A1 A3 halen in het buitenland mag dat ??

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Volgens mij mag het wel maar of het ook handig is vraag ik me af. RDW erkend voor op dit moment alleen nederlandse vliegbewijzen als je verder wilt voor A2. En bij een drone boven de 500 gram is A2 ook nodig.
ik heb mijn A1 A3 in het buitenland gehaalt

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
Kleine aanvulling:
Je mag in alle gevallen vliegen in A3, ook na 1 januari 2023. Daarvoor is A2 niet nodig. Maar je bent inderdaad beperkt tot de mogelijkheden van A3; of dat voor jou een probleem is hangt af van wat je met je drone wilt doen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal. Ter verduidelijking een 500gr tot 2kg drone in A3 150m van mensen en objecten en als u ook A2 heeft 50m van personen.
Kleine aanvulling:
Je mag in alle gevallen vliegen in A3, ook na 1 januari 2023. Daarvoor is A2 niet nodig. Maar je bent inderdaad beperkt tot de mogelijkheden van A3; of dat voor jou een probleem is hangt af van wat je met je drone wilt doen.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
Ik verbaas mij er wel over dat er hier mensen zijn die het liefst gratis in het buitenland hun certificaat willen halen. Wel €1000 aan een drone uitgeven, maar €150 voor een certificaat té duur vinden. Iedere hobby kost geld en soms ook wat moeite. Voor niet al te veel geld kun je hier in NL je A1/A3 + A2 certificaat halen. Bovendien weet je dan ook wat de regels zijn en waar je je aan te houden hebt. Het laatste wat je toch wilt is dat er een voorval plaats vind wat je geld gaat kosten. Controleer ook of jou WA verzekering je drone dekt...... In mijn geval wat dit niet zo en heb ik voor de zekerheid maar een aparte WA verzekering afgesloten, kosten €36,- Bedenk wel dat vliegen in een no fly-zone en het veroorzaken van schade niet gedekt wordt door jouw verzekering.....
 
Volgens mij mag het wel maar of het ook handig is vraag ik me af. RDW erkend voor op dit moment alleen nederlandse vliegbewijzen als je verder wilt voor A2. En bij een drone boven de 500 gram is A2 ook nodig.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app

.
"...bij een drone boven de 500 gram is A2 ook nodig" is niet juist, @Erwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Het behalen van het A2 is ook niet zo moeilijk bij de Dutch drone academy. Het zijn in totaal 3 hoofdstukken, waarbij er 1 alleen over de batterijen en onderhoud hier van gaat. Kwestie van goed lezen en nog eens lezen. De vragen op zich stellen ook niet zo veel voor. Zo kreeg ik de vraag: waar meet je wind mee ? (anemometer) Vijf vragen verder de vraag: wat doe je met een anemometer ? Ik heb daar naast nog eens de Zweedse cursus (waar hier ergens op de site een verwijzing naar is) goed doorgenomen en krijg je een goed beeld van de inhoud. Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink
Ik verbaas mij er wel over dat er hier mensen zijn die het liefst gratis in het buitenland hun certificaat willen halen. Wel €1000 aan een drone uitgeven, maar €150 voor een certificaat té duur vinden. Iedere hobby kost geld en soms ook wat moeite. Voor niet al te veel geld kun je hier in NL je A1/A3 + A2 certificaat halen. Bovendien weet je dan ook wat de regels zijn en waar je je aan te houden hebt. Het laatste wat je toch wilt is dat er een voorval plaats vind wat je geld gaat kosten. Controleer ook of jou WA verzekering je drone dekt...... In mijn geval wat dit niet zo en heb ik voor de zekerheid maar een aparte WA verzekering afgesloten, kosten €36,- Bedenk wel dat vliegen in een no fly-zone en het veroorzaken van schade niet gedekt wordt door jouw verzekering.....
Dit ligt wat genuanceerder naar mijn idee. Ja, ik ben het met je eens dat iedere hobby (veel) geld kost. Wat is de reden dat in het ene Europese land er 150 euro voor wordt gevraagd en in het andere Europese land 0 euro? Voor hetzelfde papiertje! Dat verschil is gewoon te groot. Dan word je in Nederland dus bij de neus genomen (lees: afgezet).

Zit het misschien in de kwaliteit van de cursus? Als China de cursus zou aanbieden voor 0 euro zou ik argwaan krijgen, maar nu met Luxemburg zie ik het niet zo.
 
.
"...bij een drone boven de 500 gram is A2 ook nodig" is niet juist, @Erwin.
Lees de regels dan nog maar eens na. Alle drones zonder cx label van 0.5 tot 2 kg vallen onder a2 tot 31-12-2022.

A1 klasse geld alleen voor legacy drones onder de 500gram. Of in a3 maar dan wel 150 meter bij objecten en mensen wegblijven.

https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg.




Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
-
Ja, @Erwin, je schrijft het zelf al: "Of in A3..." A2 is dus niet "nodig", boven de 500 gr.

Lees de regels dan nog maar eens na. Alle drones zonder cx label van 0.5 tot 2 kg vallen onder a2 tot 31-12-2022.

A1 klasse geld alleen voor legacy drones onder de 500gram. Of in a3 maar dan wel 150 meter bij objecten en mensen wegblijven.

https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg.

 
Realistisch gezien is het bijna onmogelijk om in Nederland 150 meter uit de buurt van mensen en objecten te blijven. De meeste mensen zullen A2 dus echt nodig hebben willen ze een beetje leuk gebruik van hun drone willen maken.
-
Ja, @Erwin, je schrijft het zelf al: "Of in A3..." A2 is dus niet "nodig", boven de 500 gr.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Rudigerz
-
Het is niet nodig/noodzakelijk als je met >500 gr vliegt, Erwin. Dat het leuker is, is een ander verhaal.

Realistisch gezien is het bijna onmogelijk om in Nederland 150 meter uit de buurt van mensen en objecten te blijven. De meeste mensen zullen A2 dus echt nodig hebben willen ze een beetje leuk gebruik van hun drone willen maken.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
In ieder land wordt de cursus anders opgebouwd heb ik zo'n vermoeden. Als je de A2 cursus tussen Nederland en Zweden vergelijkt zie je het verschil heel duidelijk. De nederlandse cursus is stukken eenvoudiger en zitten er bij de Zweedse A2 cursus veel onderwerpen die in Nederland bij de A1/A3 cursus worden gebruikt. Wellicht is A1/A3 in Zweden weer makkelijker dan hier.....
 
Heeft niets met leuk te maken. Het is gewoonweg verboden om in zulke situaties te vliegen.

Probeert u maar eens een gebieden te vinden in Nederland waar u 150 meter uit de buurt van mensen, gebouwen en wegen bent, dat zijn er niet veel.

Maar goed u denkt het beter te weten dan de overheid en verschillende opleidingsinstanties welke ik om advies gevraagd heb destijds. Het lijkt me nutteloos deze discussie nog voort te zetten.
-
Het is niet nodig/noodzakelijk als je met >500 gr vliegt, Erwin. Dat het leuker is, is een ander verhaal.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
Ik verbaas mij er wel over dat er hier mensen zijn die het liefst gratis in het buitenland hun certificaat willen halen. Wel €1000 aan een drone uitgeven, maar €150 voor een certificaat té duur vinden. Iedere hobby kost geld en soms ook wat moeite. Voor niet al te veel geld kun je hier in NL je A1/A3 + A2 certificaat halen. Bovendien weet je dan ook wat de regels zijn en waar je je aan te houden hebt. Het laatste wat je toch wilt is dat er een voorval plaats vind wat je geld gaat kosten. Controleer ook of jou WA verzekering je drone dekt...... In mijn geval wat dit niet zo en heb ik voor de zekerheid maar een aparte WA verzekering afgesloten, kosten €36,- Bedenk wel dat vliegen in een no fly-zone en het veroorzaken van schade niet gedekt wordt door jouw verzekering.....
Dit vind ik eerlijk gezegd wel erg kort door de bocht!
Niet iedereen kan of wil veel geld aan een hobby uitgeven en ook voor een quadcopter van 100 of 200 Euro zul je in de meeste gevallen je certificaat moeten halen en dan kan 150 Euro een hoop geld zijn en is de verhouding tot de kosten van je quadcopter ineens heel anders.

Ik heb zelf het certificaat in Oostenrijk en nog een keer in Luxemburg gehaald. Prima online trainingen en de algemene regels zijn overal hetzelfde en dus weet ik ook wat de regels zijn.
Het trieste feit dat we in Nederland weer eigen aanvullende regels hebben en ik me daar weer apart in moet verdiepen geldt ook voor degene die het certificaat in Nederland haalt en eens over de grens wil vliegen.
Lang leve de nieuwe (weer net niet) uniforme regelgeving, maar dat is weer een andere discussie.
 
Erwin, het is niet verboden om met A1/A3 te vliegen als je drone zwaarder is dan 250 gr. A2 is niet nodig voor >250 gr. Als je dat communiceert is dat onjuist. Da's mijn enige reaktie.

Heeft niets met leuk te maken. Het is gewoonweg verboden om in zulke situaties te vliegen.

Probeert u maar eens een gebieden te vinden in Nederland waar u 150 meter uit de buurt van mensen, gebouwen en wegen bent, dat zijn er niet veel.

Maar goed u denkt het beter te weten dan de overheid en verschillende opleidingsinstanties welke ik om advies gevraagd heb destijds. Het lijkt me nutteloos deze discussie nog voort te zetten.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Ik zei boven de 500gram, u moet mijn woorden niet gaan verdraaien. Geef maar eens een overheids bron die dat zegt dat a2 niet voor boven de 500 gram is . Of ga even bij dronewijzer kijken. Ik heb al meerdere bronnen gegeven, u alleen uw mening. Helaas tellen meningen niet bij regelgeving.
Erwin, het is niet verboden om met A1/A3 te vliegen als je drone zwaarder is dan 250 gr. A2 is niet nodig voor >250 gr. Als je dat communiceert is dat onjuist. Da's mijn enige reaktie.

Verzonden met mijn CPH2025 en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Boven de 500 gram kun je toch gewoon in A3 vliegen?
Ruimte zat in Nederland....
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik vind het altijd zo'n dooddoener als mensen zeggen dat een hobby nou eenmaal geld kost en in dit geval die €150,- er gewoon bij hoort.

Als het ergens anders gratis is dan kan dat een heel logische keuze zijn.

Iedereen maakt toch bij elke aankoop een keuze waarbij de prijs niet onbelangrijk is? En in dit geval is het prijsverschil niet eens in procenten uit te drukken.

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en SnitserNL