderdeel van al die wetgeving zijn en je zult evengoed de rest van de regeltjes moeten lezen / kennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en peSHIr
Hoi Allen,

Ik zag hier enkele vragen betreft onze applicatie van de Aeret dronekaart. Ik zal proberen wat vaker online te zijn om vragen / onduidelijkheden van de kaart en no fly zones te beantwoorden. (Via onze eigen social media kanalen kan natuurlijk ook altijd)

Enkele onderwerpen die ik in dit topic tegen kwam:

- Onze bron van inwinning is inderdaad het AIP. Dit is helaas nog geen geautomatiseerd proces (dus een groot deel is handwerk) om de relevante no fly zones te definiëren. Samen met Rijkswaterstaat zijn we aan het kijken of we via LVNL een geautomatiseerde AIRAC als open data GIS formaat kunnen ophalen om deze zo te verwerken.

- Wij leveren geen data aan ASR.

- EHP25, dank voor de tip @Eric-Jan ! Hij is aangepast, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • dronepreflight ehp25 aangepast.jpg
    dronepreflight ehp25 aangepast.jpg
    345,4 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr