A2 opleiding België (INFO)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hoi allemaal

Ben dit forum onlangs tegengekomen bij het leren voor OPEN A2 examen (BE).
Vandaag examen gaan afleggen en niet geslaagd.

Je bent inderdaad niet verplicht een opleiding te volgen, maar ik betwijfel of het je zonder opleiding lukt.
Ik heb zelf vorig jaar lessen Belgische licentie (wetgeving, maar ook meteo en andere vakken) gevolgd en op basis van die cursussen geleerd voor het A2-examen, zonder succes dus.

Ga dus nu ook lessen volgen voor A2 en begin maart opnieuw proberen!
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Goeie vraag....Ik ben gisteren geweest en ja... net niet genoeg... Had me voorbereid en gebaseerd op de DDA NL training en dan zelf alles bij elkaar gesprokkeld om de ToDo lijst van DGLV te matchen.....Té veel vragen naast de kwestie. Zeker een drietal over verhouding balans > zwaartepunt> aerodynamisch moment... En dan nog eens in strikvraagmodus met een klein verschil dezelfde vragen maar andersom gesteld... Hoe meet een drone de luchtsnelheid??? ... En dan een paar echte electriciteitsvraagstukken... Stijl S3 lipo van bv 1790mAh. Men zet er een belasting op van 50A. Hoe lang duurt het voor de accu hélémaal leeg én kapot is.... etc.... Conclusie: Ik vond de vragen toch 40% naast de A2 recreatieve toepassing.....Ik snap wel dat je ook een stapje hoger kan professioneel gezien dan, maar dat moeten ze dan maar splitsen. Het zware geschut > tot 25kg drones... is toch helemaal iets anders dan pakweg een DJI-tje van een 570gr..... Ga binnen 14 d terug... Hopelijk krijg ik dan wederom geen 32 nieuwe vragen waarvan ik nog nooit heb gehoord....
Dat is zuur man, sorry dat ik het zeg maar het is een totale Eu klucht.
Ik wens je veel suc6 voor de volgende rit naar Brussel. Ik duim alvast.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Conclusie: Met de standaard DDA NL training kom je maar mss maar aan 50% in BE.... Met de Zweedse A2 training zoals deze hier ook op het forum opduikt. Totaal geen kans. Ofwel ligt de lat té hoog in BE? Ofwel snap ik het niet helemaal. Na héél lang zoeken heb ik een Nederlandse zweefvlieg training gevonden. Als je daar de Meteo en technische vliegtechniek bestudeerd kom je er wel... En dan nog wat gespecialiseerde Lipo theorie...
Laat ons weten hoe de tweede poging is verlopen in Brussel.
Suc6 man
 
Hallo. Net terug uit Brussel. Het waren eigenlijk krek dezelfde basisvragen als de vorige keer. Maar alles gewoon door elkaar gegooid....En binnenstebuiten... met wederom dezelfde instinkers. Zeker 6 tot 8 vragen over vaste vleugel. En dan nog een keer over het zelfde item dezelfde vraag maar andersom. Eigenlijk wel niet te onderschatten. Alleen over de METAR toch wel 2 serieuze vragen. Ook terug over die Lipo batterijen. Was makkelijker dan de vorige keer, maar was een strikvraag. Weinig diepgaand over Meteo verder. Bijna niks over safety etc. Ik had dus na de vorige keer alle gaten in mijn kennis opgevuld. En nu was ik er héél snel doorgefietst eigenlijk... Had al meteen na het buitenkomen een mailtje dat ik geslaagd ben. Het definitieve resultaat komt rond 18u...
 
  • Leuk
Waarderingen: antonspiessens
Heerlijk het op zak te hebben is het dan toch. ;)
Proficiat en geniet maar lekker.
Cheers
 
EmpieDrone,

Helemaal gelijk heb je, vandaar ik ook een cursus wil volgen.Ik heb minder tijd om alles bij elkaar te sprokkelen, te dubbelchecken en wil best betalen voor een training EASA OPEN A2. Maar 250 euro ( flandres drones) voor een coming soon opleiding waarvan er op heden weinig duidelijkheid is over de moeilijkheidsgraad van de vragen. Een goede cursus moet toch aansluiten op de vragen met een goede slaagpercentage.

Daardoor twijfel ik om voor DDA te kiezen, het kan verschillen per land omdat je een vraag op verschillende manieren kan stellen bijvoorbeeld ' gemakkelijk , gemiddeld, moeilijk'. En of de DDA training wel zal aansluiten op de Belgische examenvragen is mij nog niet duidelijk.

Er komt vast wat meer aanbod in de toekomst. Door de slechte voorbereiding van DGLV is er weinig momenteel, ook nog geen examen A2.

Aan iedereen succes met het EXAMEN A1/A3 A2
Max




Goeie morgen Tielt, Wingene hier....Er is wel degelijk reeds een A2 examen, ben ingeschreven voor 16 maart ( op 17 maart is er nog een examendag...) Wat een opleiding betreft is het huilen met de pet op in Belgie ( veel te duur...) Ik probeer het programma van het examen zoveel mogelijk zelf bijeen te sprokkelen ( via zweefvliegers, paragliders, ...) Of het voldoende zal zijn weet ik de 17de te vertellen...Succes !
 
Hallo. Net terug uit Brussel. Het waren eigenlijk krek dezelfde basisvragen als de vorige keer. Maar alles gewoon door elkaar gegooid....En binnenstebuiten... met wederom dezelfde instinkers. Zeker 6 tot 8 vragen over vaste vleugel. En dan nog een keer over het zelfde item dezelfde vraag maar andersom. Eigenlijk wel niet te onderschatten. Alleen over de METAR toch wel 2 serieuze vragen. Ook terug over die Lipo batterijen. Was makkelijker dan de vorige keer, maar was een strikvraag. Weinig diepgaand over Meteo verder. Bijna niks over safety etc. Ik had dus na de vorige keer alle gaten in mijn kennis opgevuld. En nu was ik er héél snel doorgefietst eigenlijk... Had al meteen na het buitenkomen een mailtje dat ik geslaagd ben. Het definitieve resultaat komt rond 18u...
6 tot 8 vragen over vaste vleugel....is toch weinig relevant....ik heb nog nooit een vaste vleugel gezien !!! Instinkers, strikvragen....dat beloofd ! Bedankt om het aantal vragen per categorie te melden, ik ga me in de vaste vleugel verdiepen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Gunther82
Net ook nog aan iemand laten weten... Er zijn me dunkt bij DGLV té veel vragen die een taalkundig onderscheid maken tussen ...'denken' - 'weten' - 'mogelijk' - 'verboden'.......Eén voorbeeld... Je wil met jouw drone opstijgen maar de luchtvochtigheid is 100%. ????? Kan dit? Mag dit? Is onmogelijk? Is verboden? Hopla..... Stof tot nadenken.... PS Diegene die het antwoord 'waterdicht' kan formuleren wint een gratis A2 examen bij DGLV.....
 
Net ook nog aan iemand laten weten... Er zijn me dunkt bij DGLV té veel vragen die een taalkundig onderscheid maken tussen ...'denken' - 'weten' - 'mogelijk' - 'verboden'.......Eén voorbeeld... Je wil met jouw drone opstijgen maar de luchtvochtigheid is 100%. ????? Kan dit? Mag dit? Is onmogelijk? Is verboden? Hopla..... Stof tot nadenken.... PS Diegene die het antwoord 'waterdicht' kan formuleren wint een gratis A2 examen bij DGLV.....
bij 100 procent luchtvochtigheid is mist niet veraf...Kan dit..ja, mag dit ? ...ja, onmogelijk...nee, verboden ? nee . 100 procent is wel zeer vochtig, niet goed voor het radiosignaal...Maar dit is wel een zeer rommelige vraag.......
 
bij 100 procent luchtvochtigheid is mist niet veraf...Kan dit..ja, mag dit ? ...ja, onmogelijk...nee, verboden ? nee . 100 procent is wel zeer vochtig, niet goed voor het radiosignaal...Maar dit is wel een zeer rommelige vraag.......
Wel ja,.... dat was letterlijk één vd 32 vragen.... 100% vochtigheid is me dunkt dat je letterlijk 'in het sop staan/vliegen'... Dus technisch gezien mag je met jouw drone dan niet vliegen.. Maar? Er zijn toch ook professionele drones die wél ook in de regen mogen/kunnen vliegen. Toch?
 
Zodra er discussie bestaat over het antwoord is de vraag verkeerd.....
 
Wel ja,.... dat was letterlijk één vd 32 vragen.... 100% vochtigheid is me dunkt dat je letterlijk 'in het sop staan/vliegen'... Dus technisch gezien mag je met jouw drone dan niet vliegen.. Maar? Er zijn toch ook professionele drones die wél ook in de regen mogen/kunnen vliegen. Toch?
In de tropen kan je soms bij 100 procent luchtvochtigheid kilometers ver zien.... waarom zou je dan niet mogen vliegen al sta je zelf te zweten als een ???
 
In ied
Wel ja,.... dat was letterlijk één vd 32 vragen.... 100% vochtigheid is me dunkt dat je letterlijk 'in het sop staan/vliegen'... Dus technisch gezien mag je met jouw drone dan niet vliegen.. Maar? Er zijn toch ook professionele drones die wél ook in de regen mogen/kunnen vliegen. Toch?
Dan toch 32 vragen ipv 30... Alvast gefeliciteerd !!!!
 
Geen vragen over hoe een lipo brand blussen ??
 
Wel ja,.... dat was letterlijk één vd 32 vragen.... 100% vochtigheid is me dunkt dat je letterlijk 'in het sop staan/vliegen'... Dus technisch gezien mag je met jouw drone dan niet vliegen.. Maar? Er zijn toch ook professionele drones die wél ook in de regen mogen/kunnen vliegen. Toch?
Ik heb zelfs een filmpje gezien op youtube van een drone die onder water kan...eens opzoeken !
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Je moet geen training volgen hé. Je kan die inhoudstafel zelf ook bij elkaar sprokkelen via Google en Wikipedia enz. Ikzelf heb voor 99€ die A2 bij DDA. nl geboekt. En mits allerlei aanvullingen toch wat completer gemaakt. Je kan niet té veel weten over de materie denk ik dan....Is wschl ‘veiliger’ als je dan ook het examen kan doen bij dezelfde school omdat de vragen uit hun eigen leerstof komen. Maar goed in Be is het té duur of zitten ze nog over de klasse1 en klasse2 bezig op hun website etc. Normaal gezien als je de A1/A3 in BE hebt gedaan én geregistreerd bent en je hebt aangemeld voor het A2 examen ging er nieuws komen binnenkort.
De A1/A3 training is wel wettelijk verplicht (i.v.m. o.a. de wetgevingsmodule), bij A2 (als je die zou willen hebben) is alleen de cursus verplicht. Daarom kun je in veel gevallen alleen de A1/A3 cursus incl. examen kopen.

Veel cursussen zijn veel te duur, het is tenslotte wel een e-learning, dus gen lokaal- en docentkosten. Wij waren al de goedkoopste en hebben inmiddels twee maal de prijs iets verlaagd.

Op de Belgische markt is het nóg duurder lijkt het wel, terwijl je daar niet eens en examen koopt. Omdat onze aanwijzing door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (= NL CAA) voldoende is om een Europees erkende opleiding te geven, zullen wij vanaf maart ook op de Belgische markt onze A1/A3 en A2 cursussen gaan aanbieden. We hanteren dan de NL prijzen met aftrek van examen: 39,95 A1/A3 en 59,95 voor A2, beide incl. btw. Houd dus www.belgiandroneacademy.be in de gaten mits interesse. Je kan mij ook mailen (parcival@dutchdroneacademy.com) met in het onderwerp BELGIE. dan stuur ik je een berichtje zodra de BE-cursussen online staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pwain
De A1/A3 training is wel wettelijk verplicht (i.v.m. o.a. de wetgevingsmodule), bij A2 (als je die zou willen hebben) is alleen de cursus verplicht. Daarom kun je in veel gevallen alleen de A1/A3 cursus incl. examen kopen.

Veel cursussen zijn veel te duur, het is tenslotte wel een e-learning, dus gen lokaal- en docentkosten. Wij waren al de goedkoopste en hebben inmiddels twee maal de prijs iets verlaagd.

Op de Belgische markt is het nóg duurder lijkt het wel, terwijl je daar niet eens en examen koopt. Omdat onze aanwijzing door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (= NL CAA) voldoende is om een Europees erkende opleiding te geven, zullen wij vanaf maart ook op de Belgische markt onze A1/A3 en A2 cursussen gaan aanbieden. We hanteren dan de NL prijzen met aftrek van examen: 39,95 A1/A3 en 59,95 voor A2, beide incl. btw. Houd dus www.belgiandroneacademy.be in de gaten mits interesse. Je kan mij ook mailen (parcival@dutchdroneacademy.com) met in het onderwerp BELGIE. dan stuur ik je een berichtje zodra de BE-cursussen online staan.
Klinkt veelbelovend! Lijkt me een topinitiatief!

Misschien één kritische vraag toch: het is intussen duidelijk dat het niveau van de examens doorheen de verschillende europese lidstaten sterk verschilt. Hoe gaan jullie op voorhand weten of de cursus die jullie aanbieden voldoende is om voor het examen in België te slagen? Als jullie daar niet zeker van zijn, dan zullen de eerste Belgische klanten proefkonijnen zijn.